Sieć

Uruchomiliśmy połączenia wideo ViLTE

Kinga Galon Kinga Galon
08 sierpnia 2023
Uruchomiliśmy połączenia wideo ViLTE

Właśnie uruchomiliśmy technologię połączeń wideo ViLTE, która umożliwia prowadzenie rozmowy wideo za pośrednictwem sieci LTE. Nie trzeba pobierać ani instalować żadnych dodatkowych aplikacji, a wideo jest w wysokiej jakości i ma niskie opóźnienia. Co ważne, korzystanie z technologii ViLTE nie jest związane z żadnymi dodatkowymi opłatami. Obecnie ViLTE działa dla połączeń wewnątrz sieci Orange oraz na styku między siecią Orange i Play.

ViLTE to skrót od angielskich słów „Video over LTE”, czyli „wideo w sieci LTE”. Polega ona na przesyłaniu wideo w czasie rzeczywistym w sieci LTE. ViLTE jest dopełnieniem VoLTE (ang. Voice over LTE) – do połączeń głosowych dołożyliśmy teraz opcję włączenia wideo. ViLTE odgrywa też ważną rolę w kontekście wyłączania sieci 3G w Polsce, zastępując dotychczasowy standard rozmów wideo w 3G.

Połączenia wideo ViLTE wyróżnia przede wszystkim to, że nie musimy pobierać żadnych dodatkowych aplikacji i popularnych komunikatorów. Technologia działa bezpośrednio z poziomu telefonu, co znacznie upraszcza wykonanie wideorozmowy. Wystarczy po wybraniu numeru, zamiast słuchawki, kliknąć ikonę kamery. ViLTE działa bezpośrednio w sieci LTE, a to niesie szereg zalet. Po pierwsze połączenie jest stabilne, jakość obrazu wideo wysoka, a opóźnienia niskie. Oznacza to, że obraz i dźwięk są przekazywane w czasie rzeczywistym, a to pozwala prowadzić wideorozmowę płynnie i naturalnie. Pamiętajmy oczywiście, że finalna jakość wideo zależy również od zasięgu LTE i tego, z jakiego telefonu korzystamy. Sama przez pewien czas testowałam ViLTE - w filmie zobaczycie nagranie rozmowy, sami możecie ocenić jakość.


Nagranie z rozmowy wideo ViLTE

Po drugie, gdy korzystamy z ViLTE bateria zużywa się o kilkadziesiąt procent mniej niż wtedy, gdy używamy komunikatorów. Po trzecie, połączenie ViLTE ma priorytet względem połączeń wideo realizowanych za pośrednictwem aplikacji internetowych. Przekłada się to na krótszy czas zestawienia połączenia. Co ważne, ViLTE działa niezależnie od sieci Internet, nie musimy mieć nawet włączonej transmisji danych, a więc nie zmniejsza pakietu danych internetowych.

Ostatnia kwestia to bezpieczeństwo. Połączenia wideo ViLTE są bardziej bezpieczne niż połączenia wideo w aplikacjach internetowych. Dzieje się tak, ponieważ jako operator mamy kontrolę nad wykorzystywaną w ViLTE siecią komórkową. Połączenie ViLTE realizujemy w wyznaczonym do tego celu kanale w sieci komórkowej, którą chronimy protokołem bezpieczeństwa. W mobilnej sieci internetowej nie mamy takiej możliwości, bo internetowe połączenie wideo kierowane jest przez serwery zewnętrznych dostawców. Również dzięki temu mamy pewność, że wideorozmowy ViLTE nikt nie podsłuchuje, nie podgląda i nie jest w stanie w nią z zewnątrz ingerować.

Sieciowe zaplecze ViLTE

Zarówno ViLTE, jak i wideorozmowy w komunikatorach, wykorzystują protokoły VoIP (Voice over IP). Różnica jest taka, że aplikacje działają na poziomie internetowej sieci mobilnej, a ViLTE na poziomie sieci telekomunikacyjnej, w której działa też VoLTE. W sieci wydzielony jest kanał do połączeń głosowych VoLTE i połączeń wideo ViLTE – to tzw. dedykowany QCI z nadanym priorytetem. QCI (ang. Quality of Service Class Identifier) to parametr, który identyfikuje klasę jakości usługi w sieci komórkowej. Na podstawie parametru QCI sieć rozpoznaje co to za usługa i nadaje jej odpowiedni priorytet. Najprościej mówiąc, poprzez QCI sieć wie w jakiej kolejności i jakości zestawiać połączenia.

Schemat sieci dla ViLTE

Krok po kroku działa to mniej więcej tak. Użytkownik A (inicjator wideorozmowy) inicjuje połączenie ViLTE na swoim smartfonie lub urządzeniu mobilnym. Urządzenie wysyła żądanie zestawienia połączenia do stacji bazowej, która obsługuje technologię LTE. Połączenie trafia do platformy IMS, która jest centralnym punktem zarządzania połączeniami multimedialnymi i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji (np. głos, wideo, dane). Platforma wyszukuje i identyfikuje użytkownika B, do którego ma zestawić połączenie wideo. I w tym momencie w końcu pada seria standardowych pytań z początku większości rozmów „Słychać mnie? A dobrze mnie widzisz?”. Słychać, widać, osoby A i B już rozmawiają, a IMS zarządza jakością usługi podczas trwania rozmowy.

Jak korzystać z ViLTE?

Żeby zadzwonić do kogoś w technologii ViLTE, obie strony rozmowy muszą być w zasięgu sieci LTE, mieć telefon z kartą SIM LTE, który wspiera technologię ViLTE i ma aktualne oprogramowanie oraz mieć włączoną funkcję VoLTE. Tak właśnie, VoLTE, ponieważ ViLTE jest rozszerzeniem VoLTE. Nie znajdziecie więc w ustawieniach opcji „ViLTE” do włączenia. Takich smartfonów i tabletów jest już całkiem sporo. W naszej sieci ponad 60% telefonów z VoLTE, wspiera także ViLTE. A będzie ich coraz więcej, ponieważ w związku z wyłączeniem 3G kolejne osoby decydują się na zmianę telefonu na nowszy. Na naszej stronie dostępna jest lista telefonów z oferty Orange, które wspierają VoLTE i ViLTE.

Wybieranie połączenia ViLTE

Z ViLTE można skorzystać na dwa sposoby. Pierwszy z nich to kliknąć ikonę kamery po wybraniu numeru odbiorcy. Wtedy od razu rozpoczniemy wideo rozmowę. Druga opcja to dołączyć wideo już w trakcie trwania połączenia głosowego. Aktywna ikona kamerki podczas rozmowy głosowej oznacza, że osoba z którą rozmawiamy również może korzystać z ViLTE (w przeciwnym razie ikona będzie nieaktywna). W filmie Orange Expert możecie krok po kroku zobaczyć jak korzystać z ViLTE.

Dodam jeszcze, że są sytuacje, gdy ViLTE nie będzie działać. Jeśli w telefonie nie działa VoLTE, nie będzie działać również ViLTE. Na naszej stronie znajdziecie usługi wykluczające VoLTE. Nie zadzwonimy też z opcją wideo na numery alarmowe, specjalne, jak infolinie oraz na numery stacjonarne. Połączenia przychodzące ViLTE nie działają na urządzeniach w ramach usługi Ekstra karta eSIM. Nie można także wykonać połączenia wideo za granicę. Tutaj z pomocą przychodzi nam ViWiFi.

Połączenia wideo po Wi-Fi

To alternatywa dla ViLTE, zwłaszcza gdy jesteśmy za granicą lub mamy kiepski zasięg. Co prawda nasza sieć LTE pokrywa pond 98% powierzchni kraju, ale wciąż są miejsca gdzie zasięg może być niewystarczający. Dochodzi tu oczywiście jeszcze kwestia tłumienia sygnału i tego, gdzie dokładnie jesteśmy – w budynku, w piwnicy, na działce, której główną cechą miał być przecież brak śladów cywilizacji i spokój. 

ViWiFi, czyli skrót od Video over Wi-Fi to siostrzana technologia Wi-Fi callingu. Obie wykorzystują dostęp do Wi-Fi, aby zrealizować połączenie w sieci komórkowej. W przypadku Wi-Fi callingu mowa o połączeniu głosowym, a dla ViWiFi o połączeniu wideo. Gdy zasięg sieci komórkowej jest słaby, technologia ViWiFi zapewni wyższą jakość obrazu i płynność odtwarzania niż korzystanie z sieci komórkowej. Przy wybieraniu numeru wystarczy kliknąć poniższą ikonkę i voilà, już można rozmawiać.

Podobnie jak przy ViLTE, ViWiFi nie wymaga żadnych dodatkowych opłat. Każdy telefon, który wspiera ViLTE, obsługuje także ViWiFi. Technologie te są kompatybilne, to znaczy jedna osoba może korzystać z ViWiFi, druga z ViLTE i będą mogły prowadzić wideo rozmowę.


Oferta

Jak działa bilansowanie 1:1 czyli Net-billing od Orange Energia

Kasia Barys Kasia Barys
07 sierpnia 2023
Jak działa bilansowanie 1:1 czyli Net-billing od Orange Energia

Bilansowanie 1:1 od Orange Energia to alternatywa dla powszechnie obowiązującego systemu rozliczeń prywatnych mikro producentów prądu. Usługa dostępna jest na rynku od kilku miesięcy. Cieszy się sporym zainteresowaniem użytkowników domowej fotowoltaiki. Jednak na jej temat krąży wiele mitów. Czas, aby je obalić. Coś na ten temat wiem.

Fotowoltaika w Polsce rozwija się szybko. Przydomowych instalacji jest już ok. 1,3 mln. Na koniec marca w naszym kraju działały elektrownie fotowoltaiczne o mocy wynoszącej już ponad 13 GW. Zdecydowanie największy udział w tym potencjale miały instalacje fotowoltaiczne należące do prosumentów. To osoby produkujące energię na własne potrzeby. Takim prosumentem od marca br. jestem i ja.

Dlaczego rozliczenie 1:1 od Orange Energia jest lepsze

Zdecydowałam się na fotowaltaikę od Orange Energia nie tylko ze względu na lojalność do firmy ale też finanse (sprawdziłam i porównałam wiele ofert). Bilansowanie 1:1 ma tę przewagę nad klasycznym net-billingiem, że jej rozliczenie jest korzystniejsze i bezpieczniejsze dla właścicieli instalacji fotowoltaicznych.  Teraz wyjaśnię Wam dlaczego.

Co to jest Net-billing i jak to działa

Net-billing działa już ponad rok i obejmuje nowych prosumentów, którzy dokonali zgłoszenia instalacji fotowoltaicznej po 1 kwietnia 2022 roku lub sami zmienili sposób rozliczeń z systemu opustów. W net-billingu klient/użytkownik sprzedaje nadwyżki energii po średniej, miesięcznej cenie sprzedaży energii z giełdy. A kupuje po cenie rynkowej. Stawka za energię wysyłaną do sieci może być niższa*, od tej po której jest sprzedawana. Ale to nie wszystko. Stawki za energię mogą, w zależności od miesiąca, diametralnie się różnić. Z obserwacji cen z ostatniego roku wynika, że o ile cena w grudniu 2022 r. (gdy produkcja energii była niewielka) wynosiła 723,49 zł za MWh, to w maju 2023 r. (gdy instalacje fotowoltaiczne generowały dużo energii) stawka za nią wynosiła zaledwie 381,44 zł/MWh. Widać więc, że system ustawowego net-billingu ma, żeby powiedzieć delikatnie, zmienną opłacalność.

W ofercie Orange Energia Net-billing 1:1 ten problem nie występuje, ponieważ stawka za energię wprowadzoną i pobraną z sieci jest taka sama. Nie ma ryzyka poniesienia straty związanej z różnicą stawek, a opłacalność jest na stałym poziomie, który łatwo wyliczyć. Podam Wam przykład mojego domu 150 m2, w którym mieszka 5 osób. Mam 11 paneli, które na nas pracują. Za trzy ostanie miesiące otrzymałam fakturę i rozliczenie. Wyprodukowałam ok. 1300 kWh a zużyłam 500 kWh. Za tyle za ile wyprodukuję prąd, za tyle mogę go odkupić.

Co to jest Wirtualny Magazyn

W ofercie Orange Energia Net-billing 1:1 otrzymałam Wirtualny Magazyn energii (tzw. Magazyn Energii oddanej) w cenie abonamentu. Energia w nim skumulowana, nie przepada po 12 miesiącach, ale jest do wykorzystania przez cały okres trwania kontraktu, czyli przez 4 lata - również po przedłużeniu umowy. Co to oznacza w praktyce? Nadwyżka z mojej produkcji za ostatnie 3 miesiące (ok. 800 kWh) zostanie zamieniona na złotówki, którymi mogę zapłacić za energię wykorzystaną np. w miesiącach zimowych. Oznacza to, że wróci do mnie 100% wartości energii wprowadzonej do sieci i to po tej samej cenie.

*Cena za którą prosument kupuje samą energię, bez opłat dystrybucyjnych, w 2023 r. wynosi średnio 0,51 zł/kWh do limitu 2000 kWh i 0,85 zł kWh powyżej tego limitu.

Jaka stawka za energię w Orange Energia Net-billing 1:1

Przez pierwszych 6 miesięcy obowiązywania Umowy stawka jest na poziomie najniższej ze stawek wśród obowiązujących taryf sprzedawców z urzędu (Energa Obrót, PGE Obrót, TAURON Obrót, ENEA, E.ON Polska).

Stawka za energię - od 7 do 48 miesiąca jest ustalana co roku w oparciu o regułę indeksacyjną. Przykładowo, jeśli cena energii na rynku hurtowym spadnie o 10% w 2022 r., to stawka za energię pobraną na rok 2023 zostanie obniżona o 10%. Podobnie, jeśli cena wzrośnie lub pozostanie bez zmian.

Dla kogo Orange Energia Net-billing 1:1

Oferta Orange Energia Net-biling 1:1 przeznaczona jest dla każdego właściciela mikroinstalacji fotowoltaicznej, czyli systemu o mocy do 50 kWp, rozliczającego się w jednej z taryf z grupy taryfowej G (G11, G12, G12w), bez względu na to kto jest dostawcą jego instalacji fotowoltaicznej. Należy jednak pamiętać, że klienci, którzy swoje instalacje wykonywali przez partnerów Orange Energia jak np. Columbus, otrzymują specjalne korzyści m.in. niższe opłaty miesięczne. Regulamin i cennik usługi oferowanej dla klientów Columbus jest dostępny na stronie: https://pradjakpowietrze.pl/

Ile otrzymałam faktur ? Orange Energia, jako spółka obrotu, ma podpisane umowy z operatorami sieci dystrybucyjnych. Dzięki temu zawarłam z Orange Energia umowę kompleksową. Oznacza to dla mnie i każdego innego klienta, że wszystkie opłaty sprzedażowe i dystrybucyjne są widoczne na jednej fakturze od Orange Energia. Otrzymywanie jednej, zamiast dwóch faktur jest nie tylko wygodne, ale  przed wszystkim ułatwia mi zarządzanie i kontrolowanie domowych rachunków. Mam też pewność, że po podpisaniu umowy nie będę płacić dwa razy za tę samą usługę.

A jak to jest z tymi opłatami

Klient Orange Energia ponosi opłatę miesięczną, która jest zróżnicowana w zależności od mocy instalacji - do 6 kWp i powyżej 6 kWp oraz wyboru faktury elektronicznej bądź papierowej. Dodatkowo dla energii odbieranej z sieci naliczane są standardowo opłaty dystrybucyjne zgodne z aktualnie obowiązującą taryfą operatora. Na fakturze nie ma żadnych ukrytych opłat jak np. opłata aktywacyjna czy opłata za prowadzenie Wirtualnego Magazynu energii.

Miesięczna opłata produktowa dla instalacji do 6 kWp i przy wyborze faktury elektronicznej wynosi 29,99 zł. Na fakturze są także widoczne opłaty dystrybucyjne od PGE, przez którego sieć pobieram i oddaję wyprodukowaną ze słońca nadwyżkę prądu.

Jak przejść na Net-billing od Orange Energia

Jeśli jesteście mikrowytwórcami i nie macie rozliczenia Net-billing 1:1 możecie przejść do Orange Energia i ona zajmuje się całym procesem. Firma przeanalizuje umowę z poprzednim sprzedawcą, warunki rezygnacji oraz okres wypowiedzenia. Przy przejściu na bilansowanie 1:1 każdorazowo zachowywany jest okres wypowiedzenia na obecnej umowie.

Darmowy pakiet Assistance Domowego

Poza wspomnianymi wcześniej korzyściami z bilansowania 1:1 w Orange Energia, miłą niespodzianką w umowie zakupu i instalacji fotowoltaiki był dla mnie darmowy pakiet Assistance Domowego.  Zapewnia naprawę urządzeń AGD/RTV oraz PC. Szeroki zakres pomocy fachowców: hydraulika, elektryka, ślusarza, szklarza czy serwisanta PC. To idealne rozwiązanie w razie jakichkolwiek problemów z instalacjami czy sprzętem w domu oraz gwarancja szybkiej reakcji na usterkę. Pakiet zawiera 5 napraw w roku do 1 500 zł/każda oraz części zamienne w cenie. Dzięki temu klienci Orange Energia mogą zaoszczędzić nawet do 7 500 zł rocznie w domowym budżecie na naprawach i serwisowaniu.


Oferta

Niedzielna okazja cenowa: Sony Xperia

Beata Giska Beata Giska
06 sierpnia 2023
Niedzielna okazja cenowa: Sony Xperia

Jeśli jesteście fanami smartfonów Sony przygotujcie się na zakupy. Do wyboru macie przecenione dwa, ciekawe modele.

Tylko dziś w opcji bez abonamentu, obniżyliśmy ceny wybranych modeli: Sony Xperia 1 V 5G 256 GB aż o 700 zł oraz Sony Xperia 10 V 5G 128 GB o 400 zł. To smartfony obsługujące sieć 5G. Każdy z nich cieszy się u nas bardzo pozytywnymi opiniami. Ciekawostka - Sony Xperia 10 V to najlżejszy na rynku model z tak pojemną baterią.

Oferta oraz cena dostępne są tylko dziś do północy. Warto szybko się namyśleć i skorzystać. Szczegóły niedzielnej okazji dostępne są tutaj.

Komentarze

Astis
Astis 18:10 05-11-2024

Kasiu, pomóż… Ja w innej sprawie. Ta subskrypca w Nju to ma prawdopodobnie pewne niedociągnięcia ? Czy jest Ktoś Kto mógłby pomóc znajomemu w przywróceniu subskrypcji, a bardziej w numerze, który po wybraniu „Zrezygnuj z usługi” przepadł bez powrotnie … numer kontakt do wszystkiego, jednym kliknięciem 🙁 AŁC

Odpowiedz
Artur
Artur 18:37 05-11-2024

Jeżeli z subskrypcji zrezygnuje się przed upływem 14 dni od rozpoczęcia świadczenia usługi lub subskrypcja nie zostanie odnowiona do 6 miesięcy, to numer przepada bezpowrotnie. Jeszcze w przypadku ofert na kartę jest szansa odzyskania, z subskrypcji już niestety nie. Nawet podjąłem próbę przeniesienia do innego operatora po wyłączeniu numeru w subskrypcji, nastąpiła odmowa, numer już niedostępny.

Odpowiedz
Astis
Astis 10:29 07-11-2024

no to nieźle … a we wszystkich podobnych sytuacjach potrzeba 30 dni na wypowiedzenie usługi:) prawdopodobnie znalazłem ” furtkę” jak szybko wyłączyć swój numer z sieci…. 🙂

Odpowiedz
Astis
Astis 10:33 07-11-2024

Kto teraz chodzi do Kina ? 🙂

Odpowiedz
Astis
Astis 10:43 07-11-2024

Tak też to rozumiem, ale nie wierzę, że nic się nie da zrobić?!

Odpowiedz
Scroll to Top