W grudniu ukazał się kolejny Barometr CSR - badanie Francusko – Polskiej Izby Gospodarczej. To dobra okazja, aby przyjrzeć się temu, jakie zmiany widzimy w postrzeganiu społecznej odpowiedzialności biznesu przez firmy i konsumentów.
Powody
Oczekiwania pracowników, dostawców, klientów czy społeczności lokalnych to zdaniem respondentów czynnik najbardziej wpływający na rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Twierdzi tak 62% badanych. Duże znaczenie me też szerzenie wiedzy na ten temat przez same firmy (49%), media (38%) czy organizacje (31%). Jednocześnie brak wiedzy, oprócz budżetu, jest też najważniejszym czynnikiem hamującym rozwój CSR (57%).
Zarządzanie
Nowe regulacje, dodatkowe wymagania dotyczące raportowania finansowego sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje specjalistów ESG (od ang. E - environmental, S - social, G - governance). W 25 % badanych firm jest oddzielny dział zajmujący się tym obszarem, a w innych - CSR przypisany jest do działu HR, PR czy marketingu. W 56% badanych firm za działania CSR odpowiada Zarząd lub Dyrekcja. Zarząd jest też angażowany w działania i strategię – w 73% badanych firm. Może to świadczyć o tym, że kwestie te zyskują na znaczeniu.
Korzyści
Gdy pytamy o korzyści biznesu z CSR – firmy wymieniają przede wszystkim wyniki inne niż finansowe - 38%, a 12% dodaje także wymierne wyniki finansowe. Martwi jednak to, że 37% firm nie mierzy tych wyników albo ma trudności w ich oszacowaniu – 35%. Może to dlatego, że CSR to dla 33 % firm działania doraźne, a nie długofalowa strategia – tę ma 45% badanych firm.
Świadomość
Ciekawe jest porównanie jak świadomość CSR wśród konsumentów oceniają firmy, a co myślą na ten temat sami konsumenci.
42 % firm uważa, że konsumenci nie znają pojęcia CSR, ale dostrzegają działania odpowiedzialnego biznesu i mają większe zaufanie do firmy (34% - w 2019 r.). 34% zaś, że znają pojęcie CSR, ale ich kryterium wyboru produktu czy usługi jest podyktowane innymi przesłankami (25% w 2019 r). Tylko 5% firm twierdzi, że wiedzą czym jest CSR i jest to dla nich istotny czynnik przy wyborze produktu czy usługi (13% w 2019 r.).
Badanie konsumenckie pokazuje zaś, że tylko 11% zna pojęcie CSR i wie co ono znaczy. Natomiast 22,7% słyszało to pojęcie, ale nie zna jego znaczenia. Jednocześnie ponad 45% badanych twierdzi, że unika produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Prawie 60% chce, aby firmy bardziej angażowały się w rozwiązywanie problemów społecznych, 62% - aby walczyły ze społeczną niesprawiedliwością.
Widzimy więc duże oczekiwania konsumentów, przy jednoczesnym braku wiedzy o społecznym zaangażowaniu firm, których produktu kupują.
Odpowiedzialność
Konsumencie widzą, że firmy mają duże możliwości i dużą władzę. Gdy pytamy, kto powinien więcej działać na rzecz ochrony klimatu, firmy wymieniane są w czołówce (ok. 70%). Jednocześnie 57,6% badanych odpowiada, że społeczeństwo i każdy z nas osobna ma taką odpowiedzialność.
Gdy pytamy firmy o walkę ze zmianami klimatycznymi na pierwszym miejscu wymieniają rządy – 86%. Dużą rolę przyznając też samorządom i społeczeństwu – po 74%. Na odpowiedzialność samego biznesu zawraca uwagę ok. 66%. Jednocześnie 77 % badanych firm przyznaje, że już prowadzi takie działania. 43% z nich firm liczy ślad węglowy, 59% ma wyznaczone cele dotyczące jego redukcji na poziomie globalnym a 30% również lokalnym.
Barometr pokazuje, że choć CSR nie jest jeszcze powszechnie znanym pojęciem, konsumenci oczekują konkretnych społecznych i ekologicznych działań ze strony firm. I coraz więcej firm zwraca uwagę na te oczekiwania i podejmuje konkretne zobowiązania.
Badanie CSR w praktyce – barometr Francusko Polskiej Izby Gospodarcze zostało przeprowadzone wśród 93 firm. Uzupełniające badanie na temat konsumentów przeprowadzone było metodą CAWI na próbie 1066 dorosłych Polaków.
Partnerami merytorycznymi i medialnymi badania są: Orange Polska, PwC, Havas Media Group Polska, Fundacja Veolia, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, UN Global Compact, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bureau Veritas, Diaphane Software, Bizon, biznes odpowiedzialny i nowoczesny, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów, My Company, Teraz Środowisko oraz As Biznesu i CEO.com.pl.
Komentarze
Fajna promocja, szkoda tylko że dla „nowych”. Ja marzę o jakiejś wyjątkowej promocji np dla klientów co są z Wami np. 15 lat i dłużej. Np możliwość aktywacji pakietu „no-limit“ za 15 zł ? Chociaż raz w roku ?
OdpowiedzNie masz włączonej usługi bez limitu ? cokolwiek by dali dla stałych bo zawsze nowych jakoś promują a starszy klient to ble pomyślcie…
OdpowiedzRozumiem doskonale że operator to nie fundacja charytatywna ale o nas starszych klientów tez warto promować zawsze to w świetle inaczej wyglada że doceniacie to że jesteśmy z Wami 🙂
OdpowiedzDla obecnych Klientów również szykujemy ciekawe zmiany w usługach bez limitu. Będzie jeszcze lepiej ? Szczegóły wkrótce
OdpowiedzJuż się boję… :/
OdpowiedzJa też. I zaczynam się zastanawiać co zabiorą.
OdpowiedzNo to będzie się działo czekamy na te zmiany ale tylko pozytywne ??
OdpowiedzPozytywne – ale dla operatora, czy klienta? 😉
Odpowiedzdla Nas klientów 🙂
OdpowiedzDla tego nie opłaca się mieć numeru ciągle w jednej sieci, tylko lepiej go przenosić.
OdpowiedzNajwyższa pora zmienić operatora. Orange był moim pierwszym dostawcą i tak to trwało około 30 lat. Obecnie przeszedłem do https://otvarta.pl/ i żałuję, że tego nie zrobiłem wcześniej. Trzymało mnie multum nazbieranych GB na internet (około 250GB) i żal było to odpuścić. Ponadto rożne przeliczenia, doładowania i jakieś dziwne kombinacje aby zyskać i łapać promocje. Teraz mam jedną wielką promocję a orange mogę podziękować. Miałem u nich 8 numerów, a przez ich strzyżenie na chwilę obecną pozostaję przy 2, co również zostanie zmniejszone do zera.
Odpowiedz250 Gb to mało ja mam 5 TB i nie zmieniam operatora 🙂 mi tu dobrze 🙂
OdpowiedzOtvarta to operator na nadajnikach Plus. Każdy ma wybór wiec go dokonuje.
Odpowiedzja też jestem zadowolony z jakości usług świadczonych przez Otvartą. Nie dość, ze niskie ceny abonamentów to jeszcze umowa na czas nieokreślony.
Odpowiedzja mam w sieci Otvarta ten abonament o korzystna 5G i płacę miesięcznie niecałe 19 zł. niewiele w porównaniu do tego co płaciłem wczesniej a dostaje w zamian więcej – wszystkie wiadomości i rozmowy nielimitowane i dodatkowo jeszcze w zupełności wystarczające dla mnie 21GB internetu w ramach abonamentu.
OdpowiedzNowy klient a starszy to gdzie jakaś promocja hello tu jestem Pani Ewo
OdpowiedzFajna promocja, szkoda tylko że dla „nowych”. Ja marzę o jakiejś wyjątkowej promocji np dla klientów co są z Wami np. 15 lat i dłużej. Np możliwość aktywacji pakietu „no-limit“ za 15 zł ? Chociaż raz w roku ?
OdpowiedzNie masz włączonej usługi bez limitu ? cokolwiek by dali dla stałych bo zawsze nowych jakoś promują a starszy klient to ble pomyślcie…
OdpowiedzRozumiem doskonale że operator to nie fundacja charytatywna ale o nas starszych klientów tez warto promować zawsze to w świetle inaczej wyglada że doceniacie to że jesteśmy z Wami 🙂
OdpowiedzDla obecnych Klientów również szykujemy ciekawe zmiany w usługach bez limitu. Będzie jeszcze lepiej ? Szczegóły wkrótce
OdpowiedzJuż się boję… :/
OdpowiedzJa też. I zaczynam się zastanawiać co zabiorą.
OdpowiedzNo to będzie się działo czekamy na te zmiany ale tylko pozytywne ??
OdpowiedzPozytywne – ale dla operatora, czy klienta? 😉
Odpowiedzdla Nas klientów 🙂
OdpowiedzDla tego nie opłaca się mieć numeru ciągle w jednej sieci, tylko lepiej go przenosić.
OdpowiedzNajwyższa pora zmienić operatora. Orange był moim pierwszym dostawcą i tak to trwało około 30 lat. Obecnie przeszedłem do https://otvarta.pl/ i żałuję, że tego nie zrobiłem wcześniej. Trzymało mnie multum nazbieranych GB na internet (około 250GB) i żal było to odpuścić. Ponadto rożne przeliczenia, doładowania i jakieś dziwne kombinacje aby zyskać i łapać promocje. Teraz mam jedną wielką promocję a orange mogę podziękować. Miałem u nich 8 numerów, a przez ich strzyżenie na chwilę obecną pozostaję przy 2, co również zostanie zmniejszone do zera.
Odpowiedz250 Gb to mało ja mam 5 TB i nie zmieniam operatora 🙂 mi tu dobrze 🙂
OdpowiedzOtvarta to operator na nadajnikach Plus. Każdy ma wybór wiec go dokonuje.
Odpowiedzja też jestem zadowolony z jakości usług świadczonych przez Otvartą. Nie dość, ze niskie ceny abonamentów to jeszcze umowa na czas nieokreślony.
Odpowiedzja mam w sieci Otvarta ten abonament o korzystna 5G i płacę miesięcznie niecałe 19 zł. niewiele w porównaniu do tego co płaciłem wczesniej a dostaje w zamian więcej – wszystkie wiadomości i rozmowy nielimitowane i dodatkowo jeszcze w zupełności wystarczające dla mnie 21GB internetu w ramach abonamentu.
OdpowiedzNowy klient a starszy to gdzie jakaś promocja hello tu jestem Pani Ewo
OdpowiedzFerie, Ferie… już blisko …na Ferie coś rzućcie darmowego Neta prepaidowi. Dziękujemy 🙂
OdpowiedzFerie, Ferie… już blisko …na Ferie coś rzućcie darmowego Neta prepaidowi. Dziękujemy 🙂
OdpowiedzCzemu nowe startery mają sms aż po 40gr a przekroczony Net po 4gr za 100KB?
OdpowiedzCzemu nowe startery mają sms aż po 40gr a przekroczony Net po 4gr za 100KB?
Odpowiedzhaczyk to te doładowanie za 5 pln – licząc razem z kosztem startera to 10 pln – w play mam 100gb na start bez żadnych doładowań
Odpowiedzhaczyk to te doładowanie za 5 pln – licząc razem z kosztem startera to 10 pln – w play mam 100gb na start bez żadnych doładowań
OdpowiedzTa promocja to lipa 31gb
OdpowiedzDostałem SMS po doładowaniu, że została uruchomiona ale GB się nie sumują nie działa!
To już nie pierwszy raz podobne rzeczy miały miejsce..
Ta promocja to lipa 31gb
OdpowiedzDostałem SMS po doładowaniu, że została uruchomiona ale GB się nie sumują nie działa!
To już nie pierwszy raz podobne rzeczy miały miejsce..