Rok 2009 należał do prepaid i liczby 29, w ubiegłym operatorzy skupili się na ofertach abonamentowych. Moim zdaniem w tym trendem numer 1 będzie upowszechnianie się smartphone`ów. Poprosiłem zespół zajmujący się telefonami, aby wyliczyli mi, co do sztuki, ile takich urządzeń mamy na dziś w ofercie. Wyszło, że aż 83 modele! A jak rośnie nam sprzedaż? W IV kwartale 2009 smartphone`y stanowiły 7 proc. sprzedanych telefonów, rok później już 22 proc. Od początku tego mamy świetne promocje, więc udział powinien zwiększać się. Warto zwrócić uwagę, że zmienia się też sposób "konsumowania" możliwości nowoczesnych aparatów. Już nie tylko zachwycamy się ich częścią "nice", bez wątpienia przyjemną dla oka, ale mocniej wykorzystujemy część "smart". Dla klientów oznacza to łatwiejszy kontakt, pracę, czy rozrywkę, a dla operatora wyższe ARPU. Zysk dla obydwu stron, dlatego firmy będą coraz mocniej promować smartphone`y. I słusznie. Ważne też, aby wraz z tym szły inwestycje w sieć. Stąd dla Orange jednym z priorytetów jest rozbudowa 3G i HSPA+DC, by poprawić komfort korzystania ze smartphone`ów, laptopów, tabletów i nadążyć za rosnącą lawinowo transmisją danych. Sam jestem bardzo ciekawy, z jakim udziałem nowoczesnych aparatów w sprzedaży zakończymy ten rok.