Inne

20 lat razem. Dziękujemy!

Piotr Domański Piotr Domański
16 marca 2018
20 lat razem. Dziękujemy!

Dzisiaj (już zupełnie oficjalnie) ruszyła nasza akcja na dwudziestolecie naszej sieci GSM. Wszystkie szczegóły znajdziecie w komunikacie prasowym. 20 GB może trafić do wszystkich klientów Orange, także tych korzystających z internetu na urządzeniach, z których nie można wysyłać SMS. Co więcej klienci którzy są z nami do 20 lat otrzymają w prezencie miesięczny abonament, a 20 klientów z największym stażem – bardzo miłe prezenty.

O naszym 20-leciu piszemy już od 1 marca. Od tamtej pory przesłaliście nam sporo zdjęć pamiątek. Domyślam się, że ich znalezienie nie było łatwe. Sam szukałem, nawet mi nie było łatwo. Również nasi blogerzy podzielili się swoimi doświadczeniami z przed 20 lat Postanowiłem za nie podziękować w najlepszy możliwy sposób – publikując je na blogu.

Zaczniemy od Nasz Orange, oto link do 4 stron wątku.

Pamiątki Idea - 20-lecie Pamiątki Idea - 20-lecie Pamiątki Idea - 20-lecie

Ciekawe materiały podrzucano także Wojtkowi na Twitterze

 

A co o swoich doświadczeniach z historii GSM w Polsce piszą nasi blogerzy?

Kasia Barys

W pamięci do dzisiaj mam tzw „pięciosekundówki”, kiedy pierwsze 5 sekund każdego połączenia były darmowe.

Mając taka opcję ileż można było powiedzieć i wyrazić przez te 5 sekund: umówić się do kina, dowiedzieć się, co było zadane, albo nawet poplotkować.

Potrafiłam tak rozmawiać nawet kilkanaście minut J

Stella Widomska

Jestem w podstawówce. Niby to tak niedawno, bo przecież nadal mam 18 lat ;-) ale mówimy o początkach telefonii komórkowej w Polsce. Telefony są duże, ciężkie, mają wyświetlacz jak kalkulator, ale posiadanie takiego oznaczało spory prestiż.  Jechaliśmy z klasą na kilkudniową wycieczkę do Krakowa. Mój tato postanowił dać mi jeden ze swoich telefonów, żeby był ze mną kontakt. Była to dla mnie tak nowa i obca technologia, że nie miałam pewności czy jak ekran się świeci, to czasem telefon się nie łączy z jakimś numerem sam z siebie. Dlatego tak na wszelki wypadek przez całą wycieczkę telefon trzymałam wyłączony w plecaku, bo minuta połączenia była tak droga, że bałam się reakcji taty na rachunek.

Marta Cieślak-Krajewska

  1. SMS-y pisałam bez spacji, za to każde słowo wielką literą, żeby zmieścić jak najwięcej treści w jednej wiadomości.
  2. Ze znajomymi intensywnie puszczaliśmy sobie strzałki (czyli krótkie połączenie), chociaż dzisiaj już nie umiem powiedzieć, czemu miało to służyć J
  3. Tworzyliśmy pionierskie emotikony; i to nie tylko uśmiechnięte buźki, ale np. kwiaty @-->-, zwierzątka i całą masę dziwnych obrazków ze strzałek, kropek i wykrzykników
  4. Siostra w 1998 dostała na Gwiazdkę swój pierwszy telefon komórkowy, Ericsson z długą, wysuwaną anteną, po czym stanowczo odmówiła pokazywania się z nim w miejscach publicznych, twierdząc, że to kompletny obciach, bo przecież nikt z takim nie chodzi ;-)

Bartek Rymkiewicz

W przedpotopowych czasach, kiedy telefon komórkowy był jeszcze dobrem niepowszechnym, niezmierną atrakcją były jego dodatkowe funkcjonalności. Pamiętam jak w drugiej lub trzeciej klasie gimnazjum (2001 lub 2002 rok) godzinami graliśmy podczas lekcji w Snake’a, porównując swoje wyniki. Budziło to większe emocje niż granie w zaawansowane graficznie gry na konsole najnowszej generacji.

 

 

 

Komentarze

MAURYCY
MAURYCY 12:20 16-03-2018

Kolejnych 20 lat życzę. Tylko nie rezygnujcie z nju 🙂

Odpowiedz
Krzysztof
Krzysztof 12:20 16-03-2018

do tego zbieranie punktów programie iDEA Profit https://www.google.pl/search?biw=1920&bih=974&tbm=isch&sa=1&ei=RKirWqjyK-Ta6ATCw7OoCg&q=+idea+profit&oq=+idea+profit&gs_l=psy-ab.3..0i8i10i30k1j0i24k1.46818.46818.0.47102.1.1.0.0.0.0.98.98.1.1.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.1.97….0.lLNg8F91fbg#imgrc=JoiWqkkmcquKrM:

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 13:16 16-03-2018

Dziękuję za publikację mojego zdjęcia…..a dla 15…..17 letnich klientów prepaid nic nie ma? Szkoda…..dzięki za te 20 Gb chociaż 🙂

Odpowiedz
    pablo_ck
    pablo_ck 13:50 16-03-2018

    A gdzie można odszukać info co otrzyma szczęśliwa 20-tka? Szukam info i……nic

    Odpowiedz
PAWEŁ
PAWEŁ 15:35 16-03-2018

Rocznkowo w Idea/Orange jestem 18 lat . Moje pierwsze przeglądanie internetu było w Siemens c35i , płaciło się za minutę chyba 0,75gr . chba były to lata 2001/2002 jeszcze w POPie nie było pakietów . W 2005 r . miałem SE k300i można było już korzystać z pakietów . Sporo wtedy straciłem . W 2006 kupiłem SE m600i mój pierwszy smartfon z dotykowym wyśfietlaczem , była już taryfa OFnK 3gr za 100 kb . Od 2009 zaczołem korzystać z Orange CDMA , a od 2015 z powrotem z OFnK i tak do tej pory .

Odpowiedz
Gonzo
Gonzo 15:50 16-03-2018

i to jest ten wpis, co wczoraj szumnie zapowiadano, że warto poczekać do dziś?! nic daliście nic fajnego dla swoich lojalnych weteranów, pakiet neta rozdajecie cały rok więc liczyliśmy na lepsze kąski darmowe minuty, sms czy mms lub promocje do zasileń.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:14 16-03-2018

    Miesiąc darmowego abonamentu dla klientów, którzy są z nami od 20 lat to nic?

    Odpowiedz
      pablo_ck
      pablo_ck 20:13 16-03-2018

      Na pewno nie jest to nić, ale za 20 lat wierności??? Chociaż 6 msc za free 🙂 ;p

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 09:51 17-03-2018

        @pablo_ck Każdy nasz klient dostaje paczkę danych, weterani rabaty, a na koniec czytam, że to za mało. Który inny operator tak świętuje ze wszystkimi swoimi klientami?

        Odpowiedz
          PAWEŁ
          PAWEŁ 10:31 17-03-2018

          A ile jest numerów 20 letnich oraz takich co przeniesiono z PTK Centertel do IDEA/Oange ?

          Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 11:33 17-03-2018

          Tych dla których przygotowaliśmy niespodzianki w związku z jubileuszem Idei, osób które zaczęły korzystać z tej sieci dwadzieścia lat temu i nadal, nieprzerwanie są z nami, jest kilka tysięcy. Bo właśnie ten jubileusz świętujemy!

          Odpowiedz
          pablo_ck
          pablo_ck 08:47 18-03-2018

          @Piotr Domański zgadzam się z Tobą ze wszyscy mogą skorzystać z darmowej paczki 20 GB danych….i to jest fajne, chociaż dzisiaj myślę że 5-% Waszych klientów posiada pakiety których i tak w całości nie wykorzystuje 🙂 ;p Ale ja serdecznie za ten pakiet dziękuje i skorzystam z niego aż 6 razy – bo tyle mam nr w Orange 🙂 Ale uważam że dla klientów którzy są z Wami 20 lat miesiąc darmowego abonamentu to troszkę mało – co w przypadku gdy dana osoba z numerem przeszła np do prepaida?? Myślę że osoby które są z Wami od 20 lat też nie mają jakiś mega podkręconych abonentów po kilkadziesiąt złotych…..myślę że są to osoby w przedziale ok 50-55+. Ja bym tym najwierniejszym klientom dał minimalnie 3 msc za free 🙂 Pozdrawiam 🙂

          Odpowiedz
        robert
        robert 10:42 19-03-2018

        Pablo, już przestań cierpieć z powodu tej pomarańczowej wierności, marudzisz i tyle 😉 Gdybyś nie był zadowolony z usług, nie lubił Orange, nie lubił ludzi z bloga to byś odszedł. Czego Ty jeszcze oczekujesz? Otrzymałeś więcej niż znakomita większość klientów, którzy są bo są i tyle… A poza tym miłość jest ślepa, a pieniądze to nie wszystko 😉

        Odpowiedz
          pablo_ck
          pablo_ck 13:36 19-03-2018

          @robert Orange to moja trzecia miłość, pierwszą jest syn, drugą żona, trzecią Orange 🙂 Nie narzekam, wiem że mam z Orange wiele miłych wspomnień 🙂 Ale chciałbym by Ci najwierniejsi klienci zostali naprawdę super docenieni 🙂 20 lat wierności – to naprawdę jest wyczyn w dzisiejszych czasach 🙂

          Odpowiedz
      MAURYCY
      MAURYCY 22:57 16-03-2018

      Jakbym był z wami od 20 lat nieprzerwanie to bym był smutny. Miesiąc abo za free? Serio? 1 miesiąc? Gratulacje pomysłu.

      Odpowiedz
        emitelek
        emitelek 12:55 17-03-2018

        Też muszę stwierdzić, że się nie wysilili… 🙁

        Odpowiedz
        robert
        robert 10:53 19-03-2018

        Dostajesz coś fajnego każdego dnia, od 20 lat… A podaj może przykłady firm i instytucji rozdających nagrody wiernym klientom… np. może w banku? A może energia? No to może… może gaz? A może lekarz rodzinny Cię bardziej kocha? Może producent jakiegoś sprzętu proponuje Ci zniżkę za wierność marce (tel, rtv, agd, motoryzacja)… A może po prostu niska marża zabija upominki…? I całe szczęście!! 😉

        Odpowiedz
      Krzysztof
      Krzysztof 10:50 21-03-2018

      Orange pokazało jak ceni swoich klientów Black Friday. Dno, dno i kompletne dno.

      Odpowiedz
Gosia
Gosia 20:41 19-03-2018

Też mam kartę z Idei, nadal ją trzymam ot tak na pamiątkę, bo od niej coś wielkiego się zaczęło 🙂

Odpowiedz
Astis
Astis 08:03 20-03-2018

To były początki 😉 … dziękuję Orange na 20 GB neta. Baaardzo przyda się 😉 Pamietam wszystkie te telefoniki… Boże jaki jo stary :)))

Odpowiedz
robert
robert 10:34 20-03-2018

Pamiętam koleżankę Martę, która czasem, gdy chciała naładować baterię (bo kto by pamiętał gdzie położył ładowarkę kilka dni temu?) wpadała do salonu, oczarowywała swoim uśmiechem i zostawiała komórkę na 2-3 godziny do podładowania. Zrobiła się z tego miła świecka tradycja – koledzy trzymali odpowiednią ładowarkę w szufladzie, a jeden z nich przyjaźni się z Martą do dzisiaj 🙂

Odpowiedz
Norago
Norago 23:35 02-04-2018

Chwilunia chwilunia, a czy przypadkiem nie było tak jakiś czas temu, że najstarsi klienci Ery-Tmobile, Ci co są od samego początku nieprzerwanie w abo dostali po najnowszym iphone??? A wtedy to były 7 chyba… coś mi tak się kojarzy…

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:48 03-04-2018

    Tak, z tego co pamiętam 5 osób 😉 My jakoś nie lubimy kopiować cudzych pomysłów. Choć mamy plany na coś ekstra dla naszych pierwszych klientów.

    Odpowiedz
      Norago
      Norago 08:24 03-04-2018

      No no… właśnie. Ja co prawda nie należę do takich wiernych dinozaurów Orange z lat 90 ale jestem ciekaw co dla takich właśnie klientów przygotowaliscie, bo szczerze mówiąc jak na taką firmę jaką jest Orange to gift typu paczka GB czy miesiąc abo za free to kiepski bonus lojalnościowy szczególnie jak ktoś płaci 30 lub 50 pln/mc 😉 także z ciekawością czekam na info jak zaskoczycie tych najstarszych, najwierniejszych… pozostaje tylko nadzieja, że to będzie pozytywne zaskoczenie

      Odpowiedz
      Monika
      Monika 13:51 10-04-2018

      Jestem waszym 20 klientem i sorry, ale trzy czekoladki i żenująca kartka z błędami nie powala. Dostałam jako „Szanowny Panie Moniko” zniżkę na abonamencie za 1 miesiąc numeru głównego, który nie jest moim numerem telefonu (główny mam inny – ten sam od 20 lat).
      Za 10 lat w sieci dostałam słuchawkę bezprzewodową, którą przynajmniej mogłam sprzedać a teraz muszę jeszcze zadzwonić do Orange na swój koszt (bo przecież BOK jest odpłatny) aby wyprostować informację, który numer jest główny.

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 13:58 10-04-2018

        Moniko, bardzo przepraszamy za całą sytuację. Proszę o maila na mój adres piotr.domanski2@orange.pl, wszystko załatwimy.

        Odpowiedz
Matt55
Matt55 23:01 15-04-2018

Piękna historia sieci, która jak dla mnie jest wyjątkowa. Jako dziecko widząc reklamy w tv sieci IDEA, a później rebrandingu i Orange byłem zachwycony ich wyjątkowością oraz stylem. Fajnie, że pamiętacie o swojej historii. Gratulacje i wszystkiego najlepszego na kolejne 20 i więcej lat! =]

Odpowiedz

Bezpieczeństwo

Bezpieczniej już było – Raport CERT Orange Polska 2017

Michał Rosiak Michał Rosiak
15 marca 2018
Bezpieczniej już było – Raport CERT Orange Polska 2017

25% wszystkich zagrożeń to ataki na urządzenia mobilne, phishing staje się coraz bardziej wyrafinowany. Niechlubnym "hitem" w zakresie cyber-ataków był odmieniany przez wszystkie przypadki ransomware, nierzadko w kontekście cyber-broni (przykład wipera NotPetya). Nasze szerokie aktywności w zakresie budowy świadomości zagrożeń, do spółki z działaniem CyberTarczy, ochroniły setki tysięcy klientów usług Orange Polska. To wszystko - i o wiele więcej - można przeczytać w czwartej edycji Raportu CERT Orange Polska, którą zaprezentowaliśmy w środę 14 marca.

Raport CERT w południe, o raporcie wieczorem

Zaczęło się rano, w Miasteczku Orange, od śniadania prasowego, gdzie grupa dziennikarzy technologicznych mogła odpytać o szczegóły Raportu nie tylko rzecznika Orange Polska Wojtka Jabczyńskiego i dyrektora Infrastruktury ICT i Cyberbezpieczeństwa Tomasza Matułę, ale także Piotra Jaworskiego (dyrektor wykonawczy ds. sieci i technologii) i szefa CERT Orange Polska, Roberta Grabowskiego. Duże wrażenie zrobiło nasze nowe "dziecko" - interaktywna mapa, przedstawiająca na żywo aktywność złośliwego oprogramowania względem sieci Orange Polska.

Wieczór natomiast upłynął pod znakiem debaty eksperckiej na temat wyników raportu w przytulnej atmosferze położonej w centrum Warszawy restauracji Piękno. Podczas, gdy w jednej z części "Piękna" o podstawach bezpieczeństwa pilnie słuchały będące jednymi z bohaterów raportu dzieci, na dużej sali ze sobą i z publicznością rozmawiali Martyna Różycka (szefowa Dyżurnet.pl), wspominany Tomasz Matuła, Adam Haertle (Zaufana 3 Strona) i Mirosław Maj (Fundacja Bezpieczna Cyberprzestrzeń). Na widowni, wśród partnerów biznesowych, ekspertów bezpieczeństwa, influencerów i blogerów nie zabrakło członków zarządu Orange Polska, z wiceprezes Bożeną Leśniewską i prezesem Jean-Francois Fallacherem.

Uroczyste imprezy, przyciągające dużo ciekawych i ważnych gości, a także generujące zawsze przydatny "buzz" w mediach społecznościowych, to niewątpliwie przyjemny aspekt świętowania wydania raportu, ale gdy przychodzi kolejny dzień, pora brać się do roboty, by klienci nieprzerwanie mogli czuć się bezpiecznie.

W razie, gdybyście mieli ochotę poczytać, Raport CERT Orange Polska, znajdziecie go tutaj. Przyjemnej lektury! No i oczywiście zapraszamy do obserwowania naszego Twittera, gdzie wszelkie informacje pojawiają się najszybciej. A jeśli chcielibyście wiedzieć, co ciekawego mówiono podczas debaty, zerknijcie na graficzne podsumowanie autorstwa Ryślicielki. Widziałem ją przy pracy już któryś raz i obserwacja, jak na bieżąco analizuje treści, rozplanowuje je na - było, nie było - zamkniętej przestrzeni i perfekcyjnie przekazuje sens, niezmiennie robi wielkie wrażenie.

Komentarze


Sieć

„1000 spraw. Jedna Idea” – jak się zaczęło?

Piotr Domański Piotr Domański
12 marca 2018
„1000 spraw. Jedna Idea” – jak się zaczęło?

Na dzisiejszy, wiosenny wieczór mam dla Was kolejną odsłonę cyklu o 20 latach naszej sieci GSM. Tym razem bez niespodzianek, zwrotów akcji. Będzie to po prostu relacja z pierwszych lat funkcjonowania Idei. Najciekawsza w tym wszystkim jest skala działania. Ale to były przecież początki, w końcu gdy ruszała Idea, telefonia komórkowa była nie tylko usługą „premium”. O zasięgu obejmującym przeważającą większość powierzchni kraju, czy pakietach „no-limit” nikt jeszcze wtedy nawet nie marzył.

Pierwsza oferta operatora, dodam – bardzo w tamtych czasach atrakcyjna zaczynała się od 60 zł za abonament z pakietem 50 darmowych minut. Dodatkowo, koszt przyłączenia do sieci zamykał się w okrągłej stówce, a do tego trzeba jeszcze było doliczyć komórkę na przykład Ericsson PH 388, kosztujący tylko 333 zł netto (406 zł z VAT). I to wszystko w kraju, w którym średnia pensja wynosiła wtedy 1239 zł, czyli nieco ponad dwukrotność „kwoty na start” w sieci komórkowej.

Sieć zaplanowana na 300 tys. numerów

Nie powinno więc dziwić, że gdy Idea ruszała zakładano, że HLR -  element sieci determinujący liczbę numerów, które będzie mogła obsłużyć sieć, pomieści ich maksymalnie 300 tys. Warszawska centrala MSC mogła obsłużyć maksymalnie 100 tys. zalogowanych urządzeń jednocześnie.

Wydaje mi się, że wysokie ceny usług jednak nikogo nie odstraszały, bo liczba abonentów rosła lawinowo. W samym 1998 Idea, działająca na sieci GSM (a właściwie DCS 1800) pozyskała ponad 50 tys. abonentów, a mająca już kilka lat sieć NMT mogła pochwalić się liczbą 220 tys.

Jednak to był dopiero początek, bo 15 września 1998 roku wprowadzono ofertę bezabonamentową, czyli po prostu prepaid pod marką POP. Wtedy jeszcze bez SMS.

Idea tego rozwiązania jest prosta: klient płaci z góry za usługę, z której skorzysta, z kiedy będzie to dla niego wygodne. Istotna nowości pre-paid polega na tym, że informacja umożliwiająca korzystanie z puli opłaconych impulsów nie wymaga konkretnego fizycznego nośnika. Oznacza to możliwość znacznego obniżenia kosztów dystrybucji np. dzięki sprzedaży kuponów (już nie kart) w bankomatach, za pomocą internetu lub – w przyszłości – z wykorzystaniem samego telefonu.

Tak o POP mówił Zbigniew Saniewski, ówczesny dyrektor marketing i członek zarządu PTK Centertel. Swoją drogą wdrożenie prepaid to była sprawa dość poważna – wymagała bowiem platformy, która będzie potrafiła sama zmienić stan konta klienta.

1998 r to kilka innych nowinek. Uruchomiono pierwszy w Polsce serwis SMS –World Cup ’98. Klienci za darmo otrzymywali informacje o terminach rozgrywek i wynikach odbywającym się wtedy we Francji

Mundialu. Ruszył także sklep internetowy www.sklepcentertel.pl (nie klikajcie, już nic tam nie znajdziecie), a do końca roku podpisanych było już ponad 70 umów roamingowych.

A 1999?

1999 r. to był rok!

Wystarczy powiedzieć, że na jego koniec z sieci Idea korzystało 600 000 abonentów, kolejne 150 000 z POP, a dynamika wzrostu w porównaniu z poprzednik rokiem wyniosła 300%. Zasięg sieci docierał wtedy do blisko 15% powierzchni kraju.

Równie ważne były jednak kwestie częstotliwości. Sieć wystąpiła bowiem 14 czerwca 1999 do Ministerstwa Łączności o koncesję na pasmo 900 MHz, które otrzymała 22 lipca. Czemu ma to znaczenie? Po pierwsze pozwoliło to odpalić w 2000 r. pierwszą dwuzakresową sieć GSM w Polsce, a po drugie dawało szansę na znaczne poszerzenie zasięgu. Jednak 900 MHz znacznie lepiej niesie niż 1800 MHz ;-)

Co jeszcze wydarzyło się w tym pamiętnym roku? Pokryto choćby zasięgiem główne szlaki komunikacyjne. Zapewne w związku z tym uruchomiono także wiadomość sieciową „Regiony”, która pozwalała określić, co będzie w danym momencie dla nas rozmową lokalną, a co zamiejscową. To z kolei przekładało się wtedy na ceny połączeń. Klienci mogli także otrzymywać poprzez SMS aktualny kurs głównych walut, od sierpnia skorzystać z Automatycznego Biura Obsługi Abonentów (IVR), a od grudnia wysyłać SMS w prepaid.

Na koniec 1999 roku zasięg sieci prezentował się tak:

mapa zasięgu sieci Idea w 1999 r obejmująca Szczecin, Poznań, Gdańsk, Olsztyn, Łódź, Wrocław, Opole, Kraków, Katowice i Lublin wraz z trasami pomiędzy nimi

A to był dopiero początek historii Idei, później było jeszcze ciekawiej! Dodam, że planowany „strategicznie” zakres działania został osiągnięty w 4 lata. Z ciekawostek – pierwsza centrala ulokowana na 16 piętrze budynku przy Nowogrodzkiej nadal pełni swoje funkcje… choć wypełniające ją urządzenia już kilkukrotnie zostały wymienione.

 

Komentarze

Scroll to Top