Czy słyszeliście o numerze 116 000? To linia, którą nazywamy "linią zaginionego dziecka", czyli numer telefonu dla wszystkich tych, którzy szukają dziecka, potrzebują wsparcia albo mogą przekazać informacje w sprawie poszukiwanych. Uruchomiliśmy go przed 8 miesiącami wspólnie z Fundacją Itaka, która prowadzi obsługę tej linii. Do dzisiaj udało się dzięki temu odnaleźć 123 poszukiwanych dzieci, a pomoc uzyskało 160 rodzin zaginionych.
Wczoraj osoby zaangażowane w pracę linii miały okazję spotkać się z Margaridą Barroso, członkinią rady Federacji Missing Children Europe (a prywatnie żoną przewodniczącego Komisji Europejskiej), która przyjechała do Polski na zaproszenie Itaki. Federacja Missing Children Europe to organizacja, która zrzesza 23 organizacje pozarządowe z 16 państw Unii Europejskiej i zajmuje się koordynacją wprowadzania linii 116 000 w krajach członkowskich.
Spotkanie było dobrą okazją do podsumowania działania numeru w Polsce. Liczby nie kłamią - linia 116 000 spełnia swoje zadanie. W ciągu kilku miesięcy pracownicy i wolontariusze Itaki odebrali ponad 4,5 tys. połączeń - to prawie 19 rozmów każdego dnia!
Polska była 6. krajem w Europie, w którym została uruchomiona linia 116 000, obecnie telefon działa w 10 krajach, a w 5, w tym w Polsce, linia działa bezpłatnie, całą dobę i 7 dni w tygodniu. (nasza Grupa, w ramach swojego zaangażowania, zapewnia zaplecze techniczne i wsparcie finansowe linii).
Przy okazji warto podkreślić, że powodzenie tego projektu opiera się także na dobrej współpracy wszystkich operatorów telekomunikacyjnych i UKE. Dzięki temu numer 116 000 jest dostępny i bezpłatny dla każdego, a to przecież najważniejsze.