
W Fundacji Orange wspieramy najmłodsze dzieci w rozwoju kompetencji, które przydadzą im się w świecie pełnym technologii. Chcemy też wiedzieć, czy z programem MegaMisja płyniemy w dobrym kierunku. Dlatego regularnie sprawdzamy, co mówią o nim nauczycielki i nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia w szkołach i przedszkolach. I najważniejsze - jakie postępy robią dzieci?
MegaMisja dla szkół powstała 10 lat temu. To program edukacyjny, w którym wspieramy dzieci z klas 1-3 w rozwoju empatii, współpracy, krytycznego myślenia, a także uczymy podstaw bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Zajęcia przy naszym wsparciu i na podstawie gotowych scenariuszy zajęć prowadzą nauczyciele i nauczycielki, średnio 1 raz w tygodniu.
W roku 2024 wystartowała „młodsza siostra” - MegaMisja dla przedszkoli, która zasięgiem objęła już 300 placówek. Kompetencje społeczne i uważność na emocje warto rozwijać od najmłodszych lat. To ważne przygotowanie do życia w świecie pełnym dynamicznych zmian.
Dobre efekty lekcji
A co mówią nauczycielki i nauczyciele, którzy realizowali MegaMisję dla szkół w zeszłej edycji 2024/25? Z ewaluacji, którą na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna firma badawcza, wynika, że wszyscy poleciliby ten program innym.
Mocne strony, które dostrzegają, to m.in. gotowy pomysł na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, nauka higieny cyfrowej i współpracy zamiast rywalizacji. Przyznają, że dzięki programowi można lepiej poznać dzieci, ich potrzeby, sposoby pracy w grupie i zyskać przestrzeń do zwykłej rozmowy z nimi. Dla 85% istotnym w MegaMisji jest podejście oparte na podmiotowym ich traktowaniu. Aż 97% docenia atrakcyjność zajęć dla dzieci. Wielu podkreśla różnorodne, angażujące formy, zabawy ruchowe, prace zespołowe czy odgrywanie ról, które dzieci polubiły.
„Scenariusze MegaMisji są bardzo dobrze przemyślane i dostosowane do możliwości dzieci - łączą naukę z zabawą, co sprawia, że uczniowie angażują się z entuzjazmem. Doceniam, że scenariusze rozwijają nie tylko kompetencje cyfrowe, ale też współpracę, empatię i odpowiedzialność” - mówi jedna z badanych osób.
Nauczyciele i nauczycielki widzą też efekty, prowadzonej w ten sposób edukacji, wśród dzieci. Chodzi o kompetencje związane z bezpieczeństwem w cyfrowym świecie, ale także o tzw. miękkie umiejętności.
"Byliśmy na wycieczce szkolnej. Chłopcy robili zdjęcia i jeden drugiemu zwrócił uwagę: „Pamiętasz? Na MegaMisji pani powiedziała, że nie możesz mi robić zdjęcia bez mojej zgody. Ucieszyłam się, że pamiętają takie rzeczy i zrozumiały to jeszcze lepiej" - przywołuje kolejna z badanych nauczycielek.
Ponad 90% badanych za atut uznaje także możliwość własnego rozwoju zawodowego. Udział w MegaMisji poszerza ich warsztat, dostarcza inspiracji do pracy. „Prowadzi za rękę”, a jednocześnie daje przestrzeń na kreatywność i dostosowanie zajęć do grupy dzieci.
„Robiłam w tym roku w szkole Dzień Bezpiecznego Internetu i wykorzystałam taki scenariusz o pingwinku - o tym co można, czego nie można robić w internecie”.
Nie bez znaczenia jest dla badanych to, że nasz program realizuje zagadnienia z podstawy programowej i że szkoły otrzymują pomoce dydaktyczne.
Nauka, współpraca i empatia
Aż 74% nauczycielek i nauczycieli realizujących MegaMisję dla przedszkoli oceniło program na 10 punktów w 10-stopniowej skali. 99% poleciłoby udział w nim koleżance lub koledze. Wśród głównych powodów często wymieniano atrakcyjność, świetne przygotowanie programu i nacisk na ważne treści. Najważniejszą kompetencją, której w praktyce nauczyła dzieci MegaMisja dla przedszkoli, jest umiejętność współpracy. Wielokrotnie podkreślały, że dzięki udziałowi w programie ich grupa się zintegrowała, stała się bardziej empatyczna, nastawiona na cele grupowe, a nie tylko indywidualne.
„Program pomaga dzieciom lepiej współpracować, uczy rozmowy, empatii, dojrzałości społecznej. Wspiera dzieci, które mają trudności – bo treści są proste, przystępne, ale i systematyczne. Pozwala „przećwiczyć” trudne sytuacje i zachowania w bezpieczny sposób” - przekonuje jedna z przedszkolanek.
Zajęcia sprzyjały komunikacji i tworzeniu relacji między dziećmi, które stały się bardziej otwarte na siebie. Potrafiły lepiej rozumieć zachowania kolegów i koleżanek. Dzięki temu sprawniej dzieliły się zadaniami i wspólnie podejmowały decyzje, pomagając sobie nawzajem.
„Dzieci uczą się przez zabawę i interakcję. Treści przekazywane są w ciekawej, angażującej formie - dzieci nie czują, że „to lekcja”. Są zadania, zabawy, bohaterowie, fabuła - a przy tym dzieci się uczą, nie wiedząc nawet kiedy” - dodaje kolejna z badanych.
Nauczycielki i nauczyciele deklarują, że z wielu pomysłów zabaw będą korzystać w przyszłości. Radość i zaangażowanie dzieci przełożyło się na ich motywację - zadowolenie i chęć rozwijania podobnych działań.Ważną korzyścią dla 85% była także możliwość udziału w dodatkowych spotkaniach i webinarach w programie.
Dziękujemy za opinie i sugestie
Zdarza się, że najdokładniej przemyślany projekt ujawnia swoje mankamenty w realizacji.To normalne, bo nie da się wszystkiego z góry przewidzieć. Po drodze pojawiają się też nowe potrzeby i wyzwania. W Fundacji Orange regularnie sprawdzamy więc, czy dana inicjatywa odpowiada na potrzebę społeczną i z otwartością przyjmujemy uwagi.
Ewaluacja w projekcie to informacja o tym, co działa, a co warto usprawnić. Na przestrzeni 10 lat MegaMisja dla szkół przeszła kilka zmian. Zmniejszyliśmy liczbę scenariuszy obowiązkowych do realizacji, przy czym zachowaliśmy całą dostępną pulę do skorzystania w miarę możliwości prowadzących. Wprowadziliśmy spotkania stacjonarne dla nauczycielek i nauczycieli, którzy realizują program, aby mogli wymieniać się doświadczeniami i wzajemnie inspirować. Teraz dostosowujemy sposób zgłoszenia się do programu dla przedszkoli. Do tej pory było to nagranie krótkiego filmu, który dla niektórych okazał się ciekawym wyzwaniem, ale dla innych zbyt trudnym.