Bezpieczeństwo

„Nie wiedziałam, że taka tarcza istnieje…”

Michał Rosiak Michał Rosiak
12 września 2019
„Nie wiedziałam, że taka tarcza istnieje…”

Jakakolwiek praca związana z bezpieczeństwem, nie tylko w wersji cyber, jest - przynajmniej w jednym, a zazwyczaj wielu kontekstach - nieco... dziwna. Bo o ile w wielu "robotach" efekt pracy wcześniej, czy później widać, i w efekcie wiadomo, z czego się cieszyć, w naszym przypadku najlepiej, gdy... się o nas nie mówi.

Po prostu bezpiecznie

Dlaczego? Ano dlatego, że w lwiej większości przypadków, gdy użytkownik dowiaduje się "na własnej skórze" o zabezpieczeniach, stosowanych przez dostawcę usług, coś złego dzieje się po jego stronie. Tak jak w przypadku użytkowniczki, na której post udało nam się trafić.

Pomijając to, że pracując w CERT Orange Polska czuję dumę, czytając takie wypowiedzi, najzwyczajniej w świecie uważam, że tak właśnie powinna wyglądać efektywna ochrona ze strony operatora. Technologie rozwijają się tak szybko, że coraz rzadziej można spotkać użytkownika obeznanego z aspektami bezpieczeństwa. On chce - i słusznie - mieć działający, szybki i jak najbezpieczniejszy internet, najlepiej bez potrzeby instalowania i konfigurowania czegokolwiek.

Przezroczyste bezpieczeństwo

Grany w filmie "Demony Wojny wg. Goyi" przez Bogusława Lindę major Edward Keller powiedział swoim żołnierzom:

- To jest wojna! Musicie zabijać albo nie przeżyjecie!

My w cyberbezpieczeństwie mamy tę przewagę, że nikogo zabijać nie musimy, ale naszą rywalizację z przestępcami można by określić mianem wojny, czy wyścigu zbrojeń. Dlatego, by nie być za złymi ludźmi dalej, niż o krok, musimy dbać o Wasze bezpieczeństwo 24 godziny na dobę. Stąd automatyczne systemy, coraz częściej bazujące na uczeniu maszynowym, "wyłapujące" podejrzane schematy aktywności w sieci i dostarczające je do naszych analityków, czy operatorów Security Operations Center. Stąd kampanie phishingu SMS z efektami powstrzymywanymi nawet po zaledwie kilkunastu minutach od rozpoczęcia. Stąd blokowane w sieci Orange Polska przestępcze domeny, założone tego samego (!) dnia. Stąd nawet po kilkanaście blokowanych dziennie (!) domen, udających bramki do szybkich płatności, najpopularniejszy i najgroźniejszy wektor ataku w ostatnich miesiącach.

Ćwierć miliona uratowanych

Jako klienci, widzicie efekt tych prac dopiero wtedy, gdy sami się zamyślicie albo złapiecie na socjotechniczną sztuczkę, klikniecie w link, by dowiedzieć się, że my byliśmy tam pierwsi :) Jak często to się zdarza? W wakacje niemal ćwierć miliona razy CyberTarcza powstrzymała klientów usług Orange Polska przed kliknięciem w phishingowy link, a po kilkadziesiąt tysięcy Orange'owych adresów IP tygodniowo usiłuje (oczywiście bezskutecznie) połączyć się z infrastukturą któregoś z botnetów. Dlatego warto regularnie zaglądać na stronę CyberTarczy, by upewnić się, że akurat Ciebie w tej grupie nie ma.

I życzę każdemu z Was, byście nie musieli się dowiadywać, że "taka tarcza istnieje".

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 17:53 13-09-2019

I tak trzymajcie 🙂 CyberTarcza dwa razy „uratowała” mi kompa swojego czasu. Tareaz mam net z tv od konkurencji, ale…..całay czas zamierzam to zmienić.

Odpowiedz

Sieć

Testy 5G w Warszawie w obiektywie (aparatu i kamery)

Piotr Domański Piotr Domański
11 września 2019
Testy 5G w Warszawie w obiektywie (aparatu i kamery)

Wczoraj powiedzieliśmy o testach 5G, które wspólnie z firmą Ericsson rozpoczęliśmy w Warszawie. To sieć testowa, na którą składa się 9 stacji bazowych, wyposażonych łącznie 25 sektorów. Mówiąc inaczej – nie licząc tej na Powiślu, każda ma po 3 sektory, czyli tyle ile większość stacji bazowych z których korzystacie na co dzień.

O testach będziemy jeszcze pisać na blogu. Jednak na razie, na gorąco, mam dla Was nieco materiałów z wczorajszego wydarzenia, a także dwa filmy, które dotyczą testów.

 

A teraz czas na zdjęcia:

Wykorzystany w testach smartfon Orange Neva Jet

Stacja bazowa 5G Ericsson

 

Komentarze


Oferta

Nju rośnie razem z dzieckiem

Ryszard Kaminski Ryszard Kaminski
11 września 2019
Nju rośnie razem z dzieckiem

Czas do szkoły

Dzieci rozpoczynające przygodę ze szkołą to już mniej lub bardziej zaawansowani użytkownicy usług telekomunikacyjnych. W telefonie głównie odbierają połączenia i sporadycznie dzwonią. Z internetu korzystają zwykle w domu, po wi-fi. Poza domem korzystają z niego dużo mniej. Gdy dostają swój pierwszy telefon warto zaopatrzyć je ofertę nju na kartę - wszystko dziennie za nie więcej niż 1,20 zł. Tu po wydaniu w danym dniu 1,20 zł do końca dnia już z bez dodatkowych opłat można wykorzystać 250 MB internetu, dzwonić, wysyłać SMS-y i MMS-y.

Oczywiście płacicie tylko wtedy, gdy korzystacie. Czyli, jeśli dziecko wyśle 1 SMS to zapłacicie 9 groszy, a za krótką minutową rozmowę 19 groszy. I będą to całe wydatki w tym dniu. Jeśli kolejnego dnia w ogóle nie będzie używać telefonu to nic nie zapłacicie. A jeśli będzie cały dzień rozmawiać i używać internetu to maksymalny koszt wyniesie - 1,20 zł. W ten sposób przy sporadycznym korzystaniu przez dziecko z telefonu rodzice zapłacą tylko kilka złotych miesięcznie.

Gdy młody/a zacznie więcej korzystać z internetu poza domem i nadal tylko sporadycznie dzwoni to do oferty 1,20 zł dziennie warto w nju dokupić mu pakiet 9 GB za 9 zł na miesiąc. Mogę się założyć, że to nie kwestia czy tak będzie, tylko jak szybko.

 

Aplikacje, komunikatory, muzyka, gry

Kolejnym etapem, na który warto się przygotować jest moment, gdy Wasze dziecko zaczyna bardzo intensywnie korzystać z internetu i regularnie rozmawia przez telefon. Z tą potrzebą raczej nie wygracie, choć oczywiście warto postarać się o zdrowy balans. I pamiętać o kosztach. W tym pomoże przejście na abonament w nju. Przykładowo w ofercie bez limitu 29 zł dostaniecie nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych, nielimitowane SMS-y i MMS-y do wszystkich sieci i 10 GB internetu.

A co jeśli dzieci jest dwoje? W nju odpowiedzią jest abonament 19 zł za każdego w parze, czyli do numeru głównego za 29 zł dodajecie numer dodatkowy za 9 zł. Łącznie za miesiąc na każde z dzieci maksymalnie wydacie wtedy po 19 zł oczywiście nadal korzystając z opisanych wyżej nielimitowanych usług a pakiet 10 GB internetu jest do wspólnego wykorzystania. Przy czym, jak zawsze w nju, wraz ze stażem rośnie pakiet internetu. Po pół roku będzie to już 20 GB, po roku 25 GB a po 2 latach 30 GB.

Z tej samej oferty może też skorzystać rodzic z jednym dzieckiem. Wówczas sam korzysta z głównego numeru w nju a dla dziecka przeznacza drugi, dodatkowy numer.

 

Komentarze

Tomek
Tomek 16:40 14-03-2025

Czy docelowo będzie migrowany też prepaid? Jeśli tak czy to oznacza że doczekamy się w prepaidzie połączeń oczekujących i zawieszania połączenia?
Wirtualizację należy rozumieć migrację z onpremise na dostawcę cloud? Jaki to dostawca? 😉
Czy jest to nowa platforma IMS czy poprzednia ale na nowych zasobach? (bo w tekście pada informacja o uruchomieniu nowej platformy IMS).
Z czego korzystaliście 10 lat temu zanim zaczęliście korzystać z IMS?

(człowiek ciekawy a takie wpisy czyta się aż za szybko, więcej więcej) 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 17:04 17-03-2025

    Prepaid jest już zmigrowany. Pracujemy jeszcze nad tym, żeby połączenia oczekujące działały we wszystkich konfiguracjach. Wirtualizacja obejmowała częściowe zmigrowanie do chmury. W sieci mobilnej korzystamy z IMS od ok. 10 lat i usługi 4G od początku budujemy w oparciu o IMS. Nowa platforma tzn. na nowych zasobach, większa i z nowymi funkcjonalnościami. Ciesze się, że wpis zaciekawia, zapraszam do kolejnych 😉

    Odpowiedz
Max
Max 21:00 14-03-2025

Ale połaczenia oczekujące już są aktywne w pre paidzie.

Odpowiedz
muddy
muddy 23:53 16-03-2025

Czy przy okazji tego unowocześnienia rozwiążecie też kilka problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy usługi Extra eSIM? Po pierwsze, nie działają SMSy przez WiFi. Po drugie, brak możliwości odbierania połączeń ViLTE (choć można je wykonywać). Po trzecie, gorsza jakość połączeń przychodzących (także na karcie głównej): nigdy nie załącza się kodek „HD+” czyli EVS-SWB/EVS-WB, można co najwyżej liczyć na AMR-WB. W połączeniach wychodzących między tymi samymi numerami jest EVS-SWB…

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:26 17-03-2025

    Niestety ze względów technologicznych ViLTE wyklucza się z usługą Ekstra eSIM. Pracujemy nad wdrożeniem i dopasowaniem Ekstra eSIM do technologii ViLTE. Z kodekiem EVS sprawa wygląda podobnie. Unowocześnienie platformy IMS jest krokiem w tym kierunku, ale nie jest to jedyny warunek wdrożenia.

    Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 16:37 17-03-2025

Jak to jest z IMS Orange posiadam telefon Energizer e280s obsługuje Volte i VoWiFi w sieci Play działa w T-Mobile tylko VoWiFi.W Orange Polska nie działa,a w innych Orange np.Słowacja,Rumunia działa bez problemu telefon posiada aktualne oprogramowanie i dystrybucja UE.VonR ciekawe czy będzie działać na każdym telefonie np.Infinix,Tecno, Blackview, Energizer, VIVO itp.ViLTE nie działa czy wymagana jest jakaś taryfa.Ciekwostka w Play realizuje takie połączenie ale jest błędnie rozliczane 1zł za minutę jak połączenie międzynarodowe.Tak samo do Orange i odwrotnie 1zł.

Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 23:49 17-03-2025

Widać,jak telekomunikacja się zmienia,kiedyś do działania telefonu wykorzystywano centrale telefoniczne których jest obecnie poniżej 200 sztuk, a teraz wystarczy jedna platforma głosowa mająca pod sobą cały kraj mieszcząca się pewnie w jednej z takich szaf jak na zdjęciu(obstawiam,że znajduje się w mieście Łódź)
Swoją drogą jeżeli ten sam IMS obsługuje VoLTE oraz VoIP podłączony pod Livebox to dlaczego zestawienie połączenia pomiędzy abonentami komórkowymi trwa tylko około 1 sekundę a dzwoniąc z komórki na VoIP stacjonarny lub w drugą stronę czas oczekiwania na połączenie jest dłuższy?Pani Kingo odnośnie wpisu dotyczącego Nowogrodzkiej napisałem adres obiektu na którym znajduje się radiolinia o którą pytałem.Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:38 20-03-2025

    W takim połączeniu VoIP, VoLTE i sieć PSTN muszą współgrać. Nasza konfiguracja pozwala zachować jak największą zgodność pomiędzy nimi, czasem kosztem pogorszenia pewnych parametrów – w tym przypadku jest to wydłużenie czasu zestawienia. Jeśli chodzi o radiolinię w Nowym Sączu, o której Pan pisał – nie mamy jej w systemach, więc nie jest to nasza radiolinia. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
Nick
Nick 12:14 18-03-2025

Pytanie z innej beczki Pani Kingo czy Orange planuje uruchomić nadajnik wspólnie z T-Mobile (26002) ID: 56521
Starachowice, Batalionów Chłopskich 6? Jeśli tak to kiedy dziękuję za informację i Pozdrawiam!

Odpowiedz
Mateusz
Mateusz 12:37 02-04-2025

Czy jest szansa, że po migracji IMS w prepaidzie zacznie działać WiFi Calling za granicą?

Odpowiedz
Scroll to Top