Kupowaliśmy coraz więcej energii z odnawialnych źródeł, redukowaliśmy jej zużycie, promowaliśmy rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zachęcaliśmy klientów i pracowników do proekologicznych postaw. Tak minął nam kolejny rok realizacji celów klimatycznych #OrangeGoesGreen.
Ostatni w starym roku mój eko-piątek chcę poświęcić na podsumowanie naszych działań w 2022 roku. To był bardzo intensywny czas.
Energia z odnawialnych źródeł
W 2022 już 12% udziału energii w naszym zużyciu prądu pochodziło już z odnawialnych źródeł. Dla porównania 6% było rok wcześniej i 0% dwa lata temu. W przyszłym roku, dzięki dużemu kontraktowi PPA okresowo będziemy w stanie osiągnąć nawet 90% udziału OZE w naszym zużyciu. Przypomnę, że naszym celem klimatycznym do 2025 roku jest przekroczenie 60% energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Mam nadzieję, że uda się to nam zrobić nawet wcześniej niż zakładamy.
Niższe zużycie
Zainstalowaliśmy instalacje fotowoltaiczne na centrach danych, redukowaliśmy ogrzewanie przestrzeni technicznych i obniżaliśmy temperaturę w biurach, żeby zmniejszać zużycie energii przez systemy grzewcze i chłodnicze. Zmienialiśmy strukturę floty na niskoemisyjną. Oszczędzamy setki ton ekwiwalentu CO2 rocznie, dzięki czemu na koniec roku mamy ponad 30% mniej emisji własnych, w porównaniu do 2015 r.
Optymalizacja zużycia energii była ważnym aspektem działań, ponieważ koncentrujemy się na redukowaniu emisji, a nie ich kompensacji. Angażowaliśmy m.in. naszych pracowników w poszukiwanie pomysłów, aby poprawiać efektywność w działaniach sieci, zarządzaniu nieruchomościami, czy transportem.
Wdrożyliśmy misję Re
W tym roku wystartowaliśmy z programem Re. To europejska inicjatywa Orange intensyfikująca wysiłki na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym w urządzeniach. Przekłada się ona też na redukcję emisji gazów cieplarnianych generowanych przez naszych dostawców i klientów.
Cały rok zachęcaliśmy do dłuższego używania urządzeń, naprawiania ich, wybierania odnowionych modeli, a także odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych urządzeń, dając im szansę na drugie życie. Wystartowaliśmy z nową promocją programu odkupu telefonów. Odsprzedając sprawne urządzenie w salonie Orange można otrzymać dodatkowy bon na zakupy w sklepie Żabka.
Edukowaliśmy klientów i pracowników
Uruchomiliśmy stronę razemdlaplanety.pl/energia , która pomaga klientom zaoszczędzić energię zużywaną na usługi cyfrowe. To prosty przewodnik o zmianach nawyków, które mogą istotnie przekładać się na korzyści dla naszej planety i portfeli.
Wsparliśmy powstanie Klimatycznej Bazy Wiedzy, czyli bezpłatnego dostępu do polskich podsumowań i streszczeń kluczowych międzynarodowych raportów oraz opracowań naukowych na temat klimatu i jego ochrony.
Dbaliśmy o wiedzę pracowników organizując tematyczne webinaria, a nasze „zielone” e-szkolenie zrealizowało prawie 75 proc. pracowników.