Odpowiedzialny biznes

Biznes uczy

21 listopada 2016

Biznes uczy

Okazuje się, że biznes uczy nie tylko zasad gry rynkowej, zarządzania projektami czy współpracy w zespole.
Edukacja to jeden z najważniejszych obszarów zaangażowania społecznego biznesu. Firmy dzielą się swoją wiedzą z zakresu zdrowia, ekologii, konsumpcji, rynku pracy, stylu życia, kultury, technologii, nauki i rozwoju czy bezpieczeństwa. Swoje działania edukacyjne kierują do dzieci i seniorów, małych społeczności i dużych aglomeracji miejskich, do dostawców, rolników czy młodych mam. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Do listy najbardziej znaczących inicjatyw, którą zainicjowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu zgłoszono ponad 300 projektów. Ostatecznie na liście znalazło się ich 271. Kapituła wybrała 51 najbardziej znaczących inicjatyw, które następnie poddano głosowaniu internautów. Tak wybrano 10 najważniejszych, a wśród nich 3 nasze projekty – Bezpiecznie Tu i Tam, MegaMisja i Kluby Sportowe Orange!

Dziękujemy za Wasze głosy!
5762e8ccff60db8fffbea4dd889eb70ae46

Udostępnij: Biznes uczy

Odpowiedzialny biznes

Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

27 maja 2015

Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

Już po raz drugi w konkursie „Dobroczyńca Roku”, wspólnie z Akademią Rozwoju Filantropii, przyznaliśmy nagrodę za wykorzystanie nowych technologii w społecznym zaangażowaniu biznesu.

Laureatem tegorocznej edycji jest firma Transition Technologies SA, którą nagrodziliśmy za stworzenie pakietu aplikacji mobilnych pozwalających osobom z dysfunkcjami wzroku przezwyciężać problemy świata zewnętrznego.

Spółka działa na rynku IT, tworzy oprogramowanie dla przemysłu, realizuje usługi outsourcingowe, a także projektuje oprogramowania mobilne. Jednym z nich jest rodzina aplikacji Seeing Assistant dla osób niewidomych i słabowidzących.

Dzięki wirtualnym asystentom osoby niewidome i słabowidzące mogą między innymi: samodzielnie nawigować i poznawać otaczającą przestrzeń dzięki zaawansowanej aplikacji do nawigacji z wykorzystaniem GPS, użyć smartfona jako lupy elektronicznej, rozpoznać kolory np. ubrań, sprawdzić czy  nie zapomnieli wyłączyć światła; rozpoznawać różne przedmioty, na opakowaniach których znajduje się kod kreskowy i wiele innych bardzo potrzebnych funkcji. Do tej pory tą bezpłatną aplikację pobrało ponad 13 tys. osób niewidomych i słabowidzących na całym świecie. Więcej o aplikacji można przeczytać na stronie http://seeingassistant.tt.com.pl/pl/.

Konkurs Dobroczyńca Roku organizowany jest już pod raz XVIII, nagradzając firmy zaangażowane społecznie w kilku kategoriach – zaangażowanie lokalne, projekt społeczny, strategia społecznego zaangażowania, wolontariat pracowniczy.

Jako wielokrotny laureat nagrody zdecydowaliśmy się wycofać z konkursu, ale wspierać jego ideę zostając partnerem merytorycznym. Zaproponowaliśmy Akademii Rozwoju Filantropii stworzenie kategorii – nowe technologie w zaangażowaniu społecznym, w której pokazujemy dobre przykłady działań społecznych wykorzystujących internet, aplikacje mobilne czy innowacyjne technologie w skutecznym pomaganiu, angażowaniu i promowaniu dobra.
8952f580ed183129f854dabc42daaded185

fot. Bartłomiej Sawka. Cinefoto

Udostępnij: Nagroda za nowe technologie w pomaganiu

Odpowiedzialny biznes

Dobre praktyki odpowiedzialnego biznesu

31 marca 2015

Dobre praktyki odpowiedzialnego biznesu

Jeśli szukacie inspiracji dla projektów społecznych czy środowiskowych w swoich firmach, chcecie zobaczyć co i jak robią inni – zapraszam do kolejnej edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. To już 13. taka publikacja, zawierająca najlepsze przykłady działań biznesu w obszarze pracowniczym, ładu korporacyjnego, praw człowieka, środowiska, relacji z klientami i dostawcami czy zaangażowania społecznego. W tym roku mamy kolejnych 420 praktyk wartych naśladowania.

Polecam też zajrzeć do wcześniejszych edycji Raportu i zobaczyć, jak zmienia się nasze myślenie o społecznej odpowiedzialności w biznesie – jak z obszaru zaangażowania społecznego i strategicznej filantropii, CSR wchodzi w głąb firmy, w procesy zarządzania. Może nie jest to jeszcze pewny krok – bo zaledwie kilkanaście opisanych praktyk w tegorocznym Raporcie dotyczy ładu organizacyjnego czy praw człowieka,  21 zagadnień konsumenckich a 29 uczciwych praktyk operacyjnych za to w obszarze zaangażowania społecznego jak zawsze jest najwięcej przykładów – 187, ale to krok w dobrym kierunku.

My w tym roku zgłosiliśmy 14 dobrych przykładów – między innymi „Bezpieczny Starter”, „Orange bez barier”, e- fakturę”, program #Superkoderzy” czy „Grywalizację społeczną”. Również nasz cykl blogowy „Piszemy Raport CSR” znalazł się wśród dobrych praktyk odpowiedzialnych społecznie.

Wszystkie praktyki z lat ubiegłych znajdziecie w bazie Dobre praktyki CSR w Polsce. Zapraszamy do CSRowych inspiracji.

2e840ebdc9311ef5cb586d4a237d59b9585

Udostępnij: Dobre praktyki odpowiedzialnego biznesu

Odpowiedzialny biznes

Dobroczynność przez internet

30 marca 2015

Dobroczynność przez internet

Po raz 18. o prestiżowy tytuł Dobroczyńcy Roku ubiegają się firmy, które angażują się społecznie, wspólnie z organizacjami pozarządowymi oraz swoimi wolontariuszami pomagają w rozwiązywaniu problemów społecznych. W ubiegłym roku z inspiracji Orange Polska, w konkursie pojawiła się nowa kategoria „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”, której zostaliśmy też opiekunem.

03b758384648f775bd2787c2cebc4d56826O tym, jak wygląda strategiczna filantropia biznesu i jak zmienia się pod wpływem internetu i mediów społecznościowych rozmawiam z Krystyną Jędrzejewską – Koordynatorką Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce:

Jak wygląda społeczne zaangażowanie biznesu?

Z 18 lat doświadczeń Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” wynika, że coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce angażuje się społecznie. Do grona dużych firm, które już od lat praktykują filantropię i wolontariat, dołączają średnie, małe, a nawet mikro firmy. Wielokrotnie skala zaangażowania tych ostatnich, w porównaniu z ich możliwościami, jest ogromna. Widać także, że wiele firm podchodzi do swojego społecznego zaangażowania w coraz bardziej przemyślany sposób – to już nie tylko raz w roku chaotycznie organizowane zbiórki świąteczne na rzecz potrzebujących. Obecnie to systematyczne, długotrwałe wsparcie udzielane wybranym organizacjom pozarządowym. Firmy nie tylko przekazują organizacjom pozarządowym darowizny, ale wspólnie z nimi wymyślają i realizują ważne dla obu stron akcje społeczne. Dzięki temu zarówno organizacja, jak i firma mogą realizować swoją misję. Pracownicy firm ze wszystkich szczebli mogą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadząc warsztaty dla organizacji pozarządowych, dla studenckich kół naukowych albo dla uczniów w szkołach.

Czy nowe technologie zmieniają zaangażowanie społeczne firm?

Wiele firm, nie tylko z branży IT, tworzy różnego rodzaju aplikacje w ramach prowadzonych kampanii społecznych. Jest coraz więcej aplikacji mobilnych do „zbierania” przebiegniętych lub przejechanych na rowerze kilometrów. Za każdy kilometr zebrany przez użytkowników aplikacji firma przekazuje pieniądze na rehabilitację dzieci, sadzenie drzew, stawianie stojaków rowerowych, protezy dla osób niepełnosprawnych albo przekazuje „złotówkowy ekwiwalent” uzbieranych kilometrów na rzecz wybranej organizacji pozarządowej. Inne przykłady wykorzystania nowych technologii to tworzenie platform edukacyjnych – banki tworzą portale, na których można zdobywać wiedzę ekonomiczną. Niektóre banki przekazują część swojego dochodu z transakcji dokonywanych kartami zbliżeniowymi, a cel takiej darowizny może wybrać użytkownik karty. Inny przykład to pracownicy firmy produkującej telefony komórkowe, którzy prowadzą warsztaty z programowania dla uczniów. W Konkursie o tytuł „Dobroczyńca Roku” od dwóch lat jest kategoria „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”, w której firmy zgłaszają takie i wiele innych przykładów swoich działań społecznych.

A jak nowe technologie wpływają na naszą indywidualną dobroczynność?

Dzięki nowym technologiom nie tylko firmom łatwiej angażować się społecznie, ale także osobom indywidualnym. Na platformach crowdfundingowych grupy nieformalne i organizacje pozarządowe mogą organizować zbiórki pieniędzy na zbudowanie nowego placu zabaw, organizację pikniku naukowego, nagranie teledysku reklamującego okolicę, remont świetlicy, kino plenerowe, warsztaty teatralne albo taneczne dla młodzieży i seniorów. Możliwości nie mają końca, jeśli grupa pasjonatów dobrze wypromuje swój projekt i przekona dziesiątki osób do przekazania niewielkich darowizn, każdy dobry pomysł ma szansę na realizację. Dzięki temu każdy, przekazując choćby kilka złotych, ma szansę przyczynić się do realizacji wartościowych inicjatyw.

Niekończące się możliwości daje również e-wolontariat, czyli dobrowolne działania podejmowane w Internecie, którym przyświeca społeczny cel.  Bardziej obrazowo: to na przykład uzupełnianie haseł na Wikipedii, tłumaczenie materiałów na bezpłatnych platformach edukacyjnych (np. Khan University), dziennikarstwo obywatelskie czyli zdawanie relacji z ważnych spraw, które dzieją się w otoczeniu i publikowanie ich w internecie. Dynamicznie rozwija się także „mapowanie” czyli społecznościowe tworzenie map, na przykład mapowanie zabytków w naszym mieście. Jak widać w Internecie też można zrobić wiele dobrego.

My, jako partner konkursu nie starujemy, ale zapraszamy do głosowania na inne zaangażowane społecznie firmy. Wejdź na głosuj.dobroczyncaroku.pl i zdecyduj, która firma zasługuje na tytuł „Dobroczyńca Roku 2015”. Masz czas do 13 kwietnia!
3e367518a53f66e1617225e0a86253b8b01

Dzięki internetowy i mediom społecznościowym możemy pomagać zawsze i wszędzie – wysłać swój głos czy wsparcie dla projektu w najdalszym zakątku świata. Czy „wirtulane” zaangażowanie pomaga w pomaganiu innym tu i teraz, czy raczej zwalnia nas z obowiązku pomocy w „realu”. Jak myślicie?

Udostępnij: Dobroczynność przez internet

Odpowiedzialny biznes

Dobro czyń cały rok!

12 stycznia 2015

Dobro czyń cały rok!

Dobro czyń cały rok – to hasło w konkursie o tytuł  „Dobroczyńcy Roku”, który już po raz XVIII nagradza biznes zaangażowany społecznie.

Jeśli znacie firmę, która w minionym roku prowadziła efektywny program społeczny we współpracy z organizacją pozarządową albo fundację czy stowarzyszenie, które dobrze współpracują ze swoim biznesowym partnerem dla dobra innych – zachęćcie ich do zgłoszenia się do tej prestiżowej nagrody. Warto pokazywać dobre przykłady takich działań pro publico bono.

Projekt społeczny, strategia społecznego zaangażowania, wolontariat pracowniczy czy zaangażowanie lokalne – to kategorie, w których można się zgłaszać. W ubiegłym roku, jako partner konkursu stworzyliśmy wspólnie z Akademią Rozwoju Filantropii dodatkową kategorię „nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”. Chcemy pokazać, że internet, media społecznościowe i wirtualne społeczności ogrywają coraz większą rolę w pomaganiu innym, a co za tym idzie również w społecznym zaangażowaniu biznesu.

Na zgłoszenia czekamy do 20 stycznia na stronie wniosek.dobroczyncaroku.pl.

79875ce272a86cb70dceaa13c9d906392bc

Udostępnij: Dobro czyń cały rok!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej