Monika Mikowska z bloga jestem.mobi opublikowała właśnie najnowszy raport Marketing mobilny. Blog Orange jest jego patronem medialnym już po raz drugi. Nie może więc zabraknąc wywiadu z autorką.
Zapraszam wszystkich do ściągnięcia tego ciekawego raportu. Wystarczy kliknąć w ten link i "zapłacić" tłitem lub lajkiem.
Nowy rok, nowy raport Marketing mobilny w Polsce. Dlaczego warto go przeczytać? ;)
Nowy Rok był miesiąc temu ;) I właśnie miesiąc od zakończenia roku 2013 daje dobrą perspektywę, aby go podsumować. W raporcie znajdują się m.in.:
- podsumowanie i krótka analiza 15 najważniejszych wydarzeń na świecie i 10 w Polsce, które mają mają wpływ na decyzje, które dziś podejmują marketerzy rozważając swoją obecność w tym obszarze;
- 16 najciekawszych polskich realizacji mobile marketingowych z ubiegłego roku; postarałam się o wybór możliwie najbardziej niestandardowych;
- 6 rekomendacji dla aktywności w mobile marketingu na rozpoczęty rok 2014 - nie jest to lista najważniejszych trendów zagranicznych (nie ma tam mowy o Internet of Things i wearable devices;), które niekoniecznie przyjmą się już teraz w Polsce, ale praktyczne wskazówki i pomysły, które marketer może wdrożyć do swojej strategii od zaraz.
Są też AKTUALNE dane dotyczące penetracji smartfonów w Polsce i sposobów korzystania z nich.
To już druga edycja raportu ‘Marketing mobilny w Polsce’. Dzięki temu, mamy perspektywę i porównanie nie tylko z rokiem 2013, ale i 2012.
Jakie są największe zmiany w porównaniu do roku ub.
Formuła raportu pozostała niezmienna. Natomiast jeśli chodzi o dane dotyczące smartfonów w Polsce to tempo wzrostu cały czas utrzymuje się na tym samym poziomie i co roku rośnie o około jedną trzecią. Dzisiaj w Polsce już prawie połowa Polaków posiada smartfona. To, co się zmieniło to poziom świadomości! Dotąd mówiliśmy o tym, że co z tego, że coraz więcej Polaków posiada smartfona, jeśli bardzo duża grupa nawet nie jest tego świadoma. Ogólna wiedza o parametrach technicznych upowszechnia się i dzisiaj Polacy wiedzą już, czym jest smartfon. Pobierają więcej aplikacji mobilnych, chętniej korzystają z internetu w telefonie. To też oznacza, że w marketingu mobilnym można robić ciekawsze i bardziej angażujące akcje niż rok temu...
Dokładnych liczb dziś nie będę zdradzać. Zapraszam do pobrania i poczytania. Szczerze mówiąc, analiza rozdziału “Smartfonizacja Polaków 2013/2014” to temat na osobną rozmowę... [jeszcze w tym tygodnie tekst na ten temat - MW ;)]
Czy coś Cię szczególnie zaskoczyło?
OK, to powiem coś o liczbach. Różnica pomiędzy penetracją, sprawdzoną na podstawie parametrów technicznych telefonów (44 proc.) a penetracją wg deklaracji (41 proc.) wynosi już tylko 3 punkty procentowe! Tego się nie spodziewałam. Myślałam, że ta luka będzie większa, a tu już oscyluje na granicy błędu statystycznego.
Ponadto, w statystykach od TNS Polska zobaczyłam ewidentny kres QR kodów :)) Zmiana z roku 2013 w porównaniu do 2012 wyraźnie pokazuje, że ludzie nie tylko nie skanują, ale nawet nie są już nimi zainteresowani.
W raporcie wymieniasz kilkanaście najważniejszych wydarzeń w Polsce i na Świecie. Ale gdybyś miała wybrać tylko po jednej byłyby to:
Na świecie - bardzo duży wzrost konsumpcji treści video przez urządzenia mobilne. Tu należy przypomnieć wyniki YouTube (w zeszłym roku odnotował 40 proc. ruchu z tego kanału), a także rosnącą popularność usług Video on Instagram i nowej aplikacji Vine. To wyraz wizualizacji i skracania kontentu.
W Polsce - przebicie aplikacji mobilnych do mainstreamu. Aplikacjom mobilnym zaczęły być poświęcany całe billboardy i pełny czas spotów reklamowych w radio i TV (przykłady od Panoramy Firm i ING Banku Śląskiego).
Opisujesz również najciekawsze aplikacje mobilne. Która (i dlaczego) jest dla Ciebie najlepsza?
To zależy wg jakiego kryterium miałabym wybrać najlepszą. Na pewno ogromną sympatią darzę The Most Wanted App i Uśmiechnięte Pomniki - dwie polskie realizacje, które wyszły poza granice naszego kraju i były szeroko opisywane w mediach zagranicznych. Z takiego towaru eksportowego jestem bardzo dumna.
Podoba mi się też konsekwentna strategia rozwoju działań mobile marketingowych Grupy Maspex Wadowice i marki soków Kubuś. Firma ta zdecydowanie realizuje najlepsze brandowane aplikacje mobilne kierowane do dzieci. I wcale nie zaklinam rzeczywistości - moja córka je uwielbia (niemal wszystkie po kolei).
Rok temu mówiłaś, że jesteśmy na początku ewolucji mobilnej? Gdzie jesteśmy teraz?
W środku ewolucji mobilnej :)
Jaki będzie ten rok? Na co sobie „ostrzysz” pazurki;)
Lepszy od poprzedniego. Zobaczymy więcej angażujących realizacji, bo marketerzy mają już dla kogo je realizować. I faktycznie więcej będzie “roboty” niż “gadania”. Trzymam kciuki za wszystkich wytrwałych i konsekwentnie dążących do serc mobilnych klientów :)