Raport “What’s Up Wholesale?”: mali i średni operatorzy oczekują uproszczeń i zmian w prawie, które realnie ułatwiają prowadzenie biznesu

15 kwietnia 2025
Raport “What’s Up Wholesale?”: mali i średni operatorzy oczekują uproszczeń i zmian w prawie, które realnie ułatwiają prowadzenie biznesu

Choć mali i średni operatorzy doceniają coraz większe otwarcie strony publicznej na konsultacje z branżą, to wskazują, że w niektórych przypadkach z trudem dostrzegają celowość wprowadzanych zmian legislacyjnych i mają trudności z ich interpretacją. Mierząc się z wysokimi kosztami dostosowywania do nowych wymogów, liczą, że obietnica odwilży regulacyjnej i podjęte prace nad uproszczeniem wymogów prawnych pomogą usunąć nadmierną biurokrację oraz bariery inwestycyjne, ułatwiając w ten sposób prowadzenie działalności i ograniczając koszty administracyjne. To wnioski z badania przeprowadzonego wśród małych i średnich operatorów w ramach najnowszego raportu „What’s Up Wholesale?”, opracowanego przez Orange Polska.

Celem tegorocznej ankiety było określenie wpływu nowych i projektowanych wymogów regulacyjnych na przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Respondenci – mali i średni operatorzy - zostali zapytani o swoje doświadczenia i obawy w związku z nowymi przepisami prawa m.in. z Prawem Komunikacji Elektronicznej (PKE), projektem nowelizacji Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, Krajowym Systemem eFaktur oraz zapowiadaną Strategią Cyfryzacji Państwa do 2035. W badaniu wzięło udział blisko 200 operatorów.

Kosztowne prawo, ale prawo

Choć co trzeci badany operator uznał PKE za rewolucję, to ankietowani zauważyli szereg pozytywnych czynników, które ułatwiły jej wdrożenie. Najczęściej wskazywano uwzględnienie stanowisk izb gospodarczych reprezentujących małych i średnich operatorów (25%) oraz długie konsultacje ustawy z branżą (19%).

Jednym z kluczowych aspektów wdrożenia PKE były koszty, jakie musieli ponieść operatorzy, aby dostosować swoje biznesy do nowych wymogów. Co piąta firma przeznaczyła na dostosowanie się do nowych przepisów środki przekraczające 20 tys. zł.

To znaczące obciążenie dla małych i średnich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy często musieli dodatkowo korzystać z odpłatnych usług prawnych i informatycznych. Było to konsekwencją m.in. krótkiego czasu na dostosowanie się do nowych regulacji (29%) i niekomfortowego terminu wdrożenia przypadającego na ostatnie miesiące roku (21%). Koszty te nie ograniczały się jedynie do jednorazowych wydatków – wiele firm musiało zainwestować w dodatkowe zasoby.

Priorytety legislacyjne na 2025 rok według operatorów

Operatorzy oczekują przede wszystkim ułatwień i zniesienia barier inwestycyjnych związanych z rozbudową sieci, takich jak zajęcie pasów drogowych czy uproszczenie procedur budowlanych. Istotne jest także ułatwienie dostępu do terenów kolejowych, dróg wewnętrznych oraz infrastruktury obcej, w tym energetycznej.

Warto zauważyć, że anektowani przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie mają pełnej świadomości planowanych rozwiązań. Tak jest m.in. ze Strategią Cyfryzacji Państwa do 2035 roku, o której słyszała mniej niż połowa ankietowanych, a zaledwie co piąty respondent zapoznał się z jej zapisami.

***

Szczegółowe wyniki badania, a także praktyczne wskazówki z zakresu wprowadzanych w prawie zmian, w tym opinie przedstawicieli izb gospodarczych, angażujących się na co dzień w prace legislacyjne dotyczące rynku dostępne są już w raporcie „What’s Up Wholesale?”.

Raport do pobrania znajduje się na stronie hurt-orange.pl https://hurt-orange.pl/2025/04/raport-o-rynku-operatorskim-w-polsce-2025/

---

Orange Wholesale jest częścią hurtową Orange Polska i zapewnia kompleksowe rozwiązania dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Operatorzy mogą korzystać m.in. z  największej w kraju infrastruktury telekomunikacyjnej, w tym sieci światłowodowej, dostępu do internetu, transmisji danych oraz projektów technicznych. W ramach usługi MVNO, Orange otworzył także swoją sieć mobilną, na bazie której nawet mali i średni operatorzy mogą budować własne telefonie komórkowe.

Dzięki tak komplementarnej ofercie wszystkie elementy niezbędne do budowy i rozwoju biznesu operatorskiego są w jednym miejscu. Dostępne w prosty sposób i na przyjaznych zasadach, w ramach przejrzystej i stabilnej współpracy. Z oferty hurtowej Orange Polska korzysta blisko 3000 operatorów w Polsce i za granicą. Zobacz więcej na https://www.hurt-orange.pl/


Wielki finał Game Zone Powered by Orange

15 kwietnia 2025
Wielki finał Game Zone Powered by Orange

Przez 9 tygodni w Centrach Handlowych w całej Polsce ponad 1100 graczy rywalizowało w e-sportowych hitach Counter-Strike 2 oraz FC 25. W ten weekend poznaliśmy najlepszych graczy z Warszawy.  

Wielki Finał Game Zone Powered by Orange odbył się 3 kwietnia w Centrum Handlowym Promenada w Warszawie. Przyjechali najlepsi z najlepszych, których poznaliśmy w kwalifikacjach lokalnych.

Finaliści w grze Counter-Strike 2 zmierzyli się w pojedynkach 1vs1 na losowych mapach. Po pasjonującej walce zwyciężył Wojciech Orzełkowski, przed Mateuszem Orzełkowskim i Dominikiem Świderskim. Nazwiska finalistów nie są przypadkowe. Doszło do starcia między braćmi pochodzącymi z Siedlec. Mateusz wcześniej wygrał turniej E-Sport Gaming Kings Tournaments Powered by Orange, a Dominik - zdobywca trzeciego miejsca, w środowisku CS2 znany jest również jako "GruBy", czyli profesjonalny gracz, który na przestrzeni lat brał udział w wielu rozgrywkach i mistrzostwach e-sportowych.

Wydarzenie było zaplanowane na niedzielę handlową i imprezę odwiedziło wielu fanów gier i „zakupowiczów”, którzy mogli odpocząć i naładować baterie w strefie relaksu, nauczyć się podstaw kodowania w Minecraft w strefie programowania czy sprawdzić swoje zdolności na torze wyścigowym w Gran Turismo 7 na strefie simracing.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom wydarzenia za wspólnie spędzony czas na Game Zone Powered by Orange.


Zajączkowa promocja smartfonowa

14 kwietnia 2025
Zajączkowa promocja smartfonowa

Sprawcie sobie lub bliskim prezenty na Wielkanoc. Teraz w jeszcze atrakcyjniejszej cenie znajdziecie wybrane telefony. Akcja dotyczy zakupów online i trwa do 22 kwietnia lub wyczerpania zapasów.

W naszej ofercie na Zajączka, w niskich ratach, kupicie dwa modele smartfonów. Samsung Galaxy A16 5G jest dostępny od 17,33 zł miesięcznie, przy umowie na 36 miesięcy. Natomiast motorola moto g35 5G, kosztuje od 12,33 zł miesięcznie - również w systemie trzyletnim. Cena zależy od opcji abonamentowej, na którą się zdecydujecie. Szczegóły dostępne są tutaj.

Obniżki są dla nowych klientów, jak i przedłużających umowy. Możecie z nich skorzystać na stronie orange.pl, w aplikacji Mój Orange lub na swoim koncie internetowym. Specjalne rabaty znajdziecie także w ofercie bez abonamentu.

A jeśli szukacie drobniejszych upominków - sprawdźcie na naszej stronie akcesoria i gadżety.

Scroll to Top