Odpowiedzialny biznes

Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

20 października 2017

Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

W tym roku po raz pierwszy przygotowaliśmy raport zintegrowany. Podsumowując rok 2016 pokazaliśmy w jednym dokumencie finansowe i niefinansowe aspekty naszej działalności.

Było to dla nas duże wyzwanie. Choć raporty społeczne przygotowujemy od ponad 10 lat, a finansowe od początku funkcjonowania firmy na giełdzie, połączenie informacji dotyczących wpływu społecznego i ekologicznego oraz danych ekonomicznych i finansowych wymagało od nas sporej pracy, zaangażowania  oraz zmiany sposobu opowiadania o firmie i jej działalności.

Tym bardziej cieszy nas fakt, że nasze starania zostały docenione przez polskie i międzynarodowe gremia finansowe i inwestorskie.

The Best Annual Report

Raport zintegrowany Orange Polska został nagrodzony w konkursie „The Best Annual Report 2016″, organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków.
To konkurs na najlepszy raport roczny o najwyższej wartości użytkowej dla akcjonariuszy i inwestorów, a partnerem strategicznym konkursu jest Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Nasz raport otrzymał 3 miejsce w kategorii raportów zintegrowanych.

Finance for the Future Award

Raport Orange Polska znalazł się też w finale prestiżowego międzynarodowego konkursu „Finance for the Future Award 2017”, w kategorii promującej zintegrowane myślenie i raportowanie. Ideą konkursu jest promowanie najwyższych standardów raportowania finansowego w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. Byliśmy jedynym reprezentantem z rynku Europy Środkowo – Wschodniej, który znalazł się w finale.

Raportowanie niefinansowe a zintegrowane.

Raportowanie danych niefinansowych, dotyczące wpływu firmy na środowisko, społeczeństwo, pracowników, dostawców czy respektowanie praw człowieka staje się coraz ważniejsze, a dla niektórych firm wręcz obowiązkowe. Od 2018 roku także dla firm w Polsce.

Raportowanie zintegrowane idzie krok dalej – pokazuje spójność i kompleksowość myślenia o firmie, jej modelu biznesowym i wpływie na otoczenie.

Raport Zintegrowany Orange Polska 2016 okładka

 

Udostępnij: Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

Odpowiedzialny biznes

Raport zintegrowany Orange Polska 2016

23 sierpnia 2017

Raport zintegrowany Orange Polska 2016

Wierzymy w liczby. Jesteśmy w przekonani, że najlepiej powiedzą nam o biznesie – dlatego co roku w firmach przygotowujemy sprawozdania finansowe, w których dominują skomplikowanych tabelki z liczbami. Wydaje się jednoznaczne, że skoro w 2015 było 9 a w 2016 roku 12 to coś tam wzrosło, a jeśli 8 – to spadło. Ale co zdążyło się w ciągu roku „pomiędzy” tymi liczbami i jak to się ma do prognozy na przyszłość – tego nie wyczytamy z tabeli. Dla dobrej interpretacji i prognoz potrzebny jest nam szerszy kontekst ekonomiczny i społeczny.

Dlatego coraz większy nacisk kładziemy na ujawnianie przez firmy danych niefinansowym, mówiących o społecznych, ekologicznych czy etycznych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Ostatni kryzys ekonomiczny pokazał, jak ważne są takie kwestie, jak etyka, compliance i ład korporacyjny. Katastrofy ekologiczne zaś ujawniają, jak ważne są sprawy ochrony środowiska, także u naszych firm partnerskich i dostawców.

Raportowanie niefinansowe

W 2014 roku Unia Europejska rozszerzyła sprawozdawczość firm o obowiązek ujawnienia danych niefinansowych. Zgodnie z nową dyrektywą 2014/95/UE część firm musi informować w ramach sprawozdania z działalności o swojej polityce w zakresie środowiska, spraw społecznych, pracowniczych, poszanowania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji i łapownictwu oraz przedstawić politykę w zakresie różnorodności.

W Polsce grupa firm, które są objęte dyrektywą stanowi, według danych Ministerstwa Finansów, prawie 300 podmiotów. Nowy obowiązek informacyjny dotyczy dużych jednostek zainteresowania publicznego zatrudniających powyżej 500 osób ( różnorodność od 250 osób), których sumy bilansowe przekraczają 85 mln złotych, albo których przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów przekraczają 170 mln złotych.

Firma ma do wyboru formę raportowania – może  to być oświadczenie na temat informacji niefinansowych w sprawozdaniu z działalności lub oddzielny raport np. raport społecznej odpowiedzialności. My, podobnie jak kilkadziesiąt firm w Polsce, przygotowujemy takie raporty już od ponad 10 lat, ale wiele firm przygotuje taki raport w przyszłym roku po raz pierwszy.

Raportowanie zintegrowane

Raportowanie zintegrowane to kolejny krok.  Jakościowe, a nie tylko formalne połączenie danych niefinansowych i finansowych w jeden komplementarny dokument.

W tym roku opracowaliśmy nasz pierwszy Raport zintegrowany, który wskaźniki finansowe i dane niefinansowe łączy w jedną spójna opowieść o firmie, jej roli biznesowej i społecznej.  Było to dla nas duże wzywanie i wymagało wyjścia poza dotychczas stosowane schematy, przygotowanie nowej opowieści o firmie – pełniejszej, z szerszym kontekstem rynkowym i społecznym. W raporcie pokazaliśmy nasz model biznesowy, z jakich zasobów społecznych, ekonomicznych i naturalnych korzystamy, jakie są efekty i rezultaty naszych działań a także nasz wpływ na otoczenie.

W lipcu zaprosiliśmy Was do testowania strony internetowej z naszym Raportem zintegrowanym. Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i cenne uwagi.

Konkurs

Zapraszamy was do czytania Raportu. A jeśli podoba Wam się ta forma przekazu – zagłosujcie na nas w Konkursie Raporty Społeczne.

Na stronie konkursu znajdziecie kilkadziesiąt raportów społecznych i a także kilka zintegrowanych. Sprawdźcie, jak do odpowiedzialności społecznej podchodzi Wasz bank, dostawca energii czy firma, z której produktów korzystacie na co dzień. Może wtedy spojrzycie na nią trochę inaczej?

 

Udostępnij: Raport zintegrowany Orange Polska 2016

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej