Bezpieczeństwo

Ochrona sprzętu przed burzą

Monika Rybak Monika Rybak
01 lipca 2019
Ochrona sprzętu przed burzą

Właśnie rozpoczął się okres burzowy. Dziś alerty pogodowe dostanie bardzo wielu z nas.

Za moich czasów….

Pamiętam jak moja babcia zawsze wyłączała radio z kontaktu gdy tylko zaczynało grzmieć.

Mam wrażenie, że z biegiem lat staliśmy się bardziej pewni, że nic nam nie grozi, że jesteśmy bezpieczni w naszych betonowych twierdzach.

Nadeszło kolejne upragnione lato, a wraz z nim burze. Dlatego czas przypomnieć sobie o tym, jak ochronić przed nimi sprzęt. Tym bardziej, że rozwój technologii sprawia, iż nasze urządzenia są coraz bardziej ekskluzywne i nowoczesne a co za tym idzie – bardziej kosztowne.

Czy wiedzieliście że….

nie tylko ten piorun sieje zniszczenie, który uderzy bezpośrednio w instalację lub sieć?

Wystarczy, że grzmotnie w pobliżu takiej sieci czy instalacji aby zniszczyć podłączony do niej sprzęt. Pół biedy jeśli skończy się na kosztownej naprawie, ale czasem nawet najlepszy informatyk, nie odzyska naszych zdjęć, które od lat studenckich kolekcjonowaliśmy na komputerze.

Profilaktyka i nie tylko

Zatem, co zrobić aby zabezpieczyć sprzęt przed wyładowaniami atmosferycznymi?

  • Numer jeden – to oczywiście piorunochrony, ale to nie zawsze zależy od nas jeśli nie jesteśmy administratorami budynku. Poza tym, teraz prawie każdy budynek takowe posiada.
  • Najłatwiej i najszybciej jest zwyczajnie odłączyć z gniazdek wszystkie urządzenia elektryczne. Pamiętajmy, że w ramach gwarancji nie naprawimy „spalonego” sprzętu. Serwis doskonale rozpozna jeśli przyczyną awarii był grom z jasnego nieba.
  • Czasami samo odłączenie zasilacza to za mało. W przypadku takich sprzętów jak telewizor najlepiej odłączyć też antenę. Podobnie rzecz się ma z kablem od routera, internetu.

Tyle ode mnie w żołnierskim skrócie. Więcej o ochronie sprzętu opowie mój kolega po fachu, Igor:

Zapraszam też do lektury: Ochrona sprzętu przed burzą

Na wszelki wypadek

Nie muszę pisać, że nie tylko o telewizorach, routerach i komputerach trzeba pamiętać. Jakkolwiek to brzmi – piorun nie wybiera. W czasie burzy tak samo zagrożone są inne sprzęty np., lodówki, zamrażarki. Korona z głowy nam również nie spadnie, jeśli raz na jakiś czas zrobimy back up danych na komputerze.

A tak w ogóle, już abstrahując od ochrony sprzętu to latarka z zapasem baterii też powinna być zawszę pod ręką ;)

Stay safe!

Komentarze

MAURYCY
MAURYCY 11:14 01-07-2019

Profilaktyczne wyłączanie całego sprzętu z gniazdek to trochę żmudna robota, chyba łatwiej odciąć główny wyłącznik prądu (o ile to zda egzamin). Co innego kable antenowe, sieciowe itd. które też by trzeba odpinać. Jednakże przy obecnych anomaliach i możliwych burzach prawie codziennie przez kilka miesięcy w roku to zajęcie chyba dla bezrobotnych siedzących w domu. Nie wiem komu by się to chciało robić wielokrotnie w ciągu miesiąca, nie mówiąc o skali roku. Lodówka ponadto nie lubi być odłączana od zasilania.

Odpowiedz
    PAWEŁ
    PAWEŁ 13:42 01-07-2019

    Wyłączenie samego prądu nic nie da . Jeśli wtyczka jest w gniazdku to w czasie burzy i tak może coś uszkodzić . Pytanie do Orange na ile procent chroni sprzęt listwa przepięciowa ?

    Odpowiedz
      pablo_ck
      pablo_ck 14:20 01-07-2019

      To raczej pytanie do producenta konkretnej listwy p/przepięciowej 🙂

      Odpowiedz
P
P 12:43 01-07-2019

Nigdy nie odłączałem urządzeń na czas burzy, i jak dotąd zepsuła się tylko jedna rzecz – zasilacz do liveboxa jedynki 😛

Odpowiedz
Mateusz
Mateusz 12:45 01-07-2019

Dobrze, że wspomnieliście o odłączaniu sieci z routera. Nie wiele osób zdaje sobie sprawę, że można w ten sposób stracić sprzęt.

Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 13:26 01-07-2019

Bardzo dobry artykuł ktory przypomina o konieczności wylaczenia urządzeń w trakcie burz – Brawo Orange ?☺

Odpowiedz
Luky
Luky 11:12 03-07-2019

Z innej beczki. Kto odpowiada za jakość strony i błędy merytoryczne na orange.pl ? Jako test polecam zamówić sobie internet stacjonarny o prędkości 300 i zweryfikować co będzie w podsumowaniu. O innych błędach nie wspomnę – próbuje czwarty raz zamówić usługę 😛

Odpowiedz
Pablo
Pablo 21:48 14-07-2019

Czy przewód od światłowodu też należy wypinać z funboxa?

Odpowiedz
    Sac
    Sac 15:28 22-08-2019

    Uwazales na fizyce w podstawowce?

    Odpowiedz

Sieć

Zaczęły się wakacje, także w naszej sieci

Piotr Domański Piotr Domański
01 lipca 2019
Zaczęły się wakacje, także w naszej sieci

Polacy ruszają na wakacje, z dala od miast, na łonie natury i wszechobecnego internetu delektują się niezakłóconą bliskością przyrody.

Idylla, lecz niezbyt prawdziwa...

Bo Polacy, także na wakacjach korzystają ze swoich smartfonów, tabletów i internetu, dokładnie tak samo intensywnie jak przed nimi.

Różnica leży tylko w tym kiedy ruszają surfować po internecie. Przed wakacjami wstajemy i zaczynamy nieco wcześniej – a szybki transfer danych rusza już około 6-7. Na wakacjach wstajemy później, jednak gdy już wstaniemy przewody zaczynają grzać się od danych. Różnica w ruchu między 20 maja a 24 czerwca w godzinach około południowych to 20%. W trakcie wakacji dużo dłużej siedzimy przy komputerach i więcej danych przesyłamy w nocy. Spójrzcie na ten wykres – różnica między ruchem w godzinach 23 a 2 rano przed wakacjami i w ich trakcie to nawet 20%.

Rużnica w ruchu między wakacjami, a wiosną w sieci Orange Polska

Dlatego zawsze tak mocno przygotowujemy naszą sieć na lato. Zdaję sobie sprawę, że w komentarzach pojawią się głosy, o tym że wakacje należy spędzać bez internetu. Mimo nim, nasi klienci chcą korzystać z szybkiej sieci przez cały czas i nie przejmują się tym, że wakacje nie są od tego ;-)

A jeżeli chcecie wiedzieć, kiedy to się skończy, zajrzyjcie do mojego wpisu z ubiegłego roku, gdzie pisałem że nasza sieć wie, kiedy kończą się wakacje.

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

Raport Zintegrowany Orange Polska 2018

Monika Kulik Monika Kulik
28 czerwca 2019
Raport Zintegrowany Orange Polska 2018

W dobie aktualnych dyskusji klimatycznych i ekonomicznych, warto postawić sobie pytanie – jaki jest wpływ naszej firmy na gospodarkę, społeczeństwo czy środowisko. My takie pytanie zadajemy sobie już od dawna, w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Co więcej – mierzymy nasz wpływ i pokazujemy go co roku w raportach rocznych.

Od 3 lat przygotowujemy Raport Zintegrowany, łącząc finansowe i niefinansowe wskaźniki w jeden spójny dokument, który pokazuje, z jakich zasobów zewnętrznych korzystamy, jak wygląda nasz model biznesowy, jakie są rezultaty i efekty naszych działań.

Taki Raport to dobra okazja, żeby pokazać, że firma wypracowuje zysk nie tylko w krótszej, ale też dłużej perspektywie, poprzez strategiczne podejście do rozwoju. Przynosi korzyści nie tylko finansowe, ale także społeczne czy środowiskowe. Nie tylko dla firmy, ale dla wszystkich jej interesariuszy - klientów, pracowników, społeczeństwa czy partnerów biznesowych.

Tak rozumiany zysk wypracowuje się nie tylko dzięki konkurencyjności – wyróżniającej się ofercie i lepszej obsłudze, ale też dzięki współpracy z partnerami biznesowymi i społecznymi. Nasze usługi są podstawą dla rozwoju komunikacji i transformacji cyfrowej. Obsługujemy miliony klientów indywidulanych i biznesowych, zatrudniamy tysiące pracowników w całej Polsce i mamy tysiące dostawców. Firma taka jak nasza, musi być świadoma znaczącego wpływu społecznego, jaki może wywierać. Dlatego ważne jest, by zarządzanie nią maksymalizowało pozytywne oddziaływanie i minimalizowało negatywne. Tylko wtedy możemy powiedzieć, że firma prowadzi swój biznes w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.

Zapraszamy Was do lektury naszego Raportu.

rysunek pokazujący nasz wpły społeczny na PKB, rynek pracy, inwestycje społeczne

Dane na 31.12.2018.

Komentarze

Paweł
Paweł 09:40 11-09-2025

Pani Kingo W miejscowości Iłża powiat Radomski. Jest Wasz nadajnik ulica Krzemieniec ( na tym nadajniku jest też konkurencja Plus) na zachód od Iłży ulica Batalionów chłopskich znajduje się nadajnik konkurencji Plus-a. Dlaczego Wasza firma nie ma na tym nadajniku swoje anteny? Z pewnością by to poprawiło zasięg na zachód m.in miejscowości Pakosław, Seredzice, Michałów) W wyżej wymienionych lokalizacjach występuje słaby zasięg LTE. ( Przeważnie 2G ) Skoro Plus może mieć na Waszym nadajniku anteny to Wasza firma powinna mieć na ich nadajniku. ( 1: 1)

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:02 23-09-2025

    Poza stacją przy ul. Krzemieniec, mamy także stację w okolicy Placu 11 listopada i ul. Garbarskiej – znajduje się ona kilkaset metrów od wspomnianej ul. Batalionów Chłopskich. Dlatego na ten moment nie planujemy uruchomienia stacji w tej lokalizacji.

    Odpowiedz
sebmag
sebmag 09:50 11-09-2025

Dzień dobry! Bardzo cieszę się, że temat 5G SA powoli, ale jednak rusza w Polsce. Oczywiście tekst świetny, bardzo polecam autorkę 😊
Jakie pasma będą wchodziły w agregację podczas tych testów 5G SA? Czy na niższych pasmach (700 MHz) bez udziału pasma C, też będzie możliwe osiągnięcie opóźnienia około 1 ms?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:09 09-10-2025

    Bardzo dziękuję, cieszę się! Testujemy różne kombinacje pasm 5G. Jeśli chodzi o opóźnienia, to obok zasobów radiowych istotny wpływ ma architektura sieci rdzeniowej. Spodziewamy się, że będą niższe niż dla 5G NSA, ale jak bardzo to przekonamy się właśnie podczas testów.

    Odpowiedz
5G
5G 09:56 11-09-2025

Pani Kingo, jak obecnie wygląda sprawa dostępu do pasm 5G 700/3500 dla klientów Orange w przypadku nowych modernizacji nadajników NetWorks na pozwoleniu T-mobile? Po jakim czasie włączany jest sygnał 5G dla klientów Orange?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:16 23-09-2025

    Nie jestem pewna o co Pan/Pani pyta, co to znaczy na pozwoleniu T-Mobile? Czy chodzi o modernizację istniejących nadajników czy o nowe stacje bazowe? Modernizacja może, ale nie musi związana z uruchomieniem 5G. Ponadto każdy operator dysponuje swoimi pozwoleniami radiowymi, ma swoją konfigurację pasm i technologii.

    Odpowiedz
sebmag
sebmag 09:05 12-09-2025

I jeszcze jedno pytanie: czy testowana technologia opiera się na specyfikacji 3GPP Rel. 16, 17 czy 18?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:10 09-10-2025

    Na specyfikacji Rel. 16.

    Odpowiedz
Pijo
Pijo 16:32 22-09-2025

Pani Kingo, w okolicy Łochowa, woj. Mazowieckie, kilka sajtow na uruchomione pasmo 700MHz W technologii LTE. To dość nietypowe, bo w innych rejonach kraju to pasmo uruchmiacie w NSA. Czy to jakiś trial w tym rejonie? Czy to samo LTE700 czy może DSS700?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:05 23-09-2025

    Nie jest to trail ani DSS. Ze względów sieciowych zdecydowaliśmy o uruchomieniu sieci LTE w paśmie 700 MHz.

    Odpowiedz
Marek
Marek 10:27 23-09-2025

Dziwi mnie jedno, że urządzenia (modemy, telefony) do 5G SA już są na rynku od dawna, a sieci niestety są dosyć daleko w tyle…

Odpowiedz
Jarek
Jarek 18:10 23-09-2025

W takim tempie to my (abonenci) będziemy korzystać z 5G SA może za 10 lat 😉

Odpowiedz
sebmag
sebmag 07:43 24-09-2025

Dokładnie. I mówiąc „od dawna” okazuje się, że jest to około 5 lat 😉

Odpowiedz
Paweł
Paweł 18:14 24-09-2025

Pani Kingo dla szkoda ponieważ jak już wspomniałem wcześniej na zachód występuje bardzo słaby zasięg LTE.

A ten nadajnik ulica Muzyki 1. To zasięg LTE to praktycznie wystarczy na miasto.

Odpowiedz
Wojci3ch
Wojci3ch 21:58 25-09-2025

Witam kiedy w miejscowości Czemierniki 5G ? W mniejszych miejscowościach w okolicy już jest

Odpowiedz
Qklon
Qklon 01:26 29-09-2025

Czy w okolicach miejscowości Iwla 38-450 jest planowana jakaś nowa stacja? Zasięgu wewnątrz tam wcale nie ma, a na zewnątrz tylko 2G. Konkurencja działa. Najbliższe nadajniki Orange są w Zboiskach i Nowym Żmigrodzie, obydwa przysłonięte przez góry i nie dolatują.

Odpowiedz
Andrzej
Andrzej 15:42 08-10-2025

W miejscowości Jawor pow. Jaworski na mapach Orange pojawil sie zasieg 5G, a tymczasem nadal jest tylko LTE

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:21 09-10-2025

    Może być lokalnie dostępny zasięg 5G w technologii DSS i/lub w paśmie 700 MHz. Proszę się upewnić, czy ma Pan telefon, który obsługuje sieć 5G oraz czy w ustawieniach telefonu jest wybrany odpowiedni typ sieci komórkowej.

    Odpowiedz
sebmag
sebmag 07:43 13-10-2025

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Miłego dnia! 😊

Odpowiedz
Scroll to Top