Odpowiedzialny biznes

Pora na seniora

Monika Kulik Monika Kulik
14 grudnia 2021
Pora na seniora

Zakończyliśmy kolejny cykl warsztatów on-line dla seniorów, organizowanych na platformie ABC Senior wspólnie z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej. Na webinariach pokazywaliśmy, jak internet pomaga w codziennym życiu oraz jak korzystać z niego bezpiecznie. O tym, jak włączyć internet w telefonie, wysłać maila, zainstalować aplikację czy porozmawiać z bliskimi na czacie komunikatora dowiedziało się ponad 750 seniorów. Kolejne warsztaty już w nowym roku.

Technologia na co dzień

Udało nam się spotkać z seniorami także w realu – na zaproszenie klubokawiarni „Pora na seniora” zorganizowaliśmy szkolenie stacjonarne. Nasi trenerzy pokazywali, jak skutecznie i bezpiecznie korzystać ze smartfonów. Na warsztatach seniorzy uczyli się między innymi, jak skonfigurować telefon, aby móc korzystać z różnych aplikacji pomagających w codziennych czynnościach, takich jak pisanie wiadomości i notatek głosem, bez potrzeby używania klawiatury. Przydatny okazał się także tłumacz, umożliwiający płynną rozmowę z drugą osobą w wybranym języku obcym.

Bezpieczeństwo

W szkolenie seniorów zaangażował się także nasz bloger Michał Rosiak, który pod hasłem „Bądź swoim własnym antywirusem” pokazywał seniorom, jak bezpiecznie poruszać się  w sieci i rozpoznać oszustów. Na zaproszenie Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych z Krakowa Michał prowadził warsztaty on-line dla liderów organizacji seniorskich i samych seniorów z Krakowa i okolicznych miejscowości.

W sumie w 2021 roku z naszych kursów on-line i stacjonarnych skorzystało ponad 800 seniorów. Dużym powodzeniem cieszą się też firmy edukacyjne dostępne na stronie www.orange.pl/dlaseniora. Uczą one, jak włączyć internet w telefonie, założyć konto w mediach społecznościowych czy skorzystać z aplikacji Mój Orange i opłacić e-fakturę.

Miasteczko Myśli

Podczas ostatniego Miasteczka Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” o społeczno – cyfrowym wykluczeniu seniorów mówili między innymi Marzena Rudnicka, prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej oraz dr Konrad Maj, psycholog społeczny, wykładowca USWPS. Technologie potrzebne są tam, gdzie mogą coś ułatwić, uprościć i pomóc w codziennym funkcjonowaniu, dlatego włączenie do cyfrowego świata osób starszych jest tak ważne.

Edukacja, pokazanie korzyści i zwiększenie kompetencji cyfrowych starszych osób to najlepszy sposób, aby to zrobić.

seniorki uczą sie korzystać ze smartfona

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 19:22 15-12-2021

Fajna akcja. Podziwiam!

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 20:22 15-12-2021

Fajna akcja. Podziwiam!

Odpowiedz

Rozrywka

To nie był najlepszy rok dla gier…

Bartosz Graczyk Bartosz Graczyk
13 grudnia 2021
To nie był najlepszy rok dla gier…

Pamiętacie rok 2020? Media trąbiły o potędze polskiego gamingu. Przed świętami z ust dziennikarzy nie schodziło hasło Cyberpunk 2077. Dzieło CD Projekt Red miało stać się “grą roku”. Realia były zgoła inne. Według plebiscytu The Game Awards - ten tytuł należy się produkcji o nazwie “Takes Two”, czyli “terapią dla par w formie gry”. To świadczy o tym, jak wyglądały ostatnie miesiące w branży gier komputerowych. Z jednej strony porażki i niedotrzymane obietnice, z drugiej - kreatywność i niecodzienne podejście do tematu. Czas podsumować świat gier w Anno Domini 2021.

Pierwszy rok nowej generacji konsol

Konsola Playstation 5 w Europie miała swoją premierę 19 listopada 2020 roku, natomiast  Xbox Series S/X - 10 listopada 2020 roku. Można je określić jako gamingowe szkraby. Niestety zarówno Sony jak i Microsoft w przeciągu ostatnich 365 dni nie zapewnło graczom szerokiej gamy gier ekskluzywnych. Pozycji do ogrania było kilka, a większość otrzymało “czasową wyłączność”. Na Playstation 5 zagraliśmy między innymi w: Deathloop oraz Kena: Bridge of Spirits…

Rekompensatą za małą bibliotekę gier była wsteczna kompatybilność. Jeżeli nie grałeś w gry z ostatnich lat, możesz je nadrobić na nowych maszynach. Zarówno na Xboxie jak i na Playstation.

Zdecydowanie w tym roku obóz Microsoftu wypadł lepiej pod względem wizerunkowym. Konkurencja do tej pory boryka się z dostępnością sprzętu na rynku Europejskim, Amerykańskim, a nawet Japońskim. Z Xboxem nie ma takich problemów. Microsoft prężnie rozwija ofertę Xbox Game Pass Ultimate, czyli abonamentu na gry.

W jej bazie znajduje się ponad 100 tytułów, które są na bieżąco aktualizowane. Oprócz tego w przeciwieństwie do Playstation, na zielonej platformie ukazały się gry ekskluzywne - bez przesuwania daty premiery. Wśród nich: The Medium, Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2 czy Halo Infinite - to wciąż mało, ale więcej niż na Playstation 5. Mimo tak słabego wyniku, wszystkie przedstawione powyżej produkcje były dostępne w dniu premiery dla wszystkich użytkowników abonamentu Xbox Game Pass. Możecie go zakupić za pomocą “Płać z Orange” w sklepie Microsoft.

Na pustyni nie ma wody, a na konsolach nie ma w co grać.

Opisując ten rok w głowie leci mi słynna piosenka Beaty Kozidrak  - “Nie ma wody na pustyni”. Dlaczego? Bo przez ostatnie 365 dni w dolinie graczy panowała premierowa susza. Nowe odsłony hitowych serii okazywały się być klapami, co widać po recenzjach. Mowa tu o takich tytułach jak: Battlefield 2042, Call of Duty Vanguard, czy niesławny Cyberpunk 2077. Rok 2021 można porównać do obiadu przygotowanego przez zapracowanych rodziców. Dostaliśmy odgrzewanego kotleta z niedogotowanymi ziemniakami, a pizza o którą prosiliśmy będzie w następnym tygodniu. Smutny obrazek- prawda?

Najbardziej oczekiwane produkcje jak God of War, czy Horizon: Forbidden West ujrzą światło dzienne co dopiero w następnym roku. Na ten moment musimy nacieszyć się niskiej jakości portami gier sprzed lat np: GTA The Trilogy: Definitive Edition (co jest żerowaniem na nostalgii), przesuwanymi premierami oraz niedopracowanymi blockbusterami. Sytuacja wygląda marnie, ale nawet w najciemniejszą noc można zauważyć światło nadziei. W tym przypadku jest to rynek gier indie, co dostrzegł jeden z najważniejszych gamingowych plebiscytów: The Game Awards.

The Game Awards - najlepsze gry 2021

Na imprezie, która odbyła się 9 grudnia poznaliśmy najlepsze gry roku w kilku kategoriach. Grą roku okazało się być “It Takes Two” - skromnie określany “terapią dla par” (swoją drogą tak samo określiła tę grę moja koleżanka redakcyjna - Ewa. Pozdrawiam Cię Ewa).

Przygodowa gra platformowa skradła serca graczom oraz recenzentom. Jej założeniem jest wspólne rozwiązywanie zagadek przez grę lokalną lub po sieci. Na portalu metacritic.com średnia ocen wynosi 89/100. To bardzo dobry wynik, który świadczy o wysokiej jakości produkcji, a co za tym idzie wybór zwycięzcy plebiscytu był uzasadniony.

W zestawieniu zwycięzców brakuje wielu gier wysokobudżetowych, a w tym również Cyberpunk 2077. Poniżej znajdziecie listę kategorii oraz uhonorowane produkcje:

Najlepsze udźwiękowienie Forza Horizon 5
Najlepsza gra niezależna Kena: Bridge of Spirits
Najlepsza gra aktorska Maggie Robertson, czyli Lady Dimitrescu z Resident Evil: Village
Najlepsza gra akcji Returnal
Najlepsza gra rodzinna It Takes Two
Najlepszy debiut niezależny Kena: Bridge of Spirits
Najlepszy kierunek artystyczny Deathloop
Głos graczy Halo: Infinite
Innowacje w dostępności Forza Horizon 5
Najlepsze RPG Tales of Arise
Najlepsza muzyka NieR Replicant
Najlepsza gra mobilna Genshin Impact
Najlepsza gra multiplayer It Takes Two
Najlepsza narracja w grze Marvel’s Guardians of the Galaxy
Najlepsza reżyseria Deathloop
Najlepsza gra akcji/przygodowa Metroid Dread
Najlepsze usługi w grze Final Fantasy XIV
Gra esportowa Leauge of Legends
Najlepsza bijatyka Guilty Gear Strive
Najlepsza gra VR/AR Resident Evil 4 VR
Gra strategiczna Age of Empires IV
Sportowa/Wyścigowa Forza Horizon 5
Najbardziej oczekiwana Elden Ring
Gra roku It Takes Two

Jaka jest przyszłość gamingu?

Jesteś niezadowolony z obecnej sytuacji? Spokojnie. Z autopsji wiem, że pierwsze lata żywota nowych generacji konsol to czas oczekiwania na rozwój branży. Programiści uczą się nowych środowisk, a gracze w międzyczasie otrzymują  gry wspierane przez stare maszyny. To okres przejściowy.

Patrząc na wydarzenia z bieżącego roku, możemy stwierdzić, że najgorsze za nami. W najbliższych miesiącach zagramy w produkcje, których premiery zostały przesunięte. Oprócz tego branża gier VR rozszerza się w zawrotnym tempie. Zarówno Oculus, Valve jak i HTC rozwijają technologię, która zaprowadzi nas w świat bardziej immersyjnego gamingu - w wirtualnej rzeczywistości. Facebook inwestuje w Metaverse, a co za tym idzie również w gaming. Jest nadzieja na to, że następny rok będzie pełen świetnych gier, które zapewnią setki godzin zabawy - ale o tym, w następnym wpisie z serii Graczyk o grach.

Ominęły Cię gry w tym zestawieniu? W sklepie Orange znajdziesz akcesoria do gry, które umilą Ci rozgrywkę jak np: Klawiatura czy myszka od SPC Gear. Jeżeli natomiast tak jak w grach komputerowych szukasz niecodziennych wrażeń - sprawdź headset VR od HTC.

Komentarze


Oferta

Ubrania z ładowarkami i rekordy pobierania aplikacji

Kasia Barys Kasia Barys
12 grudnia 2021
Ubrania z ładowarkami i rekordy pobierania aplikacji

Elastyczne baterie nadające się do prania

Naukowcy dokonali przełomu w zakresie szybko rozwijającej się gałęzi przemysłu odzieżowego wearable? Udało się stowrzyć elastyczne baterie, które można wszyć w tkaniny. To otwiera drogę do wielu interesujących zastosowań, jak ubrania monitorujące aktywność mięśniową czy takie wymieniające między sobą informacje.

Stworzono akumulatory z cynku i dwutlenku manganu, które są na dodatek tanie i bezpieczne. Zostały one zmielone na maleńkie cząsteczki i zintegrowane z polimerem w celu stworzenia ultracienkich elastycznych warstw, które można na sobie układać. W efekcie powstały elastyczne baterie,  charakteryzujące się pojemnością 160 mAh i zachowujące 75% pojemności po 500 cyklach ładowania i rozładowywania.

Ja chętniej kupiłabym sobie torebkę z ładowarką na smartfona :) a wy?

źródło: https://geekweek.interia.pl/technologia/news-elastyczne-baterie-nadajace-sie-do-prania-przelom-w-zakresie,nId,5699193

Rekordowe wydatki na aplikacje mobilne w 2021

W tym roku wydaliśmy więcej o 20% na aplikacje. Z opublikowanego właśnie raportu firmy analitycznej Sensor Tower wynika, że w tym roku na mobilne aplikacje i gry, zakupy w aplikacjach, aplikacje premium i usługi oparte na subskrypcjach wydaliśmy 133 miliardy dolarów.

Podobnie jak w poprzednich latach, wydatki nie rozkładają się równo pomiędzy App Store i Sklep. Użytkownicy systemu operacyjnego iOS wydają blisko dwa razy więcej niż użytkownicy Androida, co jest o tyle ciekawe, że tych pierwszych jest sporo mniej.

źródło: https://geekweek.interia.pl/technologia/news-smartfony-to-prawdziwe-skarbonki-rekordowe-wydatki-na-aplika,nId,5696618

A wy korzystacie z płatnych czy bezpłatnych aplikacji?

Komentarze

Scroll to Top