Uruchomiliśmy pierwszy hotspot z Wi-Fi 7 na lotnisku w Poznaniu

07 listopada 2025
Uruchomiliśmy pierwszy hotspot z Wi-Fi 7 na lotnisku w Poznaniu

Na lotnisku Poznań-Ławica uruchomiliśmy usługę Wi-Fi hotspot. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jest to pierwsza taka strefa mobilnej łączności Orange z najnowszym standardem Wi-Fi 7 na polskim lotnisku. Usługa jest dostępna zarówno dla klientów Orange Polska, jak również innych operatorów. Nad bezpieczeństwem wszystkich użytkowników sieci czuwa CyberTarcza Orange.

Lotniska to wyjątkowo wymagające obiekty dla sieci bezprzewodowej. Konstrukcja budynku i nagromadzenie urządzeń, które korzystają z łączności radiowej, utrudniają propagację sygnału. Do tego dochodzi jeszcze duże zagęszczenie pasażerów, którzy przemieszczają się w czasie i w przestrzeni lotniska.  

Na ratunek przychodzi hotspot ze standardem łączności Wi-Fi 7. To nowoczesna technologia, która wprowadziła wiele ulepszeń w świecie bezprzewodowego internetu. Przede wszystkim umożliwia bardziej wydajne zarządzanie dostępnym pasmem częstotliwości. Dzięki temu więcej osób może komfortowo korzystać z usług sieciowych po Wi-Fi w tym samym czasie. Na lotniskach jest to szczególnie ważne, bo w oczekiwaniu na samolot wielu podróżujących korzysta z usług streamingowych, wideokonferencji, a czasem pracuje zdalnie.

Na tym zalety Wi-Fi 7 się nie kończą. Technologia ta oferuje również znaczenie wyższą prędkość transferu niż wcześniejsze standardy, choć oczywiście jej wartość zależy od sprzętu użytkownika i lokalnych warunków. Nowością jest także wykorzystanie – obok częstotliwości 2,4 GHz i 5 GHz – pasma 6 GHz. Efektem jest wyższą prędkość, niższe opóźnienia i lepsza stabilność połączenia z internetem. Dodam, że Wi-Fi 7 jest też efektywniejsze energetycznie i zużywa mniej baterii w telefonie niż wcześniejsze standardy. Wszystkich użytkowników sieci Wi-Fi od Orange na poznańskim lotnisku chroni nasza CyberTarcza.

Przypomnę, że standard łączności Wi-Fi 7 udostępniliśmy naszym klientom jako pierwszy operator w Polsce w styczniu tego roku.

Autoryzację użytkowników do sieci Wi-Fi, funkcje WiFi-Marketingowe oraz integracje zewnętrzne zapewnia system naszego partnera biznesowego – WiFi-Spot.net.

System WiFi-Spot to zaawansowane rozwiązanie SaaS dedykowane do tworzenia bezpiecznych, publicznych hotspotów Wi-Fi. Obsługuje ono wszystkie aspekty udostępniania internetu gościom – od stron startowych, poprzez mechanizmy publikacji treści marketingowych, monitorowanie prawidłowego działania usług i urządzeń, aż do zapewnienia zgodności udostępniania internetu z obowiązującymi przepisami.

Orange wykorzystuje rozwiązania WiFi-Spot.net od ponad 10 lat, z sukcesami dostarczając hotspoty Wi-Fi dla swoich Klientów.


Wystartowała nasza świąteczna kampania

07 listopada 2025
Wystartowała nasza świąteczna kampania

Ruszyła kampania świąteczna Orange. Przygotowaliśmy sporo prezentów, jeśli zdecydujecie się kupić Orange Światłowód, czy abonamentowe usługi mobilne. O szczegółach opowiadamy w naszych reklamach, które spotkacie się m.in. w telewizji, internecie, mediach społecznościowych i na zewnętrznych nośnikach reklamy. Tradycyjnie zajrzeliśmy też do kuchni powstawania kampanii.

Za oknem polska złota jesień, ale start tzw. sezonu komercyjnego Święta sprawił, że nerwowo zaczęłam myśleć o prezentach pod choinkę. Oferta, z jaką przychodzimy sprawia, że można sobie zdjąć z głowy kilka pozycji z listy zakupów świątecznych. Mamy dla Was m.in. bon o wartości 1000 zł czy drugi smartfon za złotówkę i kolejne numery 50% taniej.

Najszybszy światłowód z prezentem

Klienci, którzy wybiorą Orange Światłowód z prędkością do 8 Gb/s zyskają 6 miesięcy abonamentu za 0 zł i bon świąteczny, który można zrealizować na zakupy w salonach i sklepie internetowym Orange. Bonem zapłacicie za dowolne sprzęty i akcesoria, które będą dobrze wyglądać pod choinką. I dzięki temu ominiecie całą tę jazdę z prezentami. Jak Mikołaj z naszej reklamy. Czasem warto odpuścić i pozwolić, żeby prezenty ogarnął ktoś inny. Tak o! Jak w Orange. Zobaczcie sami.

Drugi smartfon za złotówkę

Mamy też prezenty dla klientów oferty abonamentowej na usługi mobilne. Przy podpisaniu umowy na Plan M lub L mogą skorzystać z zestawów smartfonów, w którym drugi jest za symboliczną złotówkę. I macie kolejny prezent pod choinkę. Bez konieczności latania. Nawet dla Rudolfa, którego zobaczycie w naszym nowym spocie telewizyjnym.

Ekipa Orange na planie

Jak zawsze przychodzę do Was z making of naszej kampanii. To było niesamowite przeżycie spotkać Mikołaja i zobaczyć śnieg już w październiku. Rudolfa niestety nie poznałam, bo jak się domyślacie nie jest prawdziwy. Po prostu magia ekranu.

Kto nam pomógł

Na koniec garść informacji branżowych. Koncept wspólnie z Orange Polska wypracowała agencja GPD. Produkcją zajęło się Dynamo. Postprodukcję powierzyliśmy Artcore. Reklamy wyreżyserował Szymon Pawlik. Madia zaplanował i kupił dom mediowy Value Media. A Mikołaj? No cóż, nie był prawdziwy. Ale i tak Ho! Ho! Chodźcie do Orange po prezenty świąteczne!


Zwrot nadpłaty i kredyt Zero Procent+ – nowe kampanie phishingowe

07 listopada 2025
Zwrot nadpłaty i kredyt Zero Procent+ – nowe kampanie phishingowe

Zwrot nadpłaty to socjotechniczny trick (na szczęście) rzadko używany przez internetowych oszustów. W tym tygodniu sobie o nim przypomnieli, a CERT Orange Polska zaobserwował też kolejną kampanię podszywającą się pod serwisy rządowe.

Koniec nudy - cyber gamonie zaczęli zdaje się zbierać pieniądze na świąteczne prezenty. W mijającym tygodniu systemy bezpieczeństwa CERT Orange Polska wyłapały dwie ciekawe kampanie przed którymi chcę Was ostrzec. Jeśli szukacie pełnych, szczegółowych analiz - podam również linki do nich. A na blogu będzie krótko, zwięźle i tak, by trafić do każdego.

"Dekret państwowy" i zwrot nadpłaty za prąd

Ceny mediów to stałe - i bolesne dla portfela - koszty utrzymania mieszkania, czy domu. Nic więc dziwnego, iż informacja, że możemy zapłacić mniej, powoduje zaciekawienie i szerokie otwarcie oczu. Otwarcie czasem na tyle szerokie, że nie zauważamy, iż mail został nadany z prywatnego adresu w domenie jednego z krajowych dostawców usługi e-mail, a zawarty w nim link prowadzi nie na stronę PGE Dystrybucja, tylko na jakąś niezwiązaną tematycznie z energetyką domenę w... Japonii.

Sprawdzacie zawsze te absolutnie podstawowe informacje? Mam nadzieję, że jeśli jesteście od lat stałymi czytelnikami naszego bloga, to tylko wzruszacie ramionami i mówicie pod nosem:

No a jak?!

W tym przypadku odpowiednia reakcja na oczywiste czerwone flagi od razu uratowałaby potencjalną ofiarę. A co jeśli okażemy się niefrasobliwi? Najpierw pokaże się okienko z monitem o login i hasło do panelu klienta PGE (jeśli wpiszemy - trafią do oszustów), następnie przycisk "zleć zwrot nadpłaty", potem pole na wpisanie danych karty, aż w końcu "kod Apple Pay/Google Pay", który tak naprawdę okaże się SMS-em autoryzującym transakcję kartą płatniczą on-line.

Potencjalne ryzyko? Wyzerowanie limitu karty i przejęcie pary login-hasło, którą można sprawdzić w innych serwisach. Dla zainteresowanych - szczegółową analizę znajdziecie tutaj.

Kredyt Zero+ na wszystko

Tak, wiem - wystarczy spojrzeć na ten śródtytuł, by pomyśleć:

Serio? Przecież to mega grubymi nićmi szyte!

No szyte, szyte - ale nie zmienia faktu, że ludzie się na to łapią, więc ostrzegać warto. W tym przypadku atak zaczyna się od fałszywej reklamy na Facebooku. Jeśli damy się jej skusić i wpiszemy przynajmniej numer telefonu - dostaniemy SMS-a. Dowiemy się z niego, że:

Wniosek rozpatrzono pozytywnie. Dokończ proces: hxxps://is[.]gd/[6-znakowy hash]

Po kliknięciu trafimy na taką stronę. Kusząca?

Dalej dowiemy się, że kredytów udzielają polskie banki, warunki są wyjątkowo preferencyjne, a kredyt możemy wykorzystać na dowolny cel. Wystarczy tylko wejść na stronę, wypełnić długą ankietę, wybrać bank i... zalogować się do niego, by potwierdzić chęć otrzymania kredytu. W moim przypadku 30 sekund po próbie logowania zadzwonił telefon (ma na takie cele specjalny numer telefonu), a oszust poinformował mnie, że przeprowadzi mnie przez cały proces logowania. Miał do mnie "zadzwonić ktoś z banku", ostatecznie oszust poprosił mnie o ponowne logowanie, po czym... rozłączył się. Myślę, że mogło to mieć coś wspólnego z tym, że hasło, którego użyłem, mogło sugerować, że wiem z kim mam do czynienia. Następnym razem nie popełnię tego błędu.

Co działoby się dalej? Zadzwoniłby "konsultant banku", przekonałby mnie do podania loginu i hasła do banku, w przypadku gdy do wyprowadzenia moich potrzebne byłyby inne kody - próbowałbym mnie namówić na ich podanie. Taka kradzież trwa błyskawicznie. Oszust sczytuje podane poświadczenia logowania w czasie rzeczywistym i bardzo często w momencie, gdy orientujemy się, że coś jest nie tak - jest dużo bardziej "nie tak", bo nasze konto jest puste. Tutaj nie masz co liczyć na zwrot nadpłaty...

Ponownie jak w pierwszym przypadku - jeśli chcecie poczytać szczegółową analizę, zapraszam na stronę CERT Orange Polska.

Jak radzić sobie z oszustami

W zasadzie mógłbym Wam powiedzieć: Spiszcie sobie czerwone flagi, które widzieliście wyżej w tym tekście i uważajcie na nie za każdym razem. Ale nawet oczywistych rzeczy nie zaszkodzi przypomnieć:

  • sprawdź nadawcę e-maila
  • upewnij się na jaką stronę prowadzą linki z maila, czy SMS-a
  • jeśli wpisujesz gdziekolwiek swoje dane osobowe - zastanów się, czy to odpowiednie miejsce
  • logujesz się do banku - upewnij się w stu procentach, że adres jest dobry
  • a najlepiej nie wchodź na stronę banku z linku tylko sam/a wpisz adres
  • jeśli w grę wchodzą Twoje pieniądze - poświęć minutę (wystarczy!) by upewnić się, co robisz; koszty ewentualnego błędu będą Cię kosztować znacznie więcej
Scroll to Top