Odpowiedzialny biznes

MegaMisja doceniana przez nauczycieli i nauczycielki

Ewa Wróbel Ewa Wróbel
17 września 2025
MegaMisja doceniana przez nauczycieli i nauczycielki

W Fundacji Orange wspieramy najmłodsze dzieci w rozwoju kompetencji, które przydadzą im się w świecie pełnym technologii. Chcemy też wiedzieć, czy z programem MegaMisja płyniemy w dobrym kierunku. Dlatego regularnie sprawdzamy, co mówią o nim nauczycielki i nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia w szkołach i przedszkolach. I najważniejsze - jakie postępy robią dzieci?

MegaMisja dla szkół powstała 10 lat temu. To program edukacyjny, w którym wspieramy dzieci z klas 1-3 w rozwoju empatii, współpracy, krytycznego myślenia, a także uczymy podstaw bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Zajęcia przy naszym wsparciu i na podstawie gotowych scenariuszy zajęć prowadzą nauczyciele i nauczycielki, średnio 1 raz w tygodniu.

W roku 2024 wystartowała „młodsza siostra” - MegaMisja dla przedszkoli, która zasięgiem objęła już 300 placówek. Kompetencje społeczne i uważność na emocje warto rozwijać od najmłodszych lat. To ważne przygotowanie do życia w świecie pełnym dynamicznych zmian.

Dobre efekty lekcji

A co mówią nauczycielki i nauczyciele, którzy realizowali MegaMisję dla szkół w zeszłej edycji 2024/25? Z ewaluacji, którą na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna firma badawcza, wynika, że wszyscy poleciliby ten program innym.

Mocne strony, które dostrzegają, to m.in. gotowy pomysł na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, nauka higieny cyfrowej i współpracy zamiast rywalizacji. Przyznają, że dzięki programowi można lepiej poznać dzieci, ich potrzeby, sposoby pracy w grupie i zyskać przestrzeń do zwykłej rozmowy z nimi. Dla 85% istotnym w MegaMisji jest podejście oparte na podmiotowym ich traktowaniu. Aż 97% docenia atrakcyjność zajęć dla dzieci. Wielu podkreśla różnorodne, angażujące formy, zabawy ruchowe, prace zespołowe czy odgrywanie ról, które dzieci polubiły.

Scenariusze MegaMisji są bardzo dobrze przemyślane i dostosowane do możliwości dzieci - łączą naukę z zabawą, co sprawia, że uczniowie angażują się z entuzjazmem. Doceniam, że scenariusze rozwijają nie tylko kompetencje cyfrowe, ale też współpracę, empatię i odpowiedzialność” - mówi jedna z badanych osób.

Nauczyciele i nauczycielki widzą też efekty, prowadzonej w ten sposób edukacji, wśród dzieci. Chodzi o kompetencje związane z bezpieczeństwem w cyfrowym świecie, ale także o tzw. miękkie umiejętności.

"Byliśmy na wycieczce szkolnej. Chłopcy robili zdjęcia i jeden drugiemu zwrócił uwagę: „Pamiętasz? Na MegaMisji pani powiedziała, że nie możesz mi robić zdjęcia bez mojej zgody. Ucieszyłam się, że pamiętają takie rzeczy i zrozumiały to jeszcze lepiej" - przywołuje kolejna z badanych nauczycielek.

Ponad 90% badanych za atut uznaje także możliwość własnego rozwoju zawodowego. Udział w MegaMisji poszerza ich warsztat, dostarcza inspiracji do pracy. „Prowadzi za rękę”, a jednocześnie daje przestrzeń na kreatywność i dostosowanie zajęć do grupy dzieci.

„Robiłam w tym roku w szkole Dzień Bezpiecznego Internetu i wykorzystałam taki scenariusz o pingwinku - o tym co można, czego nie można robić w internecie”.

Nie bez znaczenia jest dla badanych to, że nasz program realizuje zagadnienia z podstawy programowej i że szkoły otrzymują pomoce dydaktyczne.

Nauka, współpraca i empatia

Aż 74% nauczycielek i nauczycieli realizujących MegaMisję dla przedszkoli oceniło program na 10 punktów w 10-stopniowej skali. 99% poleciłoby udział w nim koleżance lub koledze. Wśród głównych powodów często wymieniano atrakcyjność, świetne przygotowanie programu i nacisk na ważne treści. Najważniejszą kompetencją, której w praktyce nauczyła dzieci MegaMisja dla przedszkoli, jest umiejętność współpracy. Wielokrotnie podkreślały, że dzięki udziałowi w programie ich grupa się zintegrowała, stała się bardziej empatyczna, nastawiona na cele grupowe, a nie tylko indywidualne.

„Program pomaga dzieciom lepiej współpracować, uczy rozmowy, empatii, dojrzałości społecznej. Wspiera dzieci, które mają trudności – bo treści są proste, przystępne, ale i systematyczne. Pozwala „przećwiczyć” trudne sytuacje i zachowania w bezpieczny sposób” - przekonuje jedna z przedszkolanek.

Zajęcia sprzyjały komunikacji i tworzeniu relacji między dziećmi, które stały się bardziej otwarte na siebie. Potrafiły lepiej rozumieć zachowania kolegów i koleżanek. Dzięki temu sprawniej dzieliły się zadaniami i wspólnie podejmowały decyzje, pomagając sobie nawzajem.

„Dzieci uczą się przez zabawę i interakcję. Treści przekazywane są w ciekawej, angażującej formie - dzieci nie czują, że „to lekcja”. Są zadania, zabawy, bohaterowie, fabuła - a przy tym dzieci się uczą, nie wiedząc nawet kiedy” - dodaje kolejna z badanych.

Nauczycielki i nauczyciele deklarują, że z wielu pomysłów zabaw będą korzystać w przyszłości. Radość i zaangażowanie dzieci przełożyło się na ich motywację - zadowolenie i chęć rozwijania podobnych działań.Ważną korzyścią dla 85% była także możliwość udziału w dodatkowych spotkaniach i webinarach w programie.

Dziękujemy za opinie i sugestie

Zdarza się, że najdokładniej przemy­ślany projekt ujawnia swoje mankamenty w realizacji.To nor­malne, bo nie da się wszystkiego z góry przewidzieć. Po drodze poja­wiają się też nowe potrzeby i wyzwania. W Fundacji Orange regularnie sprawdzamy więc, czy dana inicjatywa odpowiada na potrzebę społeczną i z otwar­tością przyjmujemy uwagi.

Ewaluacja w projekcie to informacja o tym, co działa, a co warto usprawnić. Na przestrzeni 10 lat MegaMisja dla szkół przeszła kilka zmian. Zmniejszyliśmy liczbę scenariuszy obowiązkowych do realizacji, przy czym zachowaliśmy całą dostępną pulę do skorzystania w miarę możliwości prowadzących. Wprowadziliśmy spotkania stacjonarne dla nauczycielek i nauczycieli, którzy realizują program, aby mogli wymieniać się doświadczeniami i wzajemnie inspirować. Teraz dostosowujemy sposób zgłoszenia się do programu dla przedszkoli. Do tej pory było to nagranie krótkiego filmu, który dla niektórych okazał się ciekawym wyzwaniem, ale dla innych zbyt trudnym.


Oferta

Nowe telefony w Smartokazjach dla firm

Beata Giska Beata Giska
17 września 2025
Nowe telefony w Smartokazjach dla firm

Wystartowała kolejna odsłona promocji z tańszymi smartfonami dla przedsiębiorców. Tym razem można wybierać spośród 7 modeli. Akcja potrwa do 8 października lub wyczerpania się zapasów.

Telefony w Smartokazjach polecamy z umową abonamentową i rozłożeniem płatności na 36 rat miesięcznych:

  • Xiaomi Redmi 15C za 8 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym S
  • Samsung A56 5G za 38 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym M
  • motorola moto g86 5G power za 25 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym M
  • Samsung Galaxy S25 5G za 69 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym L
  • Samsung Galaxy S25 FE 5G za 64 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym L
  • motorola razr 60 ultra 5G za 98 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym XL
  • iPhone 16 128 GB 5G za 82 zł + VAT/mies. i 0 zł na start z Planem Firmowym XL

Więcej o ofercie i usługach dla firm znajdziecie na tej stronie.


Odpowiedzialny biznes

Nadużywanie ekranów i cyberprzemoc – jak reagować i chronić

Aleksandra Miecznikowska Aleksandra Miecznikowska
16 września 2025
Nadużywanie ekranów i cyberprzemoc – jak reagować i chronić

Młodzi ludzie rozmawiają przez komunikatory, używają mediów społecznościowych, szukają informacji i grają online. Smartfony z dostępem do internetu towarzyszą im przez cały czas. Używane w sposób niewłaściwy mogą jednak być groźne.

Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy ich dziecko korzysta z internetu w sposób zdrowy i nie jest od niego uzależnione. I słusznie. Z urządzeń mobilnych korzysta już co trzecie dziecko w wieku 0-2 lata i co drugie w wieku 3-4 lata, średnio ponad godzinę dziennie. Zbyt wczesny i niekontrolowany dostęp do ekranów może zaburzać rozwój i sprzyjać uzależnieniu od smartfonów. Wśród nastolatków średni czas spędzany przed ekranem w dzień powszedni to aż 5 godzin i 36 minut. Ponad 15% nastolatków spędza przed ekranem ponad... 8 godzin dziennie.

Kiedy pojawia się uzależnienie

O nadużywaniu ekranów mówimy, gdy dziecko spędza zbyt dużo czasu przed ekranem, kosztem innych aktywności. Zaniedbuje obowiązki, ogranicza bezpośrednie kontakty z rówieśnikami i rodziną, ma trudności z koncentracją, problemy ze snem i wybuchy złości, gdy dostęp do ekranu jest ograniczany. Uzależnienie od ekranów zaburza relacje, rodzi konflikty, nieporozumienia i problemy z emocjami.

Jak zapobiegać uzależnieniu od ekranów?

  • Ustalcie jasne, wspólne zasady - limity czasowe, strefy bez ekranu, ograniczcie dostępność urządzeń w pokoju dziecka.
  • Bądźcie wzorem do naśladowania – dbajcie o własną higienę cyfrową.
  • Rozmawiajcie - regularna rozmowa o tym dlaczego ograniczenia są ważne, dzielenie się odczuciami i przemyśleniami dotyczącymi internetu, pytanie dziecka, co robi online, co je ciekawi, w co gra.
  • Zaproponujcie atrakcyjne alternatywy- warto pomóc dziecku znaleźć pasję poza siecią.
  • W przypadku młodszych dzieci korzystajcie z narzędzi kontroli rodzicielskiej.
  • Pokażcie jak można korzystać z sieci w sposób inspirujący i kreatywny.

Polecam posłuchać z dzieckiem - „Sieciaki. Misja Bezpieczny Internet”. Więcej informacji znajdziecie też na stronie Fundacji Orange.

Cyberprzemoc i hejt

Dziś przemoc rówieśnicza jest mocno obecna w środowisku cyfrowym. Według badania „Nastolatki 3.0” (NASK, 2023): 38,9% młodych ludzi doświadczyło wyzywania w internecie, 24,3% - ośmieszania, 22,2% - poniżania.

Do przemocy najczęściej dochodzi na czatach klasowych, na komunikatorach, w mediach społecznościowych, grach online, w komentarzach i prywatnych wiadomościach. Najczęstszymi jej formami są: wyzywanie, obrażanie, ośmieszanie, wykluczanie z grup i rozmów, ignorowanie, publikowanie lub rozsyłanie kompromitujących materiałów, podszywanie się pod inną osobę, groźby, szantaż, nękanie i udostępnianie prywatnych treści bez zgody.

Jak zapobiegać cyberprzemocy?

  • Rozmawiajcie z dziećmi o relacjach, nie tylko o technologii
  • Modelujcie empatię i reagowanie - rozmawiajcie o emocjach i nazywajcie je razem z dzieckiem – to buduje świadomość i ułatwia radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
  • Wzmacniajcie odporność psychiczną i poczucie wartości - doceniajcie nie tylko za osiągnięcia, ale za wysiłek, postawę, reakcję na trudną sytuację, uczcie dziecko, że nie musi być lubiane przez wszystkich, ale ma prawo czuć się bezpieczne.

Co robić, gdy Wasze dziecko jest sprawcą przemocy? Dzieci czasem piszą krzywdzące komentarze „dla śmiechu” - nie ze złej woli, ale z braku refleksji i empatii. Warto rozmawiać z dzieckiem i uczyć odpowiedzialności za słowa - „Jak myślisz, jak czuła się ta osoba, gdy to przeczytała?”, „Czy chciałbyś, żeby ktoś tak napisał o Tobie?”. Nie usprawiedliwiajcie - jeśli Wasze dziecko kogoś skrzywdziło, pomóżcie mu zrozumieć konsekwencje i naprawić błąd.

Co zrobić gdy Wasze dziecko jest świadkiem przemocy? Mówcie, że reagowanie ma sens - nawet jeśli jest trudne. Pokażcie konkretne strategie: „Możesz napisać do osoby, którą wyśmiano”, „Możesz zgłosić to dorosłemu”, „Możesz wyjść z grupy, która kogoś poniża”.

Co zrobić gdy Wasze dziecko jest ofiarą przemocy? Zaniepokoić mogą m.in. wycofanie, unikanie rówieśników lub szkoły, gwałtowne zmiany w korzystaniu z internetu lub telefonu, ukrywanie aktywności online, zmienianie haseł i usuwanie aplikacji.

Reagować trzeba jak najszybciej. Dopytujcie, sprawdzajcie, a gdy dziecko mówi - wysłuchajcie uważnie, zabezpieczcie dowody (zrzuty ekranu, nicki, daty, treść wiadomości, linki), współpracujcie ze szkołą - ona obowiązek reagowania, zgodnie z przepisami i przyjętymi standardami ochrony dzieci. Jeśli zajdzie potrzeba zgłoście sprawę do administratora serwisu, lub - w sytuacjach poważnych - na policję.

Zachęcam by posłuchać z dzieckiem „Sieciaki. Jest nas więcej”. Więcej informacji na stronie Fundacji Orange.

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.