Właśnie uruchomiliśmy technologię połączeń wideo ViLTE, która umożliwia prowadzenie rozmowy wideo za pośrednictwem sieci LTE. Nie trzeba pobierać ani instalować żadnych dodatkowych aplikacji, a wideo jest w wysokiej jakości i ma niskie opóźnienia. Co ważne, korzystanie z technologii ViLTE nie jest związane z żadnymi dodatkowymi opłatami. Obecnie ViLTE działa dla połączeń wewnątrz sieci Orange oraz na styku między siecią Orange i Play.
ViLTE to skrót od angielskich słów „Video over LTE”, czyli „wideo w sieci LTE”. Polega ona na przesyłaniu wideo w czasie rzeczywistym w sieci LTE. ViLTE jest dopełnieniem VoLTE (ang. Voice over LTE) – do połączeń głosowych dołożyliśmy teraz opcję włączenia wideo. ViLTE odgrywa też ważną rolę w kontekście wyłączania sieci 3G w Polsce, zastępując dotychczasowy standard rozmów wideo w 3G.
Połączenia wideo ViLTE wyróżnia przede wszystkim to, że nie musimy pobierać żadnych dodatkowych aplikacji i popularnych komunikatorów. Technologia działa bezpośrednio z poziomu telefonu, co znacznie upraszcza wykonanie wideorozmowy. Wystarczy po wybraniu numeru, zamiast słuchawki, kliknąć ikonę kamery. ViLTE działa bezpośrednio w sieci LTE, a to niesie szereg zalet. Po pierwsze połączenie jest stabilne, jakość obrazu wideo wysoka, a opóźnienia niskie. Oznacza to, że obraz i dźwięk są przekazywane w czasie rzeczywistym, a to pozwala prowadzić wideorozmowę płynnie i naturalnie. Pamiętajmy oczywiście, że finalna jakość wideo zależy również od zasięgu LTE i tego, z jakiego telefonu korzystamy. Sama przez pewien czas testowałam ViLTE - w filmie zobaczycie nagranie rozmowy, sami możecie ocenić jakość.
Nagranie z rozmowy wideo ViLTE
Po drugie, gdy korzystamy z ViLTE bateria zużywa się o kilkadziesiąt procent mniej niż wtedy, gdy używamy komunikatorów. Po trzecie, połączenie ViLTE ma priorytet względem połączeń wideo realizowanych za pośrednictwem aplikacji internetowych. Przekłada się to na krótszy czas zestawienia połączenia. Co ważne, ViLTE działa niezależnie od sieci Internet, nie musimy mieć nawet włączonej transmisji danych, a więc nie zmniejsza pakietu danych internetowych.
Ostatnia kwestia to bezpieczeństwo. Połączenia wideo ViLTE są bardziej bezpieczne niż połączenia wideo w aplikacjach internetowych. Dzieje się tak, ponieważ jako operator mamy kontrolę nad wykorzystywaną w ViLTE siecią komórkową. Połączenie ViLTE realizujemy w wyznaczonym do tego celu kanale w sieci komórkowej, którą chronimy protokołem bezpieczeństwa. W mobilnej sieci internetowej nie mamy takiej możliwości, bo internetowe połączenie wideo kierowane jest przez serwery zewnętrznych dostawców. Również dzięki temu mamy pewność, że wideorozmowy ViLTE nikt nie podsłuchuje, nie podgląda i nie jest w stanie w nią z zewnątrz ingerować.
Sieciowe zaplecze ViLTE
Zarówno ViLTE, jak i wideorozmowy w komunikatorach, wykorzystują protokoły VoIP (Voice over IP). Różnica jest taka, że aplikacje działają na poziomie internetowej sieci mobilnej, a ViLTE na poziomie sieci telekomunikacyjnej, w której działa też VoLTE. W sieci wydzielony jest kanał do połączeń głosowych VoLTE i połączeń wideo ViLTE – to tzw. dedykowany QCI z nadanym priorytetem. QCI (ang. Quality of Service Class Identifier) to parametr, który identyfikuje klasę jakości usługi w sieci komórkowej. Na podstawie parametru QCI sieć rozpoznaje co to za usługa i nadaje jej odpowiedni priorytet. Najprościej mówiąc, poprzez QCI sieć wie w jakiej kolejności i jakości zestawiać połączenia.
Krok po kroku działa to mniej więcej tak. Użytkownik A (inicjator wideorozmowy) inicjuje połączenie ViLTE na swoim smartfonie lub urządzeniu mobilnym. Urządzenie wysyła żądanie zestawienia połączenia do stacji bazowej, która obsługuje technologię LTE. Połączenie trafia do platformy IMS, która jest centralnym punktem zarządzania połączeniami multimedialnymi i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji (np. głos, wideo, dane). Platforma wyszukuje i identyfikuje użytkownika B, do którego ma zestawić połączenie wideo. I w tym momencie w końcu pada seria standardowych pytań z początku większości rozmów „Słychać mnie? A dobrze mnie widzisz?”. Słychać, widać, osoby A i B już rozmawiają, a IMS zarządza jakością usługi podczas trwania rozmowy.
Jak korzystać z ViLTE?
Żeby zadzwonić do kogoś w technologii ViLTE, obie strony rozmowy muszą być w zasięgu sieci LTE, mieć telefon z kartą SIM LTE, który wspiera technologię ViLTE i ma aktualne oprogramowanie oraz mieć włączoną funkcję VoLTE. Tak właśnie, VoLTE, ponieważ ViLTE jest rozszerzeniem VoLTE. Nie znajdziecie więc w ustawieniach opcji „ViLTE” do włączenia. Takich smartfonów i tabletów jest już całkiem sporo. W naszej sieci ponad 60% telefonów z VoLTE, wspiera także ViLTE. A będzie ich coraz więcej, ponieważ w związku z wyłączeniem 3G kolejne osoby decydują się na zmianę telefonu na nowszy. Na naszej stronie dostępna jest lista telefonów z oferty Orange, które wspierają VoLTE i ViLTE.
Z ViLTE można skorzystać na dwa sposoby. Pierwszy z nich to kliknąć ikonę kamery po wybraniu numeru odbiorcy. Wtedy od razu rozpoczniemy wideo rozmowę. Druga opcja to dołączyć wideo już w trakcie trwania połączenia głosowego. Aktywna ikona kamerki podczas rozmowy głosowej oznacza, że osoba z którą rozmawiamy również może korzystać z ViLTE (w przeciwnym razie ikona będzie nieaktywna). W filmie Orange Expert możecie krok po kroku zobaczyć jak korzystać z ViLTE.
Dodam jeszcze, że są sytuacje, gdy ViLTE nie będzie działać. Jeśli w telefonie nie działa VoLTE, nie będzie działać również ViLTE. Na naszej stronie znajdziecie usługi wykluczające VoLTE. Nie zadzwonimy też z opcją wideo na numery alarmowe, specjalne, jak infolinie oraz na numery stacjonarne. Połączenia przychodzące ViLTE nie działają na urządzeniach w ramach usługi Ekstra karta eSIM. Nie można także wykonać połączenia wideo za granicę. Tutaj z pomocą przychodzi nam ViWiFi.
Połączenia wideo po Wi-Fi
To alternatywa dla ViLTE, zwłaszcza gdy jesteśmy za granicą lub mamy kiepski zasięg. Co prawda nasza sieć LTE pokrywa pond 98% powierzchni kraju, ale wciąż są miejsca gdzie zasięg może być niewystarczający. Dochodzi tu oczywiście jeszcze kwestia tłumienia sygnału i tego, gdzie dokładnie jesteśmy – w budynku, w piwnicy, na działce, której główną cechą miał być przecież brak śladów cywilizacji i spokój.
ViWiFi, czyli skrót od Video over Wi-Fi to siostrzana technologia Wi-Fi callingu. Obie wykorzystują dostęp do Wi-Fi, aby zrealizować połączenie w sieci komórkowej. W przypadku Wi-Fi callingu mowa o połączeniu głosowym, a dla ViWiFi o połączeniu wideo. Gdy zasięg sieci komórkowej jest słaby, technologia ViWiFi zapewni wyższą jakość obrazu i płynność odtwarzania niż korzystanie z sieci komórkowej. Przy wybieraniu numeru wystarczy kliknąć poniższą ikonkę i voilà, już można rozmawiać.
Podobnie jak przy ViLTE, ViWiFi nie wymaga żadnych dodatkowych opłat. Każdy telefon, który wspiera ViLTE, obsługuje także ViWiFi. Technologie te są kompatybilne, to znaczy jedna osoba może korzystać z ViWiFi, druga z ViLTE i będą mogły prowadzić wideo rozmowę.
Komentarze
Kasiu, pomóż… Ja w innej sprawie. Ta subskrypca w Nju to ma prawdopodobnie pewne niedociągnięcia ? Czy jest Ktoś Kto mógłby pomóc znajomemu w przywróceniu subskrypcji, a bardziej w numerze, który po wybraniu „Zrezygnuj z usługi” przepadł bez powrotnie … numer kontakt do wszystkiego, jednym kliknięciem 🙁 AŁC
OdpowiedzJeżeli z subskrypcji zrezygnuje się przed upływem 14 dni od rozpoczęcia świadczenia usługi lub subskrypcja nie zostanie odnowiona do 6 miesięcy, to numer przepada bezpowrotnie. Jeszcze w przypadku ofert na kartę jest szansa odzyskania, z subskrypcji już niestety nie. Nawet podjąłem próbę przeniesienia do innego operatora po wyłączeniu numeru w subskrypcji, nastąpiła odmowa, numer już niedostępny.
Odpowiedzno to nieźle … a we wszystkich podobnych sytuacjach potrzeba 30 dni na wypowiedzenie usługi:) prawdopodobnie znalazłem ” furtkę” jak szybko wyłączyć swój numer z sieci…. 🙂
OdpowiedzKto teraz chodzi do Kina ? 🙂
OdpowiedzTak też to rozumiem, ale nie wierzę, że nic się nie da zrobić?!
Odpowiedz