Informacje prasowe

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

18 marca 2024

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange
0

„Krok po MegaMoce” – pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do kolejnej edycji programu edukacyjnego. Dzieci dostaną wsparcie w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych, nauczą się postaw, które pomogą im zadbać o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz ochronę przed szkodliwymi zjawiskami. Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji dla klas 1–3 szkół podstawowych do 29 kwietnia, a zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

Środowisko cyfrowe jest ważną częścią życia młodych ludzi. Według badań NASK Nastolatki 3.0[i] istnieje jednak wiele obszarów, w których młodzi ludzie spotykają się ze zjawiskami szkodliwymi. Niemal 40% z nich doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany, ponad 40% nastolatków twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, a co czwarty ogląda tzw. patostreamy.

 – Przygotowanie młodszych dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie pełnym ekranów, by potrafiły dbać o siebie w przestrzeni cyfrowej, jest ważnym zadaniem dla dorosłych  – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange. W radzeniu sobie z zagrożeniami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, patotreści, deepfaki, grooming czy cyberprzemoc, potrzebują przede wszystkim odpowiednich kompetencji społecznych i emocjonalnych. Im szybciej  nauczą się rozpoznawać emocje własne i cudze, poznają wartość współpracy, krytycznego myślenia czy zwracania się o pomoc do zaufanych dorosłych, tym większe są szanse, że poradzą sobie z wyzwaniami, które prędzej czy później mogą spotkać – dodaje.

Program MegaMisja, kierowany jest dla klas 1–3 szkoły podstawowej, wpisuje się w podstawę programową. Do tej pory  udział w nim wzięło ponad 44 tysiące dzieci z prawie 2 tysięcy szkół z całej Polski.

– Nauczycielki i nauczyciele otrzymują od Fundacji Orange scenariusze zajęć, które prowadzą ich przez zajęcia krok po kroku oraz podpowiadają metody pracy, ułatwiające integrację klasy. Co ważne – program realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – mówi Izabela Kręgiel, koordynatorka programu w Fundacji Orange.

MegaMisja tłumaczy ważne tematy poprzez zabawę i aktywności dostosowane do wieku dzieci. Podczas 10 miesięcznego cyklu zajęć, dzieci przeżywają kolejne przygody z animowanymi bohaterami – Julką i Kubą i niesfornym Psotnikiem. Dzięki temu o ważnych zasadach i postawach uczą się w ruchu, podczas dyskusji i prezentując swoje zdanie – praktycznie bez użycia ekranów. Każda szkoła w programie otrzymuje także nagrody – pomoce szkolne i edukacyjne. Placówki nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją inicjatywy.

Jak zgłosić się do programu?

Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją, należy do 29 kwietnia wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową – krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły opowie o swojej motywacji do udziału w programie. Szczegóły dotyczące zgłoszenia znajdują się na stronie  www.fundacja.orange.pl/megamisja. Informacji udziela również dedykowana infolinia: 794 593 246 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

[i] NASK, Nastolatki 3.0, Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców 2023

Mediateka

Udostępnij: MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

Informacje prasowe

Więcej energii z odnawialnych źródeł dla klientów Orange Energia

6 lutego 2024

Więcej energii z odnawialnych źródeł dla klientów Orange Energia
0

Kontrakt z firmą Polenergia zapewni klientom Orange Energia możliwość zakupu energii z odnawialnych źródeł. Umowa obejmuje stałe dostawy na lata 2024 i 2025. Odbiorcami usługi będą zarówno indywidualni, jak i biznesowi klienci Orange Energia.

Energia, która trafi do klientów Orange Energia, zostanie wyprodukowana na farmie wiatrowej Puck i farmie wiatrowej Krzęcin, które należą do Grupy Polenergia. Farma wiatrowa Puck składa się z 11 turbin wiatrowych o łącznej mocy 22 MW. Krzęcin to 4 turbiny o łącznej mocy 6 MW. Orange Energia, między innymi dzięki współpracy z Polenergią Obrót, może dostarczać klientom coraz większą ilość energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Orange Energia jest sprzedawcą energii i rozwiązań OZE, w tym fotowoltaiki i pomp ciepła. W ramach swojej strategii spółka minimalizuje negatywny wpływ na klimat i wspiera rozwiązania mniej obciążające środowisko.

– Umowa z Polenergią jest kolejnym krokiem w realizacji strategii Orange Energia, która zakłada dostarczanie klientom wyłącznie ofert, wykorzystujących energię pochodzącą w 100% ze źródeł odnawialnych. Dzięki temu, nie tylko mamy swój udział w redukcji śladu węglowego jako firma, ale również aktywnie wspieramy klientów w działaniach na rzecz środowiska. Dodatkowo, sprzedając oferty tworzone w oparciu o energię z odnawialnych źródeł, pomagamy klientom biznesowym w spełnianiu kryteriów z obszarów ESG, będących częścią unijnej i krajowej legislacji – mówi Bartosz Gott, prezes Orange Energia.

Polenergia to największa polska prywatna grupa energetyczna. Składa się z pionowo zintegrowanych spółek działających w obszarze wytwarzania energii z odnawialnych i niskoemisyjnych źródeł oraz sprzedaży energii elektrycznej dla klientów biznesowych i detalicznych.

– Orange Energia to część globalnej Grupy Orange. Cieszymy się z perspektywy stałej współpracy Polenergii z tak uznaną marką. Orange Polska oferuje klientom możliwość skorzystania z energii odnawialnej. Klienci, którzy decydują się na taką usługę, wspierają transformację energetyczną naszego kraju. Kontrakt, który podpisaliśmy z Orange Energia, wpisuje się w strategię komercjalizacji energii wyprodukowanej przez naszą Grupę
mówi Marek Musiał, prezes zarządu Polenergii Obrót.

Udostępnij: Więcej energii z odnawialnych źródeł dla klientów Orange Energia

Informacje prasowe

O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs

15 stycznia 2024

O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs
0

ChatGPT to przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale zastosowań AI w codziennym życiu jest tak wiele, że warto poszerzać wiedzę na jej temat. Fundacja Orange wesprze w tym nauczycielki i nauczycieli oraz osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Ruszyły zapisy do drugiej edycji bezpłatnego kursu online #BurzaMózgów. Podczas zająć kursanci w przystępny sposób nauczą się, jak działa sztuczna inteligencja. Inicjatywa pokazuje AI od bardziej społecznej i etycznej strony. Uczy też krytycznego podejścia do technologii. Nabór zgłoszeń trwa do 16 lutego.

Świadomość jakie możliwości i wyzwania niesie rozwój sztucznej inteligencji to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. Naturalne wydaje się więc, by tą wiedzą dzielić się z nauczycielkami i nauczycielami oraz osobami, które pracują z dziećmi i młodzieżą. To oni często „przecierają szlaki” dla młodych osób. Mogą wpływać na ich postawy i rozumienie zjawisk cyfrowych. Kurs #BurzaMózgów pokazuje AI od bardziej społecznej strony, w programie unikamy technicznego podejścia do tematu – tłumaczy Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych w Fundacji Orange.

To druga edycja kursu, który ma przystępną formułę a zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 12 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczycielki i nauczyciele mogą korzystać z gotowych materiałów – scenariuszy zajęć i pomysłów na ćwiczenia z uczniami. Po ukończeniu tego kursu nauczyciele będą mogli pomóc młodym ludziom zrozumieć, że to nie przypadek, że np. w social mediach widzą to co widzą, tylko, że tak działa AI i wpływa na ich nastrój i decyzje. Ci, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl.

W kursie nie mogło zabraknąć „gwiazdy”, czyli ChatGPT – pierwszego komputerowego tzw. bota, który faktycznie rozumie, o co go pytamy i potrafi odpowiadać w dość sprawny sposób. Prócz tego, tłumaczymy, jakie są mity na temat sztucznej inteligencji oraz jak może wyglądać praca przyszłości. Nie unikamy też takich tematów jak etyka w kontekście AI. Wszystko pokazujemy na przykładach i ćwiczeniach – mówi Maciej Wojnicki, współorganizator projektu z LOFI Robot.

Aby wziąć udział w #BurzyMózgów, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Kurs mogą realizować nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szkół podstawowych – szczególnie klas 4-8 – i tacy, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Zapisy do #BurzyMózgów trwają do 16 lutego br., a elastyczna formuła pozwala na realizację we własnym tempie, do końca roku szkolnego. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.fundacja.orange.pl/burzamozgow. Kurs ruszy 19 lutego 2024 roku.

Razem z zapisami do projektu, rusza kampania edukacyjna Fundacji Orange i LOFI pod hasłem „To nie przypadek, że…”, która zwraca uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja. Pokazując konkretne przykłady jej zastosowania, kampania zachęca do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami. 24 stycznia o godz. 18:00 zaplanowany jest także webinar, podczas którego organizatorzy opowiedzą o projekcie. Dołączyć można pod linkiem: https://burzamozgow.clickmeeting.com/burzamozgow-zaczynamy.

Mediateka

Udostępnij: O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs

Informacje prasowe

82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.

15 listopada 2023

82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.
0

Ponad 82 tysiące nauczycieli i nauczycielek z 10 tysięcy szkół w całej Polsce podniosło swoje cyfrowe kompetencje, 65% z nich – z małych miejscowości i wsi. To  rezultaty jednego z największych projektów szkoleń w zakresie edukacji cyfrowej w kraju – Lekcja:Enter. Stanowi on istotne wsparcie w cyfrowej transformacji szkół, obok stale rozwijanej bazy e-zasobów czy doposażania w sprzęt. Realizowany w latach 2019-23 przez Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych, współfinansowany ze środków UE.

Celem projektu „Lekcja:Enter” było przeszkolenie 75 371 nauczycielek i nauczycieli, a wsparciem objęto ostatecznie aż 82 242 osoby z ponad 10 000 szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W pierwotnych założeniach z małych miejscowości i wsi miało być 30% uczestniczek i uczestników szkoleń, a finalnie jest to 65%. Rozwijać mogli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy z wykorzystaniem e-zasobów, narzędzi cyfrowych i aplikacji w całym procesie nauczania (nie tylko do nauki zdalnej). Quizy, webquesty, webinary eksperckie, wirtualne podróże, e-wizyty w muzeach, edukacyjne aplikacje i materiały online, a także zasady bezpieczeństwa w sieci, rozwój współpracy, umiejętności krytycznego myślenia – to tylko część zagadnień, które miały szansę poznać osoby biorące udział w bezpłatnych szkoleniach. Specjalne inicjatywy skierowane były także do dyrekcji szkół, m.in. o tym, jak kompleksowo planować cyfrową transformację placówki.

–  Lekcja:Enter to istotny element budowania zmiany, dzięki której kadra pedagogiczna lepiej rozumie edukacyjne potrzeby młodych ludzi wychowywanych w świecie pełnym technologii, ma niezbędne umiejętności do prowadzenia ciekawszych i angażujących lekcji i szansę czuć się bardziej kompetentna w obliczu nieustannych wyzwań powodowanych cyfrowym rozwojem – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, Prezes Fundacji Orange, podsumowując rezultaty projektu.

Warsztaty prowadzone były w formie stacjonarnej i online w całej Polsce przez placówki doskonalenia nauczycieli i ponad 600 trenerów i trenerek. W badaniu wykonanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów uczestniczki i uczestnicy wysoko ocenili jakość szkoleń: 91% uważa, że wzrosły ich kompetencje w zakresie wykorzystywania w pracy z uczennicami i uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych, 92% deklaruje, że używa nabytych na szkoleniach umiejętności w swojej pracy z uczniami i uczennicami (38251 ankietowanych na zlecenie KPRM, październik 2023).

Większe kompetencje cyfrowe nauczycieli

Dodatkowo, z porównania ocen kompetencji cyfrowych i wykorzystania technologii w nauczaniu przez nauczycielki i nauczycieli przed rozpoczęciem szkoleń i po ich zakończeniu wynika, że 95% osób potrafi przygotować lekcje zachęcające uczennice i uczniów do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (przed szkoleniami grupa ta stanowiła 58%), 80% umie współpracować z innymi z użyciem wspólnych zasobów (wcześniej 27%), 84% wie, jak tworzyć i przeprowadzić ankietę lub quiz (wcześniej 28%) – to dane z 1395 ankiet.

–  Projekt dał solidną podstawę do kontynuowania zmiany, która pozwoli na wprowadzenie szkół i sposobów nauczania w XXI wiek. Jest też przykładem sprawnej współpracy organizacji pozarządowych, które wspólnie zrealizowały inicjatywę na wielką skalę – komentowała Monika Eilmes, liderka obszaru projektów unijnych w Fundacji Orange 15 listopada na konferencji „Szkoła jutra” prezentującej wnioski z „Lekcji:Enter”.

–  To odpowiedź na rosnącą potrzebę zwiększenia stopnia wykorzystania przez kadrę nauczycielską narzędzi TIK w procesie kształcenia oraz publicznie dostępnych e-zasobów edukacyjnych (stale poszerzanych, np. poprzez realizację projektów digitalizacji zasobów kultury i nauki) – dodaje Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Osoby biorące udział w projekcie opracowały własne scenariusze, na podstawie których zostały przeprowadzone lekcje w szkołach – łącznie powstało ich 115 000. Wyselekcjonowane są dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE). W projekcie powstały  także materiały inspiracyjne, z których można korzystać na www.lekcjaenter.pl

Więcej doświadczeń i wniosków z realizacji „Lekcji:Enter” z perspektywy różnych podmiotów zaangażowanych w tę inicjatywę można przeczytać w publikacji „Szkoła jutra zaczyna się dziś. Jak Lekcja:Enter wsparła polskie szkoły w cyfrowej transformacji” Realizowały ją trzy organizacje: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych.

Budżet projektu wyniósł 49 995 238,29 PLN. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Dofinansowanie przyznane zostało przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

 

Link do filmu podsumowującego

Mediateka

Udostępnij: 82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.

Informacje prasowe

Nauczycielka wychowania przedszkolnego zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

10 października 2023

Nauczycielka wychowania przedszkolnego zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@
0

Nauczycielką Jutr@ 2023 została Aleksandra Janicka z Przedszkola Publicznego im. Misia Uszatka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Strzyżowicach. Pedagożka została wyróżniona za empatyczną postawę, podążanie za dziećmi i ich potrzebami oraz codzienny dialog z nimi. Doceniono także jej kompetencje cyfrowe. Organizatorem konkursu jest Fundacja Orange i Głos Nauczycielski.

Konkurs Nauczyciel Jutr@, zainicjowany przez Fundację Orange odbył się po raz trzeci. Spośród zgłoszeń, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego wybrało zwyciężczynię – Aleksandrę Janicką z Przedszkola Publicznego im. Misia Uszatka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Strzyżowicach. Pierwszy raz w historii konkursu, wręczono także Nagrodę Specjalną za szczególną postawę i działania na rzecz uczniów i uczennic – otrzymał ją Artur Tutka, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu. Nagrodą dla nauczycielki i nauczyciela jest wizyta studyjna w szkołach i przedszkolach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie.

Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także, kto został Nauczycielem Roku. Jest to Radosław Potraca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863 r. w Warszawie.

Dziecko, potrzebuje czuć sprawczość – czyli Rada Dziecięca w przedszkolu

Pani Aleksandra pracuje z dziećmi w oparciu o edukację planu daltońskiego, czyli sposobu nauki opartego o cztery filary: odpowiedzialność, samodzielność, współpraca i refleksja. Plan daltoński zakłada naturalne podążanie za dzieckiem, jego potrzebami i możliwościami. Dzięki takiemu podejściu, dzieci pod opieką Pani Aleksandry wiele zadań podejmują z własnej inicjatywy.  Swoje pomysły i oczekiwania przedstawiają także w trakcie spotkań Rady Dziecięcej, która powstała w przedszkolu z jej inicjatywy. Dzieci zabierają głos w tematach im bliskich – np. dotyczących zakupu zabawek, jadłospisu, podejmują także decyzje o organizacji ciekawych dni tematycznych.

Najważniejsze w pracy jest podążanie za dzieckiem i jego potrzebami oraz jego naturalny rozwój w zgodzie z samym sobą. W swoich działaniach pedagogicznych stawiam na otwartość, dialog, poczucie bezpieczeństwa, akceptację i szacunek. Stosuję też narzędzia edukacji cyfrowej, bo sprawiają, że proces uczenia się jest dla dzieci bardziej atrakcyjny i efektywny – mówi Aleksandra Janicka, Nauczycielka Jutr@ 2023.

Wśród nominowanych w 3. edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ znaleźli się także:

  • Agnieszka Kopacz z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie;
  • Nina Kowalik z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego im. Bohaterów Bitwy pod Mokrą 1939 w Mokrej;
  • Dominika Siwek z Zespołu Szkół Specjalnych im. Weroniki Sherborne w Czerwionce-Leszczynach;
  • Hanna Stachera z Technikum dla Niewidomych w Laskach.

Jury postanowiło także przyznać Nagrodę Specjalną za szczególną postawę i działania na rzecz uczniów i uczennic – otrzymał ją Artur Tutka, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu. Nauczyciel z Jarosławia znany jest  m.in. jako  przewodnik młodych ludzi po świecie druku 3d. Jego zaangażowanie oraz oddanie uczniom sprawiło, że wychowankowie tworzą ręce 3d dla pacjentów z całej Polski. Młodzi ludzie zyskują także coś więcej, prócz praktycznych umiejętności – oddanego wychowawcę, zainteresowanego ich życiem i problemami z którymi się borykają.

Więcej informacji o finalistach i nagrodzonych na stronie Fundacji https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/nauczyciel-jutra

Udostępnij: Nauczycielka wychowania przedszkolnego zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej