
Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski mogą zgłaszać się na darmowe szkolenia o sztucznej inteligencji. Startuje projekt Lekcja: AI, w którym poznają oni możliwości zastosowania AI w pracy w szkole. Ważnym elementem szkoleń będą kwestie społecznego wpływu zjawiska – szczególnie na ludzi młodych. Inicjatywę przy wsparciu środków unijnych prowadzi Fundacja Orange z partnerami. Zapisy na stronie projektu.
Mimo ogromnej popularności generatywnej sztucznej inteligencji, blisko ¾ badanych nauczycieli i nauczycielek[i] nie stosowała jej w swojej pracy. 19% korzystało jeden lub kilka razy, a 6% robi to regularnie. Wiele osób chce poszerzać wiedzę o tym, jakie możliwości dla edukacji dają narzędzia AI i zgłasza potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych w tym obszarze.
Lekcja: AI start
Trwają zapisy do projektu „Lekcja:AI”. To cykl bezpłatnych szkoleń o sztucznej inteligencji dla nauczycieli i nauczycielek. Dostosowane są do ich potrzeb i specyfiki zawodu – niezależnie od przedmiotu, którego uczą. Do czerwca 2027 udział w nich weźmie co najmniej 11 tys. osób.
- Dla edukacji sztuczna inteligencja niesie zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania. A zatem ważne, żeby osoby pracujące z dziećmi wiedziały, w jakich obszarach może im być wsparciem i ułatwieniem. Ale także, żeby poznały ryzyka, które powodować może dynamiczny rozwój AI. To istotne przygotowanie do tych zmian - mówi Anna Kowalik-Mizgalska, prezeska Fundacji Orange.
Na zajęciach będzie teoria i praktyka. Prowadzone będą od podstaw, w przystępny sposób, uwzględniając różne poziomy zaawansowania grup. Fundacja Orange realizuje projekt przy wsparciu środków unijnych, razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i No Input Signal sp. z o.o.
Nowe kompetencje w dobie AI
Uczestnicy i uczestniczki „Lekcji:AI” poznają mechanizmy i zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym, pracy i edukacji. Rozwiną umiejętności używania rozmaitych narzędzi w praktyce szkolnej – do analizy i wizualizacji danych, tworzenia planów i materiałów edukacyjnych, czy generowania inspiracji na projekty aktywizujące uczniów i uczennice. Zespół trenerski pokaże, jak rozpoznawać zagrożenia i zachować krytyczne podejście do technologii AI oraz uczulać na te aspekty młodzież. Program poruszy też społeczne i etyczne wyzwania wokół zjawiska.
- Kadra pedagogiczna to jedna z ważniejszych grup, która może wpływać na odpowiednie przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w dobie technologii AI – podkreśla Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Zapisy na bezpłatne szkolenia
W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele(lki) szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, w tym branżowych i techników. Zapisy do udziału odbywają się przez stronę https://lekcjaai.pl/
Szkolenia zaplanowano głównie online, pierwsze odbędą się we wrześniu. Grupy podzielone będą wg poziomu wiedzy o AI. Cały cykl obejmie min. 25 godzin lekcyjnych - zależnie od poziomu zaawansowania. Jednym z zadań na tych wyższych będzie opracowanie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem AI. Wszystko przy wsparciu sztabu trenerskiego, który będzie także dostępny na konsultacje. Ze względu na bardzo dynamiczny rozwój AI, program szkoleń będzie kilkakrotnie weryfikowany merytorycznie.
#FunduszeUE
Projekt Lekcja:AI dofinansowano ze środków unijnych w ramach programu FERS kwotą 11040819,90 zł (w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej). Fundacja Orange ma już doświadczenie w inicjatywach na dużą skalę. Od 20 lat działa w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku cyfrowym. W jej akcjach edukacyjnych wzięło udział prawie 650 tys. dzieci, a w szkoleniach z kompetencji cyfrowych ponad 93 tys. nauczycieli(ek) (m.in. w projekcie „Lekcja:Enter” i dwóch projektach KPO). Od 2022 r. prowadziła także kurs #BurzaMózgów o sztucznej inteligencji. Jej działania są elementem społecznego zaangażowania Orange.
---------------------------------------
[i] Pyżalski, J. (red.). (2025). Generatywna Sztuczna Inteligencja w szkole – przecieranie szlaków. Badanie ilościowe i jakościowe nauczycieli i nauczycielek klas 4–8 szkół podstawowych. NASK – Państwowy Instytut Badawczy. [Badania ilościowe na reprezentatywnej próbie 995 nauczycielek i nauczycieli z całego kraju, jakościowe 20 wywiadów].
Fundacja Orange powstała w 2005 roku. W jej edukacyjnych inicjatywach wzięło udział prawie 650 tys. dzieci, a ponad 93 tys. nauczycieli skorzystało ze wsparcia w rozwoju kompetencji cyfrowych. Fundacja utworzyła 124 multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, z których tylko w 2024 roku skorzystało 112 tys. osób. Jest partnerem wielu działań i kampanii na rzecz bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Wydaje raporty i publikacje, poradniki i gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych. www.fundacja.orange.pl.
Kontakt dla mediów:
- Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska, wojciech.jabczynski@orange.com
- Antonina Bojanowska, Fundacja Orange antonina.bojanowska@orange.com +48 509 84 86 82