Pojęcie „innowacja” od kilku lat przeżywa swój rozkwit. Coraz szybciej zmieniający się świat sprawia, że staje się ona niezbędnym elementem naszego życia. Na czym właściwie polega innowacyjność?
Niekwestionowanym autorytetem w tej dziedzinie jest twórca marki Apple, Steve Jobs. Pod koniec września na rynku ukazała się książka „Steve Jobs: sekrety innowacji”. Autor, Carmine Gallo, przedstawia w niej siedem zasad, które przesądziły o jego sukcesie. Steve Jobs nie traktował ich jednak jako gotowej recepty na sukces. „To tak, jak wtedy, gdy ktoś, kto nie jest cool, stara się być cool” – powiedział zapytany o systemy nauczania innowacyjności stosowane w firmach. Jaki jest zatem sekret wizjonera w czarnym golfie?

1. Rób to, co kochasz – dla Steve’a Jobsa pasja i podążanie za głosem serca były podstawą sukcesu. W 1986 Jobs stworzył Pixar Animation Studios, w którym powstały takie filmy jak „Toy Story”, „Iniemamocni” czy „Gdzie jest Nemo?”, a sama wytwórnia zdobyła do tej pory 26 Oscarów. Zrobił to, ponieważ marzył o tworzeniu filmów, a przy tym fascynowała go technologia graficzna.
2. Odciśnij ślad we wszechświecie – pomysły przekształcone w innowacje mogą zmieniać świat. Jobs potrafił przekonać ludzi do swoich pomysłów, dzięki czemu mógł wprowadzać je w życie, a jego produkty trwale wpisały się w nasze życie.
3. Uruchom swój mózg – Jobs uważał, że należy kumulować doświadczenia życiowe, ponieważ dzięki nim możemy dostrzegać powiązania tam, gdzie inni ich nie widzą. Gdyby nie kurs kaligrafii, który ukończył podczas studiów, w komputerach Mac nie powstałyby edytory tekstu z wieloma wzorami czcionek i proporcjonalnie rozmieszczonymi znakami.
4. Sprzedawaj marzenia, nie produkty – uwzględniaj potrzeby, dążenia i wartości wyznawane przez ludzi. Jobs twierdziłl, że Apple nie sprzedawało telefonów i tabletów, tylko urządzenia, dzięki którym ludzie spełniali swoje marzenia, np. o nieograniczonym dostępie do muzyki, filmów i internetu dzięki jednemu urządzeniu.
5. Powiedz tysiącu rzeczom ‘nie’ – dla Steve Jobsa rozwiązania najprostsze były najbardzeij innowacyjne. iPod był dla niego nie tyle wyrafinowanym produktem technologicznym, co urządzeniem, które można określić krótko: „One thousand songs in your pocket”.
6. Twórz niesamowite doznania – premiery nowych urządzeń były wydarzeniami medialnymi, na które czekano z zapartym tchem. Jobs wiedział, że ludzie potrzebują wyjątkowych doznań i potrafił im je dać.
7. Doprowadź przekaz do perfekcji – Steve Jobs był nie tylko innowatorem, ale także, a może przede wszystkim, charyzmatycznym mówcą. Wiara w swój pomysł wsparta umiejętną perswazją wieńczy dzieło.
Innowacyjność według Steve’a Jobsa jest niemal ideologią. Co sądzicie o takim ujęciu? Na czym Waszym zdaniem polega innowacyjność? Czekam na Wasze opinie w komentarzach i liczę na ciekawą dyskusję 🙂