Odpowiedzialny biznes

Odpowiedzialne inwestowanie

Monika Kulik Monika Kulik
01 lutego 2012
Odpowiedzialne inwestowanie

Dziś będzie o pieniądzach, a raczej o ich odpowiedzialnym inwestowaniu. Co to znaczy? Na wielu giełdach istnieją tzw. fundusze SRI, które zawierają akcje spółek uwzględniających w swoich działaniach aspekty środowiskowe, społeczne czy ładu korporacyjnego - ESG ( Environmental, Social, Governance). Tak funkcjonuje także Respect Index na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wczoraj ogłoszono skład 4 edycji tego Indeksu, z naszym udziałem ;).

Odpowiedzialne inwestowanie to przede wszystkim nasze zainteresowanie, jakie spółki czy projekty wspieramy pośrednio swoimi pieniędzmi. Ale można iść z tym krok dalej i bardziej się zaangażować.

Wczoraj miałam okazje posłuchać bardzo dobrej opowieści o takim właśnie zaangażowaniu. A jej autorem był Muhammad Yunus laureat pokojowej Nagrody Nobla. Miał on trochę niestandardowy pomysł na inwestowanie - pożyczanie biednym. Takie jest podstawowe założenie Grameen Banku, który powstał w Bangladeszu w 1983 roku. Pożyczkobiorcy tego banku są jednocześnie udziałowcami - nabywając 1 akcję. To bank, który działa tam, gdzie nie docierał tradycyjny system bankowy – na wsiach, a służy tym, którzy nie mieli by szansy na dofinansowanie swoich miniprzedsiebiorstw – biednym - głównie kobietom ( ponad 90%). Dziś podobne do niego instytucje zajmujące się mikrokredytami znajdują się na całym świecie i całkiem dobrze sobie radzą.

Ale sami poczytajcie jego historię - właśnie wyszła książka „Bankier ubogich - historia mikrokredytu”.


Oferta

Taniej do Rosji w roamingu

Redakcja Bloga Redakcja Bloga
31 stycznia 2012
Taniej do Rosji w roamingu

Jutro wprowadzamy kolejną obniżkę cen w roamingu. Do końca 2012 r. połączenia telefoniczne, SMS-y oraz transmisja danych w roamingu międzynarodowym z Rosją będą rozliczane według stawek obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Oznacza to, że za minutę połączenia wychodzącego zapłacicie 1,70 zł zamiast 4,94 zł (obniżka o 66 proc.), a za minutę połączenia przychodzącego 0,53 zł zamiast 2,02 zł (obniżka o 74 proc.). Cena SMS-a spadnie do 0,53 zł, a transfer danych będzie kosztować 1,01 zł za 50 kb. Szczegóły znajdziecie jutro w komunikacie prasowym.


Rozrywka

Reklama nie wyrwie z fotela?

Marcin Dąbrowski Marcin Dąbrowski
31 stycznia 2012
Reklama nie wyrwie z fotela?

Na stadionie Cracovii hinduska telewizja Ten HD nagrała reklamę zachwalającą jakość transmisji meczów na swojej antenie. Spot jest efektowny, możecie go zobaczyć na końcu tego wpisu. Skłonił mnie jednak do zastanowienia, w jakim stopniu utożsamiamy dzisiaj sport z fizycznością, a w jakim - z przykuciem do kanapy.

Minister Sportu Joanna Mucha w wywiadach podkreśla, że jej priorytetem jest zaktywizowanie społeczeństwa. Tylko jak to osiągnąć? Wśród swoich znajomych słyszałem już wszystkie rodzaje wymówek. Za zimno, za daleko, za drogo, źle wyglądam, nie mam w czym, nie lubię, nie mam czasu, dla mnie już za późno, muszę się uczyć, gram za słabo, nie mam z kim.

Można obalić te „argumenty” bardzo szybko. Kompani do gry? Za niski poziom? Na portalu Gumtree.pl znajdziecie kategorię Społeczność, a w niej sport, taniec, partnerzy do gry. W ogłoszeniach ludzie szukają partnerów do biegania i na siłownię, do tańca i tenisa, zawodników do amatorskich drużyn we wszystkich dyscyplinach, o różnym poziomie zaawansowania. Opory? Na siłowni, na basenie, na zajęciach fitness - w każdym miejscu można spotkać dzieci i emerytów, stałych bywalców i debiutantów, o różnej budowie ciała. Wszyscy są zajęci sobą, nikt nie zwraca uwagi na otoczenie, można się czuć zupełnie swobodnie. Motywacja? Ludzie ćwiczący wokół niesamowicie mobilizują do pracy.

Nie masz pieniędzy? Pójdź pobiegać! Przeczytaj, jak się ubrać, by uprawiać jogging w zimie. Nie masz w czym? Ze sportem jest jak z każdą dziedziną życia. Możesz zacząć karierę muzyczną od kupienia instrumentu, mikrofonu i wynajęcia studia nagrań albo po prostu zacząć śpiewać. Możesz zacząć uprawianie sportu od kupienia drogich butów, oddychających ubrań i wykupienia karnetu albo chwycić stare trampki i po prostu zacząć biec.

Wszyscy znamy świetne spoty promujące transmisje wydarzeń sportowych w telewizji. Ale w jaki sposób skutecznie zachęcić widzów do czynnego uprawiania sportu? Przypomniałem sobie reklamę angielskiej federacji piłkarskiej, ale aby ją zrozumieć zobaczcie najpierw spot firmy Nike:

Co zrobiła angielska Football Association? Powyższą reklamę Nike lekko zmodyfikowała… Zobaczcie sami.

Nie wiem, jak długo poczekamy na podobną reklamę w Polsce. Może Wy znacie jakąś polską reklamę zachęcającą do uprawiania sportu, bez uwzględniania reklam firm odzieżowych? Nie miałbym nic przeciwko temu, by obejrzeć taką reklamę jak ta obiecana na początku, z udziałem kibiców i piłkarzy Cracovii. Ale zwieńczoną napisem: „Nieważne, jaki jest Twój poziom. Dołącz do najbliższego klubu”.

Scroll to Top