Lekcja:Enter to jedna z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w Polsce dla nauczycielek i nauczycieli oraz kadry kierowniczej szkół. Z darmowych szkoleń korzysta już 45 000 osób z ponad 5300 szkół z całej Polski. Można jeszcze się zgłaszać, dołączyć do programu i prowadzić zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i lepiej dostosowane do potrzeb uczniów.
Nowoczesny nauczyciel
Przyszły czasy, że cyfrowe kompetencje, wykorzystanie technologii i znajomość różnych zjawisk w internecie to już nie domena geeków, ale niezbędne umiejętności. Także, a może przede wszystkim – w edukacji.
Nauczyciele kształtują postawy i wartości młodych ludzi, zauważają ich talenty i problemy. Teraz, w kryzysie humanitarnym wywołanym napaścią Rosji na Ukrainę, podejmują liczne akcje społeczne i integrują dzieci z Ukrainy ze społecznością szkolną. W każdym razie – nie są jedynie od „przekazywania” wiedzy. Tym bardziej, że dziś dzieci kilkoma kliknięciami mogą dotrzeć do rozmaitych źródeł informacji w internecie. Niestety także tych mało wiarygodnych.
Sprzęt to nie wszystko
Szkoły w większości są już wyposażane w sprzęt. To istotny krok. Ale jeszcze ważniejszy to umiejętność wykorzystania cyfrowych narzędzi do prowadzenia ciekawych lekcji oraz wspierania młodzieży w wartościowym korzystaniu z technologii. Aby tak się stało, nauczyciele potrzebują doskonalić swoje kompetencje. Wielu pierwsze kroki postawiło w czasie nauki online, co z podziwem obserwowałam. To dobry czas, żeby kontynuować ten rozwój.
Chciałem „nadawać na tych samych falach” co młodzież. Warto, żeby wychowawca próbował zrozumieć ich świat, a ten składa się także z internetu i technologii – mówi ks. Krzysztof Budzyń z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Do niedawna nauczyciel katechezy, dziś prowadzi szkolenia i pomaga nauczycielom zdobywać cyfrowe umiejętności. Jest jednym z kilkuset trenerów w projekcie Lekcja:Enter – jednej z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w kraju, którą prowadzi m.in. Fundacja Orange.
Warto się dokształcać
Z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez współpracujące z Fundacją placówki skorzystało już 45 000 nauczycieli z 5300 szkół. Z tego 60% z małych miejscowości i wsi. To ważny, rozwojowy krok w oświacie.
Podczas szkoleń nauczyciele zmieniają metody prowadzenia lekcji – nie doraźnie, a na stałe. Rozwijają umiejętności wykorzystywania cyfrowych narzędzi, e-zasobów i aplikacji. Dotyczy to nie tylko do nauki zdalnej, ale całego procesu nauczania. Quizy, webquesty, wirtualne muzea, aplikacje, a także zasady bezpieczeństwa w sieci – to tylko część poruszanych zagadnień. Wszystko po to, aby prowadzić ciekawe zajęcia, dostosować się do potrzeb młodych ludzi oraz chronić ich (i siebie) przed szkodliwymi zjawiskami w sieci.
W badaniu wykonanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów 92% uczestników tych szkoleń przyznaje, że zdobyte umiejętności wykorzystują na co dzień w swojej pracy z uczniami.
Moi uczniowie bardzo doceniają te zmiany, chętniej się uczą i sami sięgają po narzędzia cyfrowe. Nasze lekcje są teraz lepsze – mówi Izabela Siewniak, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. M.Kopernika w Balinie.
Jak dołączyć do programu?
Nauczyciele i dyrektorzy szkół mogą zgłaszać się na darmowe szkolenia (online i stacjonarne) w całej Polsce. Mogą wziąć w nich udział wszyscy nauczyciele z danej placówki, dzięki czemu zmiana w podejściu do nauczania może być bardziej kompleksowa. Grupy są podzielone według poziomu umiejętności na starcie. Dyrektorzy uczestniczący w Lekcji:Enter dowiadują się, jak wykorzystać dobre strony technologii w edukacyjnej pracy placówki.
Serdecznie zapraszam znajome Wam szkoły do dołączenia do projektu. Więcej informacji o zgłoszeniach na www.lekcjaenter.pl
Komentarze
-
Fajny projekt. Szkoda że mój syn jeszcze nie chodzi do szkoły ?