Co sprawia, że dzieci nie śpią na lekcjach? Że są obecne myślami? Jak prowadzić zajęcia, które je angażują (szczególnie online)? Zapraszam na webinar na ten temat, a szkoły - do zgłaszania się do naszego darmowego programu #SuperKoderzy. To jeden ze sposobów na ciekawe, atrakcyjne lekcje. Dla dzieciaków i nauczycieli.
Wyobraźcie sobie, że wchodzicie na lekcję przyrody, a nauczyciel_ka zaprasza Was do tworzenia Waszej własnej stacji pogodowej. Albo że zaczynacie lekcję muzyki i prowadzący_a zapowiada, że będziecie grać na… owocach. Na innych zajęciach chowacie długopisy, bo do ręki dostaniecie śrubokręty i będziecie składać roboty. Albo tworzyć Waszą pierwszą stronę internetową. Co Wy na to?
Marzyły mi się takie nieszablonowe lekcje. A dziś patrzę, jak takie właśnie zajęcia realizują nauczyciele_ki klas 4-8 w naszym programie #SuperKoderzy. Nie tylko na informatyce, ale na wielu różnych przedmiotach. A wychowawcy nie muszą wiedzieć nic o programowaniu, mogą być stuprocentowymi humanistami.
Piszę o tym, bo do 10 maja przyjmujemy zgłoszenia od szkół do kolejnej edycji tej inicjatywy. A jest ona czymś więcej niż tylko nauką podstaw programowania i robotyki. To sposób na ciekawe, angażujące uczniów lekcje. Na pokładzie jest z nami już 13000 dzieci z 630 szkół z całej Polski. W tym roku szczególnie zapraszamy placówki z regionów, w których jest mniejszy dostęp do nowoczesnych możliwości edukacyjnych.
Coś więcej niż kurs programowania
Ktoś ostatnio zadał mi pytanie: czy wszyscy powinni umieć programować? I myślę sobie, że nie. Nie wszyscy powinni UMIEĆ programować. Ale warto, żeby – szczególnie młodzi ludzie - choć trochę poznawali świat kodowania.
Dlaczego? Nauka programowania to wartościowy, rozwijający czas z nowymi technologami. To nie jest bierna konsumpcja treści, to nie jest mało rozwojowa gierka, ale ten pozytywny kontakt dzieci z cyfrowym światem.
Nauka programowania ćwiczy tzw. problem solving (czyli umiejętność rozwiązywania problemów), rozwija logiczne myślenie i kreatywność. Daje możliwość tworzenia czegoś po swojemu (np. w budowaniu stron www, własnych pomysłów na grę, programowaniu robotów), powodując wśród uczniów – tak ważne w edukacji - poczucie wpływu i sprawczości.
Programist_ka zawodem przyszłości
Nawet jeśli nasze dzieci nie będą zawodowymi programistami czy programistkami (na świecie potrzebni są też kucharze, weterynarze, śpiewacy operowi), to na pewno dzięki styczności z kodowaniem mają szansę lepiej zrozumieć świat wokół nich. Nabrać świadomości istnienia algorytmów, budowy aplikacji i technologicznych rozwiązań, które coraz intensywniej tworzą naszą rzeczywistość.
Wiadomo, że na rynku pracy brakuje dziś programistów. Daleko mi do apelu: „uczcie dzieci programowania, bo będą miały dobry zawód”. Ale mogłabym powiedzieć: sprawdźcie, może to polubią? Może to będzie ich pasja?
Angażowanie przez programowanie
Włączenie zajęć z programowania do przebiegu lekcji to jeden z pomysłów na ich urozmaicenie. Wielu nauczycieli_ek poszukuje sposobów na to, jak realizować zajęcia, które naprawdę zaciekawią dzieci. Pojawienie się robotów na historii to już krok do zaciekawienia uczniów.
Od tych, którzy biorą udział w naszym programie #SuperKoderzy, słyszymy, że dzieci naprawdę czekają na te lekcje, że są ciekawe kolejnych wyzwań i zadań w #SuperKoderach. A wychowawcy na szkoleniach zdobywają wiele nowych cyfrowych kompetencji. Szkoły doposażamy też w niezbędne pomoce – na przykład zestawy robotów. Nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu, w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dlaczego nie śpią na lekcjach
Co jeszcze sprawia, że uczniowie angażują się w przebieg lekcji? Że słuchają, włączają się, zadają pytania, że czekają na kolejne zajęcia? Czy tylko obecność robotów, propozycji ciekawych, nieoczywistych zadań? Oj, nie! Jest więcej powodów, dla których młodym ludziom chce się chcieć.
Serdecznie Was zapraszam na spotkanie online na ten temat, które odbędzie się na profilu Facebook Fundacji Orange, już w czwartek, 29 kwietnia o 17.00.
Uczeń (naprawdę) obecny. Czyli jak prowadzić angażujące lekcje online i offline.
Webinar jest dedykowany głównie nauczycielom, ale rodzicom także. Wszystkim, których ciekawi, jakie warunki muszą zaistnieć, żeby dziecko chciało angażować się w naukę, żeby było na lekcji obecne nie tylko ciałem (czy kliknięciem w link do lekcji zdalnej), ale i umysłem. Będzie z nami Karolina Józefowicz, psycholożka. I będą też nauczycielki, które mają swoje doświadczenia w prowadzeniu lekcji, które nie usypiają ;): Roksana Szczygieł ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach i Monika Gnutek ze Szkoły Podstawowej w Janikowie.
Zgłoś szkołę
Do 10 maja szkoły mogą zgłaszać się do kolejnej edycji #SuperKoderów dla klas 4-8. Zajęcia rozpoczną się od września. Mamy nadzieję, że już w warunkach stacjonarnych, ale w razie czego część scenariuszy lekcji przygotowaliśmy też do formy online. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci.
Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Zanim dzieci w tym wieku postawią pierwsze samodzielne kroki w internecie, warto, żeby odbyły pewną ważną misję edukacyjną. My nazywamy ją MegaMisją. Więcej przeczytajcie w moim poprzednim artykule na blogu.
Komentarze
Dają to trzeba brać
OdpowiedzDziękuję ?
OdpowiedzPani Beato! Jakie szczegóły są w zamieszczonych linkach?…
OdpowiedzDla mnie szczegół to po prostu regulamin, proszę bardzo:
https://dokumenty.orange.pl/bw/dokumenty/20155/0/39101/e59863b4-0bfb-4edf-9e34-a88aad060759?utm_source=301_aff_td&utm_medium=linki_txt&utm_term=2381265&tduid=fda97dad999f3decbda98fe44a484891&tdaffepi=2381265_0t004n6quodw_&dclid=CODDs6mUofACFW0HewodTUUHgg
A w nim jasno i wyraźnie jest napisane, że pakiet można włączyć od 28 kwietnia…
Czemu tu na blogu bardzo często jesteście nie na czasie ze swoimi promocjami?… :/
Ciekawe czy w te wakacje także będzie akcja „2x więcej internetu po doładowaniu online”. Za miesiąc mam zaplanowane pokaźne doładowanie, więc by się przydało coś extra 🙂 za co kochamy operatora od lat.
OdpowiedzG….prawda ,jestem w Orange free i dostałam SMS że mi się nie należy bom bez limitu a w info nic takiego nie ma,wyraźnie napisane zewystarczy taryfa Orange free żadnych bez żadnych zastrzeżeń
OdpowiedzDoładowałem Majówkę i… system nie ściąga mi pakietu internetowego. Wciąż mam 5GB. Natomiast ściąga mi z pakietu internetowego głównego. Taka promocja to żadna promocja, szanowny Oryndżu.
Odpowiedz