Gaming

Z kamerą wśród graczy – relacja z Polish Esport Awards (1)

Piotr Domański

20 lutego 2018

Z kamerą wśród graczy – relacja z Polish Esport Awards
1

Gry komputerowe, to już nie tylko zabawa i sposób na chwilę relaksu po pracy, uczelni czy szkole. Coraz częściej stają się także sportem. Wraz ze wszystkimi jego atrybutami:  rywalizacją, emocjami  (zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi), lecz także sponsorami, komentatorami, a w końcu najważniejszymi w tym wszystkim – graczami. Tymi najlepszymi, który niczym najlepsi i najbardziej charyzmatyczni piłkarze potrafią rozgrzać setki tysięcy kibiców. Dosłownie – na największej zeszłorocznej imprezie – IEM w Katowicach było ponad 170 tys. osób, a przez internet oglądało je 46 mln osób. Robi wrażenie, prawda?

Graczom – zarówno tym profesjonalnym jak i amatorom zależy na wygranej. W wielu grach przesądzają o nim pojedyncze sekundy, a czasem ich części. Tutaj wchodzą szczegóły techniczne – w grach sieciowych przede wszystkim łącze, z którego korzystacie. A tu z kolei pojawia się Orange Światłowód – oferta, a jednocześnie technologia, która zapewnia niskie PINGi i bardzo szybki transfer. Mając do dyspozycji takie narzędzie nie powinno dziwić, że zostaliśmy partnerem strategicznym Polish Esport Awards – pierwszej w naszym kraju nagrody dla branży e-sportowej.

Zatem zapraszamy na relację.

O gali Polish Esport Awards pisał już wcześniej Zbyszek. Znacie już pełną listę zwycięzców. To zapewne dopiero początek tematów związanych z grami na blogu. Jeżeli jeszcze Was nie przekonaliśmy, miejmy nadzieję, że następnym razem pójdzie nam lepiej 😉

P.S.

Dopiero gdy zobaczyłem to wideo dotarło do mnie, że muszę trochę mniej wymachiwać rękoma 😉

Udostępnij: Z kamerą wśród graczy – relacja z Polish Esport Awards
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Ciężarówka. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Astis 15:37 08-05-2018
    Czemu? Dobrze machasz ;) :p 😈😈😈😈👊👍💪
    Odpowiedz

Bezpieczeństwo

Phishing dla opornych (2)

Michał Rosiak

15 lutego 2018

Phishing dla opornych
2

Dziś wpis wyjątkowy, bowiem – bez zbędnych wstępów – oddaję łamy mojemu szefowi, dyrektorowi Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych Przemysławowi Dębie.

W ostatnich tygodniach w mediach można przeczytać sporo o kolejnych kampaniach phishingowych, regularnie kierowanych do polskich internautów, w sporej części podszywających się pod domenę @orange.pl. Skąd to się bierze?

Kluczowe pytanie, zadawane przez zgłaszających phishing, brzmi: Kto tak naprawdę wysłał mi tego maila? Czy to na pewno np. bok@orange.pl?

Zanim odpowiemy na to pytanie, warto sprawdzić dwie kwestie. Po pierwsze: czy dana firma w ogóle jest właścicielem domeny? Może mamy do czynienia z bezczelną podróbką, w stylu orangee.pl, orangje.pl, ornge.pl, lub czymś w tym stylu? Po drugie: czy firma rzeczywiście komunikuje się z klientami w taki sposób? Akurat w opisywanym przypadku z adresów w domenie orange.pl korzystają klienci naszych usług, zaś firma korzysta z domeny orange.com (a w przypadku wysyłki faktur – pl.orange.com).

A co z odpowiedzią na pytanie? Cóż, niestety zazwyczaj brzmi ona: „Nie wiadomo”. Przestępcy mają  mnóstwo możliwości wysłania maili „zespoofowanych”, czyli podszywających się pod dowolny adres nadawcy. Prawdę poznać można dopiero po analizie ukrytych dla przeciętnego użytkownika treści, zawartych m.in. w nagłówkach wiadomości. Dokładnie tak! Możemy wysłać wiadomość w imieniu kogo tylko sobie życzycie, a co więcej – jeśli faktycznie adres, czy nazwisko nadawcy nie są Wam obce, ryzyko, że phishing będzie udany, są znacznie większe.

Dlaczego akurat Orange?

Tu odpowiedź jest akurat bardzo prosta. Przestępcy szukają najlepszych „żywicieli”: firm, które mają duże bazy klientów, kanały komunikacji elektronicznej są dla nich ważne biznesowo, a ich marki cieszą się zaufaniem. W sumie wychodzi na to, że dla Orange bycie „żywicielem” to… komplement. Ale mówiąc serio: właśnie dlatego najczęściej wykorzystywane w tej roli są telekomy i firmy logistyczne (np. kurierskie).

Co z tym robimy?

Niestety, „żywiciel” zazwyczaj może zrobić niewiele.  Jedna z dużych polskich firm, robiąca za ulubieńca przestępców, ufundowała tzw. kampanię awarenessową i porozlepiała w swoich placówkach plakaty, w przystępny i zrozumiały sposób wyjaśniające ryzyka, związane z phishingiem.  Dlaczego? Ano po to, by uświadomić swoich klientów tak bardzo, by przestępcom nie opłacało się już atakować tej konkretnej marki (czyli najpewniej inną – liczenie na to, że przestaną to robić, byłoby dużą naiwnością).

W Orange mamy znacznie większe możliwości – to przewaga bycia operatorem telekomunikacyjnym. Rozsyłane w tych wiadomościach złośliwe oprogramowanie po instalacji na komputerach ofiar zaczyna komunikować się ze swoim centrum dowodzenia (tzw. Command&Control, C&C), umieszczonym gdzieś na świecie, by pobierać polecenia od przestępcy, czy dodatkowe moduły. W każdej takiej kampanii nasz CERT przy użyciu CyberTarczy natychmiast blokuje tę komunikację i w efekcie mimo infekcji, użytkownik jest relatywnie bezpieczny. Relatywnie, bowiem po opuszczeniu sieci Orange ryzyko może wzrosnąć (odpowiadamy wyłącznie za blokady w naszej sieci).  Psuje to biznes przestępcom, bowiem „konwersja” (to takie modne marketingowe określenie) infekcji w odniesieniu do rozesłanych maili okazuje się być niewielka. Całkiem możliwe zatem, że grupa przestępcza wkrótce znajdzie sobie lepszego żywiciela.

Jak może się chronić zwykły internauta?

Chronić się można trojako – najlepiej na wszystkie poniższe sposoby łącznie:

  1. Używać dobrego systemu ochrony komputerów. Oczywiście spytacie: „Jakiego?”, a tutaj oczywiście nie ma dobrej odpowiedzi. Po pierwsze: ze statystycznego punktu widzenia różne próbki złośliwego oprogramowania są różnie wykrywane przez różne silniki antywirusowe – nie ma idealnego. Po drugie – kampanie phishingowe przygotowywane są w taki sposób, by na początku żaden silnik antywirusowy nie wykrył złośliwej próbki. Po trzecie natomiast kampanie pisane są na konkretny rynek (w tym przypadku polski), trudno więc przypuszczać, że „nasza” próbka natychmiast będzie rozpoznawana przez silnik pisany dajmy na to na Antypodach. Tyle podpowiedzi 😉
  2. Używać internetu od operatora dbającego o bezpieczeństwo – ten aspekt skromnie pozostawmy bez komentarza
  3. Najważniejszy filar w przypadku phishingu – konto pocztowe u dobrego dostawcy, wyposażone w system antyspamowy i silniki antywirusowe, a przede wszystkim z zaimplementowanymi mechanizmami typu DKIM, czy DMARC. Nie wchodząc w szczegóły techniczne – implementacja tych mechanizmów po stronie nadawcy oraz odbiorcy wiadomości pozwala niemal całkowicie wykluczyć skuteczność takiego ataku.

No i na koniec – warto regularnie odwiedzać stronę cert.orange.pl i inne polskie strony zajmujące się tematyką bezpieczeństwa, a także obserwować nasz nowy kanał na Twitterze.

Udostępnij: Phishing dla opornych
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Samolot. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    jvcj 06:33 20-02-2018
    Mam problem z prepaidem.Nie moge z niego wysylac smsow specjalnych. Zrobilem juz wszystko co mozna bylo.Doladowalem konto,przekladalem karte do innych telefonow,wlaczalem i wylaczalem blokade na smsy specjalne,a w bok robili jakies "resety".Nikt nic nie wie,czarna magia.Kazali mi ostatecznie karte sim wymienic ale brzmi to smiesznie.Dodam,że w zeszłym roku miałem taki sam problem na prepaidzie kupionym w kiosku.Teraz mam nr przeniesiony z innej sieci.W BOK nie mają takiej wiedzy,a powinni
    Odpowiedz
    • komentarz
      Astis 15:39 08-05-2018
      Znany temat... Nie daj się ,zmyć" w BOK dopóki tego nie zrobią :/ Niestety ja tak miałem do 2 miesięcy. Mam nadzieję, że już Ci wszystko działa 👍👍👍
      Odpowiedz

Oferta

3 lata Orange Energia (9)

Piotr Domański

14 lutego 2018

3 lata Orange Energia
9

Dokładnie w Walentynki, 14 lutego 2015 roku rozpoczęliśmy sprzedaż energii elektrycznej uruchamiając usługę Orange Energia. W ciągu 3 lat staliśmy się jednym z największych alternatywnych sprzedawców prądu i dzisiaj obsługujemy już 107 tys. klientów prywatnych i firm.

Stawiamy na prostotę. By maksymalnie ułatwić zmianę sprzedawcy, jako pierwsi stworzyliśmy możliwość załatwienia formalności online, robicie to u siebie w domu, przez stronę pradnaklik.pl. Po zawarciu umowy załatwiamy też za Was wszystkie formalności ze starym sprzedawcą. Wszystko w trzech prostych krokach.

Sami rozumiecie – 3 lata i 3 kroki by zostać klientem Orange Energia (jak ja ;-)). Temat w sam raz na infografikę!

Orange Energia 3 lata i 3 kroki by zacząć kupować prąd od Orange Energii

Nasi klienci co miesiąc otrzymują SMS z informacją ile wynosi ich aktualna faktura, mogą też samodzielnie poinformować nas o miesięcznym zużyciu prądu. W tym celu wypełniają prosty formularz dostępny na portalu orange.pl, a zajmuje im to minutę.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o Orange Energia wejdźcie na wpis, w którym pojawiła się bardzo sensowna infografika.

Udostępnij: 3 lata Orange Energia
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Samochód. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:48 14-02-2018
    Ciekawa propozycja, chociaż teraz konkurencja też mocno walczy o klienta.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Ron 11:50 15-02-2018
      Nie mają swojej infrastruktury energetycznej, to z potentatami nie mają szans. Jedynie walka na rynku z innymi pośrednikami.
      Odpowiedz
      • komentarz
        emitelek 12:56 21-02-2018
        Ron - Żeby sprzedawać energię elektryczną nie trzeba mieć żadnej infrastruktury energetycznej! Nie myl samej energii (jako produktu) od jej dystrybucji - to dwie różne rzeczy... ;)
        Odpowiedz
  • komentarz
    Michał 13:18 15-02-2018
    3 lata, a elektronicznej faktury, internetowego BOK ani poleceń zapłaty nie ma
    Odpowiedz
  • komentarz
    Tyt 01:15 16-02-2018
    A ilu to klientów jest po kupnie multimedii?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 11:18 16-02-2018
      Dane zawierają już klientów Multimediów Energia.
      Odpowiedz
  • komentarz
    eneaprepaid 20:57 17-02-2018
    Witam. Jeżeli mam licznik na doładowania od enea też Orange Energia ma dla mnie jakąś alternatywe?
    Odpowiedz
  • komentarz
    Ron 10:23 19-02-2018
    I co zaczyna się krojenie GSMu na 900MHz z powodu rozpadu w N!. Powinniście przeznaczyć albo całość na 3G (U900), albo całość na G900. 7MHz to nie zasoby do dzielenia na 2G i 3G .
    Odpowiedz
  • komentarz
    Astis 13:33 29-04-2018
    3 lata a mnie jeszcze nie namówić nie potrafią :)))) No cóż. Może w tym roku się skuszę, ale muszę otrzymać COŚ ekstra. . .
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej