Poznaliśmy właśnie wyniki badania Barometr CSR przeprowadzonego w firmach zrzeszonych w Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej. To już 3. edycja tego badania, które pokazuje, jak firmy rozumieją idę społecznej odpowiedzialności i przekładają ją na praktykę biznesową. Byliśmy jedną z 63 firm, która wypełniła ankietę, odpowiadając na 30 pytań dotyczących wdrażania idei społecznej odpowiedzialności w działania rynkowe firm.
Jak pokazują wyniki badania przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją znaczenie CSR, ale budowanie świadomości na temat roli społecznej odpowiedzialności w rozwoju biznesu wciąż jest potrzebne.
Co hamuje a co motywuje firmy?
Wprawdzie wśród czynników hamujących rozwój CSR w firmach coraz mniejszą rolę odgrywa brak wiedzy (spadek z 67% w 2017r. do 56% w 2018r.), jest to wciąż najważniejsza przeszkoda, przed brakiem budżetu (48%) czy odpowiednich osób do zajmowania się tematem (27%) i niechęcią kierownictwa firmy do tego typu aktywności (37 %) – co jak sądzę wiąże się w punktem pierwszym - czyli niewiedzą. Choć wśród motywatorów ciągle przeważa budowanie pozytywnego wizerunku organizacji (67%) i konieczność realizacji odgórnej polityki na poziomie międzynarodowym (50%), jest też świadomość bardziej wymiernych biznesowo korzyści z prowadzenia firmy zgodnie z zasadami CSR (38%).
Jakie korzyści firmy widzą w CSR?
Przedsiębiorcy zauważają, że działania CSR wpływają na zwiększenie zaufania wśród pracowników (35%), a także wśród klientów (32%). Na uwagę zasługuje jednak fakt, że 33% firm nie mierzy korzyści z prowadzonych działań, a 32% trudno je oszacować – jest więc duże pole do rozwoju. Nadzieją napawa jednak fakt, że w 40% firm istnieje długofalowa strategia CSR, a w planowanie i realizację działań włączane jest kierownictwo firm (84%).
Co zrobić, aby zwiększyć zaangażowanie firm?
Jak wskazują badani, czynnikami, które mogą przyczynić się do rozwoju CSR jest dzielenie się dobrymi praktykami dużych przedsiębiorstw, które posiadają doświadczenie w dziedzinie CSR – tak uważa 54% ankietowanych. Przedsiębiorcy potwierdzają konieczność szerzenie wiedzy i dobrych praktyk na temat CSR. Tego typu działania realizuje Komitet CSR działający w Francusko – Polskiej Izbie Gospodarczej, który m.in. organizuje regularne spotkania służące wymianie doświadczeń firm we wdrażaniu społecznej odpowiedzialności i jest autorem Barometru CSR.
Więcej o badaniu i jego wynikach na stronie www.ccifp.pl
Komentarze
Fajne badanie i bardzo ciekawe wyniki i podsumowanie 🙂 Fajnie gdyby tak udało się wprowadzić CSR do polskiej służby zdrowia.
OdpowiedzFajne badanie i bardzo ciekawe wyniki i podsumowanie 🙂 Fajnie gdyby tak udało się wprowadzić CSR do polskiej służby zdrowia.
Odpowiedzczekami na możliwość wspólnego budowania raportu oraz zgłaszani swoich uwag (tak jak w zeszłym roku).
OdpowiedzKrzysiek, jasne, będziemy z wami testować Raport on- line. Sporo pozmienialiśmy w porównaniu do ubiegłego roku. Mam nadzieję, że na lepsze. Sami ocenicie.
Odpowiedzczekami na możliwość wspólnego budowania raportu oraz zgłaszani swoich uwag (tak jak w zeszłym roku).
OdpowiedzKrzysiek, jasne, będziemy z wami testować Raport on- line. Sporo pozmienialiśmy w porównaniu do ubiegłego roku. Mam nadzieję, że na lepsze. Sami ocenicie.
Odpowiedz