Witajcie w Nowym Roku! Chciałbym powiedzieć, że życzę Wam, żeby był bezpieczny, a przestępcom, żeby [cenzura]. Ale nie oszukujmy się – przestępcy nie odpuszczą, bezpieczniej nie będzie, a to, czy Wy nie dacie się oszukać, zależy od Waszego zdrowego rozsądku.
Zapłać, by zrezygnować
Przed świętami Zaufana Trzecia Strona i Komputer Świat ostrzegły przed wyjątkowo bezczelnym atakiem, podszywającym się pod usługę Smart Care. To również nazwa jednej z usług Orange Polska, pozwalającej na naprawę wyświetlacza lub dowolnego z podzespołów telefonu, dającej nam spokojne nerwy za odpowiednio 9,99 i 15,99 złotych miesięcznie. No chyba, że złapiemy się na opisywany w tekstach atak, wtedy wszystko może nas kosztować znacznie więcej. Co prawda na stronie nie ma ani logotypu Orange Polska ani nazwy firmy, ale – jak wskazują komentarze w internecie i zgłoszenia, które do nas trafiły – wielu internautom ta nazwa automatycznie kojarzy się z naszą usługą.
Pokrótce, bo nie ma sensu kopiowanie tego, co inni już napisali. Najpierw do potencjalnej ofiary trafiał SMS o rzekomo aktywnej usłudze SmartCare, z datą naliczenia kolejnej opłaty. Po kliknięciu w link (oczywiście już zablokowany przez CyberTarczę) wchodziliśmy na stronę, informującą nas o opłacie w wysokości… 59,99 miesięcznie (czyli tyle, ile w naszej tańszej wersji kosztuje pół roku).
Co zrobić, żeby „zrezygnować”? Tu przestępcy okazali się być mocno przewrotni, okazuje się bowiem, że w tym celu musimy... zapłacić, za rzekome dotychczasowe korzystanie z niej. Zostajemy przekierowanie do systemu szybkich przelewów SmartPay (ktoś kiedyś o czymś takim słyszał?), wybieramy bank, wpisujemy login i hasło (przestępcy musieli się bardzo spieszyć, bo nawet nie próbowali podłożyć ekranu logowania do banku), potem jeszcze tylko… PESEL i nazwisko panieńskie matki, przepisać kod z wiadomości głosowej i już, mamy „spokój”. Tylko, że niekoniecznie ze „SmartCare”, a raczej ze wszystkimi pieniędzmi na koncie.
Pomyśl, zanim wpiszesz/klikniesz!
Większość z czytelników, którzy korzystają z bankowości mobilnej, zorientowało się zapewne, z jak toporną próbą oszustwa mamy do czynienia. PESEL i nazwisko panieńskie matki to – przynajmniej w przypadku banku, z którego usług korzystam – dane niezbędne do... aktywacji aplikacji. I o ile jestem świadom, że generalnie internauci potrzebują ciągłej edukacji w zakresie cyberzagrożeń,
nie potrafię sobie wyobrazić nikogo, kto rezygnując z usługi ochrony wyświetlacza bezmyślnie wpisze w internecie kod, słysząc uprzednio: „Rozpoczynasz proces łączenia aplikacji mobilnej ze swoim kontem w [tu nazwa banku]”!
Nici, którymi to oszustwo jest szyte, są tak grube, że dałoby się nimi łatać rozsypujące się domy!
Co robić? Przede wszystkim z założenia nie wierzyć niczemu, co każe nam podjąć szybkie aktywności, związane z wydaniem jakichkolwiek pieniędzy. Dokładnie przeczytać treść każdego SMSa tego typu, każde słowo na zmuszającej nas do czegokolwiek związanego z finansami stronie internetowej. No i pamiętać o trzech najważniejszych zasadach korzystania z bankowości elektronicznej:
- Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku
- Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku
- Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku
(oczywiście uprzednio sprawdziwszy w pasku adresu, czy to aby na pewno ona (pamiętając, że np. duże „i” wygląda tak samo jak małe „el”)
Powiązane z kampanią podstrony już nie funkcjonują, hostownie zareagowały błyskawicznie, zawieszając serwujące je konta. Głównej strony rzekomej usługi, hxxp://smartcare.xn.pl/, w sieci Orange Polska nie otworzycie (blokuje ją CyberTarcza) przekierowuje na witrynę z szybkimi pożyczkami, mocno niepochlebnie ocenianą w różnych miejscach sieci.
Nie dajcie się złapać na takie oszustwa. I pamiętajcie, iż to, że ten atak okazał się być mocno toporny, nie oznacza, że następnym razem przestępcy nie postarają się bardziej.
Komentarze
Ludzka wyobraźnia nie zna granic. Trzeba uważać co się dzieje za każdym rogiem. Michale dzięki za takie wpisy 🙂
OdpowiedzBardzo dobry artykuł.Co raz wiecej tego dziadostwa mnie ostatnio atakuja z promocja na Apple z Media Markt kiepsko im to idzie bo nie zlapalem sie na promocje która kosztuje 1 zl ? jednak uważajmy na podobne maile
OdpowiedzJakaś zapowiedź o NJU na blogu? 😉
OdpowiedzDostałem dziś sms od tych ch…
OdpowiedzAktualnie odsyłają na adres http://usluga24.qpq.pl/