;

Bezpieczeństwo

Nieufność nie zawsze szkodzi, czyli o socjotechnice słów kilka (0)

Rafał Jaczynski

11 czerwca 2010

Nieufność nie zawsze szkodzi, czyli o socjotechnice słów kilka
0

Jak bardzo byśmy się nie starali, najsłabszym punktem systemu informatycznego bardzo często okazuje się człowiek. Nawet najbardziej wymyślne sposoby kontroli dostępu nie pomogą, jeśli damy się nabrać wprawnemu socjotechnikowi…

Czy to naprawdę aż takie groźne? Przyjrzyjmy się sześciu najpopularniejszym regułom dotyczącym manipulacji wg. guru psychologii społecznej Roberta Cialdiniego i możliwościom ich wykorzystania.

•    Wzajemność. Jesteśmy „zaprogramowani” do odwdzięczania się za przysługę. Nawet jeśli dostaliśmy coś, co bez problemów znaleźlibyśmy w internecie, w zamian odruchowo możemy zrewanżować się informacjami poufnymi, albo po prostu kliknąć w podesłany nam link, nie zastanawiając się, gdzie może kierować.
•    Zaangażowanie i konsekwencja. Gdy raz przyjmiemy konkretną postawę, lub podejmiemy decyzję, bardzo ciężko jest się z niej wycofać, nawet gdy powstaje dysonans poznawczy. Jeśli „napastnik” przekona jedną osobę o tym, że ma prawo dostępu do poufnych informacji, ta osoba może uwiarygodnić jego wersję innym.
•    Społeczny dowód słuszności. Jeśli wystarczająco wiele osób uważa coś za słuszne/dobre, niejako automatycznie też odbieramy to podobnie. Na Facebooku nierzadko klikamy „Lubię to!” na profilach, które lubi wystarczająco wielu naszych znajomych, nie zastanawiając nad ich (profili, nie znajomych) wiarygodnością.
•    Lubienie i sympatia. Z zasady chętniej pomożemy ludziom, których znamy i lubimy. Do tego stopnia, że możemy z rozpędu otworzyć załącznik z otrzymanego „od nich” e-maila, który może okazać się wysłanych bez ich wiedzy wirusem.
•    Autorytet. Jak ogromna jest potęga autorytetu, pokazuje zarówno Eksperyment Milgrama, jak i fakt, że niestety wiele osób wciąż daje się złapać na phishingowe maile. Krótko mówiąc: to, iż ktoś mówi, że dzwoni z instytucmaji o poważnie brzmiącej nazwie, albo wygląda jak prezes korporacji, czy też jeździ drogim samochodem, niekoniecznie czyni go wiarygodnym. A fałszywy program antywirusowy nie jest godny zaufania tylko dlatego, że do złudzenia przypomina prawdziwy.
•    Niedobór. Świadomość, że czegoś może zabraknąć, wpływa na naszą ocenę sytuacji. Nie tylko chodzi o towary konsumpcyjne (oferta ograniczona czasowo), ale również o sam czas. Większości z nas zapewne zdarzyło się spotkać – bądź samemu użyć – z argumentem „Ale mi się bardzo spieszy!”. Jeśli to komuś się spieszy, a my damy się przekonać, jest bardzo prawdopodobne, że zapomnimy o bezpieczeństwie.

Według badań psychologów podatność na wymienione tutaj techniki jest w nas tak silnie zakodowana, iż w bardzo wielu przypadkach reagujemy automatycznie, bez cienia świadomości, że możemy być obiektami manipulacji. Zanim następnym razem klikniecie w dziwny link, otworzycie nieznany plik, czy wyświadczycie pozornie drobną przysługę nieznajomemu – zastanówcie się, czy nie jesteście właśnie manipulowani… I nie tylko w przypadków komputerów – także w codziennym życiu!

Źródło: Cialdini R. B. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Udostępnij: Nieufność nie zawsze szkodzi, czyli o socjotechnice słów kilka
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Filiżanka. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Odpowiedzialny biznes

Wybory w lesie (0)

Tomasz Sulewski

10 czerwca 2010

Wybory w lesie
0

Jeśli ktoś z Was mieszka na co dzień w innym miejscu niż to, gdzie ma meldunek, dziś ma ostatnią szansę, aby dopisać się do spisu wyborców. W razie jakichś problemów pomoc możecie znaleźć chociażby w serwisie „Głosuj bez meldunku„. Przypominam i zachęcam, bo sprawa jest ważna, a zostało już tylko 10 dni.

Tymczasem zupełnie nie musicie czekać, aby wziąć udział w innych wyborach. Bez względu na to gdzie jesteście zameldowani, o ile tylko macie dostęp do internetu, możecie już dzisiaj zagłosować w plebiscycie na ambasadora lasu. Wystarczy tylko, że wejdziecie na facebookowy profil naturatp.pl i poprzecie Rysia Puszczyńskiego, Jeża Jeremiego, albo Wiewiórkę Rudnicką.

Wybory są elementem kampanii ekologicznej usługi Grupy TP – e-faktury.  Z badań wynika, że w Polsce wystawia się ok. 4 miliardów faktur rocznie, co pochłania 20 000 ton papieru. A do wyprodukowania tony papieru potrzeba ok. 17 drzew. Wynika z tego, że rocznie, tylko na faktury wycinamy w ok. 340 000 drzew, czyi 170 hektarów lasu.

Liczby robią wrażenie, ale i tak najlepiej jest gdy o własnych problemach opowiadają bezpośrednio zainteresowani. Dlatego oddaliśmy głos zwierzakom. Na profilu akcji możecie znaleźć postulaty kandydatów i oddać swój głos na konkretny program. A więc ruszajcie do wirtualnych urn! Dość zaśmiecania i niszczenia środowiska!

Udostępnij: Wybory w lesie
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Dom. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Oferta

Wyniki konkursu i Mundial w HD (0)

Wojtek Jabczyński

9 czerwca 2010

Wyniki konkursu i Mundial w HD
0

Mecze polskiej reprezentacji rozegrane, czas na nagrody. Wyniki najbliżej wytypował sd i przytula bluetooth. Jak wygrasz trzeci konkurs dostaniesz nagrodę specjalną 🙂 Jeśli chodzi o strzelców, a właściwie ich brak to miałem kłopot. Ostatecznie zdecydowałem przyznać dwie równorzędne nagrody, które dostają Paweł i kotto. Wszystkich laureatów proszę o kontakt e-mailowy. Krótki komentarz po meczu z Hiszpanią. Wiemy, gdzie jesteśmy w szeregu i mamy dwa lata, aby ciężko pracując nie dać plamy na ME. Liczę, że zdążymy, a swoją drogą oglądanie na żywo, jak grają Hiszpanie – malina. Ludzie z absolutnie innej piłkarskiej bajki. Jeszcze dobra informacja dla fanów futbolu i zarazem posiadaczy naszej tv w ofercie satelitarnej. Od jutra dołączamy TVP HD, który będzie przez miesiąc gratis, czyli Mundial w jakości High Definition! Po tym czasie TVP HD będzie w istniejącym już pakiecie HD.

Udostępnij: Wyniki konkursu i Mundial w HD
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Ciężarówka. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej