
Kwestia wzmacniania dziewczynek i kobiet w dążeniu do równouprawnienia płci to jedno z największych globalnych wyzwań społecznych. Znajduje się na piątym miejscu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. To bardzo ważne, bo od lat funkcjonuje stereotyp, że płeć męska bardziej nadaje się do branży technologicznej, że są lepsi w matematyce.
Dziewczynki między 10. a 15. rokiem życia silnie to odczuwają w swoim otoczeniu. A trzeba pamiętać, że już w tak młodym wieku kształtują się ich aspiracje oraz ambicje. I również wtedy dziewczynki zaczynają potykać się o bariery osadzone właśnie w stereotypach czy oczekiwaniach i ograniczeniach np. społecznych. Naukowcy sprawdzili działanie mózgu na podstawie testu umiejętności matematycznych. Rozwiązywała go setka dzieci w wieku od 3 do 8 lat. I nie udało się zauważyć różnic pomiędzy dziewczynkami a chłopcami.
Wspieranie dziewczyn jest bardzo ważne, aby móc zwiększyć ich szanse względem mężczyzn we wszystkich obszarach życia. Sami rodzice, wychowawcy w przedszkolu czy nauczyciele w szkole niekiedy powielają zachowania i nawyki stereotypowe. Wynika to z naszych dotychczasowych doświadczeń życiowych czy z oczekiwań społecznych. Zaczyna się od zakupu zabawek czy podpowiedzi, jak dzieci mają spędzać czas np.: dla chłopców zajęcia z robotyki a dla dziewczynek plastyczne. W większości przypadków dziewczynki nie dostają od rodziców zabawek konstruktorskich, narzędzi czy robotów. W szkole stereotyp dziewczynki, która powinna interesować się bardziej przedmiotami humanistycznymi, jest jeszcze mocniej utrwalany. Genialnymi matematykami, inżynierami, wymienianymi w podręcznikach i filmach są prawie zawsze mężczyźni.
Jak mogę jako matka wesprzeć moją 10 letnią córkę?
Pokazujmy dziewczynkom, że mogą być świetne. Mogę jej powiedzieć, że matematyka jest tym, w czym może być dobra, że zajęcia z robotyki też są dla niej, że da radę z programowaniem tak jak na przykład wiele dziewczynek w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange . Mogę kupić jej książkę „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek. 100 historii niezwykłych kobiet”. Książka pokazuje sylwetki kobiet silnych, zmieniającyh świat, które są odkrywczyniami, naukowczyniami, konstruktorkami. Mogę wyszukać informację i opowiedzieć o Katherine Johnson – amerykańskiej matematyczce pracującej dla NASA (bez niej nie byłoby pierwszego człowieka na Księżycu) czy Margaret Hamilton – programistce, która także pracowała dla NASA. Albo o Susan Wojcicki – amerykańskiej ekonomistce, która szefuje od wielu lat YouTube. Może tata lub mama zaprosić ją do składania komputera, czy wymiany żarówki.
Pamiętajmy jako rodzice, że różnice w budowie mózgów to nie cecha wrodzona, lecz nabyta. Mózg jest bardzo plastyczny. To, jakie bodźce do niego docierają, zmienia jego architekturę. Tylko dzięki temu zresztą jesteśmy w stanie się uczyć, przystosowywać do nowych warunków.
Porozmawiałam z Marzeną Ołubek, ekspertką R&D, która na co dzień pracuje w Orange Innovations i zajmuje się dostarczaniem i rozwojem produktów Data-AI. Sama potwierdza, że kobiety w IT to wzmocnienie branży.
Czas położyć kres stereotypom, że IT jest tylko dla chłopców. Tylko jak to zrobić?
Dziewczynki dopóty będą kierowały się stereotypami, dopóki będą tego uczone. Dlatego tak istotne jest wpieranie różnorodności, zachęcanie wszystkich dzieci do rozwoju kompetencji przyszłości, w tym cyfrowych niezależnie od płci. Obecnie w całej Polsce działają szkoły nauki kodowania, programowania dla dzieci, gdzie rozwijane są umiejętności jutra tj. myślenie analityczne, rozwiązywanie złożonych problemów, programowanie i korzystanie z danych.
Warto podkreślić, że to właśnie kobiety są pionierkami rozwoju branży IT. Pierwszy programowalny komputer cyfrowy ENIAC został stworzony w 1946 r. przez zespół składający się z sześciu kobiet. I to nie jest odosobniony przykład. W latach 40. programowaniem w większości zajmowały się kobiety, więc stereotypy, które funkcjonują teraz pojawiły się dużo później.
Jak zachęcać dziewczynki do zastania np. programistkami?
Obecnie wiele kobiet pracuje w zaawansowanych technologiach, w branży IT i pokrewnych, które są najlepszym przykładem i dowodem na to, że dziewczyny mogą świetnie odnaleźć się w stereotypowo męskim świecie. Warto poszerzać świadomość młodych dziewczyn, dzielić się wiedzą i tutaj dużą rolę mają właśnie kobiety sukcesu, które mogą wspierać nowe pokolenia – być mentorkami i wzorem do naśladowania dla młodych dziewczyn.
Jak wspierać dziewczynki w edukacji w kierunku IT?
Ja wspieram moja 3-letnią córkę poprzez wspólne czytanie książeczek dla dzieci dotyczących kodowania np. „Domowe kodowanie. Rodzina Treflików”. W tej książce rozwiązujemy zagadki, szyfry i inne tajemnice – używając kodu. Nie zdajemy sobie sprawy, że tak naprawdę codzienne czynności jak sprzątanie, gotowanie, czy pranie to czynności, które wykonuje się według określonej instrukcji. Pralkę trzeba zaprogramować, przepis kulinarny to algorytm tworzenia potrawy, a klocki można poukładać według kolorów i kształtów.
Taka nauka poprzez zabawę to łagodny i przyjazny sposób wprowadzania dzieci w świat logicznego myślenia, dedukcji i obserwacji. Dzięki niej oswajamy je z nowymi pojęciami, które stają się dla nich bardziej zrozumiałe, a przy tym wzbudzamy w dzieciach pozytywne skojarzenia, ponieważ kodowanie może być rewelacyjną zabawą.
Czy technologia ma płeć?
Już dawno minęły czasy, gdzie tylko mężczyźni mogli wejść do świata IT, a kobiety gorzej radzą sobie w przedmiotach ścisłych. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że nie ma „chromosomu” technologicznego, który determinowałby predyspozycje do pracy ze względu na płeć.
Wręcz przeciwnie, kobiety są zdolne i ambitne, co potwierdzają wyniki badania „Kobiety w Technologiach z 2020 r.”. Profesjonalistki bez problemu znajdują zatrudnienie, dobrze zarabiają i mają perspektywy rozwoju. W Polsce już teraz jest 30% programistek. A będzie ich więcej. 73% uczestników i uczestniczek pierwszej edycji Szkoły Kodowania Orange Digital Center to kobiety. W FabLab powered by Orange działa projekt MakerWoman, w którym kobiety uczą się nowoczesnego rzemiosła, szlifują swoje kompetencje z dziedzin takich, jak projektowanie 3D, obsługa maszyn CNC, stolarka czy elektryka, żeby wymienić tylko kilka z nich…
Jeśli temat was zainteresował polecam także do posłuchania podcast o kobietach w technologiach: https://next.gazeta.pl/next/7,151243,28877056,kobiety-podbijaja-branze-it-te-zawody-przyszlosci-stoja-przed.html
Komentarze
-
Głupszego pytania nie słyszałem... :P
-
Oj widzę ze dopadł cię dzisiaj blue monday. Pozdrawiam ciepło
-
-
Super wpis 💪 Fajnie że są takie programy społeczne gdzie buduje się siłę kobiety w społeczeństwie. Choć są zawody gdzie dominują kobiety, a mężczyźni są wykluczani z pewnych stanowisk, ale i tam to się zaczyna zmieniać 😜💪
-
Moim zdaniem usilne "wyrównywanie szans" wyjdzie nam kiedyś bokiem. Czy wg Was stwierdzenie, że kobiety są bardziej empatyczne niż mężczyźni, również jest stereotypowe? "Naukowcy sprawdzili działanie mózgu na podstawie testu umiejętności matematycznych. Rozwiązywała go setka dzieci w wieku od 3 do 8 lat. I nie udało się zauważyć różnic pomiędzy dziewczynkami a chłopcami." A czemu to niby dowodzi? Do programowania wypada nieco większych umiejętności, niż te które mamy w wieku 8 lat. Podobne badanie wypadałoby zrobić choćby w wieku licealnym. Ponadto jak cytujemy jakieś badania to warto podać źródło. "Jak zachęcać dziewczynki do zastania np. programistkami?" Myślę, że dzieci należy zachęcać do rozwijania swoich pasji, niezależnie jakie one są. Dlaczego mamy je zachęcać do zostania programistkami, a nie śmieciarkami? Czy to jakiś gorszy zawód? Tam z pewnością mamy potężną dysproporcję ze względu na płeć. "73% uczestników i uczestniczek pierwszej edycji Szkoły Kodowania Orange Digital Center to kobiety". Skoro regulamin zakłada, że kobiety mają stanowić 50% uczestników oraz kobiety mają dodatkowe punkt za płeć, to wynik ten nie może dziwić. "Proces rekrutacji i kwalifikacji Uczestników Projektu będzie prowadzony z uwzględnieniem zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn". Monty Python nie wymyśliłby tego lepiej. Uważam, że nikt nie powinien być dyskryminowany ze względu na płeć. Każdy ma prawo pracować w zawodzie jakim chce.
-
Andrzej, powiem Ci jak ja na to patrzę. Rozwój technologii jest dobry, a różnorodność (w tym wypadku mam na myśli udział obu płci) jest dobra dla rozwoju każdej dziedziny. Zgodzisz się? Nie ma biologicznych/naturalnych ograniczeń działania kobiet w IT i w 'high tech' ogólnie. Ograniczenia są w tym jak działa nasze społeczeństwo. Na wszystkich szczeblach: bliższa i dalsza rodzina, szkoła od przedszkola do uniwersytetu. I to trzeba zmienić dla dobra nas wszystkich ogólnie i dla dobra wszystkich dziewczyn, które nie wierzą, że moga mieć fascynujacą pracę, bo od przedszkola słyszą, że to nie dla nich. Samo się to nie zmieni. Stąd te wszystkie akcje promujące. Jak o każdej promocji dużo się o tym słyszy, ale póki co są potrzebne. A IT to bardzo demokratczna i pojemna 'dziedzina' zmieścimy się wszyscy. Dopóki nas AI nie wykosi oczywiście :)
-
-
Artykuł ogólnie OK, nic odkrywczego, trochę taki klickbajt-owy. "Badania" przez "naukowców", bez podania żadnego źródła i potem szybkie mapowanie wyników dla dzieci 3-8 lat na dorosłych specjalistów... cóż... Ale to co wspomniał w komentarzach Andrzej, dot. Szkoły Kodowania Orange jest warte podkreślenia. W regulaminie* są zapisy: pkt. 9 (h): w rekrutacji premiowane będą kobiety pkt. 14: w projekcie przewidziany jest udział 50% kobiet. Czyli mamy tutaj siłowe wymuszanie równości, bo jeżeli 30% chętnych to kobiety, 70% mężczyźni, a musi być 50/50 to mamy tutaj odwrotną dyskryminację (mężczyzn). Chyba idziemy w złą stronę... * https://www.szkolakodowania.com/files/Regulamin%20rekrutacji_SK.pdf