
Poznaliśmy wyniki 19 edycji "Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie 2025". Zajęliśmy w nim pierwsze miejsce w kategorii telekomunikacja, technologia, media i rozrywka. Jesteśmy też w TOP3 w klasyfikacji generalnej. Ranking pokazuje jak firmy podchodzą do odpowiedzialnego biznesu w zakresie wyzwań społecznych, środowiskowych i ładu korporacyjnego.
W rankingu oceniana była jakość odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania. Firmy musiały odpowiedzieć w ankiecie na 70 szczegółowych pytań dotyczących m.in. klimatu, wykorzystywaniu surowców, pracowników, społeczności w których firmy działają, klientów, użytkowników oraz etyki. Twórcami Rankingu Odpowiedzialnych firm są prof. Akademii Leona Koźmińskiego dr hab. Bolesław Rok oraz analityk i redaktor Jarosław Horodecki.
Ruszyliśmy zanim to było modne
Orange był jedną z pierwszych firm raportujących działania w zakresie odpowiedzialności za środowisko i społeczeństwo. Edukowaliśmy nie tylko rynek, ale także naszych managerów jak ważne jest odpowiedzialne podejście do zarządzania firmą i włączenie odpowiedzialności w strategię biznesową firmy.

Od lat działamy w zakresie bezpiecznego i dostępnego dla wszystkich internetu. Dbamy o potrzeby klientów, społeczności lokalnych, w których jako firma istniejemy i dbamy o pracowników. Mierzymy się także z wyzwaniami środowiskowymi i klimatycznymi by Orange nie tylko ograniczył wpływ na środowisko, ale także wprowadzał rozwiązania pomagające innym podmiotom zmniejszać swój negatywny wpływ klimatyczny.
Jesteśmy członkiem programu Partnerstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu już 20 lat. To organizacja, która upowszechnia ideę odpowiedzialności na polskim rynku i zrzesza firmy odpowiedzialne społecznie i środowiskowo. W tym roku obchodzi ćwierć wieku działalności.
Na wczorajszej konferencji jubileuszowej FOB „Transformacja biznesu - scenariusze przyszłości”, rozmawialiśmy z ekspertami i przedstawicielami różnych branż m.in. o tym jak kształtować odporność biznesu w niepewnych czasach. Orange reprezentował członek zarządu ds. finansów Jacek Kunicki, który mówił różnych rodzajach odporności, w tym finansowej, operacyjnej, zasobów i decyzyjnej.
Strategiczne podejście do ESG daje nam szeroki ogląd na miejsce naszej firmy w krajobrazie gospodarczym, politycznym i społecznym. Pomaga też spojrzeć w sposób bardziej kompleksowy na oczekiwania interesariuszy, zarządzać ryzykiem, ale też dostrzegać szanse na rozwój biznesu.
Dzielimy się dobrymi praktykami
Podczas konferencji opublikowany został raport "Odpowiedzialny biznes w Polsce 2024. Dobre praktyki". Znalazło się w nim 957 przykładów dobrych praktyk, zgłoszonych przez 265 firm. Aż 75 proc. zgłoszeń pochodziło od dużych organizacji, ale małe i średnie przedsiębiorstwa coraz chętniej zajmują się kwestiami z zakresu ESG. W sumie zatrudniają ponad 847 tys. osób, co stanowi prawie 5 proc. wszystkich pracujących w Polsce. Co ciekawe, 84 proc. firm uwzględnionych w tegorocznej edycji zadeklarowało posiadanie strategii ESG lub zrównoważonego rozwoju. Co druga organizacja publikuje raport ESG, niefinansowy lub zintegrowany - niezależnie od formalnego obowiązku.
W raporcie znalazły się także dobre praktyki Orange Polska m.in. zarządzanie energią budynków, kampania społeczna „Nie przescrolluj życia”, Mega Misja dla przedszkoli, kurs dla seniorów „Mój ulubiony smartfon” i poradnik o ochronie wizerunków dzieci w internecie.
O dobrych praktykach, które znalazły się w Raporcie dowiecie się tutaj. Transmisję z konferencji obejrzycie tu.