Bezpieczeństwo

500+ dla zaszczepionych? Kosztowna bujda!

Michał Rosiak Michał Rosiak
23 grudnia 2021
500+ dla zaszczepionych? Kosztowna bujda!

Zaszczepiliście się już? Bez obaw, nie będziemy na blogu sprawdzać certyfikatów, ani wnikać w kwestię podejścia do zdrowia, czy światopoglądu. Co innego oszuści, dla których temat szczepienia jest niezmiennie nośny. Do tego stopnia, że chcą nas skusić swoistym 500+.

Używacie Facebooka? 2,89 mld użytkowników miesięcznie - tyle wg. serwisu statista.com notował portal spod znaku białego "f" w pierwszym kwartale mijającego roku. Nic dziwnego, że wielu oszustów to tam zarzuca swoje wędki, by złapać na nie fraj... niefrasobliwych.

500+ od banku

Wyobraźcie sobie, że w okienku reklamy na Facebooku widzicie informację jakoby jakiś bank wypłacał 500 złotych zaszczepionym klientom. Przyglądacie się dokładnie: "O, to mój!". W sumie czemu by nie kliknąć?

500+ dla zaszczepionych - podróbka strony banku ING

I widzicie coś takiego. Żeby nie było, że tylko tyle - kiedy przewiniecie w dół, znajdziecie dużo (dobra, może przesada z tym "dużo") bardziej szczegółowy opis.

Uwierzyliście? Szczególnie w to "Uczestniczyć"? Chwała wszelkim siłom, że przestępcy popełniają jeszcze widoczne (jeśli się skupimy, rzecz jasna) błędy. Jeśli jednak ocenić całą stronę przez pryzmat potencjału na złapanie ofiary - sami przyznajcie, jest bardzo dobrze, 9/10. Udaje bank, identyfikacja wizualna, kolorystyka, czcionki - blisko ideału. No i oczywiście adres strony! Przyznajcie się, kto spojrzał nań na samym początku? Tak wyrazista strona wizualna może odrywać nas od najważniejszego, czyli sprawdzenia domeny! A ta nie ma NIC WSPÓLNEGO z bankiem!

Kliknąłem, co teraz?

Cóż - to zależy. Po kliknięciu w "uczestniczyć" pojawia się bowiem taki obrazek:

W kolejnym kroku obejrzymy jeszcze pytanie o kod PIN, a potem strona pokaże nam charakterystyczne kółko, informujące o wczytywaniu kolejnych treści. Z tą różnicą, że teraz żadne treści nie będą się wczytywały. To oszuści grają na czas - w sytuacji, gdy my czekamy aż "się połączy", oni przelewają wszystkie nasze oszczędności na konto "słupa". Przecież właśnie podaliśmy im dane niezbędne do podłączenia aplikacji mobilnej! U nich na telefonie/wirtualce.

Uważajcie proszę, tym bardziej, że ataki nie są ograniczone do banku ING (akurat na taką próbkę udało mi się trafić). Wg. mojej wiedzy pojawiają na Facebooku, ale nie zdziwiłbym się, gdyby zaczęły też przychodzić SMSy reklamujące - było nie było - "kasę za darmo". A tymczasem - jak wszyscy wiemy - nie ma czegoś takiego jak darmowy lunch.

Spokojnych świąt. Bądźcie zdrowi, bądźcie bezpieczni.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 23:56 24-12-2021

Michale wzajemnie zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Fajnie ze nas ostrzegasz cały rok przed niebezpieczeństwami w sieci. Wielkie dzięki ?

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 00:56 25-12-2021

Michale wzajemnie zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Fajnie ze nas ostrzegasz cały rok przed niebezpieczeństwami w sieci. Wielkie dzięki ?

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Lista 100 za 2021 rok

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
23 grudnia 2021
Lista 100 za 2021 rok

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce ogłosiło Listę 100 osób, które miały istotny wpływ na wzmacnianie cyfrowych kompetencji Polek i Polaków w 2021 roku. Warto doceniać to zaangażowanie i wzmacniać świadomość społeczną dotyczącą potrzeby cyfrowej edukacji w wielu sferach życia.

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce podsumowuje mijający rok w cyfryzacji. Wyróżnia 100 osób, które w sposób szczególny przyczyniły się rozwojowi nowoczesnych kompetencji Polek i Polaków.

„To nie jest lista pasjonatów technologii jako takich. To lista tych, którzy dbają o dobro innych w cyfrowym świecie i którzy promują postawy otwartości na nabywanie nowych kompetencji” – komentuje Monika Eilmes z Fundacji Orange, która jest członkinią Kapituły Listy 100 w tym roku.

Poznajcie wyróżnionych przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce na Liście 100 w roku 2021 TUTAJ. Wszystkim serdecznie gratulujemy.

Honorowi

Nominacji do Listy 100 dokonują laureaci i laureatki, które znalazły się na niej w poprzednich latach jako osoby aktywne na polu cyfrowej edukacji w swoich otoczniach zawodowych czy lokalnych. Ostatecznego wyboru dokonuje Kapituła Listy 100. W tej edycji napłynęło 150 zgłoszeń.

Osoby, które znalazły się na liście ponad 3 razy w kolejnych latach, stają się członkami Honorowej Listy 100. Jest na niej aktualnie 14 osób.

Pełna Lista 100 widnieje na stronie Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych (SPRUC).

Cieszy nas, że coraz liczniejszą grupę na niej stanowią przedstawicielki i przedstawiciele świata edukacji – szkół, uczelni wyższych oraz ośrodków kształcenia. Na Liście jest m.in. Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka z Wschowy, która była także jedną z nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ Fundacji Orange. Są także przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych – fundacji i stowarzyszeń. Wśród nich Łukasz Wojtasik i Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która współprowadzi program SaferInternet czy Natalia Maćkiewicz, dyrektorka Gminnej Biblioteki Publicznej w Bulkowie, liderka tamtejszej Pracowni Orange.

Zobaczcie też, kto był na Liście 100 rok temu – w 2020.

To już piąta edycja

Pierwsza Lista 100 ogłoszona była w 2017 roku. Fundacja Orange jest partnerem tej inicjatywy, żeby doceniać ponadprzeciętne zaangażowanie wielu osób w rozwój cyfrowych umiejętności Polek i Polaków.

Tym bardziej, że wyzwań w tym obszarze nie brakuje. Szczególnie w dobie pandemii, która pogłębiła różnice w korzystaniu z cyfrowych technologii , co pokazuje raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który opublikowaliśmy miesiąc temu. Czasy te wymagają jeszcze szybszego przystosowania się do korzystania z nowoczesnych rozwiązań, a wiele grup potrzebuje w tym szczególnego wsparcia.

Fundacja Orange

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

Toniemy w spamie telefonicznym

Artur Skrzeczanowski Artur Skrzeczanowski
22 grudnia 2021
Toniemy w spamie telefonicznym

Od wybuchu pandemii gwałtownie wzrosła aktywność telemarketerów i liczby niechcianych połączeń. Jesteśmy w pierwszej piątce krajów na świecie, w których użytkownicy telefonów są najbardziej nękani przysłowiowymi "garnkami". Przed pandemią byliśmy poza pierwszą dwudziestką krajów w tym rankingu. Na klienta to nawet kilkadziesiąt połączeń miesięcznie. Możemy się ich pozbyć.

Kto i dlaczego do nas dzwoni

Zacznijmy od moich doświadczeń. Ostatnio najpopularniejszym towarem telemarketerów są instalacje fotowoltaiczne, co wynika z kończącego się systemu dopłat. Dla dziesiątek firm to ostatnie miesiące żniw. Dlatego chwytają się każdej metody, by namówić mnie - klienta na instalację. Nie szkodzi, że mieszkam w bloku spółdzielczym, nie mam ogródka na panele słoneczne i nie dałem zgody na kontaktowanie się ze mną przez telefon. I tak do mnie zadzwonią, bo "pana numer został wylosowany", co pewnie nawet nie jest prawdą. Ale nawet gdyby wylosowali, to taka praktyka też jest niezgodna z prawem.

Numer telefonu to zasób, za który każdy operator telekomunikacyjny musi wnosić co roku opłatę administracyjną. Niewielką, ale w skali dającą już pokaźną sumę. Dlatego, gdy klient zrezygnuje z numeru, operator po pewnym czasie poddaje numer „recyklingowi” i udostępnia kolejnemu użytkownikowi. Najwyraźniej mój numer telefonu kiedyś był używany przez inną osobę, która podała go lata temu jakiejś firmie i w ten sposób trafił do baz danych osobowych, kupowanych przez firmy w celach telemarketingowych. One nie wiedzą, że numer zmienił właściciela.

Miliony połączeń

Ale nawet gdybym otrzymał od operatora zupełnie nowy numer i nikomu go nie podawał, to uzyskam jedynie zmniejszenie poziom spamu, ale go nie wyeliminuję. Nieuczciwi telemarketerzy często działają dwuetapowo: najpierw używają automatu, który obdzwania kolejne numery i rozłącza się tuż po odebraniu połączenia - w tym momencie wiedzą już, że numer jest aktywny, po czym przekazują tak powstałą bazę numerów do obdzwaniania. Robią to ludzie albo boty telefoniczne.

Do klientów dzwonią również duże firmy, takie jak banki i operatorzy telekomunikacyjni (w tym również Orange Polska), które świadczą usługi milionom klientów. Duża skala działalności powoduje, że ich udział w telemarketingu jest znaczny. Usługi finansowe to aż 21% wszystkich połączeń telemarketingowych, a połączenia z ofertą usług telekomunikacyjnych to około 18%. Jest jednak duża różnica w tym, jak działamy w Orange, porównując np. z mniejszymi firmami, często stosującymi nieuczciwe praktyki. Dzwonimy tylko do tych klientów, którzy wyrazili zgodę na oferowanie usług przez telefon. Co więcej, taką zgodę klient może w każdej chwili wycofać. Ściśle stosujemy się też do przepisów RODO i staramy się aby kontakty z klientami nie były zbyt częste i uciążliwe.

Prosty sposób na spam telefoniczny

Jeśli doskwiera Wam spam telefoniczny i nie możecie sobie z nim poradzić, polecam sprawdzony przeze mnie, prosty sposób. Wystarczy zainstalować na smartfonie bezpłatną aplikację Orange Telefon. Jej użytkownicy po każdym połączeniu z nieznanego numeru mogą jednym kliknięciem sklasyfikować numer do jednej z 3 kategorii: bezpieczny, złośliwy lub telemarketing. Wystarczy kilka takich opinii społeczności użytkowników i algorytm aplikacji zacznie mnie ostrzegać, że dany numer to np. "telemarketing". Dzięki temu mogę odrzucić połączenie zanim je odbiorę i nie wysłucham nic o "Programie dofinansowania inwestycji proekologicznych w powiecie szczecineckim". Z całym szacunkiem dla mieszkańców tego powiatu.

Aplikacja działa nieco inaczej w systemie Android niż w iOS:

  • W smartfonach z Androidem, Orange Telefon zastępuje naszą domyślną aplikację Telefon (tzw. zielona słuchawka) i posiada wszystkie niezbędne jej funkcjonalności: klawiaturę do wybrania numeru, książkę adresową (kontakty), rejestr połączeń, przekierowanie do wiadomości itp. Aby Orange Telefon działał w pełni musimy też podczas instalacji dać zgodę na odpowiednie uprawnienia aplikacji w systemie. W przeciwnym razie, połączenia przychodzące nadal będą odbierane przez domyślną aplikację Telefon, która nas nie ostrzeże przed niczym;
  • Na iOS Orange Telefon jedynie ostrzega, że nieznany numer jest klasyfikowany jako Złośliwy lub Telemarketing. Pozostałe funkcje do dzwonienia są realizowane przez systemową aplikację Telefon.

Aplikacja ma kilka innych ciekawych funkcjonalności (dostępność zależy od systemu operacyjnego smartfona):

  • Korzysta z bazy danych numeracyjnych firm. Jeśli dzwoni do nas nieznany numer kuriera, restauracji albo infolinii, to aplikacja wyświetli nam nazwę firmy, o ile znajdzie ją w bazie danych;
  • Możemy zablokować konkretne numery lub nawet automatycznie blokować wszystkie połączenia przychodzące sklasyfikowane jako Złośliwe lub Telemarketing;
  • Możemy wyszukać, jak w bazie aplikacji klasyfikowany jest dowolny, wpisany numer;
  • Posiada listę telefonów alarmowych w poszczególnych krajach, co może okazać się nieocenioną pomocą, gdy jesteśmy za granicą;
  • Ostrzega przed wykonaniem połączenia o podwyższonej opłacie (dotyczy tylko połączeń z numerów w sieci Orange).

Wypróbujcie sami, jak Orange Telefon będzie Was ostrzegać przed niechcianymi połączeniami.

Komentarze

Scroll to Top