10 tysięcy dzieci w 350 świetlicach szkolnych będzie w tym roku szkolnym uczestniczyć w pierwszej edycji programu Fundacji Orange – MegaMisja. Poprzez zabawę i ciekawe, angażujące zadania będą mogły nauczyć się bezpiecznego i twórczego korzystania z internetu i nowych technologii. W ubiegłym roku szkolnym, w ramach pilotażu, wiedzę tę zaczęło już zdobywać ponad 1000 dzieci w 50 świetlicach. Właśnie dołącza do nich kolejnych 300 szkół. MegaMisja to pierwszy w Polsce program edukacji cyfrowej adresowany do nauczycieli i uczniów w szkolnych świetlicach.
MegaMisja jest odpowiedzią na realną potrzebę edukacji cyfrowej najmłodszych uczniów. Badania pokazują, że co dziesiąty internauta to dziecko między 7. a 12. rokiem życia (Megaplanet PBI/Gemius, 2015). Coraz młodsze dzieci korzystają ze smartfonów i tabletów. Choć urządzeniami posługują się bardzo sprawnie, nie zawsze potrafią korzystać z nich w sposób pożyteczny. Dlatego tak ważne jest, by jak najwcześniej zaszczepić w nich dobre nawyki, pokazać jak wykorzystywać internet mądrze, twórczo i bezpiecznie. Badanie sondażowe zrealizowane przez MillwardBrown dla Fundacji Orange potwierdza, że w opinii 80% rodziców, świetlica szkolna to odpowiednie miejsce, by taką wiedzę dzieciom przekazywać.
– Życie się cyfryzuje, a Orange Polska, z największą siecią szybkiego internetu w kraju, ma w tym swój udział. Wpływ, jaki dostarczane przez nas technologie wywierają na miliony Polaków, oznacza dużą odpowiedzialność – z jednej strony za bezpieczeństwo usług, a z drugiej – za szeroko rozumianą edukację cyfrową. Technologie są sprzymierzeńcami ludzi, otwierają przed nami ogromne możliwości, trzeba tylko korzystać z nich w odpowiedzialny sposób. Tego uczy MegaMisja. Fundacja Orange od ponad 10 lat wykonuje gigantyczną pracę, edukując cyfrowo Polaków. Prowadzi przemyślane, długofalowe programy, bo tylko takie mają sens i przynoszą realne efekty – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
– Ministerstwo Cyfryzacji objęło MegaMisję honorowym patronatem, gdyż absolutnie wpisuje się ona w naszą działalność. Pieniądze z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa wydajemy na budowę światłowodów do szkół, tak aby raz na zawsze rozprawić się ze stanem rzeczy, w którym 42% szkół w Polsce korzysta z internetu o prędkości niższej niż 10 Mb/s. Ale wydajemy również 124 miliony złotych na naukę kodowania dzieci z klas 1 – 3 mieszkających na terenie małych miast i wsi. Chcemy w ten sposób zlikwidować odwieczny dylemat jajka i kury, wychodząc z założenia, że równie ważne jak dostęp do sieci szerokopasmowych jest kwestia rozwoju kompetencji cyfrowych. Niezwykle cenimy sobie wszystkich naszych partnerów społecznych, w tym Orange Polska, którzy w ramach swojej aktywności współpracują z nami we wdrażaniu tej cyfrowej dobrej zmiany – mówił Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
W świetlicach zakwalifikowanych do programu MegaMisja będzie się odbywać 10-miesięczny cykl zajęć. Dzieci zdobędą kompetencje ważne w cyfrowym świecie, nauczą się jak chronić swoją prywatność w sieci, jakie treści publikować, jak unikać niebezpieczeństw, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć w sieci wiarygodne informacje. Nauczą się także tworzyć i edytować proste grafiki, dźwięki i filmy. To wszystko poprzez zabawę - forma programu opiera się na grze edukacyjnej z animowanymi bohaterami, którzy mają mnóstwo pytań oraz kłopotów, a dzieci pomagają im je rozwiązywać. Pracując w grupach i podejmując kolejne zadania, zdobywają punkty, które zamieniają na „realne” nagrody dla swojej świetlicy - sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, gry, zabawki edukacyjne. Co ważne, MegaMisja nie polega jedynie na zajęciach przy komputerze - uczniowie rysują, wycinają, dyskutują. W ten sposób ćwiczą także ważne kompetencje społeczne: umiejętność współpracy i osiągania kompromisów.
– MegaMisja to pierwszy w Polsce program edukacyjny zaprojektowany specjalnie dla szkolnych świetlic, gdzie nauczyciele mają inny kontakt z uczniem niż podczas lekcji. Wpisuje się on w nowoczesne podejście uczenia się przez zabawę. Z rozmów z nauczycielami szkół biorących udział w pilotażu MegaMisji wiemy, że właśnie taka „nielekcyjna” forma przekazywania wiedzy najlepiej sprawdza się na tych zajęciach. Nasz program to odpowiedź na konkretne potrzeby szkolnych świetlic, gdzie brakuje nowoczesnych programów edukacji cyfrowej. Dostaliśmy bardzo dużo zgłoszeń do pierwszej edycji, która właśnie rusza; zakwalifikowało się 300 szkół. Szacujemy, że w tym roku w MegaMisji weźmie udział 10 tysięcy dzieci, a to dopiero początek – zapowiada Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.
Wychowawcy świetlicowi prowadzący MegaMisję otrzymują od Fundacji Orange pełen zestaw materiałów do realizacji programu, mogą liczyć także na bieżące wsparcie. Mają do dyspozycji portal MegaMisji, w którym znajdą gotowe scenariusze zajęć na temat bezpiecznego i twórczego korzystania z nowych mediów. Dodatkową szansą na podniesienie kompetencji jest uczestnictwo w zjeździe liderów, który odbywa się 9–10 września w Warszawie. Fundacja Orange przygotowała szkolenia i warsztaty, podczas których nauczyciele ze świetlic szkolnych dowiedzą się między innymi jak dopasować działania do potrzeb i możliwości grupy, będą mieli szansę zrobić pierwsze kroki w programowaniu czy popracować nad metodami budowania autorytetu wychowawcy.
Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży. Ma ponad 10 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów edukacyjnych i społecznych. Przez te lata pomogła 450 tys. dzieci i młodzieży korzystać z internetu i technologii w sposób bezpieczny i pożyteczny; zapewniła dostęp do internetu dla 3,5 tys. bibliotek publicznych i 14,5 tys. szkół; w 80 szpitalach zamontowała multimedialne stanowiska dla dzieci; wspomogła ponad 900 organizacji społecznych w Polsce; utworzyła i wspiera Pracownie Orange – w całej Polsce powstało już 77 multimedialnych świetlic dla mieszkańców małych miejscowości. Jest jedyną fundacją wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej na www.fundacja.orange.pl
Partnerami programu MegaMisja są: Fundacja HIGHLIGHT/inaczej, Fundacja Nowoczesna Polska oraz Fundacja Centrum Cyfrowe. Partnerem technologicznym jest Great Interactive. Program wspierają także honorowi ambasadorowie: aktorka Magdalena Kumorek oraz autor książek dla dzieci Grzegorz Kasdepke. Honorowy patronat nad programem MegaMisja objęło Ministerstwo Cyfryzacji.
Dodatkowych informacji udziela:
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange