Współpracę Orange Polska z Fundacją Dzieci Niczyje w zakresie bezpieczeństwa dzieci w Internecie uznano za najlepsze partnerstwo firmy z organizacją społeczną w międzynarodowym konkursie Komisji Europejskiej European CSR Award Scheme for Partnerships, Innovation and Impact.
O idei konkursu rozmawiam z Mirellą Panek-Owsiańską, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu, organizatorem polskiej edycji.
Co to za konkurs i jak jest jego cel?
Konkurs European CSR Award Scheme powstał w celu nagrodzenia partnerstw ustanowionych pomiędzy przedsiębiorstwem i co najmniej jednym pozabiznesowym interesariuszem. Jego celem jest promocja projektów wielostronnych i wymiana najlepszych praktyk CSR pomiędzy przedsiębiorstwami na poziomie europejskim. Dodatkowo szerzenie globalnej świadomości na temat pozytywnego wpływu, jaki przedsiębiorstwa mogą wywierać na społeczeństwo oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań w celu rozwiązywania problemów zrównoważonego rozwoju.
Jak wyglądała procedura konkursowa?
Do tegorocznej pierwszej edycji zgłosiły się w Polsce 52 partnerstwa. W porównaniu do innych krajów europejskich jest to dotychczas najlepszy wynik (nie wszędzie zakończył się już konkurs). Jury było dwustopniowe. Na pierwszym etapie oceny Rada Ekspertów wybrała partnerstwa, które rekomendowała kapitule Konkursu. Następnie Kapituła podczas finału wybrała zwycięzców z pośród 6 finalistów. W konkursie były dwie kategorie duże oraz małe i średnie przedsiębiorstwo.
Jakie były kryteria dla wyłonienia najlepszych partnerstw pomiędzy firmą a organizacją społeczną?
Zwycięzcy w każdej kategorii zostali wybrani na podstawie oceny pozytywnego wpływu, jaki ich projekty wywarły zarówno na społeczeństwo, jak i środowisko biznesowe. Jury szukało innowacyjnych i zrównoważonych inicjatyw, które można skutecznie powielać w innych krajach. Do finału w kategorii duże przedsiębiorstwa weszły projekty GlaxoSmithKline, PwC, Microsoft oraz Orange Polska.
Co zadecydowało o tym, że współpraca Orange z Fundacją Dzieci Niczyje w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci została uznana za najlepszą praktykę?
Jurorzy docenili podjęcie istotnego problemu społecznego, będącego jednocześnie wyzwaniem dla branży. Istotna okazała się również doskonała długoletnia współpraca, której objawem jest zaufanie do kompetencji partnera społecznego. Widać, ze partnerzy wykorzystali swoje najlepsze kompetencje we wspólnym rozwiązywaniu problemu społecznego.
Co dalej?
Zwycięskie projekty będą miały szansę zaprezentować się na arenie Europejskiej. Będą zaprezentowane na wielkiej Gali zamykającej projekt 25 czerwca 2013. I miejmy nadzieję zaowocuje to implementacją projektów na szerszą skalę w Europie.
Orange Polska i Fundacja Dzieci Niczyje od 8 lat wspólnie realizują działania zwiększające świadomość zagrożeń w sieci i wzrost poziomu bezpieczeństwa dzieci poprzez edukację - zarówno najmłodszych internautów jak również ich opiekunów – rodziców i nauczycieli. Efektem tej współpracy jest m.in. serwis www.sieciaki.pl, platforma e-learningowa z interaktywnymi kursami, Helpline.org.pl obejmujący bezpłatną linię interwencyjną 800 100100 i stronę internetową dla dzieci, za pośrednictwem których mogą one zgłaszać niepokojące dla nich sytuacje związane z przebywaniem w sieci, poradnik dla rodziców „Bezpieczne media”.