Innowacje

Po co nam te badania i rozwój?

18 maja 2017

Po co nam te badania i rozwój?

Zastanawialiście się kiedyś, w jakim celu firmy tworzą działy badawczo – rozwojowe (B+R)? Kiedy zrobiłam szybki wywiad wśród znajomych skojarzenia oscylowały wokół takich obszarów jak: nauka, laboratoria, testy i badania, ale także przewidywanie trendów, trochę przewidywanie przyszłości, bez gwarancji realizacji. Z jednej strony – twarda nauka, poparta badaniami, z drugiej – patrzenie w gwiazdy i wyznaczanie szeroko rozumianych trendów. Działy B+R nie uczestniczą w bieżącej pracy operacyjnej, więc (pozornie) nie przynoszą firmom zysków, a jednak coraz więcej firm technologicznych w nie inwestuje. Dlaczego?

Na to pytanie szukali odpowiedzi uczestnicy konferencji, którą w piątek zapowiadałam na blogu, Strategia badań i rozwoju w polskim przemyśle.

– Gospodarka 4.0 wnosi rewolucyjne zmiany z perspektywy wdrażania usług. Przykładem jest autonomiczny transport, który wymaga m.in. stworzenia osobnej warstwy aplikacyjnej. Obecne żaden operator nie jest w stanie zrealizować tego samodzielnie.

W Orange Polska pracujemy nad tymi rozwiązaniami – w programie Horyzont 2020 realizujemy dwa projekty: 5G Pagoda i Blue Space na łączną kwotę 0,5 mln euro. Prowadzimy także program Orange Fab, w którym wspieramy młodych przedsiębiorców i wdrażamy nowatorskie rozwiązania. – mówił Piotr Muszyński, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii i Transformacji Orange Polska podczas sesji otwierającej.

Podczas konferencji najwięksi gracze na rynku, m.in. Orange Polska, PGNiG, Tauron, Mostotstal, Orlen, KGHM i n. opowiadali o tym, jak wygląda obszar B+R ich przedsiębiorstwach, jakie przynosi korzyści i dlaczego warto włączyć B+R do strategii firmy.

 

– Działalność B+R to działanie długofalowe, podczas gdy obecnie większość działań w firmach jest nastawiona na krótkotrwałe cele. Specyfiką B+R jest praca kreatywna, koncepcyjna, która wymaga czasu i uwolnienia od operacyjnej bieżączki. Filarami działalności B+R powinny być interdyscyplinarność, włączenie B+R do strategii firmy i współpraca – podkreślił Sebastian Grabowski, dyrektor Centrum Badawczo – Rozwojowego Orange Polska, podczas sesji dotyczącej włączenia B+R do strategii firm.

Jak się okazuje, B+R to nie tylko zatrudnieni przez firmy naukowcy i wizjonerzy, ale także coraz większe zainteresowanie dużych graczy innowacyjną branżą startupową. Swoje programy wspierania małych i średnich przedsiębiorców, którzy rozwijają nowatorskie usługi mają takie firmy jak Orange Polska (Orange Fab już znacie), PGNiG, które przeznacza na ten cel 100 mln złotych rocznie, czy Orlen.

Zainteresowanie ze strony rynku jest tak duże, że powstały specjalne podmioty, m.in. FundingBox, których zadaniem jest pośrednictwo pomiędzy małymi i średnimi przedsiębiorstwami (startupami), a korporacjami.

– Te dwa światy mówią innymi językami, a my jesteśmy tłumaczem – mówiła Anna Dymowska, partner FundingBox podczas swojego wystąpienia.

Strategie badań i rozwoju w polskim przemyśle

Udział we wspieraniu B+R ma także państwo – w konferencji uczestniczyli m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, którzy przedstawiali europejskie oraz rządowe projekty wsparcia dla przedsiębiorców inwestujących w B+R.

Wydarzenie zgromadziło ponad 200 osób w Centrum Kreatywności w Warszawie. Jeśli zainteresowała Was tematyka, zobaczcie pełen video zapis wystąpień: Strategia badań i rozwoju w polskim przemyśle – video.

Szukając podsumowania tego wpisu i odpowiedzi na pytanie, do czego firmom są potrzebne badania i rozwój, czy szerzej – innowacje, natrafiłam na cytat Petera Druckera, amerykańskiego specjalisty zarządzania, ojca współczesnych metod zarządzania: „Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.” To chyba mocny argument: w działach B+R przewidujemy i tworzymy przyszłość 😉

EDIT: temat badań i rozwoju jest naprawdę na czasie – właśnie dzisiaj  (18 maja br.) na Politechnice Warszawskiej odbywa się kolejne wydarzenie poświęcone temu zagadnieniu: „Czy nauka może wyjść za biznes?” organizowane przez Stowarzyszenie TOP 500 Innovators. Tam też jesteśmy – słuchamy i dzielimy się doświadczeniami.

Udostępnij: Po co nam te badania i rozwój?

Innowacje

Strategia badań i rozwoju w polskim przemyśle – porozmawiajmy

12 maja 2017

Strategia badań i rozwoju w polskim przemyśle – porozmawiajmy

Marta Cieślak-Krajewska

Strategia, badania, przemysł – to tematy kluczowe dla polskich przedsiębiorców. Dlatego w Orange Polska postanowiliśmy podzielić się doświadczeniem i zostać partnerem konferencji poświęconej strategii badań i rozwoju w polskim przemyśle. Podczas tego wydarzenia także przedstawiciele innych przedsiębiorstw min.: PKN Orlen, KGHM Polska Miedź, PGNiG, FundingBox podzielą się najlepszymi praktykami. Odbędzie się też sesja warsztatowa z obszaru modeli biznesowych (Model Canvas), Design Thinking, własności intelektualnej. Uczestnicy dowiedzą sie także, jak znaleźć partnerów i rozwijać biznes na rynkach międzynarodowych.

Konferencja odbędzie się w najbliższą środę, 17 maja. br., w warszawskim Centrum Kreatywności Targowa, przy ul. Targowej 56, w godz. 9.30 – 18.00.

Udział jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja.

Szczegółowy program na stronie wydarzenia.

Orange Polska jest współorganizatorem i jednocześnie partnerem konferencji  obok znanych instytucji takich jak Sieć KPK, Enterprise Europe Network, Climate – KIC, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, Stowarzyszenie Top 500 Innovators, Konfederacja Lewiatan, Związek Pracodawców Klastry Polskie.

Prelegentami z ramienia Orange Polska będą Piotr Muszyński, wiceprezes Zarządu ds. Strategii i Transformacji oraz Sebastian Grabowski, dyrektor Centrum Badawczo – Rozwojowego. Patronat nad wydarzeniem objęły: Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.

Jeśli jesteście zainteresowani tą tematyką, lub znacie przedsiębiorców, którzy szukają solidnej dawki wiedzy, przekażcie im informację, na pewno będą Wam wdzięczni.

Udostępnij: Strategia badań i rozwoju w polskim przemyśle – porozmawiajmy

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej