Na dzisiejszy, wiosenny wieczór mam dla Was kolejną odsłonę cyklu o 20 latach naszej sieci GSM. Tym razem bez niespodzianek, zwrotów akcji. Będzie to po prostu relacja z pierwszych lat funkcjonowania Idei. Najciekawsza w tym wszystkim jest skala działania. Ale to były przecież początki, w końcu gdy ruszała Idea, telefonia komórkowa była nie tylko usługą „premium”. O zasięgu obejmującym przeważającą większość powierzchni kraju, czy pakietach „no-limit” nikt jeszcze wtedy nawet nie marzył.
Pierwsza oferta operatora, dodam – bardzo w tamtych czasach atrakcyjna zaczynała się od 60 zł za abonament z pakietem 50 darmowych minut. Dodatkowo, koszt przyłączenia do sieci zamykał się w okrągłej stówce, a do tego trzeba jeszcze było doliczyć komórkę na przykład Ericsson PH 388, kosztujący tylko 333 zł netto (406 zł z VAT). I to wszystko w kraju, w którym średnia pensja wynosiła wtedy 1239 zł, czyli nieco ponad dwukrotność „kwoty na start” w sieci komórkowej.
Sieć zaplanowana na 300 tys. numerów
Nie powinno więc dziwić, że gdy Idea ruszała zakładano, że HLR - element sieci determinujący liczbę numerów, które będzie mogła obsłużyć sieć, pomieści ich maksymalnie 300 tys. Warszawska centrala MSC mogła obsłużyć maksymalnie 100 tys. zalogowanych urządzeń jednocześnie.
Wydaje mi się, że wysokie ceny usług jednak nikogo nie odstraszały, bo liczba abonentów rosła lawinowo. W samym 1998 Idea, działająca na sieci GSM (a właściwie DCS 1800) pozyskała ponad 50 tys. abonentów, a mająca już kilka lat sieć NMT mogła pochwalić się liczbą 220 tys.
Jednak to był dopiero początek, bo 15 września 1998 roku wprowadzono ofertę bezabonamentową, czyli po prostu prepaid pod marką POP. Wtedy jeszcze bez SMS.
Idea tego rozwiązania jest prosta: klient płaci z góry za usługę, z której skorzysta, z kiedy będzie to dla niego wygodne. Istotna nowości pre-paid polega na tym, że informacja umożliwiająca korzystanie z puli opłaconych impulsów nie wymaga konkretnego fizycznego nośnika. Oznacza to możliwość znacznego obniżenia kosztów dystrybucji np. dzięki sprzedaży kuponów (już nie kart) w bankomatach, za pomocą internetu lub – w przyszłości – z wykorzystaniem samego telefonu.
Tak o POP mówił Zbigniew Saniewski, ówczesny dyrektor marketing i członek zarządu PTK Centertel. Swoją drogą wdrożenie prepaid to była sprawa dość poważna – wymagała bowiem platformy, która będzie potrafiła sama zmienić stan konta klienta.
1998 r to kilka innych nowinek. Uruchomiono pierwszy w Polsce serwis SMS –World Cup ’98. Klienci za darmo otrzymywali informacje o terminach rozgrywek i wynikach odbywającym się wtedy we Francji
Mundialu. Ruszył także sklep internetowy www.sklepcentertel.pl (nie klikajcie, już nic tam nie znajdziecie), a do końca roku podpisanych było już ponad 70 umów roamingowych.
A 1999?
1999 r. to był rok!
Wystarczy powiedzieć, że na jego koniec z sieci Idea korzystało 600 000 abonentów, kolejne 150 000 z POP, a dynamika wzrostu w porównaniu z poprzednik rokiem wyniosła 300%. Zasięg sieci docierał wtedy do blisko 15% powierzchni kraju.
Równie ważne były jednak kwestie częstotliwości. Sieć wystąpiła bowiem 14 czerwca 1999 do Ministerstwa Łączności o koncesję na pasmo 900 MHz, które otrzymała 22 lipca. Czemu ma to znaczenie? Po pierwsze pozwoliło to odpalić w 2000 r. pierwszą dwuzakresową sieć GSM w Polsce, a po drugie dawało szansę na znaczne poszerzenie zasięgu. Jednak 900 MHz znacznie lepiej niesie niż 1800 MHz ;-)
Co jeszcze wydarzyło się w tym pamiętnym roku? Pokryto choćby zasięgiem główne szlaki komunikacyjne. Zapewne w związku z tym uruchomiono także wiadomość sieciową „Regiony”, która pozwalała określić, co będzie w danym momencie dla nas rozmową lokalną, a co zamiejscową. To z kolei przekładało się wtedy na ceny połączeń. Klienci mogli także otrzymywać poprzez SMS aktualny kurs głównych walut, od sierpnia skorzystać z Automatycznego Biura Obsługi Abonentów (IVR), a od grudnia wysyłać SMS w prepaid.
Na koniec 1999 roku zasięg sieci prezentował się tak:
A to był dopiero początek historii Idei, później było jeszcze ciekawiej! Dodam, że planowany „strategicznie” zakres działania został osiągnięty w 4 lata. Z ciekawostek – pierwsza centrala ulokowana na 16 piętrze budynku przy Nowogrodzkiej nadal pełni swoje funkcje… choć wypełniające ją urządzenia już kilkukrotnie zostały wymienione.
Komentarze
Pamiętam pierwsze reklamy Idei.Głosu w nich użyczyli Panowie W.Mann i K. Materna. Leciało to jakoś tak…Jaką Ty masz Ideę? – Ja? 501 334 122.A Ty? Ja… Wspólne sprawy ,jedna Idea 🙂
OdpowiedzCiekawe ile procent miał zasięg w grudniu 2000 r . ? W domu były problemy z zasięgiem i chyba dopiero w 2013 lub 2014 r . ruszył nadajnik w mojej okolicy z 3G . Jestem wiernym abonentem od 1997 r PTK Centertel a od 2000 r . POP i tak do tej pory .
Odpowiedz@PAWEŁ ale masz długi staż 🙂 Mi w tym roku stuknie 15 latek 🙂 Na mojej karcie nie działa z tego co wiem Internet – bo karta ta nie była jeszcze do tego przystosowana. To cud że działa bez wymiany od 15 lat 🙂
OdpowiedzPs. Szkoda ze taryfa POP została wycofana. Dla mnie to kultowa taryfa. Szkoda ze padła taka a nie inną decyzja. A może tak by na 20 lecie stworzyć nowego POPa?
OdpowiedzJednak necik działa 😉
OdpowiedzHmm…. ale przecież POP działa, po prostu nie można go aktywować.
OdpowiedzTaryfy POP już dawno nie ma. Zastąpił ją NowyPop a po rebrandingu jest ostatnia wersja czyli Orange Pop ?
OdpowiedzDziała dla starych klientów, nowi już nie mają takiej możliwości. Ciekawe ile lat uda mi się wytrwać w tej taryfie 🙂
OdpowiedzTeraz pora na NJU POP 😉
OdpowiedzJestem za 🙂 Ciekawe ile Orange ma takich simek które działają ciągiem od 15…..17….20 lat?? Moja wygląda jak nowa 🙂
OdpowiedzKilka tysięcy się pewnie znajdzie 😉
OdpowiedzSprawdzę, jednak niestety nie wszystkie dane się zachowały.
OdpowiedzMoże jakaś nowa oferta pre-paid na 20 lecie ? Np . reaktywacja POPa i stawki cennikowe 9gr . za wszystko a po doładowaniu darmowe rozmowy w Orange na tyle dni na ile wynosi dołatowanie . Przykładowo 50 zł 93 dni , 100 zł 155 dni itd …
OdpowiedzTeż żałuję uśmiercenia POPa. była to kultowa taryfa z którą każdy z nas rocznik poniżej 88 ma swoje wspomnienia jako pierwsza taryfa GSM.
OdpowiedzPOP powinien być dalej dostępny i nadal atrakcyjny, a nie jak dziśwycofany i archaiczny jednak ja mam dalej na karcie sim włączoną te taryfę.
to se ne wrati!
OdpowiedzPop był fajny, mieli stawki niższe od konkurencji. Pamiętam że 2000 roku kupiłem taki zestaw z telefonem Sony Ericsson z klapką. Telefon miał wyświetlacz na dwie linie 😉 Zasięg był w miastach, a poza nimi echo. Aż dziwne że tak mało ludzi miało wtedy telefony i jakoś się żyło. Teraz to nie do pomyślenia 😉
OdpowiedzKiedy będą te promocje dla Weteranów na 20lecie Idei?
OdpowiedzNie po to budujemy napięcie, rozpisujemy się na blogu, by promocje od razu odpalać 😉 Na pewno do końca miesiąca się wyrobimy!
OdpowiedzCiekawy jestem co szykujecie 😉 Pewnie najwierniejsi klienci, 20 latkowie dostaną jakieś supertelefony 🙂 Szkoda ze mam dopiero 15 letni staż. Chociaż myślę że moja siemka ma parę rekordów 😉 Stan konta promocyjnego? Stan konta głównego? W tym roku być może pierwszy w Polsce doładowałem konto? Pablo „orange’wy świr” 😉 Ale tak już mam na Waszym punkcie ;p
OdpowiedzNo i już wiemy. 20 Gb na dwudziestolecie.
OdpowiedzMyślę że to bonus dla wszystkich. Dla tych najwierniejszych pewnie będzie coś extra 🙂 W tym roku też 10 lecie Blogów Orange 🙂 Będzie się działo 🙂
OdpowiedzJa jestem dopiero od OFnK ale „nagoniłem” do niej sporo ludzi …
OdpowiedzCoś się nie chwalicie; czemu człowiek dowiaduje o takich promocjach pierw z innych źródeł? 😉
Odpowiedzhttp://www.telepolis.pl/grafika/newsy/2018-03/orange-20gb-20lat.pdf
Nie napisaliśmy, bo to tylko element tego co przygotowaliśmy. O wszystkim dowiecie się w piątek, ale skoro już wiecie, to możecie korzystać.
OdpowiedzAle te 20GB obowiązują od DZISIAJ! To czemu MY tu na blogu, mamy się dowiedzieć DOPIERO (!) W PIĄTEK? :/
OdpowiedzZapraszam do korzystania, a w piątek po więcej 😉
OdpowiedzAż się boję! 😉
OdpowiedzJa też. A może i dla 15 latków coś będzie 🙂
OdpowiedzDla ” weteranów Orange ” jakieś zapomogi będą ??????
OdpowiedzAle jak znam życie, jedna rzecz zaboli. Smakiem podejrzewam (patrząc na 20 GB) smakiem obejdą się Ci którzy mieli kilkanaście lat w Centertelu (Idea, Orange) i przeszli do Nju. Ot życie.
OdpowiedzA co macie Państwo dla klientów którzy są z Wami 20 lat? Jestem bardzo ciekaw jak dbacie o starych lojalnych klientów.
OdpowiedzPanie Piotrze Domański liczyłem, że podejmie Pan temat mojego wpisu szkoda, że tak się nie stało. Pokazuje to tylko jaki firma ma stosunek do starych stażem i wiernych Klientów. Zawiodłem się.
OdpowiedzPanie Andrzeju, nie jesteśmy w stanie odpowiadać na wszystkie komentarze na blogu od razu. Też byśmy chcieli, ale niestetynie zawsze jest to możliwe. Wszystkie szczegóły związane z 20 urodzinami naszej sieci GSM opisaliśmy tutaj: https://biuroprasowe.orange.pl/informacje-prasowe/swietujemy-razem-20-20-gb-prezencie-orange/. Na blogu trudno też porozmawiać o konkretnej ofercie. Ale zapraszam do skorzystania z naszego czatu, może Pan także zostawić numer na Orange.pl i na pewno ktoś się z Panem skontaktuje.
OdpowiedzKończy mi się doładowanie 200zł które doładowałem aby mieć 1410GB, kolejna taka promocja by się przydała. Ogólnie zmieniałem często sieć, a to dla testów a to dla oferty bo akurat ktoś wprowadził coś ciekawego ale powiem szczerze że dzięki tym 1410GB jestem cały czas w orange bo mam jeszcze 1000+ GB, mało gadam/piszę więc mam pakiet za 14zł 200min/200sms a net z doładowania, jak dla mnie lux oferta bo zawsze brakowało mi neta. Pozdrawiam
OdpowiedzPracując wówczas dla Manna i Materny miałam wielką przyjemność współprodukować eventy otwierające IDEĘ w 10 polskich miastach – wspaniały, niezapomniany czas – 1000 spraw, jedna IDEA – śpiewała Kayah i to było super!
OdpowiedzCzy Orange ma archiwalne rysunki zasięgu sieci Idea w latach 1999, 2000 itd? Kiedy Idea objęła cały kraj?
OdpowiedzDlaczego przez kilka miesięcy nikt z Orange nie odpowiedział na mój wpis? Tak firma traktuje swoich klientów?
Odpowiedz