Innowacje

Czy tak będą wyglądać transmisje w przyszłości

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
19 sierpnia 2025
Czy tak będą wyglądać transmisje w przyszłości

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pierwszy raz w Polsce mityng Diamentowej Ligi był transmitowany immersyjnie. Co to znaczy? To, że w naszej strefie można było stanąć na płycie stadionu i tak oglądać zawody dzięki goglom VR i transmisji 360° - 8K w prywatnej sieci 5G oraz zwiedzić cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego, zaglądając za kulisy wydarzenia.

Diamentowa Liga to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów lekkoatletycznych, odbywających się na całym na świecie. Od 4 lat w tym elitarnym gronie jest Silesia Memoriał Kamili Skolimowskiej. Organizatorom od początku zależało, by ich impreza wyróżniała się innowacyjnością. Dlatego nasze drogi się zeszły i w tym roku zostaliśmy partnerem technologicznym wydarzenia.

Postawiliśmy na rozwiązania immersyjne

Na potrzeby wydarzenia zbudowaliśmy cyfrowego bliźniaka Stadionu Śląskiego w wirtualnej rzeczywistości - w deweloperskim środowisku Unity. Dzięki temu goście, którzy zaglądali do naszej strefy VR, mogli przez gogle Meta Quest 3 oglądać mityng z wielu perspektyw i różnych miejsc na stadionie. Do transmisji wykorzystaliśmy kamery 360° w 8K. Odbywała się ona niezależnie od sygnału nadawanego przez stacje telewizyjne. Kamery mieliśmy ustawione tak, by nie wchodzić sobie w drogę z innymi nadawcami. Jak to wyglądało od technologicznej strony? Oto kilka ciekawostek i liczb.

  • Nagraliśmy 6 godzin transmisji live - to 0,5 TB danych i prowadziliśmy ją nieprzerwanie w technologii 360° 8K.
  • Nasze rozwiązanie „przetrwało” ekstremalne warunki pogodowe. W pełnym słońcu temperatury dochodziły 50-60 stopni.
  • Nasi goście/kibice spędzili 30 godzin w cyfrowym bliźniaku Stadionu Śląskiego.
  • Realizowaliśmy transmisję wykorzystując 4 kamery, każda miała strumień uplink 50 Mb/s. Trzy kamery wykorzystywały sieć 5G, a jedna sieć Ethernet.
  • Anteny pracowały na częstotliwości 3,9 - 4,0 GHz.
  • W strefie VR pracowało 30 gogli Meta Quest 3.

Innowacyjne usługi dla biznesu

To kolejny raz, kiedy wykorzystujemy innowacyjne usługi dla biznesu. Z prywatnej sieci 5G korzystała już TVP transmitując obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i paradę wojskową na Helu podczas święta Wojska Polskiego, czy Alter-Art podczas Orange Warsaw Festival.

Widzimy też rosnące zainteresowanie usługami immersyjnymi, których możliwości pokazaliśmy podczas Diamentowej Ligi i była to współpraca w pełni komercyjna. Rozmawiamy o nich z kilkoma firmami branży energetycznej, sportowej, mediowej i szkoleniowej, logistycznej i produkcyjnej. Każda z nich ma pomysł na zastosowanie tej technologii, a z naszym zespołem projektującym i wdrażającym rozwiązania immersyjne już przygotowujemy kolejne komercyjne projekty.


Innowacje

Nowoczesne technologie pomagają dbać o uczniów

Daria Drabik Daria Drabik
19 sierpnia 2025
Nowoczesne technologie pomagają dbać o uczniów

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadziło pilotażowy system monitorowania zużycia energii i jakości powietrza w szkołach. To kolejny przykład, jak mądrze wykorzystywać nowoczesne technologie.

Nasze technologie smart city to już codzienność w ponad 150 miastach, ale wciąż pojawiają się nowe pomysły. Teraz w ramach inicjatywy Smart Łódź, wraz z zespołem IT Urzędu Miasta i naszym partnerem - Liki Mobile Solutions, opomiarowaliśmy dwie łódzkie szkoły podstawowe - SP 41 i SP 55.

Więcej niż cyfrowa ciekawostka

Zastosowane rozwiązanie to nie jest kolejny smart gadżet, ale doskonały przykład, jak technologie pomagają rozwiązywać realne problemy. System w czasie rzeczywistym mierzy m.in. zużycie energii cieplnej i elektrycznej, produkcję z instalacji fotowoltaicznej, zużycie wody czy stężenie CO₂ w klasach. 

W projekcie nie chodzi tylko o monitoring, ale nową jakość danych i ich precyzyjność. I tu kluczową rolę odgrywa platforma Orange Live Objects. To tam, niemal w czasie rzeczywistym, zbierane i przetwarzane są dane ze wszystkich instalacji i czujników. Dlaczego to tak ważne? Bo decyzje mogą być podejmowane na podstawie danych, a nie szacunków czy statystyk sprzed roku. Oznacza to, że szkoły mogą reagować od razu, gdy pojawia się problem. Prosty przykład: gdy w sali lekcyjnej zwiększy się stężenie CO2, to system wysyła sygnał, że czas wietrzenie. Po to, by uczniowie pracowali w lepszych warunkach. Analiza danych pomaga też lepiej zrozumieć, jak działają dane systemy i z wyprzedzeniem alarmować o potencjalnych ryzykach czy zagrożeniach.

Dane zmieniają świat na lepsze

Efekty projektu mówią same za siebie:

  • 50% mniej zużywanej energii cieplnej po termomodernizacji jednej ze szkół.
  • Szkoła z instalacją PV w godzinach szczytu zużywa wyłącznie energię słoneczną i produkuje nadwyżki. Można je wykorzystać do zasilania wentylacji i filtracji powietrza.
  • W obu szkołach poziom CO₂ w klasach przekraczał normę 1000 ppm. To ważny sygnał do działań poprawiających warunki nauki i koncentrację uczniów.
  • Monitoring wykazał potencjał do obniżenia kosztów dzięki redukcji opłat za energię bierną.

Łódź: inspiracja dla innych miast

Problem kosztów energii i jakości powietrza dotyczy wszystkich - mówi o tym choćby raport NCBR. Dostęp do danych i skalowalnych rozwiązań smart city pozwala wdrożyć efektywne, mierzalne zmiany. To właśnie dzieje się w Łodzi, która konsekwentnie stawia na nowoczesne rozwiązania, łączące ekologię, zdrowie i edukację.

To dowód, że w Łodzi inwestycje w termomodernizacje, odnawialne źródła energii i inteligentne systemy to nie tylko modernizacja budynków, ale metodyczne działania oparte na danych. Dbamy o efektywność nauki i najlepsze warunki rozwoju dla naszych najmłodszych mieszkańców - mówi Hanna Zdanowska - Prezydentka Łodzi.

W ramach modelowej współpracy miasta, biznesu i uczelni stworzyliśmy uniwersalny system do wdrażania w innych miejscach. Dzięki niemu miasta, przedsiębiorstwa i instytucje mogą oszczędzać na kosztach energii, poprawiać warunki do pracy i edukacji, a także realizować ambitne cele ESG. Ale co najważniejsze - tworzyć lepsze miejsca do życia dla mieszkańców. Łódź pokazała, że się da i że warto.


Rozrywka

Wygrajcie wycieczkę do Irlandii z Orange i Netflixem

Beata Giska Beata Giska
18 sierpnia 2025
Wygrajcie wycieczkę do Irlandii z Orange i Netflixem

Chcielibyście zabrać bliskich do malowniczej Irlandii i spędzić razem z nimi niezapomniane chwile podczas różnych atrakcji, inspirowanych serialem Wednesday? Nie czekajcie, weźcie udział w naszym konkursie. Do zdobycia są aż 3 rodzinne wycieczki do Irlandii oraz 100 kolekcjonerskich figurek Funko Pop Wednesday.

Zakończcie wakacje z przytupem takim, którego Wednesday Addams, bohaterka przebojowego serialu Netflixa, nie powstydziłaby się w swoim słynnym tańcu i weźcie udział w konkursie, który przygotowaliśmy dla Was z Netflixem. Na zwycięzców czekają fantastyczne nagrody:

  • 3 wycieczki do Irlandii (dla 3 rodzin, każda może zabrać ze sobą do 5 osób) w terminie 19 marca 2026 r. – 22 marca 2026 r. Podczas wyjazdu uczestnicy mogą skorzystać z dwóch wybranych atrakcji, inspirowanych serialem Wednesday. Pełna lista będzie czekała w biurze podróży. Zwycięzcy nie muszą martwić się o transport z i na lotnisko, a także wyżywienie podczas wycieczki (2 posiłki dziennie), noclegi (3 noce) czy transport w Irlandii.
  • 100 kolekcjonerskich figurek Funko Pop Wednesday, które wniosą odrobinę serialowej magii w domu i dodadzą niepowtarzalnego, mrocznego uroku każdemu wnętrzu.

Jak zawalczyć o nagrody

Konkurs „Wednesday” trwa od 18 sierpnia do 31 października. W tym czasie:

  • kupcie pakiet usług Orange z Internetem domowym i Netflixem na wspólnej umowie na 24 miesiące. Pakiet możecie zamówić na orange.pl, w salonach sprzedaży Orange lub dzwoniąc na infolinię Orange (opłata zgodna z cennikiem);
  • wejdźcie na stronę konkursową www.orange.pl/netflix/konkurs i w kreatywny sposób odpowiedzcie na pytanie: „Dlaczego Twoja rodzina powinna dołączyć do Akademii Nevermore. Co sprawia, że pasowalibyście do grona Wednesday, Enid i reszty uczniów?" (maksymalnie 1600 znaków ze spacjami).

W konkursie mogą wziąć udział także obecni klienci Orange, którzy nie mieli wcześniej pakietu usług Orange z Internetem domowym i Netflixem (na wspólnej umowie, na 24 miesiące), i kupią go w czasie trwania konkursu.

Prawda, że to proste? Nie czekajcie i dajcie sobie szansę, aby zabrać swoich bliskich do Irlandii i spędzić razem z nimi niezapomniane chwile. Więcej szczegółów znajdziecie w regulaminie konkursu.

Wednesday już w Netflixie

Zastanawiacie się, który pakiet Orange z Netflixem wybrać? Podpowiadamy, że możecie skorzystać z naszej nowej oferty - szczegóły tutaj.

W serwisie czeka długa lista nowości, w tym drugi sezon hitu „Wednesday”. Pierwsza część tego sezonu wystartowała 6 sierpnia, a druga będzie dostępna już od 3 września. Pierwszy sezon serialu premierę miał w 2022 roku i błyskawicznie stał się wielkim przebojem Netflixa. Tytułowa, uroczo mroczna bohaterka o ciętym języku i niesamowitych zdolnościach (w tym, jak się okazało, niepowtarzalnych umiejętnościach tanecznych!) zawładnęła sercami i umysłami milionów widzów na całym świecie. W najnowszym sezonie zobaczycie, jak Wednesday powraca do niezwykłej szkoły - Akademii Nevermore, gdzie czekają na nią nowi wrogowie oraz nowe problemy. Czyli zaczyna się kolejny rok zachwycająco mrocznego i szalonego chaosu.

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.