Święta idą. Jeszcze tylko trochę ponad 2 miesiące. Szał prezentowy zacznie się już niedługo. Pytanie ilu internautów wyręczając Świętego Mikołaja trafi na fałszywe sklepy i da się oszukać?
Przyznam Wam szczerze, że motyw internetowego oszustwa "na fałszywe sklepy" to już historia. Że ludzie się nie łapią i to już ograne. Do momentu kiedy koleżanka z pracy opowiedziała mi historię swojego taty.
"Rosiu, mój tata zamówił telefon w takim sklepie. Wiesz, zobaczył, że jest tanio i myślał, że to super okazja. Gdy przyszła paczka, okazało się, że nie dość, że są niej... buty, to na dodatek jeszcze podłej jakości."
Czyli znów sprawdza się podejście, by wiedzę o pewnych sprawach regularnie odświeżać. Bo zawsze może się zdarzyć ktoś, kto o danym zagrożeniu jeszcze nie słyszał. Albo uznał, że skoro nie zna nikogo, kogo dotknęło, to nie jest ważne.
Kategoria "Fałszywe sklepy" w zapobiegającym phishingom mechanizmie naszej CyberTarczy zajmuje miejsce w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o liczbę zablokowanych stron. Nie oceniam, nie krytykuję i w sumie... nie dziwię się. W dzisiejszym świecie ceny produktów jakoś nie chcą spadać, coraz mniej pieniędzy w domowych budżetach zostaje na - było nie było - zachcianki. Oczywiście tę wiedzę mają również oszuści, których od wielu lat uważam za doskonale zorientowanych w panujących trendach. Stąd regularnie pojawiają się przesadnie wyjątkowe okazje, z których wielu internautom żal nie skorzystać. I nie oszukujmy się - idą święta, więc fałszywe sklepy znów zaczną pojawiać się częściej.
Jak rozpoznać fałszywe sklepy
O zdrowym rozsądku, braku darmowego lunchu i by zastanowić się zanim w coś klikniemy pisałem już wielokrotnie? Działa? Cóż, gdyby działało, ten tekst nie musiałby powstać. Spróbujmy zatem inaczej. Kupujesz coś w internecie? Wydrukuj tę stronę, wytnij to, co znajdziesz poniżej i przyczep koło komputera. Przynajmniej do świąt.
Robiąc zakupy w internecie, zawsze:
- upewniam się, czy to sklep, z którego już korzystałam/em
- jeśli nowy sklep, sprawdzam adres strony
- stosuję zasadę ograniczonego zaufania dla domen .xyz, .store, czy podobnych
- upewniam się, czy w adresie nie ma literówek, a litery nie są podwojone/zamienione miejscami
- sprawdzam sposoby płatności i dostawy
- brak możliwości płacenia kartą lub przez pośrednika płatności, czy brak wysyłki za pobraniem to mocne czerwone flagi
dodatkowo, jeśli po powyższych nie mam pewności, a koniecznie chcę skorzystać:
- sprawdzam komentarze - najnowsze i przede wszystkim te niepochlebne, pochlebne można kupić
- szukam regulaminu i polityki prywatności sklepu; czy zawierają dane podmiotu, a może to "generyki" bez konkretnych informacji
- jeśli jest regulamin z NIP-em - nie zaszkodzi sprawdzić go w CEIDG, czy na pewno jest prawdziwy, należy do firmy z regulaminu, a firma ma w zakresie PKD sprzedaż w sieci
- sprawdzam adres w Google Maps - może się okazać, że nie będzie istniał albo będzie pod nim leśna polana
No i ceny. Na końcu. Różne okazje widziałem, sam ostatnio kupiłem elektronikę ze zniżką przeszło 40% (ze sklepu, który znałem, dotarła, korzystam). Poza tym percepcja cen jest względna, choć sytuacja gdy za towar chcą od nas 20% wartości z innych sklepów, to raczej powiedziałbym, że coś jest nie tak.
Nie dajcie się oszukać. Róbcie prezenty swoim bliskim - nie bliskim oszustów.
Grafika tytułowa wygenerowana przy użyciu Sztucznej Inteligencji
Komentarze
A będzie jakaś informacja o czymś zapowiadanym przed kilka dni temu na dziś na socialach nju mobile?
OdpowiedzZmiana będzie dotyczyć sposobu komunikacji marketingowej marki. Oferta się nie zmieni. Pozdrawiam
OdpowiedzTo chyba słaby ten nowy sposób komunikacji marki, skoro na Facebooku mieliście ogłosić o co chodzi z samego rana, jest 14 i zero info. A ludziom, którzy dopytują odpisujecie, żeby obserwowali stronę i zaglądali po nowe promocje…
OdpowiedzNo to kiedy ta nowa identyfikacja marketingowa będzie widoczna na stronie www nju?
Odpowiedzprzecież jest nowa oferta. #m za free przy przenoszeniu numeru
OdpowiedzTrzymam kciuki za FLEX, bo moim zdaniem świetna alternatywa abonamentu i faktycznie przyszłość. Czat, to super świetny kontakt, ale wiem że doszedł telefon, natomiast dalej wolę czat. Troszkę opadł zapał z elastyczności. Może dołożenie Planu za 45? Ponad 400 tys użytkowników. Nareszcie zaczyna widocznie rosnąć. Mam karty SIM i proponuję komu tylko mogę… a dlatego że uwielbiam saamoobsługę od wymiany karty SIM po samodzielne zmiany. Czysta przyjemność. Jedyna rzecz poprawił bym elastyczność taryf. Gratulacje i proszę przekazać do kierownictwa salonu Galeria Katowice za udostępnienie startówek FLEXa. Jest z tym problem Galeria Zdrój – Jastrzębie-Zdrój GTI.
OdpowiedzChodzi o udostępnienie startówek FLEX zaraz przy wejściu do samodzielnego odebrania. 🙂
Odpowiedz