Zapewnienie dostępności produktów i usług dla wszystkich, w tym dla klientów z niepełnosprawnościami, to poważne wzywanie dla biznesu. Obecnie to kwestia dobrych standardów, tylko w niektórych obszarach regulowana prawnie. Europejski Akt o Dostępności zmienia ten stan rzeczy – dostępność staje się obowiązkiem. Aby pomóc przedsiębiorstwom dostosować się do nowych wymogów prawnych powstało Business Accessibility Forum (BAF).
Business Accessibility Forum (BAF) to inicjatywa partnerska Fundacji Widzialni, Allegro, Microsoft Polska, Orange Polska i Santander Bank Polska. To koalicja organizacji, które chcą razem działać na rzecz dostępności biznesu i zapraszają inne firmy do współpracy. To miejsce dyskusji i wymiany doświadczeń oraz inspiracji.
Europejski Akt o Dostępności
Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act - EAA) nakłada na wszystkie kraje członkowskie UE obowiązek opracowania i przyjęcia nowych przepisów dotyczących dostępności towarów i usług podmiotów komercyjnych. Rozszerza on obowiązki dostosowania produktów i usług do standardów dostępności na wiele obszarów biznesowych, takich jak: bankowość, transport, telekomunikacja, handel elektroniczny, usługi audiowizualne, e-książki, łączność alarmowa, system nadzoru rynku i obszar cyfrowy.
EAA to to pierwsza tak kompleksowa i horyzontalna regulacja o dostępności w prawie UE. Ma ona przyczynić się do poprawy właściwego funkcjonowania rynku poprzez usuwanie barier dla swobodnego przepływu dostępnych produktów i usług, które wynikają z niespójnego dotychczas w UE podejścia do dostępności.
Dyrektywa wpisuje się również w krajowy program „Dostępność Plus”, stanowiąc jego uzupełnienie w wymiarze rynkowym. Wspiera także realizację postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Business Accessibility Forum
Celem BAF jest współpraca, wymiana doświadczeń i wzajemna inspiracja w wypracowywaniu i promowaniu najlepszych standardów dotyczących dostępu do usług i produktów dla osób z rożnymi potrzebami. Chcemy jak najlepiej przełożyć nowe wymogi prawne na praktykę biznesową – z korzyścią dla klientów, dla firm i dla społeczeństwa. Zależy nam na tym, aby zwiększanie dostępności usług i produktów stało się dla firm szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej, dotarcie do nowych klientów czy zwiększenie standardu oferowanych usług czy produktów.
Aktualnie BAF pracuje nad narzędziem BAFORUM do badania dostępności w organizacji. Jest to ankieta, zawierająca pytania dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Ambicją BAF jest, aby było to odpowiednie narzędzie dla każdej organizacji zainteresowanej wdrożeniem dostępności i przygotowaniem się do wdrożenia EAA.
Monika jak Ty to wszystko ogarniasz? Naprawdę podziwiam Cię za to co robisz i za to że dzięki Twojej ciężkiej pracy Orange w niektórych aspektach jak np. CSR jest w miejscu w którym znajduje się obecnie i pręży muskuły że wśród operatorów telko w PL jest w tym najlepszy i może dawać przykład konkurencji. Brawo.
Monika jak Ty to wszystko ogarniasz? Naprawdę podziwiam Cię za to co robisz i za to że dzięki Twojej ciężkiej pracy Orange w niektórych aspektach jak np. CSR jest w miejscu w którym znajduje się obecnie i pręży muskuły że wśród operatorów telko w PL jest w tym najlepszy i może dawać przykład konkurencji. Brawo.
Z okazji zakończenia roku szkolnego wystartowała promocja, w której obniżyliśmy ceny odnowionych smartfonów. W ofercie abonamentowej polecamy odnowionego iPhone’a 8 64 GB Renewd klasa A+ taniej o 96 zł przy zakupie Planu 60 i Orange Love Standard. Z kolei w ofercie bez abonamentu mamy więcej odnowionych telefonów do wyboru:
odnowiony Samsung Galaxy S20 FE 5G - taniej o 120 zł,
odnowiony Xiaomi Mi 10 Lite 5G 6/64GB - taniej o 100 zł,
odnowiona Motorola moto g 5G plus - taniej o 300 zł,
odnowiony myPhone Now eSIM - taniej o 80 zł,
odnowiony Xiaomi Mi 11 Lite 5G 6/128 GB - taniej o 340 zł,
odnowiony vivo Y21s - taniej o 190 zł.
Promocja potrwa do 6 lipca lub do wyczerpania zapasów. Szczegóły oferty tutaj.
Odnowione urządzenia poddawane są gruntownej renowacji i doprowadzane do stanu “jak nowy”. To daje gwarancję, że wyglądają i działają jak nowy sprzęt. Zakup takiego smartfona to świetne rozwiązanie dla Waszych portfeli oraz troska o środowisko. Więcej o tym, dlaczego warto kupować odnowione telefony, znajdziecie tutaj.
Każda ma inne wykształcenie. Iza jest psycholożką, Marzena informatyczką i ekonometryczką, Basia studiuje inżynierię biomedyczną. Łączy je zawód - są data scientystkami w Orange. Na co dzień tworzą algorytmy. Dzięki nim sztuczna inteligencja staje się inteligentna.
Izabella Krzemińska skończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, a życie zawodowe związała z telekomunikacją. Konkretnie – z badaniem i rozwojem sztucznej inteligencji. Od 3 lat tworzy algorytm badający osobowość użytkownika na podstawie danych z jego telefonu.
– I to algorytm niezwykle szybki, bo rozpoznający osobowość już po sekundzie - dodaje Iza.
Na podstawie danych, jak liczba kontaktów w książce adresowej, zużycie baterii, czy liczba zainstalowanych aplikacji, zestawionych z pięcioczynnikowym modelem stosowanym przez psychologów (neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność) algorytm definiuje osobowość użytkownika i dostosowuje do niego ustawienia telefonu. Introwertykom zmniejszy intensywność koloru i wyłączy ruchome elementy w aplikacjach. Ekstrawertykom podsunie ikony komunikatorów z awatarami osób (ekstrawertycy wolą rozmawiać niż pisać). Osobom o niskiej sumienności - ustawi dodatkowe przypomnienia w kalendarzu. I to wszystko w trybie prywatnym, bez udostępniania danych dostawcy usług.
- Moim celem było stworzenie produktu, który będzie służył użytkownikowi, nie dostawcy - podkreśla Iza. Choć po chwili przyznaje, że stworzenie spersonalizowanego rozwiązania z zachowaniem prywatności jest w dzisiejszych czasach wyzwaniem. Dla twórców aplikacji oznacza bowiem przygotowanie kilku jej wersji, czyli dodatkową pracę i koszty. O tym właśnie opowiadała podczas Perspektywy Women in Tech 2022, konferencji poświęconej kobietom w technologii, która odbyła się na początku czerwca w Warszawie.
Miliony linijek kodu
Marzena Ołubek zajmuje się detekcją anomalii logów. Uczy algorytmy tak kategoryzować logi, czyli komunikaty wysyłane przez urządzenia w sieci telekomunikacyjnej, żeby odpowiednio wcześnie wykrywać i zapobiegać awariom w sieci.
- W 5 minut jedno urządzenie sieciowe wysyła 2 tys. linijek kodu. Urządzeń tego typu jest w sieci Orange kilkadziesiąt, po kilka w każdym dużym mieście. To oznacza codziennie miliony logów do sprawdzenia pod kątem możliwych awarii – tłumaczy Marzena.
Czytanie milionów logów, linijka po linijce to nie jest zadanie dla człowieka, nawet najbardziej wytrwałego. Przede wszystkim ze względu na zmęczenie i możliwość pomyłki. Dlatego Marzena uczy algorytm, które dane z logów mogą zapowiadać awarie. Stosuje przy tym tzw. uczenie nienadzorowane, co oznacza, że algorytm sam musi odkryć, które dane są alarmujące. Celem jest stworzenie narzędzia, które w maksymalnie15 minut wykryje i dostarczy zespołowi technicznemu precyzyjną informację o miejscu możliwej awarii.
Co skłoniło ją do trenowania algorytmów? - Moje życie zawodowe kręci się wokół przetwarzania danych – wyjaśnia.
Wcześniej pracowała w Instytucie Nauk Społecznych i Ekonomicznych, gdzie przygotowywała prognozy ekonomiczne dla rynku pracy, potem w Orange Finanse, w działach IT, a obecnie w Orange Innovation.
- Umiejętność przetwarzania danych jest potrzebne w każdej branży. Oczywiście trzeba poznać tematykę, w której się działa, ale jak widać na moim przykładzie nie jest konieczne wykształcenie branżowe z bankowości, czy telekomunikacji. O wiele ważniejsza jest wiedza, jak analizować i modelować dane, czyli specjalizacja w data science - konkluduje.
Marzena jest jedną z ekspertek, które przybliżają kariery tajniki pracy w Data Science w ramach programu prowadzonego w Orange, "WłączOne”.
Guzy nerek i sztuczna inteligencja
Co łączy studentkę inżynierii biomedycznej z telekomunikacją? Oczywiście, sztuczna inteligencja. Basia Klaudel nie skończyła jeszcze 25 lat, a już może pochwalić się nowatorskim rozwiązaniem do diagnozy złośliwości guzów nerek, wdrożonym pilotażowo w kilku polskich szpitalach. System nauczył się ze 100 proc. trafnością rozpoznawać guzy niezłośliwe na podstawie obrazu z badania tomograficznego. To pozwoliło ograniczyć liczbę niepotrzebnych operacji. Wcześniej lekarze usuwali większość guzów, żeby nie przeoczyć tych złośliwych. Za to rozwiązane oraz pracę swojego start-upu MIDAS, zajmującego się tworzeniem oprogramowania do budowy i zarządzania zbiorami danych medycznych docenił ją Forbes i McKinsey, dając Basi miejsce w rankingu „25 under 25”.
Na co dzień, podobnie jak Marzena, Basia zajmuje się detekcją anomalii logów. Co skłoniło ją do podjęcia pracy w telekomunikacji?
– Zależy mi na zdobyciu doświadczenia przy opracowywaniu modeli z perspektywy dużej organizacji. Do tej pory pracowałam przy projektach uczelnianych, które mają inną specyfikę - mówi Basia.
Przełącz się na przyszłość
Iza, Basia i Marzena należą do grona kobiet zajmujących się w Orange najnowszymi technologiami. Obecnie kobiety stanowią w Orange ok. 12 proc. pracowników działów technicznych, a firma dąży do tego, by do 2025 r. było ich 25 proc.
W Orange Polska działa społeczność „Kobiety w IT” oraz program "WłączOne", motywujący kobiety do pracy w technologiach. W tym roku w nowej odsłonie tego programu Orange oferuje dostęp do interaktywnej platformy, która pozwala osobom zainteresowanym rozwojem w branży nowych technologii dowiedzieć się, jak wygląda praca w Data Science, UX Design, Machine Learning, DevOps, czy telco.
Jak wynika z raportu No Fluff Jobs “Kobiety w IT 2021” Polki widzą potencjał w sektorze nowych technologii. Główne motywatory to wysokie zarobki (70%) i rozwój osobisty (51%). Co ciekawe, ponad połowa kobiet zatrudnionych w IT nie ma wykształcenia kierunkowego, a nowe umiejętności zdobyła na kursach i szkoleniach lub samodzielnie.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o nowych zawodach w Orange Polska, zajrzyjcie na nasz kanał YouTube, gdzie zobaczycie 60 sekundowe video o nowych zawodach w Orange z cyklu „Przełącz się na przyszłość”.
Odpowiedź:
(anulować)
Komentarze
Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies
Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.
Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.
Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.
Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie
Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.
Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.
Komentarze
Monika jak Ty to wszystko ogarniasz? Naprawdę podziwiam Cię za to co robisz i za to że dzięki Twojej ciężkiej pracy Orange w niektórych aspektach jak np. CSR jest w miejscu w którym znajduje się obecnie i pręży muskuły że wśród operatorów telko w PL jest w tym najlepszy i może dawać przykład konkurencji. Brawo.
OdpowiedzMonika jak Ty to wszystko ogarniasz? Naprawdę podziwiam Cię za to co robisz i za to że dzięki Twojej ciężkiej pracy Orange w niektórych aspektach jak np. CSR jest w miejscu w którym znajduje się obecnie i pręży muskuły że wśród operatorów telko w PL jest w tym najlepszy i może dawać przykład konkurencji. Brawo.
Odpowiedz