Sieć

Nawet 1,5 Gb/s w sieci 5G w Lublinie. Połączyliśmy 4G i 5G

Piotr Domański Piotr Domański
05 lutego 2020
Nawet 1,5 Gb/s w sieci 5G w Lublinie. Połączyliśmy 4G i 5G

Dzięki nowym rozwiązaniom testowa sieć 5G została połączona z komercyjną, działającą w mieście siecią 4G LTE. Pozwoliło to, nawet przy dużym obciążeniu sieci 4G LTE osiągnąć prędkości 1,2 Gb/s. Teoretyczne możliwości takiej sieci przekraczają jednak 1,5 Gb/s. Wymagałoby to jednak  zupełnie pustej sieci 4G oraz idealnych warunków pogodowych.

Testujemy nie tylko wyższe prędkości w 5G

Jednak to nie jedyne nowe możliwości testowanej w Lublinie sieci - zastosowaliśmy także bardzo ciekawe rozwiązanie, które nazywa się fachowo „Inter Site Dual Connectivity”.  Jak pewnie pamiętacie testowana przez nas technologia to tzw. 5G Non-Standalone. Tak też będą działały pierwsze uruchamiane na całym świecie sieci 5G. By telefon mógł się połączyć z siecią 5G najpierw musi się podłączyć do częstotliwości, na którym działa sieć 4G tzw. anchora, czyli „kotwicy”. Zapewnia on komunikację między telefonem, a siecią (czyli przesyła dane sygnalizacyjne) i pozwala mu w momencie transferu danych dołączyć warstwę 5G.

Lecz co w sytuacji, gdy anchor ma mniejszy zasięg, niż warstwa 5G? Może być tak, gdy mamy do czynienia z  gęstą siatką stacji bazowych – np. w miastach. Gdy stacji bazowych na niewielkim wycinku terenu jest sporo telefon płynnie przełącza się na tą, która ma najlepszy zasięg. W przypadku sieci 4G to żaden problem, ale w przypadku 5G byłby problemy z utrzymaniem połączenia. I tu cały na biało wchodzi Inter Site Dual Connectivity. Dzięki niemu anchor z jednej stacji może obsługiwać 5G z innej. Co więcej, na stacji która nadaje ową „kotwicę” wcale nie musi być 5G! Takie właśnie rozwiązanie przetestowaliśmy i co ważne – zadziałało.

Testy 5G Orange Polska - jakie możliwości?

Testy 5G Orange Polska będą trwały co najmniej do końca lutego – pisaliśmy już o tym na blogu. Pracujemy, by możliwie dobrze przygotować się do uruchomienia sieci kolejnej generacji, pamiętając także o takich małych, choć istotnych rzeczach, o których piszemy powyżej. Sieć 5G może przynieść dużą zmianę nam wszystkim, dlatego tak ważne jest, by spełniała pokładane w niej oczekiwania. Prowadzone przez Orange Polska, najszerzej zakrojone w Polsce testy w paśmie 3,4-3,8 GHz na pewno w tym pomagają. Testy 5G rozpoczęte w Warszawie we wrześniu, a w Lublinie w październiku, pozwalają możliwie dobrze zasymulować komercyjną sieć kolejnej generacji.

Komentarze

PAWEŁ
PAWEŁ 12:52 05-02-2020

Czy bez wygranych aukcji na pasmo które jest potrzebne do 5G , można wystartować komercyjnie z 5G ???????? Jak zapowiadają z Play i Plusa , że uruchomią niedługo 5G.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:04 05-02-2020

    Wyświetlenie 5G na telefonie nie oznacza, że można od razu mieć 1 Gb/s transferu 😉

    Odpowiedz
    Adam
    Adam 20:23 10-02-2020

    Dowcip polega na tym, że 5G w Play i Plus nie działa z żadnym z 43 istniejących telefonów 5G.

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 14:46 05-02-2020

Kiedy 5G w Kielcach? ;p ;p ;p hehe ;p

Odpowiedz
zygmunt34
zygmunt34 15:36 05-02-2020

Witam. W związku z testami i marketingiem 5G proszę o informację, czy Orange ma już w ofercie sprzedażowej telefony i routery, które można zakupić, aby przekonać się, jak to rzeczywiście działa? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:01 05-02-2020

    O marketingu 5G nie słyszałem, taki byłby dość trudny, w sytuacji gdy nie mamy komercyjnej sieci. Co do testów – tak prowadzimy. Jeżeli pytasz o urządzenia – zaprosiliśmy do testów wybraną grupę klientów, zarówno indywidualnych jak i biznesowych. Zaproszenie było także na blogu. Nie jest to sieć komercyjna, wiec nie możemy jej udostępniać na takich warunkach. Co do urządzeń wspierających 5G to w naszej ofercie znajduje się Orange Neva Jet, lecz z powodu które podałem nieco wyżej, po jego zakupie nie będziesz mógł korzystać z tej sieci.

    Odpowiedz
      zygmunt34
      zygmunt34 16:03 05-02-2020

      Jakkolwiek nie patrzeć, bieżący tekst nie jest niczym innym, jak marketingiem 5G 😉 Za odpowiedzi na pozostałe pytania dziękuję, choć w specyfikacji telefonu, o którym mowa na stronach Orange nie ma śladu, że obsługuje 5G

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 16:07 05-02-2020

        To tekst edukacyjno-informacyjny. Publikacja takich materiałów – poszerzających wiedzę o telekomunikacji jest jednym z zadań tego bloga. Nie sprzedaje się usług pisząc o „Inter Site Dual Connectivity” i innych pojęciach, o których większość użytkowników sieci komórkowej nigdy nie słyszała 😉

        Odpowiedz
      Adam
      Adam 16:08 08-02-2020

      Czy dobrze rozumiem że telefon 5G sprzedawany w waszym sklepie nie obsługuje 5G w waszej sieci?

      To w takim razie jakie modele telefonów 5G dostępne w wolnej sprzedaży są obsługiwane przez waszą sieć 5G?

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 09:29 09-02-2020

        Może nie wyraziłem się dostatecznie precyzyjnie. Orange prowadzi obecnie testy sieci 5G w paśmie 3,4-3,8 GHz, docelowym dla tej technologii. To sieć testowa i nie może obsługiwać ruchu komercyjnego, co wynika z zasad na jakich otrzymaliśmy testowe częstotliwości. Pozwala przygotować się możliwie dobrze do komercyjnego uruchomienia sieci w tym paśmie, gdy pozyskamy odpowiednie częstotliwości. Nie jest jednak dostępna na normalnych komercyjnych zasadach dla naszych klientów, niezależnie jakie urządzenie posiadają.

        Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 18:34 05-02-2020

Piotrze,dzwoniłem ostatnio na infolinie odnośnie mojego problemu z zasięgiem i jakością połączeń. Konsultant początkowo mówił,że wszystko powinno działać ale posprawdzał w komputerze głębiej i poinformował Mnie,że z tego co widzi to problem trwa od 2016 roku ponieważ na nadajniku z którego korzystam nie ma zamontowanej anteny która byłaby skierowana w kierunku Mojego miejsca zamieszkania i stąd właśnie wynika,że sieć działa nie prawidłowo a przy okazji dwa kolejne najbliższe nadajniki mają status awaria gdyż są przeciążone i termin naprawy do odwołania. Piotrze proszę jeśli możesz o przyglądnięcie się dokładnie tej sprawie.Pozdrawiam

Odpowiedz
tata
tata 23:18 05-02-2020

@Piotr Domański Super wpis: krótki i treściwy. Dzięki!

Odpowiedz
Piotr
Piotr 09:47 06-02-2020

Kiedy w e-sklepie Orange pojawi się router Huawei 5G CPE Pro?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:48 06-02-2020

    Nie słyszałem o żadnych planach wprowadzenia tego urządzenia.

    Odpowiedz
      Piotr
      Piotr 09:54 06-02-2020

      Planuje zmianę już leciwego Huawei B315. Mam nadzieje, że szybko pojawi się w e-sklepie wraz ofertą Orange LOVE 4G LTE oraz w ofercie na raty.

      Odpowiedz
        Adam
        Adam 20:24 10-02-2020

        Lepiej poczekaj na modemy 5G.

        Odpowiedz
mar_
mar_ 23:02 25-07-2020

Jaka jest stabilność połączenia przy dobrym zasięgu, ale dużej ilości użytkowników?

Odpowiedz
Jedna
Jedna 17:56 21-06-2021

No i kiedy to 5g Orange w Lublinie bo dwa lata minęły i wyszło jednak wielkie G

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

Monika Kulik Monika Kulik
05 lutego 2020
116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

116 000 - telefon w sprawie zaginionego dziecka, prowadzony przez Fundację ITAKA, dzwonił w 2019 roku 1 598 razy. W tym czasie zarejestrowano 140 zgłoszeń zaginięć nieletnich, odnaleziono 107 dzieci i nastolatków. Linia 116 000 działa od ponad 10 lat, a Orange Polska od początku jest jej partnerem technologicznym i wspierającym.

Telefon do Fundacji ITAKA-Centrum Ludzi Zaginionych to już stały element akcji poszukiwania dzieci. To pod numer 116 000 dzwonią rodzice poszukujący swoich dzieci, służby poszukiwawcze, np. policja, czy inne osoby zaangażowane w te działania.

To tu dzwonią osoby, które mają informacje na temat zaginionych dzieci, widziały je lub są z nimi w kontakcie. Zweryfikowane i wiarygodne informacje przekazywane są jednostkom policji prowadzącym poszukiwania.

Jak to działa w praktyce?

Julka uciekła z domu we Wrocławiu. Fundacja ITAKA przyjęła zgłoszenie o zaginięciu i rozpoczęła poszukiwania poprzez publikację jej wizerunku. Pod numerem 116 000 dyżurujący zaczęli odbierać telefony od informatorów z Warszawy, którzy mieli kontakt z dziewczyną. Część z nich zwracała uwagę na niepokojące zachowanie nastolatki. Dzięki tym informacjom ustalono, co dzieje się z Julką i gdzie aktualnie przebywa. Finalnie na numer 116 000 skontaktowała się sama zaginiona, widząc plakat na swój temat. Specjaliści Fundacji przekonali ją do powrotu do domu i zgłoszenia się na policję.

Profilaktyka

Historia Julki to tylko jeden z ubiegłorocznych przypadków dotyczących nastolatki, która sama uciekła z domu, ale wiele spraw dotyczy tzw. porwań rodzicielskich. Dlatego wśród działań Fundacji jest profilaktyka w tym zakresie i współpraca z rodzinami zagrożonymi taką sytuacją. W ubiegłym roku eksperci z Fundacji wraz ze specjalistami z instytucji zajmujących się sytuacją dzieci w konfliktach rodzicielskich stworzyli poradnik „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”, w którym opisane zostały dobre praktyki w zakresie pomocy rodzicom i dzieciom. (www.standardyrozstania.pl). Wszystkie zawarte w nim informacje były konsultowane przez zespół specjalistów i ekspertów z różnych dziedzin, w tym przedstawicieli organizacji pozarządowych, prokuratorów, sędziów, kuratorów, biegłych sądowych, policjantów, pedagogów, psychologów i mediatorów.

Porady przez telefon

Linia 116 000 pełni też rolę telefonu poradniczego. Ofiary porwań rodzicielskich, rodzice lub opiekunowie nastolatków, którzy uciekli z domu i bliscy zaginionych dzieci i nastolatków mogą skorzystać z pomocy psychologa. Tylko w 2019 roku psychologowie Fundacji udzielili ponad 400 porad.

W sytuacji kryzysowej, jaką jest zaginięcie, rodziny potrzebują psychologicznego wsparcia, nie tylko

w chwili zaginięcia i w trakcie poszukiwań, ale również po wyjaśnieniu sprawy, niezależnie od efektu poszukiwań. Psycholog dyżurujący przy telefonie zaufania odpowiada też na maile. W razie potrzeby diagnozuje sytuację rodzinną, pomaga uporać się z problemami, które doprowadziły do ucieczki. Pomaga też rodzinie i nastolatkowi po powrocie do domu.

Dodatkowo specjaliści Fundacji udzielają wsparcia prawnego oraz socjalnego.

116 000 -Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka, a także Linia Wsparcia działa przez

7 dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku w godz. 13.00-17.00, w weekendy od 9.00 do 13.00. Telefon prowadzony jest przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która od ponad 20 lat całościowo zajmuje się problemem zaginięcia.

Komentarze

Dinozaur
Dinozaur 15:32 31-07-2025

Dzień dobry,
a jak wygląda statystyka wysłanych SMS-ów? Wymierająca forma komunikacji czy mimo powszechności komunikatorów itd. nadal trzymają się mocno?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:29 01-08-2025

    Zapraszam we wrześniu, podsumuję też ruch SMS-owy.

    Odpowiedz
N!
N! 16:06 31-07-2025

Przepraszam, że się powtórzę Pani Kingo, ale jak zawsze świetny, bardzo ciekawy wpis, na które z niecierpliwością czekamy💪 Zatem chyba nie ma lepszego dowodu na to, że inwestycje w pasmo 5G n78 na stacjach są po prostu must be! Jeśli użytkownicy mają szybki stabilny internet, to są jeszcze bardziej zachęcani do tego, żeby intensywnie z sieci korzystać i mamy tego wyniki. Nieprawdopodobne wręcz wzrosty ruchu na sieci, wszystkiemu temu jesteśmy w stanie podołać inwestując w warstwę CBand.

Tak jak na trwającym obecnie festiwalu PolandRock, spływają do mnie opinie speedtesty zdjęcia screeny od użytkowników, którzy chwalą, że w tym roku rzeczywiście sieć działa i to super, chociaż nie jest idealnie, bo jedna
stacja oddalona od festiwalu N!31967 powinna dostać n78. Tam też jest dużo pól namiotowych, niestety tamci użytkownicy logujący się do tej stacji są poszkodowani i tam LTE jest zapchane a 5G brak, to jest temat do zrobienia na przyszły rok, zaś na samym terenie festiwalu naprawdę duży progres w stosunku do ubiegłorocznej sytuacji. Jest porządna infrastruktura to i sieć porządnie działa.
Także Cband Cband i raz jeszcze Cband oraz oczywiście czekamy z niecierpliwością na pierwsze wdrożenia 5G StandAlone, które już totalnie zrewolucjonizuje rynek mobilnej transmisji danych w naszym kraju.
Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:40 01-08-2025

    Dziękuję, bardzo mi miło! Zgadzam się, w wielu miejscach Cband zmienia zasady gry. 😉

    Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 22:25 31-07-2025

Pani Kingo,a jak wygląda obciążenie stacji bazowych w Nowym Sączu?Pozdrawiam

Odpowiedz
piotrek2555
piotrek2555 09:35 01-08-2025

Kiedy będzie 5g SA w sieci orange?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:43 01-08-2025

    Na ten moment nie możemy podać konkretnego terminu.

    Odpowiedz
Dinozaur
Dinozaur 14:58 02-08-2025

Dziękuję Pani Kingo za informację,
będę śledził stronę biura prasowego Orange w oczekiwaniu na ww. informację/statystyki.

Odpowiedz
piotrek2555
piotrek2555 15:24 02-08-2025

5 g w pasmie C 3600 , w solinie i tarnobrzegu kiedy będzie? A dębica?

Odpowiedz
Maciek
Maciek 14:55 04-08-2025

Cześć! Czy coś wiadomo na temat modernizacji stacji:
ID: 805 Pasłęk, pl. św. Wojciecha 11A oraz ID: 11521 Chełm, ul. J.Kochanowskiego 36

Niedawno były dni Pasłęka (2 i 3 sierpnia). Cała ta uroczystość znajdowała się w pobliżu tej stacji i oczywiście z powodu obciążenia stacja przestała działać. W 100% ruch sieci przejęła stacja na ul. Zwycięstwa 28. Czy coś będzie działane w kwesti tych stacji? Wiadomo kiedy zostaną zmodernizowane? Czekamy bardzo długo na to, aż to nastąpi lecz dalej nie mamy informacji zwrotnej w tej kwesti.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 16:34 04-08-2025

    Odpowiadałam na pytanie o te lokalizacje pod innym artykułem. Niestety ze względów technicznych termin modernizacji tych stacji przesunął się na trzeci i czwarty kwartał roku.

    Odpowiedz
Szymon
Szymon 05:50 05-08-2025

Dzień dobry,
Niesamowite jest to jak ruch 5G z roku na rok wzrasta. Mam jeszcze jedno pytanie Pani Kingo. Czy coś wiadomo kiedy zostanie ulepszony nadajnik w Ćmachowie – gmina Wronki? Jest wydane pozwolenie na pasmo 700 MHz. Osoby które mieszkają 5km dalej w Popowie muszą ściągać z tego nadajnika ponieważ z Wronek nie ma szans

Odpowiedz
Pytanie
Pytanie 13:47 10-08-2025

Droga Kingo czy informacje o termin realizacji dostępu do internetu światłowodowego budowanego w ramach KPO w konkretnej miejscowości , też u Ciebie się dowiem ? Jeśli tak to jak mam się z Tobą skontaktować ? Dziękuję

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:32 11-08-2025

    U mnie nie. Proponuję kolejno sprawdzić na stronie https://internet.gov.pl/ czy adres jest na pewno objęty programem KPO. Następnie na stronie https://hurt-orange.pl/operatorzy-krajowi/projekty-inwestycyjne/kpo-i-ferc/?openDownloadTab=2 można sprawdzić harmonogramy rozbudowy zasięgu w ramach KPO i FERC. Są one publikowane z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Zaznaczam tylko, że są to planowane terminy i mogą się przesunąć. Jeśli nie ma w nich jeszcze konkretnej miejscowości, trzeba poczekać na kolejne harmonogramy. Zakończenie wszystkich projektów zaplanowane jest na czerwiec 2026 r.

    Odpowiedz

Oferta

Orange Flex i BLIK łączą siły

Kasia Barys Kasia Barys
04 lutego 2020
Orange Flex i BLIK łączą siły

Nie jest niespodzianką, że lubimy wygodę i bezpieczeństwo. Tym bardziej, jeżeli chodzi o zakupy mobilne. Dlatego teraz, za wszystkie usługi i pakiety w Orange Flex można płacić korzystając z BLIKA. Będzie to dodatkowa metoda płatności, obok karty płatniczej. Wybór BLIKA, jako metody płatności będzie możliwy dla nowych klientów podczas aktywacji Orange Flex. Obecni klienci Orange Flex również mogą skorzystać z BLIKA. Za pomocą kilku kliknięć można zmienić metodę płatności w aplikacji. W odróżnieniu do karty płatniczej, BLIK działa na zasadzie doładowania.

Wystarczy wpłacić dowolną kwotę, która pojawi się w sekcji „Płatności” w aplikacji. Z tych środków pobierane będą płatności za wszystkie zakupy w Orange Flex, które należy każdorazowo potwierdzić poprzez wpisanie kodu BLIK (wygenerowanego w aplikacji bankowej).

Dodatkowo, od 6 lutego rusza promocja „Płać BLIK w Orange Flex”. Podczas aktywacji Orange Flex należy wpisać kod promocyjny BLIKFLEX oraz jako metodę płatności wybrać płatność BLIK. Po miesiącu korzystania z Orange Flex klient otrzyma 50 zł. Od teraz można je wykorzystać również na płatności za usługi w Orange Flex. Promocja dotyczy nowych klientów Orange Flex. Regulamin dostępny jest na stronie www.flex.orange.pl

Za rozwój BLIKA odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Popularność BLIKA bardzo szybko rośnie, do płatności w internecie jest obecnie wykorzystywany chętniej niż karty płatnicze. W trzech pierwszych kwartałach ubiegłego roku, użytkownicy BLIKA wykonali blisko 150 mln transakcji, to więcej niż w ciągu pierwszych 4 lat funkcjonowania systemu.

Komentarze

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.