Już jutro odbędzie się konferencja Blog firmowy roku 2014. Podczas niej poznamy zarówno najlepsze blogi jak i wyniki badania polskiej korpoblogosfery. Kilka faktów dotyczących badań zdradził nam Dominik Kaznowski.
Czy tegoroczne wyniki badań zaskoczyły Cię?
Dominik Kaznowski: Obserwuję zjawisko blogów firmowych niema od samego początku, to znaczy jakieś 7 lat. Stąd być może nie dziwią mnie specjalne wyniki badań. Nie mniej jednak ciekawe są wyniki dotyczące szybkości odpowiadania na komentarze użytkowników na blogach - 90 proc. firm robi to w ciągu 24h. Rośnie też istotnie spektrum wykorzystania blogów jak narzędzi komunikacji firmowej - zaczynało się od promocji, a teraz blogi sa wykorzystywane do obsługi klienta, budowanie relacji z mediami czy inwestorami.
Po co firmy blogują?
Powodów jest wiele, ale można je zgrupować w dwie podstawowe kategorie - pierwsza związana z zarządzaniem reputacją marki, głównie poprzez budowanie wizerunku i pozycji eksperckiej firmy; druga - budowanie relacji z klientami i partnerami firmy (edukacja klientów, pomoc, obsługa klienta, mniej formalna, naturalna komunikacja).
Z badań wynika, że 85 proc. firm uważa że blogi spełniają swoje zadanie i realizują cel (z czego 23 proc, że zdecydowanie tak). Też tak uważasz?
Tak. Dotyczy to zwłaszcza blogów prowadzonych regularnie od kilku lat. Ciekawy i aktualny blog firmowy jest pierwszym krokiem do szerszego zainteresowania się tym co robi firma. Strona internetowa jest statyczna i nie daje prawie żadnej możliwości interakcji z firmą.
Spadła częstotliwość publikacji wpisów. Na 49 % blogów wpisy są publikowane kilka razy w miesiącu lub raz w miesiącu). Jak myślisz, z czego wynika mniejsze zaangażowanie?
Myślę, że to efekt stopniowego dojrzewania rynku oraz krystalizowania się strategii blogowych poszczególnych firm. Dużą rolę odgrywa tu doświadczenie osób piszących blogi firmowe. Po kilku latach tworzenia firmowej społeczności, autorzy wiedzą już jak dostosowywać częstotliwość wpisów do oczekiwań czytelników.
Widzimy jednocześnie, że blogi korporacyjne zdobyły zaufanie czytelników. O wiele częściej dzielą się tekstami w sieciach społecznościowych.
Tak. Rzeczywiście zmieniło się podejście firm do własnych blogów. Jeszcze parę lat temu blogi nie był tak bardzo eksponowane w komunikacji firm. Teraz się to zmieniło i wpisy są udostępniane chętnie w serwisach społecznościowych oraz znalazły stałe miejsce na stronach firmowych. Myślę, że to jeden z elementów zwiększonej skuteczności blogów - ich większa widoczność w komunikacji firm.
Za to coraz rzadziej powołują się na blogi portale – jak myślisz, dlaczego?
To raczej pytanie do portali ;) Ale wydaje mi się, że firmom piszącym blogi zależy przed wszystkim na uniezależnieniu się od innych mediów i tworzeniu własnych.
Na jakim etapie wg Ciebie jest korpoblogosfera. Czy ciągle się rozwija, czy też obserwujesz jej schyłek?
To realnie istniejąca społeczność. Może jeszcze niezbyt wielka, ale na bieżąco monitorujemy ponad 600 polskich blogów firmowych, a co 3 firma pisząca bloga na bieżąco śledzi blogi firm konkurencyjnych.
Jakie są jej silne a jakie słabe strony firmowej blogosfery?
Silna strona - to działa. Blog jest bardzo dobrym narzędzie pokazywania kompetencji firm i budowania relacji. Blogi bardzo dobrze sprawdzają się wśród firm posiadających złożone lub nowoczesne produkty i usługi (wymagające edukacji rynku) oraz do budowania relacji. Wadą jest wciąż mała skala wykorzystania blogów (oczywiście w relacji do adaptacji innych narzędzi social media).
Jaka wg Ciebie jest definicja dobrego/najlepszego bloga?
"Blog smart" - to jedna z najlepszych zasad. Blog jet emanacją kultury organizacyjnej firmy. Jeśli pracujemy w ciekawej organizacji, albo pasjonujemy się tym co robimy - będzie to widać na blogu.