Różnimy się od siebie cechami charakteru, poglądami, mamy różne talenty i pomysły, w życiu i w pracy przyjmujemy różne role, mamy różne style komunikacji, doświadczenia życiowe i zawodowe, różne dążenia i potrzeby.
Nasza odmienność dotyczyć może też płci, przynależności kulturowej, narodowej czy etnicznej, religii - wyznania czy bezwyznaniowości, światopoglądu, stopnia i rodzaju niepełnosprawności, stanu zdrowia, wieku, stażu pracy czy orientacji psychoseksualnej. Takie różnice dostrzegamy wyraźniej i często się ich obawiamy.
Podczas Tygodnia Różnorodności w Orange, którego podsumowaniem jest dzisiejszy II Ogólnopolski Dzień Różnorodności, zwracaliśmy uwagę, na kilka wybranych tematów. Dotatkową motywacją jest dla nas fakt, że jesteśmy nie tylko sygnatariuszem, ale też Opiekunem Karty Różnorodności w Polsce.
Poniedziałek poświeciliśmy różnorodności kulturowej, jak na globalną markę przystało. Nasza obecność w ponad 30 krajach na 3 kontynentach – w Europie, Afryce i Azji, 155 tys. pracowników i obsługująca ponad 247 mln klientów – to wszystko sprawia, że komunikacja międzykulturowa nabiera znaczenia. Pytaliśmy cudzoziemców pracujących w naszej firmie, jakie polskie zwyczaje im się podobają a jakie dziwią, mówiliśmy o mniejszościach narodowych w Polsce i o tym, kto czuje się dyskryminowany i sami mogliśmy przetestować, jakimi stereotypami w postrzeganiu innych nacji się posługujemy.
Wtorek poświęciliśmy kwestiom płci. Pokazaliśmy, jak wyglądają w naszej firmie dane na temat zatrudnienia kobiet i mężczyzn, a jak wygląda to na świecie. Pytaliśmy co na prawdę znaczy gender? Czy parytety i kwoty prowadzą do złotych spódnic? I dlaczego mówimy o szklanym suficie, a zapominamy o szklanych ścianach czy szklanych ruchomych schodach i lepkiej podłodze ( zainteresowanych zapraszam na stronę www.rownoscwbiznesie.mpips.gov.pl). Wyjaśnialiśmy też dlaczego kobiety widzą więcej kolorów, kto częściej się uśmiecha, a kto bardziej kłamie? A na koniec proponowaliśmy zabawny test na płeć mózgu.
Sprawom związanym z wiekiem i przynależnością pokoleniową poświęciliśmy środę. Pytaliśmy młodszych i tych bardziej doświadczonych pracowników – co sobie cenią w pracy, jak ich praca wygląda dziś a jak było w przeszłości. Sprawdzaliśmy w teście do którego pokolenia należymy, a także pokazywaliśmy osoby, które bez względu na wiek – są aktywne i pełne energii np. Dziarskiego Dziadka.
Kolejnym tematem była dla nas sprawność w pracy osób z niepełnosprawnością. Dzięki współpracy z Fundacją Integracja, Fundacją Widzialni i Fundacją Polska Bez barier mieliśmy wiele ciekawych materiałów edukacyjnych i kampanii społecznych. Pokazaliśmy też nasze działania skierowane do tej grupy pracowników – program Zdrowie na TAK, a także program „Orange bez barier” nakierowany na potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.
Ostatni dzień poświęcony był kwestiom godzenia życia zawodowego i prywatnego. Robiliśmy test, aby sprawdzić jak zarządzamy swoim czasem w pracy i w domu, dawaliśmy dobre rady jak budować work- life – balance, mówiliśmy o rozwijaniu swoich pasji i zaangażowaniu w wolontariat. Mówiliśmy też o ważnej roli rodzica, poprzez pokazanie zabawnych filmowych interpretacji zakresu obowiązków mamy – czy współczesnej wersji starych rytuałów zwanych kuwada ;)
Mam nadzieję, że ten tydzień pokazał, że różnorodność jest dla nas wartością w życiu i w pracy. Jak napisał jeden z uczestników naszego konkursu na hasło promujące różnorodność - Ludzie na Ziemi są tacy sami, ale na 7 miliardów różnych sposobów.