;

Bezpieczeństwo

Niby-SmartCare, czyli złodziej o wyjątkowym tupecie (3)

Michał Rosiak

2 stycznia 2020

Niby-SmartCare, czyli złodziej o wyjątkowym tupecie
3

Witajcie w Nowym Roku! Chciałbym powiedzieć, że życzę Wam, żeby był bezpieczny, a przestępcom, żeby [cenzura]. Ale nie oszukujmy się – przestępcy nie odpuszczą, bezpieczniej nie będzie, a to, czy Wy nie dacie się oszukać, zależy od Waszego zdrowego rozsądku.

Zapłać, by zrezygnować

Przed świętami Zaufana Trzecia Strona i Komputer Świat ostrzegły przed wyjątkowo bezczelnym atakiem, podszywającym się pod usługę Smart Care. To również nazwa jednej z usług Orange Polska, pozwalającej na naprawę wyświetlacza lub dowolnego z podzespołów telefonu, dającej nam spokojne nerwy za odpowiednio 9,99 i 15,99 złotych miesięcznie. No chyba, że złapiemy się na opisywany w tekstach atak, wtedy wszystko może nas kosztować znacznie więcej. Co prawda na stronie nie ma ani logotypu Orange Polska ani nazwy firmy, ale – jak wskazują komentarze w internecie i zgłoszenia, które do nas trafiły – wielu internautom ta nazwa automatycznie kojarzy się z naszą usługą.

Pokrótce, bo nie ma sensu kopiowanie tego, co inni już napisali. Najpierw do potencjalnej ofiary trafiał SMS o rzekomo aktywnej usłudze SmartCare, z datą naliczenia kolejnej opłaty. Po kliknięciu w link (oczywiście już zablokowany przez CyberTarczę) wchodziliśmy na stronę, informującą nas o opłacie w wysokości… 59,99 miesięcznie (czyli tyle, ile w naszej tańszej wersji kosztuje pół roku).

Co zrobić, żeby „zrezygnować”? Tu przestępcy okazali się być mocno przewrotni, okazuje się bowiem, że w tym celu musimy… zapłacić, za rzekome dotychczasowe korzystanie z niej. Zostajemy przekierowanie do systemu szybkich przelewów SmartPay (ktoś kiedyś o czymś takim słyszał?), wybieramy bank, wpisujemy login i hasło (przestępcy musieli się bardzo spieszyć, bo nawet nie próbowali podłożyć ekranu logowania do banku), potem jeszcze tylko… PESEL i nazwisko panieńskie matki, przepisać kod z wiadomości głosowej i już, mamy „spokój”. Tylko, że niekoniecznie ze „SmartCare”, a raczej ze wszystkimi pieniędzmi na koncie.

Pomyśl, zanim wpiszesz/klikniesz!

Większość z czytelników, którzy korzystają z bankowości mobilnej, zorientowało się zapewne, z jak toporną próbą oszustwa mamy do czynienia. PESEL i nazwisko panieńskie matki to – przynajmniej w przypadku banku, z którego usług korzystam – dane niezbędne do… aktywacji aplikacji. I o ile jestem świadom, że generalnie internauci potrzebują ciągłej edukacji w zakresie cyberzagrożeń,

nie potrafię sobie wyobrazić nikogo, kto rezygnując z usługi ochrony wyświetlacza bezmyślnie wpisze w internecie kod, słysząc uprzednio: „Rozpoczynasz proces łączenia aplikacji mobilnej ze swoim kontem w [tu nazwa banku]”!

Nici, którymi to oszustwo jest szyte, są tak grube, że dałoby się nimi łatać rozsypujące się domy!

Co robić? Przede wszystkim z założenia nie wierzyć niczemu, co każe nam podjąć szybkie aktywności, związane z wydaniem jakichkolwiek pieniędzy. Dokładnie przeczytać treść każdego SMSa tego typu, każde słowo na zmuszającej nas do czegokolwiek związanego z finansami stronie internetowej. No i pamiętać o trzech najważniejszych zasadach korzystania z bankowości elektronicznej:

  1. Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku
  2. Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku
  3. Login i hasło wpisuję wyłącznie na stronie mojego banku

(oczywiście uprzednio sprawdziwszy w pasku adresu, czy to aby na pewno ona (pamiętając, że np. duże „i” wygląda tak samo jak małe „el”)

Powiązane z kampanią podstrony już nie funkcjonują, hostownie zareagowały błyskawicznie, zawieszając serwujące je konta. Głównej strony rzekomej usługi, hxxp://smartcare.xn.pl/, w sieci Orange Polska nie otworzycie (blokuje ją CyberTarcza) przekierowuje na witrynę z szybkimi pożyczkami, mocno niepochlebnie ocenianą w różnych miejscach sieci.

Nie dajcie się złapać na takie oszustwa. I pamiętajcie, iż to, że ten atak okazał się być mocno toporny, nie oznacza, że następnym razem przestępcy nie postarają się bardziej.

Udostępnij: Niby-SmartCare, czyli złodziej o wyjątkowym tupecie
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Klucz. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 23:33 02-01-2020
    Ludzka wyobraźnia nie zna granic. Trzeba uważać co się dzieje za każdym rogiem. Michale dzięki za takie wpisy :)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 08:46 03-01-2020
    Bardzo dobry artykuł.Co raz wiecej tego dziadostwa mnie ostatnio atakuja z promocja na Apple z Media Markt kiepsko im to idzie bo nie zlapalem sie na promocje która kosztuje 1 zl 😀 jednak uważajmy na podobne maile
    Odpowiedz
  • komentarz
    Ron 15:02 03-01-2020
    Jakaś zapowiedź o NJU na blogu? ;)
    Odpowiedz

;

Odpowiedzialny biznes

Smartfon w prezencie – i co dalej (3)

Monika Kulik

2 stycznia 2020

Smartfon w prezencie – i co dalej
3

W wielu domach pod choinką dzieci znalazły smartfon lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do internetu. Warto, aby już teraz wspólnie z dzieckiem określić zasady korzystania z sieci i zadbać o bezpieczeństwo najmłodszych.

Cyfrowy kodeks, kontrola rodzicielska czy jedno i drugie?

Ustalcie wspólnie ile, jak i w jakich godzinach dziecko będzie mogło korzystać z telefonu. Powinno ono wiedzieć, z kim może się komunikować, kiedy musi wyłączyć lub wyciszyć telefon, o czym musi informować rodziców. Zobaczcie, jak przygotować umowę z dzieckiem na korzystanie w urządzeń cyfrowych. Kasia pisała niedawno na blogu, jak wygląda taki domowy kodeks cyfrowy w jej rodzinie.

Rozmowa jest najważniejsza, ale z pomocą przychodzą też aplikacje kontroli rodzicielskiej. W telefonie, jak w komputerze, można zainstalować aplikacje zabezpieczające. Nie chodzi tylko o kontrolę tego, jak dziecko spędza czas wolny, lecz także o uniknięcie realnych zagrożeń, takich jak wirusy czy aplikacje wyłudzające pieniądze oraz dostęp do treści niedostosowanych do wieku dziecka. My polecamy naszą aplikację „Chroń dzieci w sieci”.

Szukaj w internecie wartościowych i pozytywnych wiadomości

Zadbaj o to, aby internet stał się dla dziecka nie tylko elementem rozrywki, ale miejscem wartościowych, pożytecznych aktywności. Wspólnie zaangażujcie się w poszukiwanie takich treści. Dobrym punktem zaczepienia są zainteresowania dziecka – poszukaj w sieci treści, które mogą zaciekawić, bo wiążą się z jego pasją, hobby, z czymś, co dziecko lubi robić na co dzień. Pokaż mu bezpieczne i wartościowe strony i aplikacje.

Więcej o tym, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z internetu znajdziesz na stronie www.orange.pl/razemwsieci.

Kodeks rodzinny - korzystanie ze smartfona dla dzieci - grafika ilustracyjna

 

Udostępnij: Smartfon w prezencie – i co dalej
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Klucz. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 22:46 02-01-2020
    Bardzo fajny wpis :) Moniko witamy w 2020 roku :) Mam nadzieję że jak ja będę dawał pierwszy telefon swojemu synowi to sztuczna inteligencja pokaże swoje pozytywne oblicze i będzie filtrowała treści z Internetu dla mojego małego Skarba :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Monika Kulik 12:17 03-01-2020
      pablo_ck jeszcze musisz trochę zaczekać, zanim wręczysz dziecku telefon. Dla przypomnienia zasady - https://biuroprasowe.orange.pl/blog/ile-czasu-dziecko-moze-spedzac-przed-ekranem/ Pozdrawiam ;)
      Odpowiedz
      • komentarz
        pablo_ck 15:27 03-01-2020
        Wiem o tym Moniko, myślę że swój pierwszy telefon dostanie za jakieś 6-7 lat. Teraz dostaje go tylko na "chwilę" - do rozmowy z babcią, dziadkiem, na 2-3 minuty raz na tydzień.
        Odpowiedz

;

Inne

Zaczynamy Nowy 2020 Rok! (14)

Marta Krajewska

31 grudnia 2019

Zaczynamy Nowy 2020 Rok!
14

Przed nami Nowy 2020 Rok, wypełniony wiadomościami ze świata telekomunikacji, testami sprzętu, innowacjami, muzyką, filmami, technologią, rozwijającą się siecią, dbaniem o bezpieczeństwo, zrównoważonym rozwojem, projektami fundacyjnymi i kampaniami reklamowymi.

Bądźcie z nami w 2020!

 

Udostępnij: Zaczynamy Nowy 2020 Rok!
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Klucz. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Tomek 14:28 31-12-2019
    HD Voice i VoLTE w Xiaomi, połączenia oczekujące i konferencyjne w prepaid, please.
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 14:43 31-12-2019
    Oczywiście że będę z Wami, 12 rok razem :) Jestem z Wami dłużej niż ze swoją żoną ;p ;p ;p hehe ;p ;p Wszystkiego najlepszego w Nowym 2020 Roku :) Czego Nam życzę - zdrówka dla wszystkich, a reszta.........przyjdzie sama. Udanej zabawy sylwestrowej.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Marta Cieślak-Krajewska 15:15 31-12-2019
      Dziękuję pablo, Tobie i rodzince również życzę przedniej zabawy i wspaniałego Nowego Roku :-) 12 lat, ho ho, to także dłużej niż mój staż małzeński ;-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        PAWEŁ 16:09 31-12-2019
        Ja 12 grudnia zacząlem 19 rok z Orange , a oferta zaczyna się psuć np. zabranie bonusu za doładowanie było 100+10 i 200+30 zł .
        Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 15:13 31-12-2019
    Rysiu, Piotrze, Moniko co z Wami, od prawie msc nic nie piszecie :( Pabluś tęskni :( Mam wrażenie że Blog przejęła Kasia z Martą, mhm?? Czasem mam dziwne przeczucia. Oby to były tylko błedne myśli.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Marta Cieślak-Krajewska 16:28 31-12-2019
      pablo, u nich wszystko w porządku, autorzy są na urlopach.
      Odpowiedz
      • komentarz
        pablo_ck 22:12 31-12-2019
        To super :) To niech odpoczywają i nabierają sił na Nowy 2020 Rok :) Mam nadzieję że będzie się działo w 2020 roku ;p
        Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:43 03-01-2020
      No normalnie człowiek nie może na urlop iść spokojnie ;-) ;-) :-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 15:20 31-12-2019
    Orange czy od jutra zwiększycie moc nadajników z 0,1 W do 10 W ???? Napiszcie coś więcej na ten temat .
    Odpowiedz
  • komentarz
    emitelek 17:08 31-12-2019
    Najlepszego szampańskiego w Nowym 2020 roku!!! Dla całej ekipy orange oraz dla całej rodziny blogerów komentujących tutaj Wasze wpisy! :D Proszę tylko o jedno - nie zepsujcie w nowym roku taryf na kartę!... ;)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Pan Pikuś 17:26 31-12-2019
    Dużo zdrówka dla Was i dla nas! Szczęśliwego Nowego Roku 😊
    Odpowiedz
  • komentarz
    Krzysiek87 21:31 31-12-2019
    W Moim przypadku najważniejszą informacją ze świata telekomunikacji w 2020 roku jest to,że Orange podciągnie do Mnie światłowód-) W systemie jest już nawet podana konkretna data.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 23:54 31-12-2019
    Wszystkiego dobrego w Nowym roku dla Was jestem z Wami 11 lat Pozdrowienia dla zespołu Orange
    Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 15:50 01-01-2020
    Dołączę się do życzeń a jakże. :) Nie pamiętam jak długo na blogu ale numerowi telefonu leci już 19 rok :)
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej