Cześć, dziś zgodnie z zapowiedzią przedstawię Wam, jak koncepcja omówionego w poprzednim poście Cloud Gamingu wygląda w praktyce, na przykładzie konkretnej usługi komercyjnej – Xbox Game Pass Ultimate (XGPU).
Krajobraz z lotu ptaka
Zanim jednak przejdziemy do przykładu XGPU, popatrzmy na szerszy kontekst propozycji rynkowych streamingu gier Anno Domini 2020. Propozycje usług Cloud gamingowych od wielkich i mniejszych graczy na świecie są mocno zróżnicowane pod kilkoma względami:
- Platforma sprzętowa gier, które będą streamowane – główne środowiska, na które współcześnie są tworzone warianty gier, to: Windows PC, konsola Xbox, konsola Sony PlayStation, Android, iOS. Usługi Cloud Gamingu oferują gry w wariantach PC i konsolowych. Ta sama gra np. w wariancie konsolowym jest bardzo podobna, ale jednak nie ta sama niż np. gra na PC, więc w grach wieloosobowych gracze „nie mieszają się” między wariantami. Mało jest gier cross-platformowych. Ten aspekt ma dla Klienta duże znaczenie przy wyborze usługi, bo jeśli grasz już z kolegami w gry np. na PC, to w usłudze streamującej gry w wariancie konsolowym raczej sobie z nimi nie pograsz.
- Wspierane urządzenia końcowe po stronie Klienta – w większości usług grasz w streamowaną grę na PC/laptopie lub na urządzeniach mobilnych z systemem Android. Rzadziej iOS, choć z czasem się to pewnie wyrówna. Ponadto usługa może wspierać Smart TV, jak również twoją starą konsolę. Ciekawym typem „urządzenia końcowego” jest przeglądarka internetowa – jeśli usługa ją wspiera, grasz na dowolnym urządzeniu, na którym udało ci się tą przeglądarkę uruchomić.
- Lista gier zgodnych z usługą – Są usługi, które wspierają wszystkie gry wydane na dane środowisko np. „Windowsowe”, ale są i takie, w których jest dostępny jedynie zamknięty katalog np. 30 gier, które można streamować, z biegiem czasu poszerzany.
- Biblioteka gier w ramach subskrypcji, które poza usługą trzeba normalnie kupić – to nie to samo, co lista wszystkich gier zgodnych z usługą. Chodzi o to, że w danej usłudze subskrypcja może obejmować licencje na granie w pewną zamkniętą listę gier, które standardowo poza usługą użytkownik musiałby zakupić. Jeśli gry nie ma w tej bibliotece, trzeba ją kupić oddzielnie (o ile usługa ją wspiera). Są także usługi, w których subskrypcja miesięczna nie zapewnia żadnych gier – wszystkie trzeba kupić osobno. Aby jeszcze skomplikować obraz sytuacji, w niektórych usługach gry można kupić wyłącznie w ramach usługi, a w innych można kupić w popularnych sklepach internetowych takich jak Steam, w tym można je posiadać z czasów przed aktywacją usługi Cloud Gamingu. Porównywanie usług pod tym kluczowym jakby nie patrzeć kątem, jest trudne. Niektórzy dostawcy usług nie zachowują się fair i tak konstruują przekaz marketingowy swojej usługi, że trudno na pierwszy rzut oka zrozumieć czy np. 200 gier które „są dostępne w naszej usłudze” trzeba kupić osobno lub ewentualnie posiadać na nie licencje ze Steam, czy też są dostępne „za darmo” w ramach miesięcznej subskrypcji.
- Jakość streamingu wideo – poszczególne usługi oferują pełną rozpiętość, począwszy od rozdzielczości HD, przez Full HD aż do 4K z Ray Tracing’iem (realistycznym odwzorowaniem odblasków światła na obiektach). Często usługi oferują parę wariantów cenowych, zróżnicowanych właśnie jakością przesyłanego obrazu.
- Czas streamowania – niektóre usługi ograniczają czas grania / streamingu w miesiącu, choć na ogół można go zwiększyć za dodatkową opłatą.
- Cena subskrypcji, warunki promocji – sporo usług ma darmowe warianty subskrypcji, zwykle zubożone pod kątem jakości wideo, kontentu gier lub czasu grania. Dużych stać na wojnę cenową :)
Po tym przydługim wstępie przejdę do konkretnego przykładu - Xbox Game Pass Ultimate. Natomiast wiecie już, że nie będzie to dominujący czy typowy model Cloud Gamingu – inne usługi mogą się mooocno różnić.
Xbox Game Pass Ultimate
„Xbox Game Pass Ultimate” (XGPU) od Microsoft oferuje granie w ponad 100 dobrych gier na wielu urządzeniach. Nie jest to nowa usługa, natomiast dotychczas gry trzeba było pobrać i zainstalować na konsoli Xbox lub komputerze PC z Windows. 15 września Microsoft dodał do niej tryb streamingu gier na telefony i tablety z systemem Android (znanego jako xCloud), na ponad 20 rynkach na świecie, w tym w Polsce. To otwiera przed użytkownikami szereg nowych możliwości i korzyści, o których pisałem w poprzednim poście.
Popatrzmy teraz jak Cloud Gaming XGPU wygląda w omawianych wcześniej aspektach:
- Platforma sprzętowa gier – na urządzenia mobilne w XGPU są streamowane gry tylko w wariancie konsolowym. Wariant gry na PC jest dostępny w usłudze tylko w trybie instalacji na komputerze.
- Wspierane urządzenia końcowe – na razie tylko telefony i tablety z systemem Android, do których wkrótce powinny dołączyć PC Windows i potem kolejne urządzenia (mowię o streamingu – od dawna gry z XGPU można instalować na PC i konsolach Xbox).
- Lista gier zgodnych z usługą – nawet 150 gier zgodnych z trybem streamingu w XGPU. Świetną wiadomością jest to, że w przyszłości nowe hity wychodzące na konsolę Xbox, po ich zakupie (osobno) mają być dostępne w trybie streamingu, nawet jeśli nie ma ich w samej bibliotece XGPU (na liście gier dostępnych „za darmo” za cenę subskrypcji).
- Biblioteka gier w ramach subskrypcji, które poza usługą trzeba normalnie kupić – to jest mocna strona tej usługi (listę ponad 100 gier znajdziecie tutaj). W zasadzie każdy rodzaj gracza z każdej grupy wiekowej powinien znaleźć tu coś interesującego.
- Jakość streamingu wideo – na razie Full HD, w przyszłości zapewne rozszerzone do 4K
- Czas streamowania – bez ograniczeń.
- Cena subskrypcji – 54,99 zł / m-c, pierwszy miesiąc 4 zł.
Jak to działa?
- Do aktywacji i korzystania z usługi nie jest wymagane posiadanie konsoli Xbox ani komputera
- Do streamingu oraz sterowania grą na urządzeniu końcowym służy darmowa aplikacja mobilna ze sklepu Play
- Do grania w większość gier, na telefonach i tabletach konieczne jest posiadanie kontrolera Xbox z Bluetooth i rekomendowany jest klips do przymocowania smartfona do kontrolera
- Jak do każdej usługi Cloud Gamingu, wymagany jest dobry internet (pobieranie co najmniej 10 MBit/s i niski ping). Polecam do XGPU Orange Światłowód z WiFi oraz usługi mobilne 5G i 4G od Orange w dobrym zasięgu sieci :)
I na koniec bonus (ale trzeba być szybkim)
Dziś (01-10-2020) kończy się przedsprzedaż telefonu Samsung Galaxy S20 Fun Edition. Tak się składa, że jedną z oferowanych w przedsprzedaży nagród jest zestaw gamingowy w postaci kontrolera i 3 miesięcy subskrypcji usługi Xbox Game Pass Ultimate bez opłat. Jeśli akurat zastanawiacie się na zakupem dobrego smartfona i powyższy post zachęcił Was do wypróbowania Cloud Gamingu, to zachęcam do zakupu pod tym linkiem – jeszcze tylko kilka godzin :)
Komentarze
Kolejny mega fajny podcast. Co raz bardziej popularna jest ta wersja wywiadów. Super, mi się podoba taka forma przekazu.
Odpowiedz