Odpowiedzialny biznes

Nowa-Koncepcja i Niespodziewane-Kłopoty

Tomasz Sulewski Tomasz Sulewski
29 czerwca 2010
Nowa-Koncepcja i Niespodziewane-Kłopoty

Najpopularniejszy polski serwis społecznościowy się zmienia. Nowa marka, nowe logo, nowe funkcjonalności - wszystko po to, by z jednej strony móc skutecznie konkurować z innymi portalami, z drugiej zaś, by utrzymać lojalność aktualnych użytkowników. A jest o co walczyć, bo choć Nasza-Klasa (obecnie już NK) wciąż jest absolutnym liderem społecznościówek nad Wisłą (według majowych badań CBOSu 95% polskich użytkowników portali miało konto w tym serwisie - co w sumie daje zawrotną liczbę ok. 14 mln osób), w ostatnich miesiącach, niewątpliwie pod wpływem rozwoju Facebooka, wyraźnie dało się odczuć rosnące zniechęcenie internautów do formuły "spotkań klasowych".

Według Joanny Gajewskiej, rzeczniczki NK, koncepcja zmian w serwisie to przemyślana strategia: "Wdrażanie nowych narzędzi (Śledzik, aktywni znajomi, NKtalk) i rozwijanie niektórych już istniejących (np. poszerzanie funkcjonalności związanej z "bierną komunikacją" - galerii zdjęć) odbywało się w sposób systematyczny przez ostatnie dwa lata i miało za zadanie przemieniać NK z serwisu szkolnego w kompletną platformę komunikacyjną. Obecnie nasza główna gałąź rozwoju jest uzupełniania przez dwie inne. Naszym zdaniem istotną ścieżką rozwoju serwisów społecznościowych jest poszerzanie ich oferty o pozycje związane z rozrywkową i kontentem. NK niebawem będzie wdrażało "rozrywkowe" gry i grupy, rozwijamy także Śledzika. W ogólnym zarysie trendy rozwojowe, o których tu mówimy, są znamienne nie tylko dla NK czy Facebooka, ale dla niemal wszystkich podmiotów spod szyldu SNS. Tym "prawie, które robi różnicę", jest zrozumienie specyfiki rynku, na którym dany serwis egzystuje."

Okazało się jednak, że polska specyfika może zaskoczyć. NK, realizując zmiany w portalu, przedstawiła użytkownikom do akceptacji nowy regulamin. Rzecz o tyle normalna, co i powszechna, nie tylko przecież w serwisach społecznościowych. Spotkało się to jednak ze sprzeciwem części internautów, którzy oburzyli się na zapisy zezwalające NK na wykorzystywanie w celach np. marketingowych danych umieszczanych przez nich na profilach. Fora internetowe zawrzały, a część osób na znak protestu pokasowała swoje konta. Kilku moich znajomych obwieściło to nawet na facebookowych profilach.

Wygląda na to, że NK paradoksalnie padło ofiarą swojej własnej otwartości i dbałości o klienta, a jednocześnie ignorancji swoich klientów. "NK jako jedyny podmiot społecznościowy obecny na naszym rynku "wyciągnął" różne zapisy na wierzch." - komentuje sprawę Gajewska. "Regulamin to jedna regulacja, natomiast niezależnie od niego NK zbiera dobrowolne oświadczenia woli związane, np. z pozwoleniem na posługiwanie się wizerunkiem i czyni to w sposób jak najbardziej jawny, serwując te zapisy oddzielnie - poza regulaminem, zachęcając do zapoznania się z nimi oraz prosząc o potwierdzenie wyrażonych zgód. Inne podmioty serwują analogiczne zapisy w gąszczu innych regulacji."

Zastanawiam się, ilu użytkowników serwisów społecznościowych choć raz przeczytało regulamin, który akceptują przy rejestracji. I ilu spośród tych, którzy na innych portalach pomstują na NK zdaje sobie sprawę, że także te ich wypowiedzi mogą zostać użyte przez właścicieli serwisów. Cała sprawa przypomina mi trochę sytuację człowieka, który kupił samochód, a potem dziwi się, że musi go tankować, bo "przecież nikt mu nie powiedział". Tak to się już składa, że portale społecznościowe, żeby działać zgodnie z prawem, muszą uzyskać od użytkowników zgodę na przetwarzanie ich danych. Rozumiem, że może się to nie podobać - w takiej sytuacji lepiej jest po prostu wycofać się z jakiejkolwiek społecznościowej aktywności.

Mam nadzieję, że cała sprawa, niepotrzebnie chyba rozdmuchiwana przez media, będzie miała przede wszystkim wymiar edukacyjny. Internet jest narzędziem bardzo pomocnym, ale jak to z każdym narzędziem bywa, trzeba umieć go używać. I cieszę się, że NK postanowiło uczciwie zakomunikować zmiany i rzetelnie potraktować odbiorców. To dobry wzór dla konkurencji - oby tak dalej.


Oferta

Od lipca zmiany w roamingu

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
29 czerwca 2010
Od lipca zmiany w roamingu

Zaczynamy się wakacyjnie rozjeżdżać po świecie, dlatego chcę przypomnieć o zmianach w roamingu, które będą obowiązywały w krajach UE od 1 lipca. Chociaż Komisja Europejska obniżyła ceny w euro to słaba złotówka w tym roku zdecydowanie nam nie służy, stąd zmiany nie mogły być duże. Cena połączenia wychodzącego pozostała bez zmian - 1,79 zł/min , połączenie odbierane spadło do 0,74 zł/min (było 0,85 zł), a SMS to teraz 0,54 zł (0,57 zł). Ceny detaliczne transmisji danych w roamingu nie uległy zmianie (KE ich nie reguluje). Ważną zmianą jest wprowadzenie automatycznego limitu transmisji danych na poziomie 50 euro bez podatku, po przekroczeniu, którego dostęp do netu jest odcinany. Wcześniej, po osiągnięciu 80 proc., operator musi o tym ostrzec klienta. W przeliczeniu na złotówki limit to 240 zł. Oczywiście, jak ktoś chce to może go samemu zdjąć lub zlecić to operatorowi. Na koniec podróżującym polecam Travel Data Daily, czyli odnawialny pakiet 2 MB za 8 zł dostępny w krajach UE. Wszystkie podane przeze mnie ceny w złotówkach są brutto, czyli mają doliczony VAT. Więcej szczegółów www.orange.pl


Odpowiedzialny biznes

Pierwszy zlot blogowy za nami

Kasia Barys Kasia Barys
28 czerwca 2010
Pierwszy zlot blogowy za nami

To było wydarzenie, którego tak szybko nie zapomnimy. Mam wrażenie, że wszyscy świetnie się bawiliśmy i nauczyliśmy patrzeć na telekomunikację z różnych punktów widzenia. Dziękujemy, że znaleźliście czas aby nas odwiedzić. Zlot dał nam niepowtarzalną możliwość poznania się nawzajem i "pójścia tą drogą", parafrazując znanego klasyka :-) Chcemy, aby nasze blogi były miejscem swobodnej rozmowy i wymiany poglądów.

Zlotu nie mogli się doczekac wszyscy, zobaczcie dlaczego! Postaramy się, aby spotkanie blogowe było co roku, więc w kręgle, będziemy mieli szansę na rewanż. Zdjęcia możecie zobaczyć tutaj

Komentarze

Anonim
Anonim 16:15 29-04-2025

Czy to oznacza że wygasa poprzednia promocja z (łącznie) 1TB na rok? Miała obowiązywać do końca czerwca.

Odpowiedz
Anonim
Anonim 17:33 29-04-2025

Jeśli numer został przeniesieniony gdy był regulamin z 1000GB na rok z możliwością włączenia do końca czerwca, to po wysłaniu TAK można odebrać obiecany przez Orange bonus? Druga sprawa, dlaczego Państwo usuwacie bez żadnej informacji ze strony regulamin z datą do końca czerwca 2025, a pod tym samym linkiem jest zupełnie inny PDF.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 08:52 30-04-2025

Pani Beato!!! Prosimy o odpowiedź na pytania zadane przez „Anonima”!!!
Też jestem ciekawy, jaka jest wasza interpretacja działania aktualnych i nie odwołanych przez was regulaminów!… :/

Odpowiedz
mike278
mike278 14:26 30-04-2025

Przyznam że też ciekawość mnie zżera jak mogą magicznie znikać regulaminy. I co na to np UKE.

Odpowiedz
Słabo
Słabo 17:32 03-05-2025

To kiepska promocja, bo tak naprawdę jest to likwidacja bonusowych GB, teraz trzeba będzie doładowywać się za 35 zł/mc po tych 3 miesiącach. Chyba czas zmienić operatora.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 17:58 04-05-2025

Słabo – przecież to nie promocja dla obecnych, a dla przenoszących! To CO TY chcesz zmieniać??? Daruj sobie… :/

Odpowiedz
Wojtek Jabczyński
Wojtek Jabczyński 09:20 05-05-2025

Temat podmiany regulaminu. Stary przenieśliśmy do archiwum i tam możecie go znaleźć. Nie oznacza to, że przestał obowiązywać. Regulaminy nie wykluczają się wzajemnie. Uznaliśmy, że tak będzie rozsądnie z punktu widzenia oferty dla nowych klientów – widzą aktualną propozycję.

Odpowiedz
mike278
mike278 12:04 05-05-2025

Wojtku doprecyzuje proszę. Oznacza to że klient może wybrać z której promocji korzysta?

Odpowiedz
    Wojtek Jabczyński
    Wojtek Jabczyński 13:23 05-05-2025

    Nie może. Od 28 kwietnia obowiązuje tylko nowa promocja.

    Odpowiedz
Anonim
Anonim 13:18 05-05-2025

Dziękuje Panie Rzeczniku za odpowiedź, od strony klienta (przynajmniej w chwili pisania komentarza) na stronie Dokumenty Orange, Mobile, Oferta na kartę w aktualnych znajduje się tylko najnowsza wersja regulaminu za przeniesienie. Po zmianie zakładki na archiwalne nie ma starego regulaminu.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 15:39 05-05-2025

Wojtku!!! Cyt. „…widzą aktualną propozycję.” Bez urazy, ale ta starsza promocja też jest przecież AKTUALNA!!! do jasnej ciasnej… Po kiego robicie nową promocję, skoro trwa ta starsza??? Narobiliście bałaganu na bogato!… Jeśli ktoś skorzystał z tej nowej promki, może się upomnieć o tą wcześniejszą, bo taką ma wolę??? Oba regulaminy przecież obowiązują??? :/

Odpowiedz
mike278
mike278 16:34 05-05-2025

Oba regulaminy obowiązują ale skorzystać możesz tylko z nowszej promocji. Jak u Bateji. Czego nie rozumiesz. 😀

Odpowiedz
Marcin
Marcin 16:56 05-05-2025

Proszę to jeszcze konsultantom wytłumaczyć…

Odpowiedz
emitelek
emitelek 19:40 05-05-2025

mike278 – Ty do mnie??? Jeśli tak, to owszem NIE ROZUMIEM!!!
Ps. Co to Bateja?… :O

Odpowiedz
mike278
mike278 13:15 06-05-2025

Bareja miało być. Ten który tak dobrze ukazywał absurdy PRLu. Tego państwa nie ma ale absurdy pozostały.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 16:37 07-05-2025

mike278 – Bareję znam, jak coś 😉 Znam PRL i to od młodych lat. Nienawidziłem tego systemu i tak mi do dzisiaj pozostało 😀

Odpowiedz
Scroll to Top