;

Odpowiedzialny biznes

Pora na seniora (1)

Monika Kulik

14 grudnia 2021

Pora na seniora
1

Zakończyliśmy kolejny cykl warsztatów on-line dla seniorów, organizowanych na platformie ABC Senior wspólnie z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej. Na webinariach pokazywaliśmy, jak internet pomaga w codziennym życiu oraz jak korzystać z niego bezpiecznie. O tym, jak włączyć internet w telefonie, wysłać maila, zainstalować aplikację czy porozmawiać z bliskimi na czacie komunikatora dowiedziało się ponad 750 seniorów. Kolejne warsztaty już w nowym roku.

Technologia na co dzień

Udało nam się spotkać z seniorami także w realu – na zaproszenie klubokawiarni „Pora na seniora” zorganizowaliśmy szkolenie stacjonarne. Nasi trenerzy pokazywali, jak skutecznie i bezpiecznie korzystać ze smartfonów. Na warsztatach seniorzy uczyli się między innymi, jak skonfigurować telefon, aby móc korzystać z różnych aplikacji pomagających w codziennych czynnościach, takich jak pisanie wiadomości i notatek głosem, bez potrzeby używania klawiatury. Przydatny okazał się także tłumacz, umożliwiający płynną rozmowę z drugą osobą w wybranym języku obcym.

Bezpieczeństwo

W szkolenie seniorów zaangażował się także nasz bloger Michał Rosiak, który pod hasłem „Bądź swoim własnym antywirusem” pokazywał seniorom, jak bezpiecznie poruszać się  w sieci i rozpoznać oszustów. Na zaproszenie Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych z Krakowa Michał prowadził warsztaty on-line dla liderów organizacji seniorskich i samych seniorów z Krakowa i okolicznych miejscowości.

W sumie w 2021 roku z naszych kursów on-line i stacjonarnych skorzystało ponad 800 seniorów. Dużym powodzeniem cieszą się też firmy edukacyjne dostępne na stronie www.orange.pl/dlaseniora. Uczą one, jak włączyć internet w telefonie, założyć konto w mediach społecznościowych czy skorzystać z aplikacji Mój Orange i opłacić e-fakturę.

Miasteczko Myśli

Podczas ostatniego Miasteczka Myśli „Włączaj. Nie wykluczaj” o społeczno – cyfrowym wykluczeniu seniorów mówili między innymi Marzena Rudnicka, prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej oraz dr Konrad Maj, psycholog społeczny, wykładowca USWPS. Technologie potrzebne są tam, gdzie mogą coś ułatwić, uprościć i pomóc w codziennym funkcjonowaniu, dlatego włączenie do cyfrowego świata osób starszych jest tak ważne.
Edukacja, pokazanie korzyści i zwiększenie kompetencji cyfrowych starszych osób to najlepszy sposób, aby to zrobić.

seniorki uczą sie korzystać ze smartfona

Udostępnij: Pora na seniora
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Truck. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:22 15-12-2021
    Fajna akcja. Podziwiam!
    Odpowiedz

;

Gaming

To nie był najlepszy rok dla gier… (4)

Bartosz Graczyk

13 grudnia 2021

To nie był najlepszy rok dla gier…
4

Pamiętacie rok 2020? Media trąbiły o potędze polskiego gamingu. Przed świętami z ust dziennikarzy nie schodziło hasło Cyberpunk 2077. Dzieło CD Projekt Red miało stać się “grą roku”. Realia były zgoła inne. Według plebiscytu The Game Awards – ten tytuł należy się produkcji o nazwie “Takes Two”, czyli “terapią dla par w formie gry”. To świadczy o tym, jak wyglądały ostatnie miesiące w branży gier komputerowych. Z jednej strony porażki i niedotrzymane obietnice, z drugiej – kreatywność i niecodzienne podejście do tematu. Czas podsumować świat gier w Anno Domini 2021.

Pierwszy rok nowej generacji konsol

Konsola Playstation 5 w Europie miała swoją premierę 19 listopada 2020 roku, natomiast  Xbox Series S/X – 10 listopada 2020 roku. Można je określić jako gamingowe szkraby. Niestety zarówno Sony jak i Microsoft w przeciągu ostatnich 365 dni nie zapewnło graczom szerokiej gamy gier ekskluzywnych. Pozycji do ogrania było kilka, a większość otrzymało “czasową wyłączność”. Na Playstation 5 zagraliśmy między innymi w: Deathloop oraz Kena: Bridge of Spirits…

Rekompensatą za małą bibliotekę gier była wsteczna kompatybilność. Jeżeli nie grałeś w gry z ostatnich lat, możesz je nadrobić na nowych maszynach. Zarówno na Xboxie jak i na Playstation.

Zdecydowanie w tym roku obóz Microsoftu wypadł lepiej pod względem wizerunkowym. Konkurencja do tej pory boryka się z dostępnością sprzętu na rynku Europejskim, Amerykańskim, a nawet Japońskim. Z Xboxem nie ma takich problemów. Microsoft prężnie rozwija ofertę Xbox Game Pass Ultimate, czyli abonamentu na gry.

W jej bazie znajduje się ponad 100 tytułów, które są na bieżąco aktualizowane. Oprócz tego w przeciwieństwie do Playstation, na zielonej platformie ukazały się gry ekskluzywne – bez przesuwania daty premiery. Wśród nich: The Medium, Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2 czy Halo Infinite – to wciąż mało, ale więcej niż na Playstation 5. Mimo tak słabego wyniku, wszystkie przedstawione powyżej produkcje były dostępne w dniu premiery dla wszystkich użytkowników abonamentu Xbox Game Pass. Możecie go zakupić za pomocą “Płać z Orange” w sklepie Microsoft.

Na pustyni nie ma wody, a na konsolach nie ma w co grać.

Opisując ten rok w głowie leci mi słynna piosenka Beaty Kozidrak  – “Nie ma wody na pustyni”. Dlaczego? Bo przez ostatnie 365 dni w dolinie graczy panowała premierowa susza. Nowe odsłony hitowych serii okazywały się być klapami, co widać po recenzjach. Mowa tu o takich tytułach jak: Battlefield 2042, Call of Duty Vanguard, czy niesławny Cyberpunk 2077. Rok 2021 można porównać do obiadu przygotowanego przez zapracowanych rodziców. Dostaliśmy odgrzewanego kotleta z niedogotowanymi ziemniakami, a pizza o którą prosiliśmy będzie w następnym tygodniu. Smutny obrazek- prawda?

Najbardziej oczekiwane produkcje jak God of War, czy Horizon: Forbidden West ujrzą światło dzienne co dopiero w następnym roku. Na ten moment musimy nacieszyć się niskiej jakości portami gier sprzed lat np: GTA The Trilogy: Definitive Edition (co jest żerowaniem na nostalgii), przesuwanymi premierami oraz niedopracowanymi blockbusterami. Sytuacja wygląda marnie, ale nawet w najciemniejszą noc można zauważyć światło nadziei. W tym przypadku jest to rynek gier indie, co dostrzegł jeden z najważniejszych gamingowych plebiscytów: The Game Awards.

The Game Awards – najlepsze gry 2021

Na imprezie, która odbyła się 9 grudnia poznaliśmy najlepsze gry roku w kilku kategoriach. Grą roku okazało się być “It Takes Two” – skromnie określany “terapią dla par” (swoją drogą tak samo określiła tę grę moja koleżanka redakcyjna – Ewa. Pozdrawiam Cię Ewa).

Przygodowa gra platformowa skradła serca graczom oraz recenzentom. Jej założeniem jest wspólne rozwiązywanie zagadek przez grę lokalną lub po sieci. Na portalu metacritic.com średnia ocen wynosi 89/100. To bardzo dobry wynik, który świadczy o wysokiej jakości produkcji, a co za tym idzie wybór zwycięzcy plebiscytu był uzasadniony.

W zestawieniu zwycięzców brakuje wielu gier wysokobudżetowych, a w tym również Cyberpunk 2077. Poniżej znajdziecie listę kategorii oraz uhonorowane produkcje:

Najlepsze udźwiękowienie Forza Horizon 5
Najlepsza gra niezależna Kena: Bridge of Spirits
Najlepsza gra aktorska Maggie Robertson, czyli Lady Dimitrescu z Resident Evil: Village
Najlepsza gra akcji Returnal
Najlepsza gra rodzinna It Takes Two
Najlepszy debiut niezależny Kena: Bridge of Spirits
Najlepszy kierunek artystyczny Deathloop
Głos graczy Halo: Infinite
Innowacje w dostępności Forza Horizon 5
Najlepsze RPG Tales of Arise
Najlepsza muzyka NieR Replicant
Najlepsza gra mobilna Genshin Impact
Najlepsza gra multiplayer It Takes Two
Najlepsza narracja w grze Marvel’s Guardians of the Galaxy
Najlepsza reżyseria Deathloop
Najlepsza gra akcji/przygodowa Metroid Dread
Najlepsze usługi w grze Final Fantasy XIV
Gra esportowa Leauge of Legends
Najlepsza bijatyka Guilty Gear Strive
Najlepsza gra VR/AR Resident Evil 4 VR
Gra strategiczna Age of Empires IV
Sportowa/Wyścigowa Forza Horizon 5
Najbardziej oczekiwana Elden Ring
Gra roku It Takes Two

Jaka jest przyszłość gamingu?

Jesteś niezadowolony z obecnej sytuacji? Spokojnie. Z autopsji wiem, że pierwsze lata żywota nowych generacji konsol to czas oczekiwania na rozwój branży. Programiści uczą się nowych środowisk, a gracze w międzyczasie otrzymują  gry wspierane przez stare maszyny. To okres przejściowy.

Patrząc na wydarzenia z bieżącego roku, możemy stwierdzić, że najgorsze za nami. W najbliższych miesiącach zagramy w produkcje, których premiery zostały przesunięte. Oprócz tego branża gier VR rozszerza się w zawrotnym tempie. Zarówno Oculus, Valve jak i HTC rozwijają technologię, która zaprowadzi nas w świat bardziej immersyjnego gamingu – w wirtualnej rzeczywistości. Facebook inwestuje w Metaverse, a co za tym idzie również w gaming. Jest nadzieja na to, że następny rok będzie pełen świetnych gier, które zapewnią setki godzin zabawy – ale o tym, w następnym wpisie z serii Graczyk o grach.

Ominęły Cię gry w tym zestawieniu? W sklepie Orange znajdziesz akcesoria do gry, które umilą Ci rozgrywkę jak np: Klawiatura czy myszka od SPC Gear. Jeżeli natomiast tak jak w grach komputerowych szukasz niecodziennych wrażeń – sprawdź headset VR od HTC.

Udostępnij: To nie był najlepszy rok dla gier…
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Heart. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:20 15-12-2021
    A dla kogo ten rok był dobry? Może jedynie dla producentów wyrobów medycznych/ochronnych.
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 20:21 18-12-2021
      Niestety totalna ściema nt. tzw. pandemii! Wirus jest, ale nie dajmy się zwariować!!!
      Odpowiedz
  • komentarz
    oburzony insekt 15:18 18-12-2021
    Witam. Ten rok nie był szczególnie udany dla gier ponieważ wasz internet nie zapewnił mi komfortu do grania w gry online, i bardzo skutecznie utrudniał czerpanie przyjemnosci z gier z powodu czegoś za co wam jeszcze placimy. Czasami nawet uniemożliwiał. Dobranoc.
    Odpowiedz
  • komentarz
    krol lir 22:01 22-04-2022
    jeden rok lepszy, drugi gorszy, ja tam nie narzekam, zawsze jest co pograc. Ogolnie czekam, az Golden Eggs Studio cos wypuszcza . Paweł Czarnecki tam trzyma reke na pulsie wiec na pewno powstanie cos fajnego
    Odpowiedz

;

Oferta

Ubrania z ładowarkami i rekordy pobierania aplikacji (2)

Kasia Barys

12 grudnia 2021

Ubrania z ładowarkami i rekordy pobierania aplikacji
2

Elastyczne baterie nadające się do prania

Naukowcy dokonali przełomu w zakresie szybko rozwijającej się gałęzi przemysłu odzieżowego wearable? Udało się stowrzyć elastyczne baterie, które można wszyć w tkaniny. To otwiera drogę do wielu interesujących zastosowań, jak ubrania monitorujące aktywność mięśniową czy takie wymieniające między sobą informacje.

Stworzono akumulatory z cynku i dwutlenku manganu, które są na dodatek tanie i bezpieczne. Zostały one zmielone na maleńkie cząsteczki i zintegrowane z polimerem w celu stworzenia ultracienkich elastycznych warstw, które można na sobie układać. W efekcie powstały elastyczne baterie,  charakteryzujące się pojemnością 160 mAh i zachowujące 75% pojemności po 500 cyklach ładowania i rozładowywania.

Ja chętniej kupiłabym sobie torebkę z ładowarką na smartfona 🙂 a wy?

źródło: https://geekweek.interia.pl/technologia/news-elastyczne-baterie-nadajace-sie-do-prania-przelom-w-zakresie,nId,5699193

Rekordowe wydatki na aplikacje mobilne w 2021

W tym roku wydaliśmy więcej o 20% na aplikacje. Z opublikowanego właśnie raportu firmy analitycznej Sensor Tower wynika, że w tym roku na mobilne aplikacje i gry, zakupy w aplikacjach, aplikacje premium i usługi oparte na subskrypcjach wydaliśmy 133 miliardy dolarów.

Podobnie jak w poprzednich latach, wydatki nie rozkładają się równo pomiędzy App Store i Sklep. Użytkownicy systemu operacyjnego iOS wydają blisko dwa razy więcej niż użytkownicy Androida, co jest o tyle ciekawe, że tych pierwszych jest sporo mniej.

źródło: https://geekweek.interia.pl/technologia/news-smartfony-to-prawdziwe-skarbonki-rekordowe-wydatki-na-aplika,nId,5696618

A wy korzystacie z płatnych czy bezpłatnych aplikacji?

Udostępnij: Ubrania z ładowarkami i rekordy pobierania aplikacji
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:16 14-12-2021
    Osobiście w 95‰ korzystam z bezpłatnych aplikacji. Ładna suma, 133 miliardy ?
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 20:25 18-12-2021
      Tak sobie zaśmiecasz komórkę? Jak Ty to wszystko wykorzystujesz? Potrzebujesz tyle badziewi???
      Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej