Popularność SMS, jako opłaty za zdarzenie i dostęp do serwisów (SMS Premium Rate) jest niekwestionowana. To rozwiązanie wygodne i proste dla wszystkich - firm oraz klientów. Kiedy na początku wieku tworzyliśmy je razem z Krzyśkiem Sieczkowskim, w przeciwieństwie do niego, ja nie spodziewałem się takiego sukcesu. Może dlatego, że byłem „osobą techniczną”, a on „biznesową”. Dziś trudno sobie wyobrazić stację telewizyjną, która obywa się bez głosowania, wyrażania opinii czy udziału w konkursie za pomocą SMS. Przepustowości z jakimi mierzyliśmy się na początku, czyli ok. 20 SMS na sekundę dziś wydają się być spacerkiem po parku. Obecne rozwiązania są wstanie przesłać kilka tysięcy komunikatów w ciągu sekundy. I pomyśleć, że ktoś kiedyś powiedział, że SMS jako małointuicyjny nigdy się nie przyjmie!
Choć sposób wykorzystania SMS do głosowań, czy opłaty za coś jest prosty w użyciu, to od kuchni wygląda bardziej skomplikowanie. Dostawcy treści tzw. Content Providers, podłączeni są do platformy o nazwie Messaging Gateway. Pierwotnie platforma była przeznaczona jedynie obsłudze protokołu UCP (Universal Computer Protocol) zgodnego ze standardem EMI (External Machine Interface) i obsługiwała jedynie SMS. Obecnie, dołączona została obsługa wiadomości MMS i zestawione zostały połączenia do MMS Center. Wiadomości przechodząc przez platformę podlegają weryfikacji w zakresie poprawności danych w komunikacie np. zgodności danych wprowadzanych przez dostawców i dystrybuowane są przez SMSC/MMSC do abonentów. Dla części usług realizowanych w modelu MT (Mobile Terminated), wykonuje się więcej zadań. Wymagało to podłączenia do platformy Provisiongowej oraz systemów ratingowych. Po otrzymaniu wiadomości MT, następuje weryfikacja na platformie Provisioningowej listy użytkowników, którzy powinni otrzymać zamówioną treść. W tym modelu wiadomość powinni otrzymać użytkownicy, którzy zasubskrybowali daną usługę. Ponieważ działalność ma być dochodowa, następuje rating (czyli wycena zdarzenia) w oparciu o jedną z platform, co mówiąc prostym językiem oznacza obciążenie klienta opłatą. W zależności od tego czy klient jest prepaid/postpaid, wybierany jest właściwy system ratingowy. Jeśli powiedzie się próba obciążenia abonenta, wiadomość dostarczana jest do użytkownika. Poniżej możecie zobaczyć uproszczoną architekturę rozwiązania.