
Pożegnaliśmy (mam nadzieję, ze hucznie i wesoło) stary rok, ale pytanie co czeka nas w tym? Jak zmienią się social media a jak technologie? Zapraszam na trzecią i ostatnią część sondy wśród blogerów, dziennikarzy i internetowych przedsiębiorców (jak typowali hity przeczytacie tutaj, a kity tu). Oczywiście czekamy również na Wasze typy – piszcie w komentarzach jakie są Wasze przewidywania.
Katarzyna Dworzyńska – dworzynska.com
Jeszcze większe zacieśnienie social, local i mobile – w dowolnej konfiguracji. Już teraz w Polsce 11 milionów osób jest na Facebooku, z czego 8 milionów loguje się na nim codziennie, a 6,2 miliona robi to przez telefon! Chcemy być stale online, mieć ciągły kontakt ze swoimi znajomym. Coraz popularniejsze stają się także aplikacje społecznościowe typu Instagram, Foursquare czy sportowe Endomondo. Coraz chętniej dzielimy się informacją o swoim położeniu , coraz częściej zostawiamy w sieci opinie o danym miejscu czy wydarzeniu „right on the spot”. Robimy zdjęcia i natychmiast umieszczamy je w internecie. Nawet wychodząc pobiegać zabieramy ze sobą telefon komórkowy. Większe znaczenie mają dla nas także lokalne wyszukiwarki, geotargeting. I właśnie ten trend będzie się utrzymywać w 2014 roku. Czy podążą za nim także firmy? Niebawem się przekonamy.
Jacek Gadzinowski – gadzinowski.pl, gadzinowski.com, youtube.com/JacekGadzinowski
Najbardziej perspektywicznym trendem na 2014, jest dalszy rozwój formatów video i pojawianie się nowych twórców video na Youtubube i vimeo. Spowodowane to też jest tym że odbiorcy mają coraz mniej chęci do czytania, na rzecz kultury obrazkowej. Od listopada 2013, mam i ja swój kanał na Youtube, gdzie będę koncentrował swoją obecność w social media.
Michał Górecki – michal-gorecki.pl, koszulkowo.com
Trendy w 2014? Może geolokalizacja? Wreszcie! 😉 Szybszy internet dzięki LTE. Mobilny e-commerce na dużą skalę. Coraz większa popularność treści video. I oczywiście blogi które ciągle rosną w siłę – miejmy nadzieję, że ludzie bardziej zrozumieją nowe media i wszystko co z nimi się wiąże, bo to wbrew pozorom wcale nie takie proste 😉
Krystian Kozerawski – www.mackozer.pl
Tutaj także trudno nie wspomnieć o iPhone 5S właśnie. Wspominałem już o 64-bitowym procesorze A7. Myślę, że tego typu układy pojawią się także w urządzeniach konkurencji, przede wszystkim w smartfonach z Androidem. Konkurencja przypomniała sobie także o wspomnianym już złotym kolorze, a Apple pokazało, że złoty smartfon może sprzedać się nie tylko na bliskim i dalekim wschodzie, ale i w Europie czy Ameryce. Myślę, że w przyszłym roku czeka nas wysyp złotych smartfonów. Dominującym trendem, przynajmniej w branży mobilnej, w której urządzenia zyskują coraz mocniejsze procesory i coraz większe ekrany, będzie potrzeba zapewnienia dostęp do źródeł energii – przede wszystkim w postaci małych, pojemnych zewnętrznych baterii. Urządzenia tego typu dominowały wśród akcesoriów prezentowanych na tegorocznych targach IFA w Berlinie. Myślę, że w 2014 będzie ich jeszcze więcej i oferować będą jeszcze większe pojemności.
Artur Kurasiński – blog.kurasinski.com, getfokus.com, getlaunch.com, aulapolska.pl
Płatności wszelkiego typu (w tym bitcoiny pomimo tego, że ich kurs jest mocno rozchwiany), spółki produkujące hardware (przypomnę tylko o polskich sukcesach: Estimote i Intelclinic), wszelkiego typu aplikacji i rozwiązania mobilne. Na pewno bardzo silny wzrost platform do crowdfoundingu (także w Polsce) ale przede wszystkim: analityka, analityka i analityka.
Mierzenie, przewidywanie, dawanie wskazówek i konkretnych rozwiązań.
Monika Mikowska – jestem.mobi, mobeedick.com
Mobilność, ale nie “mobile”. Mobilność to rozumiana jako styl życia, niekojarzona z urządzeniami mobilnymi jako takimi. Mobilność to konieczność. Nie ma znaczenia, kto jakiego używa sprzętu, tylko jakie potrzeby i w jaki sposób może dzięki niemu załatwić. Liczy się content, cel i czas (niniejszym do mojej zasady 3P, mogę dodać zasadę 3C). Content ma wędrować swobodnie za użytkownikiem, niezależnie od urządzenia, z którego korzysta. Mobilny użytkownik swój cel chce zrealizować tu i teraz, jak najszybciej, jak najwygodniej, wkładając w to jak najmniejszy wysiłek.
Paweł Tkaczyk – pl.paweltkaczyk.com, midea.pl
Roboty. Drony. Plus większe przywiązanie wagi do prywatności, ulotności naszych cyfrowych śladów.
Witold Tomaszewski – telepolis.pl
Rok 2014 będzie stał pod znakiem LTE – rozbudowy sieci na 1800 MHz, a także aukcji na częstotliwości 800 MHz. To także, co moim zdaniem będzie ciekawe, wejście telekomów na nowe obszary takie, jak sprzedaż prądu czy usług bankowych. Z racji tego, że trzy największe telekomy przestały notować wzrost w podstawowym segmencie biznesu, zaczynają się poszukiwania nowych źródeł przychodu i „pól eksploatacji”. No i liczę w końcu na wyraźne przyspieszenie adopcji technologii NFC i możliwość załadowania na kartę SIM biletów miesięcznych komunikacji miejskiej.