Mieszkańcy kolejnych dwudziestu pięciu miast i wsi z całej Polski mają szansę zdobyć multimedialną świetlicę otwartą dla społeczności. Właśnie rusza rekrutacja do 3. edycji programu Pracownie Orange. Do końca roku w miejscowościach do 40 tysięcy mieszkańców Fundacja Orange stworzy 25 innowacyjnych, bezpłatnych centrów edukacji i aktywności lokalnej. Wyposaży je w nowoczesny sprzęt IT i wesprze w działaniach przez 2 kolejne lata.
Polska ma wciąż wiele do nadrobienia w kwestii kompetencji cyfrowych, kluczowych dla funkcjonowania we współczesnym świecie. Podstawowe umiejętności w tym zakresie posiada jedynie 40% społeczeństwa[1], a Polacy ogółem plasują się na 22. miejscu w UE[2]. Dzięki działalności Pracowni Orange, mieszkańcy małych miast i wsi zyskują miejsce nowoczesnej edukacji i rozwijania umiejętności, w tym kompetencji cyfrowych niezbędnych w XXI wieku.
Czym są Pracownie Orange?
Pracownia Orange to miejsce, w którym mieszkańcy mogą aktywnie spędzać czas, rozwijając swoje pasje i ucząc się, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii. Wszystko to w nowoczesnej przestrzeni, wyposażonej w komputery, urządzenia wielofunkcyjne, konsole, drukarki 3D i zestaw mebli, z bezpłatnym dostępem do internetu. Ich liderzy, przy wsparciu Fundacji Orange, organizują zajęcia i warsztaty, które odpowiadają na różnorodne potrzeby osób w każdym wieku.
Jak to działa?
Od początku trwania programu, w całej Polsce, powstało już 77 Pracowni Orange. Organizowane w nich zajęcia to m.in. kursy korzystania z internetu (prowadzone w 94% świetlic), ale także warsztaty programowania (prowadzone w co trzeciej pracowni), szkolenia z obsługi programów komputerowych, z których szczególnie chętnie korzystają seniorzy, czy zajęcia z prototypowania, robotyki i druku 3d skierowane do dzieci i młodzieży. Tym samym Pracownie zapewniają osobom z niewielkich społeczności innowacyjną edukację cyfrową, na równi z ofertą dostępną dla mieszkańców dużych miast.
Wsparcie liderów
Oprócz nowoczesnego sprzętu i możliwości skorzystania z oferty edukacyjnej, Fundacja Orange zapewnia wsparcie liderów pracowni. Przez 2 lata dba o ich rozwój: prowadzi warsztaty, organizuje szkolenia i daje możliwość wymiany doświadczeń z innymi liderami w Polsce poprzez osobiste spotkania i platformę pracownieorange.pl Dzięki temu, Pracownie tętnią życiem, a główną rolę odgrywają tworzący je ludzie. Zarówno ci, którzy uczestniczą w zajęciach jak i ci, którzy swoim zaangażowaniem umożliwiają jej codziennie funkcjonowanie. Aż 83% liderów dotychczas działających pracowni potwierdziło, że zdobyli nowe umiejętności w animowaniu społeczności, a 70% z nich czuje, że zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe.[3]
– Jesteśmy pod dużym wrażeniem tego, jak wielka siła drzemie w lokalnych społecznościach – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange – To mieszkańcy tworzą swoje Pracownie Orange i sprawiają, że stają się miejscem zawiązywania jeszcze bliższych więzi i rozwijania pasji. Jednocześnie często przyznają, że multimedialne świetlice odmieniły życie ich okolicy, a im samym pozwoliły zdobyć wiele istotnych umiejętności, w tym ważnych kompetencji cyfrowych – dodaje.
Pracownie Orange zmieniają lokalne społeczności
Z badania realizowanego we wszystkich działających obecnie Pracowniach Orange, z których może korzystać do 600 tysięcy osób, wynika, że pełnią one ważną funkcję edukacyjną i kształtują postawy społeczne młodego pokolenia. Aż 3/4 ich odbiorców to dzieci i młodzież. Również ta grupa najczęściej aktywnie współtworzy ofertę Pracowni. Młodzi biorą udział w warsztatach (fotograficznych, narzędziowych, z kodowania), akcjach charytatywnych, działaniach społecznych czy zajęciach związanych z technologiami. Dodatkowo 84% Pracowni deklaruje, że współpracuje z lokalnymi instytucjami i grupami nieformalnymi, wzmacniając tym samym więź i poczucie sprawstwa swojej społeczności.
Co zrobić, by otworzyć 1 z 25 Pracowni w swojej miejscowości?
Aby wziąć udział w programie i zdobyć dla swojej miejscowości Pracownię Orange, wystarczy w terminie od 10 sierpnia do 8 września zgłosić pomysł na działania i lokalizację świetlicy, wypełniając formularz na stronie www.pracownieorange.pl. Spośród nadesłanych wniosków komisja wybierze 64 najciekawsze propozycje, a o ostatecznej lokalizacji 25 pracowni zdecydują internauci w głosowaniu online.
Pobierz grafikę ilustracyjną w większej rozdzielczości (JPG, 518 KB)
Dodatkowych informacji mediom udzielą:
Bartłomiej Kuczyński, Fundacja Orange
e-mail: bartlomiej.kuczynski@orange.com tel. +48 518 278 522
Maja Głuśniewska, Garden of Words
e-mail: m.glusniewska@gardenofwords.pl tel. 48 512 352 187
Informacje o naborze:
Biuro rekrutacji
email: rekrutacja@pracownieorange.pl, tel. +48 518 541 846.
[1] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland
[2] http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html
[3] Na podstawie „Badanie wpływu programów Fundacji Orange” zrealizowanego przez Pracownię badań i innowacji społecznych Stocznia od grudnia 2016 do czerwca 2017.
Mediateka