Oferta

Nielimitowane rozmowy i SMS-y, czyli kolejne dobre wiadomości w Orange Free na Kartę

Piotr Domański Piotr Domański
22 października 2015
Nielimitowane rozmowy i SMS-y, czyli kolejne dobre wiadomości w Orange Free na Kartę

Niedawno pisałem, że użytkownicy Orange Free na Kartę dostali sporo bonusów. Teraz mam dla Was kolejną dobrą nowinę – w ofercie zostały udostępnione, znane z pozostałych taryf na kartę usługi: Rozmowy i SMS-y do wszystkich i Rozmowy i SMS-y do wszystkich + 2 GB.  Możecie je wykupić na tydzień lub 31 dni. Opcja na siedem dni kosztuje w pierwszym przypadku 9 złotych, w drugim 12, a na miesiąc odpowiednio 30 zl i 35 zł.

W drugiej z tych usług wprowadziliśmy również „lejek”, nie będziecie więc musieli się bać, że zostaną Wam naliczone dodatkowe koszty gdy przekroczycie limit transferu.

Dodajcie do tego, to o czym pisałem w poprzednim tekście, czyli darmowe bonusy, które dostajecie przy każdym doładowaniu i kosztujące kilka złotych usługi – rozmowy bez limitu do wszystkich i pakiety internetowe. Wychodzi z tego wszystkiego bardzo dobra oferta dla wszystkich, którzy nie tylko surfują po sieci, ale też dzwonią i SMS-ują. Chociaż sam jestem fanem abonamentu, to jednak widząc takie oferty coraz mocniej zastanawiam się czy nie porzucić wygody na rzecz niższych opłat.

Tutaj znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje o ofercie telefonów i smsmów, a tutaj ofertę z dodatkowym 2GB.


Sieć

Sieć szkieletowa cz. 1, czyli jak łączymy rozmowy

Piotr Domański Piotr Domański
22 października 2015
Sieć szkieletowa cz. 1, czyli jak łączymy rozmowy

Na Waszą prośbę przysiadłem na poważnie do tematu zasad, na jakich działa nasza sieć. Na pewno zastanawiał się nad tym jeden z komentujących naszego bloga, który pytał o jeden z kluczowych elementów – centrale MSC.

Komentarz czytelnika: Wojtku, jak zbudowana jest sieć szkieletowa (węzły sieci, ile miast łaczycue, centrale, MSC, trasnzytowe, miedzynardowe, przepustowość, oraz jak połączone są mniejsze miejscowości do sieci.

O pomoc poprosiłem kolegów, którzy na co dzień zajmują się tym by sieć działała bez zarzutu. Uznaliśmy, że można by na ten temat napisać powieść, więc na razie ograniczyliśmy się do tematu centrali MSC i tematów z nimi związanych.

Centrala MSS i MGW w łączeniu rozmów

Pierwsza najważniejsza informacja. Nie posiadamy już centrali MSC, zastąpiliśmy je nowszą technologią opartą o kilka elementów MSS oraz kilkanaście MGW (czyli Multimedia GateWay) rozmieszczonych w całej Polsce. Mamy także małe odwody, tak na wszelki wypadek. Obydwa typy urządzeń wzajemnie się uzupełniają i pełnią funkcję centrali – łączą dzwoniącego z odbierającym telefon. To nowoczesny sprzęt, który zajmuje powierzchnię sporego pokoju.

Jednak sama centrala to nie wszystko. Służy ona wyłącznie do łączenia rozmów. A jak informacja, że chcemy rozmawiać dociera do centrali? Jak z niej wychodzi?

Do tego potrzebne są urządzenia RNC, czyli Radio Network Controller i BSC (Base Station Controller). Działają one równolegle do siebie. Pierwszy obsługuje transmisję dla technologii 3G, drugi 2G. Zbliżamy się w ten sposób do końca, gdyż to właśnie RNC i BSC nadają sygnał do stacji bazowych, czyli do czegoś co nazywamy potocznie antenami.

Wygląda to mniej więcej tak:

Schemat działania sieci szkieletowej odpowiedzialnej za obsługę dostępowej sieci radiowej

Ok, znacie już strukturę tego fragmentu naszej sieci. Mnie zainteresowało jednakże coś nieco innego: jak to jest możliwe, że udaje się znaleźć sieci konkretny telefon, gdy wpiszemy jego numer? Mamy w Polsce kilkadziesiąt milionów telefonów komórkowych, każdy się przemieszcza, czasem straci zasięg, więc jak to możliwe, że sieci udaje się znaleźć właściwe urządzenie?

Łączenie rozmów w praktyce - w Wałbrzycha do Augustowa

Wyobraźcie sobie, że chcecie zadzwonić stojąc na rynku w Wałbrzychu do kolegi w Augustowie. Właśni nacisnęliście zieloną słuchawkę. W tym samym momencie informacja o tym trafia do centrali MSS, która przesyła zapytanie do kolejnego urządzenia - HLR (Home Location Register). To baza danych, w której zestawieni są poszczególni abonenci, a właściwie ich numery, z tym MSS na których terenie się znajdują. To pierwszy etap, w jego wyniku udaje się połączyć centralę na terenie, której się znajdujecie, czyli obsługującą Wałbrzych, z centralą obsługującą Augustów wraz z przyległościami.

Teraz czas na kolejny etap – musimy w ramach obszaru obsługiwanego przez konkretny MSS znaleźć dany telefon. W tym celu MSS obsługujący obszar Augustowa, sprawdza kolejną bazę – VLR (Visited Location Register). Jest ona znaczenie mniejsza i zawiera informacje o tym gdzie dokładnie w Augustowie znajduje się czekający na telefon. Kolejny etap to wiadomość przywoławcza, która jest wysyłana w danym obszarze przywoławczym – LAC, czyli Location Area Code, aby potwierdzić czy telefon jest gotowy do odebrania połączenia. Obszar LAC może zawierać w sobie kilka kontrolerów. Telefon Waszego kolegi informuje centralę, że wszystko gra i jest nawiązywane połączenie.

I to w sumie wszystko. Ostatecznie zostaliście połączeni do obsługującej Was centrali MSS, ta z kolei do MSS obsługującej abonenta z Augustowa, który jest ostatnim ogniwem. Cały proces na graficie poniżej.

Schemat zestawiania rozmów w technologii 2G i #G

Jak pewnie się domyślacie to nie koniec rozwoju tej technologii. Przy obecnych możliwościach można zredukować liczbę zarówno centrali MSS jak i MGW. I to znacznie. Planujemy także wdrożyć technologię, która pozwoli nam zredukować 10 krotnie powierzchnię jaką zajmują te  elementy infrastruktury oraz znacząco ograniczyć zużycie energii.

Podobał się Wam tekst? Czy macie pytania? Czy Was coś szczególnie zainteresowało i chcielibyście ten temat rozszerzyć?

Komentujcie!

Jeżeli chcecie przeczytać wcześniejsze teksty cyklu, to pisałem już o światłowodach i zasadach działania Wi-Fi.

P.S. Czy odpowiadają Wam tak długie teksty?


Sieć

Jakie wyniki, inwestycje i dywidenda Orange Polska

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
22 października 2015
Jakie wyniki, inwestycje i dywidenda Orange Polska

Wczoraj późnym popołudniem przedstawiliśmy wyniki za trzeci kwartał 2015. Podaliśmy też informacje związane z zakończoną aukcją na częstotliwości. Mam tutaj na myśli nasze plany inwestycyjne, czyli 220 mln zł na sieć LTE (lata 2016/2017, efekt - 95 proc. Polski w zasięgu LTE) oraz rekomendację dywidendy za 2015 rok na poziomie 0,25 zł na akcję. Szczegóły znajdziecie tutaj. A teraz tradycyjnie kilka ciekawych faktów z naszych wyników. Mamy 15,693 mln klientów. W ostatnich, trzech miesiącach zyskaliśmy netto 190 tys. klientów abonamentowych. To najlepszy, kwartalny wynik od 7 lat, a do tego churn spadł do 3 proc. Dziękuję, ż nas wybieracie. Dalej rośnie mobilny internet - wzrost o 113 tys. klientów netto. Kompletnie mnie nie dziwi coraz powszechniejsze wykorzystanie LTE. To już 1 mln 577 tys. użytkowników i konsumpcja danych rośnie wręcz lawinowo. W kieszeniach i torebkach macie już 5,256 mln smartfonów. W dalszym ciągu chętnie decydujecie się na konwergencję (+ 40 tys.). Wyzwaniem jak zawsze pozostają usługi stacjonarne. Tutaj bardziej niż o wzrost walczymy o jak najmniejszy spadek. Przy tej okazji przypomnę, że minionym kwartale wprowadziliśmy na rynek najszybszy, światłowodowy internet - Supernova 600 Mb/s. W jej zasięgu do końca roku będzie 720 tys. gospodarstw domowych.

Scroll to Top