Od wybuchu pandemii gwałtownie wzrosła aktywność telemarketerów i liczby niechcianych połączeń. Jesteśmy w pierwszej piątce krajów na świecie, w których użytkownicy telefonów są najbardziej nękani przysłowiowymi "garnkami". Przed pandemią byliśmy poza pierwszą dwudziestką krajów w tym rankingu. Na klienta to nawet kilkadziesiąt połączeń miesięcznie. Możemy się ich pozbyć.
Kto i dlaczego do nas dzwoni
Zacznijmy od moich doświadczeń. Ostatnio najpopularniejszym towarem telemarketerów są instalacje fotowoltaiczne, co wynika z kończącego się systemu dopłat. Dla dziesiątek firm to ostatnie miesiące żniw. Dlatego chwytają się każdej metody, by namówić mnie - klienta na instalację. Nie szkodzi, że mieszkam w bloku spółdzielczym, nie mam ogródka na panele słoneczne i nie dałem zgody na kontaktowanie się ze mną przez telefon. I tak do mnie zadzwonią, bo "pana numer został wylosowany", co pewnie nawet nie jest prawdą. Ale nawet gdyby wylosowali, to taka praktyka też jest niezgodna z prawem.
Numer telefonu to zasób, za który każdy operator telekomunikacyjny musi wnosić co roku opłatę administracyjną. Niewielką, ale w skali dającą już pokaźną sumę. Dlatego, gdy klient zrezygnuje z numeru, operator po pewnym czasie poddaje numer „recyklingowi” i udostępnia kolejnemu użytkownikowi. Najwyraźniej mój numer telefonu kiedyś był używany przez inną osobę, która podała go lata temu jakiejś firmie i w ten sposób trafił do baz danych osobowych, kupowanych przez firmy w celach telemarketingowych. One nie wiedzą, że numer zmienił właściciela.
Miliony połączeń
Ale nawet gdybym otrzymał od operatora zupełnie nowy numer i nikomu go nie podawał, to uzyskam jedynie zmniejszenie poziom spamu, ale go nie wyeliminuję. Nieuczciwi telemarketerzy często działają dwuetapowo: najpierw używają automatu, który obdzwania kolejne numery i rozłącza się tuż po odebraniu połączenia - w tym momencie wiedzą już, że numer jest aktywny, po czym przekazują tak powstałą bazę numerów do obdzwaniania. Robią to ludzie albo boty telefoniczne.
Do klientów dzwonią również duże firmy, takie jak banki i operatorzy telekomunikacyjni (w tym również Orange Polska), które świadczą usługi milionom klientów. Duża skala działalności powoduje, że ich udział w telemarketingu jest znaczny. Usługi finansowe to aż 21% wszystkich połączeń telemarketingowych, a połączenia z ofertą usług telekomunikacyjnych to około 18%. Jest jednak duża różnica w tym, jak działamy w Orange, porównując np. z mniejszymi firmami, często stosującymi nieuczciwe praktyki. Dzwonimy tylko do tych klientów, którzy wyrazili zgodę na oferowanie usług przez telefon. Co więcej, taką zgodę klient może w każdej chwili wycofać. Ściśle stosujemy się też do przepisów RODO i staramy się aby kontakty z klientami nie były zbyt częste i uciążliwe.
Prosty sposób na spam telefoniczny
Jeśli doskwiera Wam spam telefoniczny i nie możecie sobie z nim poradzić, polecam sprawdzony przeze mnie, prosty sposób. Wystarczy zainstalować na smartfonie bezpłatną aplikację Orange Telefon. Jej użytkownicy po każdym połączeniu z nieznanego numeru mogą jednym kliknięciem sklasyfikować numer do jednej z 3 kategorii: bezpieczny, złośliwy lub telemarketing. Wystarczy kilka takich opinii społeczności użytkowników i algorytm aplikacji zacznie mnie ostrzegać, że dany numer to np. "telemarketing". Dzięki temu mogę odrzucić połączenie zanim je odbiorę i nie wysłucham nic o "Programie dofinansowania inwestycji proekologicznych w powiecie szczecineckim". Z całym szacunkiem dla mieszkańców tego powiatu.
Aplikacja działa nieco inaczej w systemie Android niż w iOS:
- W smartfonach z Androidem, Orange Telefon zastępuje naszą domyślną aplikację Telefon (tzw. zielona słuchawka) i posiada wszystkie niezbędne jej funkcjonalności: klawiaturę do wybrania numeru, książkę adresową (kontakty), rejestr połączeń, przekierowanie do wiadomości itp. Aby Orange Telefon działał w pełni musimy też podczas instalacji dać zgodę na odpowiednie uprawnienia aplikacji w systemie. W przeciwnym razie, połączenia przychodzące nadal będą odbierane przez domyślną aplikację Telefon, która nas nie ostrzeże przed niczym;
- Na iOS Orange Telefon jedynie ostrzega, że nieznany numer jest klasyfikowany jako Złośliwy lub Telemarketing. Pozostałe funkcje do dzwonienia są realizowane przez systemową aplikację Telefon.
Aplikacja ma kilka innych ciekawych funkcjonalności (dostępność zależy od systemu operacyjnego smartfona):
- Korzysta z bazy danych numeracyjnych firm. Jeśli dzwoni do nas nieznany numer kuriera, restauracji albo infolinii, to aplikacja wyświetli nam nazwę firmy, o ile znajdzie ją w bazie danych;
- Możemy zablokować konkretne numery lub nawet automatycznie blokować wszystkie połączenia przychodzące sklasyfikowane jako Złośliwe lub Telemarketing;
- Możemy wyszukać, jak w bazie aplikacji klasyfikowany jest dowolny, wpisany numer;
- Posiada listę telefonów alarmowych w poszczególnych krajach, co może okazać się nieocenioną pomocą, gdy jesteśmy za granicą;
- Ostrzega przed wykonaniem połączenia o podwyższonej opłacie (dotyczy tylko połączeń z numerów w sieci Orange).
Wypróbujcie sami, jak Orange Telefon będzie Was ostrzegać przed niechcianymi połączeniami.
Komentarze
Michale wzajemnie zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Fajnie ze nas ostrzegasz cały rok przed niebezpieczeństwami w sieci. Wielkie dzięki ?
OdpowiedzMichale wzajemnie zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Fajnie ze nas ostrzegasz cały rok przed niebezpieczeństwami w sieci. Wielkie dzięki ?
Odpowiedz