
Dzięki usłudze Smart AI Video można szybciej znaleźć miejsce parkingowe, zbadać atrakcyjność turystyczną deptaka, czy pomóc w wycenie lokali w centrum handlowym. Rozwiązanie działa w Dusznikach-Zdroju i dzięki niemu włodarze miasta lepiej znają potrzeby turystów.
Smart AI Video od Orange jest narzędziem analitycznym wykorzystującym kamery do wykrywania i zliczania ludzi lub innych obiektów, np. samochodów. Zbierane są dane o częstotliwości ruchu czy przepustowości, które za pomocą np. sieci GSM trafiają do komputera i tam są przetwarzane (tzw. edge computing).
Dzięki specjalnemu algorytmowi obraz z kamer zmienia się następnie w metadane i wędrują do inteligentnej platformy Live Objects, by finalnie pojawić się na ekranie komputera klienta w formie statystyk. Dane są oczywiście zanonimizowane, czyli obraz z kamer nie jest w żaden sposób przechowywany ani udostępniany. Brzmi skomplikowanie? Trochę tak, więc sprawdźmy jak Smart AI Video działa w praktyce.

Turystyczne smart - miasto
Duszniki-Zdrój, to znana miejscowości uzdrowiskowa. Potrzebowała informacji o ruchu turystycznym, aby jak najlepiej wykorzystać swój potencjał w różnych porach roku. Dlatego włodarze miasta zdecydowali się na jedną z usług z rodziny Smart AI Video.
Na początek w najbardziej uczęszczanej turystycznie lokalizacji zainstalowaliśmy specjalną kamerę - rejestratory. Na podstawie obrazu z nich, algorytm rozpoznaje ludzi i nadaje im indywidualne numery ID. Dzięki temu ta sama osoba nie będzie zliczana wielokrotnie, nawet jeśli kilkukrotnie znajdzie się w zasięgu rejestratora.

Gotowe statystyki trafiają do miasta. Już wkrótce będzie wiadomo, które z atrakcji Dusznik-Zdroju przyciągają najwięcej turystów. W przyszłości pozwolą oszacować, ile osób odwiedza miejscowość w konkretnych dniach czy godzinach. A nawet w jaki sposób korzystają one z infrastruktury miejskiej. Ta wiedza jest podstawą do planowania kolejnych miejskich inwestycji np. rozbudowy deptaków czy ścieżek rowerowych, bazy hotelowej i parkingów.
Dużo więcej możliwości
Duszniki-Zdrój to jeden z przykładów wykorzystania nowoczesnych technologii od Orange, ale wachlarz zastosowań rozwiązania jest dużo szerszy. Można je wykorzystywać np. w centrach handlowych, aby sprawdzić, jak poruszają się klienci i dowiedzieć się, która z lokalizacji na terenie galerii jest najbardziej atrakcyjna. Będzie też pomocna w liczeniu uczestników wydarzeń kulturalnych czy manifestacji.
Videoanalityka pomaga też w zarządzaniu parkingami, identyfikując pojazdy po numerach tablic rejestracyjnych. Algorytm pomaga „zdecydować” czy dany samochód może zatrzymać się na parkingu i czy musi uiścić opłatę przed otwarciem szlabanu. Dodatkowo system identyfikuje wolne miejsca na parkingu i odpowiednio nauczony, wskaże kierowcy, gdzie może zostawić samochód.

Komentarze
Dzięki wielkie teamowi z Orange LAB pod przewodnictwem Tomka Ośko.
OdpowiedzWspółpraca pomiędzy naszymi obszarami jak widać powyżej, przyniosła już pierwsze efekty.
Kolejne rozwiązania nad jakimi pracujemy, zaprezentujemy już niedługo.
…..po co przy analizie obrazu wykorzystawać platformę IoT. To chyba jakiś błąd redaktorski ? bo w opisie Waszych kstronach nie widać obsługi protokołów Video.
OdpowiedzCiekawe jak w takich aglomeracjach jak Warszawa poradziłby sobie taki „system”?
Odpowiedz