Inne

Drogi, fabryki, światłowody, czyli co nam dają inwestycje

14 lipca 2021

Drogi, fabryki, światłowody, czyli co nam dają inwestycje

Kiedy inwestycją jest budowa drogi, widzimy ją gołym okiem. Jedziemy i patrzymy, jak powstaje kolejna ekspresówka. Trochę pomęczymy się podczas robót na objazdach, ale na koniec dzięki niej będzie nam łatwiej. Jak powstaje fabryka i zaczyna produkować też od razu to dostrzegamy. Inwestycji w technologie, światłowody i sieć mobilną, często nie widać, ale rezultat jest podobny – żyje się nam łatwiej, wygodniej i stajemy się bogatsi.

Ważny apel Lewiatana

Wczoraj Konfederacja Lewiatan opublikowała apel, aby docenić największych prywatnych inwestorów, którzy ich zdaniem mogą mieć kluczową rolę w wychodzeniu z postcovidowego kryzysu. Trudno się z tym nie zgodzić. Trudno też przecenić rolę inwestycji dla gospodarki i standardu życia Polaków.

Eksperci Lewiatana piszą o tym, jak na gospodarkę wpływają inwestycje prywatnych firm. A wpływają bardzo. Niestety jak przeczytałem, w 2020 r. udział inwestycji prywatnych w PKB był… najniższy od 1993 r. Na rozwój nowoczesnych technologii (tzw. sekcja J, czyli informacja i komunikacja) w Polsce przeznacza się dwukrotnie niższy odsetek PKB niż średnia unijna. A bez tego nie będzie ani nowoczesnej, konkurencyjnej gospodarki, ani wygodnych cyfrowych rozwiązań.

Orange największym inwestorem

Na blogu często piszemy o naszych inwestycjach w kontekście coraz lepszej jakości sieci Orange czy dostępności naszych usług. Od dobrych kilkunastu lat co roku wydajemy na nie ok. 2 mld zł. Jesteśmy największym inwestorem w branży telekomunikacyjnej i w czołówce prywatnych inwestorów nad Wisłą. Prowadzimy długofalowe projekty, obliczone na wiele kolejnych lat.

Rozbudowa sieci światłowodowej czy tworzenie nowych usług widocznie przekładają się na lokalne społeczności i całą gospodarkę. Co roku dzięki naszym inwestycjom i zakupom powstaje ok. 40 tysięcy etatów. Szerokopasmowy internet od Orange pozwolił na potencjalnego wzrost PKB Polski w latach 2004-2020 aż o 8,7%. To konkretne korzyści, których na co dzień nie dostrzegamy i pewnie nie zdajemy sobie sprawy z takich gospodarczych zależności.

Wspieramy polską gospodarkę

Chociaż nie zawsze jest łatwo wiemy, że warto stawiać na inwestycje. Z jednej strony są dla nas podstawą do rozwoju, pozwalają nam być operatorem chętnie wybieranym przez klientów i realizować nową strategię .Grow, nastawioną na dalszy, jeszcze szybszy rozwój. Z drugiej – rozumiemy, że nasze inwestycje mają dużą moc i oddziałują na całą gospodarkę. Tak jest od lat i tak pozostanie.

Udostępnij: Drogi, fabryki, światłowody, czyli co nam dają inwestycje

Zielony Operator

Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

16 października 2020

Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

Do produkcji telefonu o wadze ok. 120 gram potrzeba aż 70 kg surowców, w tym m.in. plastiku, miedzi i szkła. Warto zdawać sobie z tego sprawę, kiedy Wasz stary smartfon ląduje bezużyteczny w szufladzie. Jedną z recept na taką rzeczywistość jest korzystanie z dobrodziejstw gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

Jej istotą jest racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych i ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów. Najprościej ujmując koncepcja GOZ zakłada przejście od modelu gospodarki „produkcja – użycie – wyrzucenie” do racjonalnego modelu cyrkularnego, w którym zminimalizowana zostaje ilość powstających odpadów, a te których nie da się uniknąć, wracają przetworzone do obiegu. GOZ zakłada zmianę w podejściu do wytwarzanego produktu w całym cyklu życia: od projektowania poprzez odzyskiwanie, naprawianie, aż po recykling.

Strategia gospodarcza, na którą stawia UE

Taka zmiana podejścia pozwala na wydłużenie cyklu życia produktów, ograniczenie zużycia surowców oraz zminimalizowanie ilości powstających odpadów. Redukuje ponadto wykorzystanie energii i emisję dwutlenku węgla. To ważny krok na drodze ku neutralności klimatycznej.

Pod koniec 2019 roku przyjęto “Europejski Zielony Ład” zakładając, że do 2050 roku gospodarka wspólnoty ma być neutralna dla klimatu. Aby to osiągnąć musi stać się cyrkularna, konkurencyjna i innowacyjna. Komisja Europejska przyjęła nową strategię przemysłową i wpisujący się w nią nowy plan działania na rzecz GOZ.

4 x R – reuse, refurbish, repair, recycle

Surowce do produkcji Waszych urządzeń przebywają długą drogę. Okrążają Ziemię 4 razy – zanim telefon jako produkt końcowy trafi do naszych rąk. Smartfony są produktem tzw. liniowego modelu ekonomicznego: od wydobycia surowców potrzebnych do ich produkcji, przez krótki okres użytkowania, aż po kres ich życia w szufladach lub na wysypiskach śmieci. Faza produkcji ma największy wpływ na środowisko – 75% wpływu powstaje na tym etapie, pozostałe 25 % jest związane z codziennym użytkowaniem smartfonu przekładającym się na zużycie przez niego energii.

Średnio co dwa, trzy lata wymieniamy telefony na nowe. Aż 38% badanych Polaków twierdzi, że ma nieużywany telefon, który kurzy się w szufladzie. Wiele z urządzeń jest sprawnych i zalega, starzejąc się i tracąc na wartości. Część użytkowników nie przekazuje zużytych telefonów do recyklingu i pozbywa się ich wyrzucając do zwykłego kosza. To marnowanie surowców, energii oraz zagrożenie dla zdrowia i środowiska. Szacuje się, że w polskich domach możemy przechowywać ponad 4 miliony zużytych telefonów komórkowych!

Odzyskiwanie i recykling telefonów komórkowych w Orange

W Orange na każdym kroku – od eko-projektowania poprzez ponowne użycie, odnowę, naprawę, i recykling – chcemy włączać zasady gospodarki obiegu zamkniętego w nasze procesy, aby wydłużać żywotność produktów i ograniczać odpady.

Recykling, czy odsprzedaż nieużywanego smartfonu mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zachowania zasobów planety. W Grupie Orange udało się zebrać z rynku przez 10 ostatnich lat ponad 15 milionów urządzeń we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. Ale mamy ambicję na więcej – do roku 2025 Grupa planuje odzyskać z rynku 30% używanych telefonów.

Zachęcamy Was do działania – sprawdźcie w swoich szufladach, czy nie zalegają w nich stare, nieużywane telefony. Zepsute możecie przynieść do dowolnego z naszych salonów i zostawić w specjalnym pojemniku. Przekażemy je naszemu partnerowi do recyklingu, co przyczyni się do ochrony zasobów naturalnych ziemi. A jeśli macie całkiem sprawny, starszy model smartfonu zachęcamy do skorzystania z oferty odkupu używanych smartfonów, dostępnej w każdym z naszych salonów.

Dajmy drugie życie smartfonom

Najwyższa pora zmienić nawyki i zadbać o właściwe postępowanie z telefonem komórkowym, aby służył nam, jak najdłużej, a kiedy już się całkiem zużyje zapewnić mu odpowiedzialny recykling. Dajmy drugie życie telefonom. Ten niewielki gest, który nie wymaga od nas dużego wysiłku, ma znaczenie dla ochrony środowiska i klimatu.

Udostępnij: Dajmy drugie życie telefonom. To dziecinnie proste!

Innowacje

Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

28 listopada 2019

Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

Wizyta w sklepie pewnie nikomu nie kojarzy się z siecią komórkową, no chyba że chodzi o sprawdzenie listy zakupów na smartfonie. Jednak wkrótce może się to zmienić, m.in. za sprawą sieci 5G. Bardzo ciekawy raport „Jak 5G napędzi rewolucję cyfrową w polskim handlu detalicznym” przygotowała na ten temat Polityka Insight (PI).

Wizja, którą roztacza raport to sklep, który będzie nas rozpoznawał, witał i informował o najnowszych promocjach.  Poda także informacje o właściwościach produktów na najbliższych półkach czy skieruje do towarów, których szukamy.

Sklep po 5G – 24/7 lecz bez sprzedawców?

To tylko mały fragment nadchodzących zmian. 5G przyspieszy rozwój internetu rzeczy, co zasadniczo zmieni sposób dokonywania zakupów, transportu towarów i zarządzania kadrami. Obsługa klienta będzie się stopniowo coraz bardziej automatyzowała, pierwszym etapem będzie rozpowszechnienie znanych już kas i kiosków samoobsługowych.

Dowiedz się więcej o testach 5G prowadzonych przez Orange Polska

Następnym krokiem będą otwarte 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, w pełni zautomatyzowane sklepy bezobsługowe. Liderem w ich wprowadzaniu jest aktualnie Amazon. A pierwszy polski sklep tego typu o nazwie Take&Go otworzyła w 2019 roku firma Surge Cloud z Poznania.

Lepiej spersonalizowana oferta = bardziej zadowolony klient

Kolejną zmianą będzie wykorzystywanie na coraz większą skalę nowych technologii do personalizacji oferty kierowanej do klienta. W raporcie PI czytamy, że już 44 proc. konsumentów chce, by sklepy kierowały do nich sprofilowane propozycje marketingowe, nic dziwnego, że zmiany idą w tę stronę. Wizualizacja produktów i oprogramowanie oceniające klienta na podstawie informacji z kamer, czujników i baz danych spowoduje, że sztuczna inteligencja będzie umiała dopasowywać produkty i promocje do preferencji kupującego.

5G to nie sztuczna inteligencja, a sztuczna inteligencja to nie 5G, lecz obie te technologie będą się w przyszłości uzupełniać.

Będzie analizować nawet ruch gałek ocznych by przewidzieć potrzeby zakupowe i pomóc klientowi. W efekcie będzie podpowiadać wybór konkretnego towaru, np. ubrań czy butów dzięki wprowadzeniu skanerów ciała. Powstaną wirtualne przymierzalnie. Pozwoli to zmniejszyć odsetek produktów, które wstępnie zainteresowały kupującego, ale które ostatecznie nie zostały wybrane. Obniży też liczbę zwrotów towarów zamawianych przez internet.

Szybkość danych niezbędna dla sklepów przyszłości

Jak się domyślacie, każde z tych urządzeń będzie musiało łączyć się z chmurą w czasie rzeczywistym. Stamtąd informacje muszą być na bieżąco przekazywane do smartfonów klientów, na wyświetlacze w sklepie czy do osób zarządzających sklepami i sieciami handlowymi. To wymaga odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej. Właściwą prędkość, pojemność i brak opóźnień w transmisji zapewni powszechne stosowanie technologii 5G, w tym również w telefonach komórkowych.

Dowiedz się więcej o 5G z cyklu filmów #5Gotowi

Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja będzie mogła odpowiednio zareagować i komunikować się z nami w czasie rzeczywistym. Tu znów kłania się analiza danych prowadzona w chmurze, która ma praktycznie nieskończoną moc obliczeniową i wykorzystuje duże zbiory danych, niedostępne dla zwykłych serwerów. Według firmy badawczej Markets&Markets wykorzystanie chmury na świecie tylko w 2018 r. wzrosło o 21 proc. a w 2021 osiągnie wartość tego rynku wyniesie 28,5 mld dolarów. W Polsce Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2019 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 17,5 firm.

(R)ewolucja? Czy 5G to jedyny powód zmian?

Z raportu PI wynika, że często zarządzanie sklepami wygląda podobnie jak 20 czy nawet 50 lat temu. Wyznaczanie zadań, ich weryfikacja oraz planowanie pracy personelu odbywa się analogowo, robi to po prostu człowiek. W podobny sposób ustala się, jakich towarów brakuje. Pracownik chodzi między regałami i notuje czego brakuje, a potem przynosi produkty z magazynu lub zamawia te, których brakuje.

Dowiedz się więcej o innowacyjnych rozwiązaniach dla biznesu, dostarczanych przez Orange Polska – Internecie Rzeczy oraz usługach chmurowych.

Tu również cyfryzacja i dostęp do szybkiego internetu spowodują znaczącą zmianę. Sklepy będą naszpikowane różnego rodzaju czujnikami, sensorami i kamerami. Analiza uzyskanych z nich danych pozwoli przewidywać potrzeby klienta, uzupełniać towary dzięki kontroli zapełnienia półek i magazynów oraz lepiej organizować pracę ludzi (układanie grafików, planowanie urlopów i nadgodzin). Pozwoli to zmniejszyć koszty logistyki, również dzięki stosowaniu do transportu towarów autonomicznych dronów. Przykładowo, polska firma Spartaqs kończy testy autonomicznego drona, który może przenosić ładunki do 8 kilogramów, pracuje też nad dronem, który samodzielnie może przenieść 20 kg, a lecąc w roju kilkukrotnie więcej.

Sklepy przyszłości nie powstaną bez firm, które będą chciały je wdrażać

Handel należy do z najbardziej konkurencyjnych branż, gdzie rywalizują sklepy stacjonarne, platformy aukcyjne i sklepy internetowe. Wszyscy szukają sposobów na wzrost obrotów, obniżkę kosztów i lepsze zarządzanie. Dlatego branża, podobnie jak telekomunikacja, chętnie inwestuje w innowacje, które przynoszą dodatkowe zyski i zwiększają zadowolenie klientów.

Stąd otwarcie na rewolucję cyfrową, która docelowo – zdaniem ekspertów PI – oznacza w pełni zautomatyzowane i pozbawione pracowników sklepy otwarte 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać nimi przy użyciu informacji z kamer, czujników i aplikacji zakupowych. Zidentyfikuje klienta, oceni, czy i które produkty mogły mu się skończyć, weźmie pod uwagę nawet pogodę i nastrój kupującego. Na podstawie tych danych zasugeruje listę zakupów, skieruje klienta w odpowiednie miejsca, zaproponuje promocje i automatycznie potrąci koszt zakupów z konta.

Jednocześnie system będzie na bieżąco sprawdzał zapasy towarów w sklepie, uzupełniał je lub zamawiał nowe partie, a każda z dostaw będzie rozpakowywana i układana przez autonomiczne urządzenia samobieżne.

Przeczytaj inne teksty dotyczące 5G opublikowane ostatnio na naszym blogu.

Udostępnij: Czy 5G zrewolucjonizuje handel? Jest raport

Odpowiedzialny biznes

O wpływie Orange Polska

24 marca 2017

O wpływie Orange Polska

Wojtek Jabczyński

Stwierdzenie, że każda firma, nawet najmniejsza wpływa na swoje otoczenie, to truizm. Przypuszczam, że im większa, tym owe oddziaływanie silniejsze. Jednak trudno to określić, gdyż większość firm swojego wpływu społecznego nie mierzy. Domyślam się dlaczego – to bardzo trudne zadanie. Przekonaliśmy się o tym, gdy po raz pierwszy przygotowaliśmy raport wpływu Orange Polska. Oszacowano w nim między innymi wpływ naszej działalności na PKB Polski (5,3% wzrost w latach 2004 – 2015 dzięki internetowi od Orange Polska), rozwój lokalnych społeczności, czy rozwój firm i nowe miejsca pracy u dostawców dzięki zamówieniom Orange Polska.

Podpisanie porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji i Orange Polska w sprawie podłączenia 4,5 tys. szkół do światłowodu od Orange. Na zdjęciu: Anna Streżyńska - Minister Cyfryzacji, Stéphane Richard - CEO Grupy Orange i Jean-François Fallacher – prezes zarządu Orange Polska

To jak myślimy o naszym wpływie pokaże na przykładzie porozumienia, które wczoraj podpisaliśmy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zadeklarowaliśmy, że w 3 lata podłączymy ponad 4500 szkół, czyli prawie 15% wszystkich szkół w Polsce do światłowodu. Zapłacimy za to z własnych środków. Jest to jednak dla nas naturalne przedłużenie inwestycji w światłowody – tak by służyły również najmłodszym. A przepustowość liczona w setkach Mb/s daje dostęp do ciekawszych lekcji (wyobraźcie sobie lekcję prowadzoną dla tysięcy szkół prosto z Centrum Nauki Kopernik), a także wsparcie dla nauczycieli.

Dlaczego zaczęliśmy mówić o mierzeniu naszego wpływu, skąd wzięła się ta koncepcja? Posłuchajcie mojego szefa, Konrada Ciesiołkiewicza, dyrektora Komunikacji Korporacyjnej i CSR w Orange Polska. Moim zdaniem warto, bo pokazuje to szerszy kontekst myślenia o biznesie.

Gdybyście chcieli dowiedzieć się więcej o naszym wpływie zajrzyjcie do naszego Raportu Wpływu Społecznego.

A więcej dyskusji o wpływie na tegorocznym Kongresie Profesjonalistów PR w Rzeszowie www.kongresprofesjonalistow.pl

Udostępnij: O wpływie Orange Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej