;

Innowacje

Trenują algorytmy, wytyczają trendy (5)

Marta Krajewska

27 czerwca 2022

Trenują algorytmy, wytyczają trendy
5

Każda ma inne wykształcenie. Iza jest psycholożką, Marzena informatyczką i ekonometryczką, Basia studiuje inżynierię biomedyczną. Łączy je zawód – są data scientystkami w Orange. Na co dzień tworzą algorytmy. Dzięki nim sztuczna inteligencja staje się inteligentna.

Izabella Krzemińska skończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, a życie zawodowe związała z telekomunikacją. Konkretnie – z badaniem i rozwojem sztucznej inteligencji. Od 3 lat tworzy algorytm badający osobowość użytkownika na podstawie danych z jego telefonu.

I to algorytm niezwykle szybki, bo rozpoznający osobowość już po sekundzie – dodaje Iza.

Iza Krzemińska od trzech lat buduje Osobowościomierz

Na podstawie danych, jak liczba kontaktów w książce adresowej, zużycie baterii, czy liczba zainstalowanych aplikacji, zestawionych z pięcioczynnikowym modelem stosowanym przez psychologów (neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność) algorytm definiuje osobowość użytkownika i dostosowuje do niego ustawienia telefonu. Introwertykom zmniejszy intensywność koloru i wyłączy ruchome elementy w aplikacjach. Ekstrawertykom podsunie ikony komunikatorów z awatarami osób (ekstrawertycy wolą rozmawiać niż pisać). Osobom o niskiej sumienności – ustawi dodatkowe przypomnienia w kalendarzu. I to wszystko w trybie prywatnym, bez udostępniania danych dostawcy usług.

– Moim celem było stworzenie produktu, który będzie służył użytkownikowi, nie dostawcy – podkreśla Iza. Choć po chwili przyznaje, że stworzenie spersonalizowanego rozwiązania z zachowaniem prywatności jest w dzisiejszych czasach wyzwaniem. Dla twórców aplikacji oznacza bowiem przygotowanie kilku jej wersji, czyli dodatkową pracę i koszty. O tym właśnie opowiadała podczas Perspektywy Women in Tech 2022, konferencji poświęconej kobietom w technologii, która odbyła się na początku czerwca w Warszawie.

Miliony linijek kodu

Marzena Ołubek zajmuje się detekcją anomalii logów. Uczy algorytmy tak kategoryzować logi, czyli komunikaty wysyłane przez urządzenia w sieci telekomunikacyjnej, żeby odpowiednio wcześnie wykrywać i zapobiegać awariom w sieci.

W 5 minut jedno urządzenie sieciowe wysyła 2 tys. linijek kodu. Urządzeń tego typu jest w sieci Orange kilkadziesiąt, po kilka w każdym dużym mieście. To oznacza codziennie miliony logów do sprawdzenia pod kątem możliwych awarii – tłumaczy Marzena.

Marzena Ołubek jest przewodniczką po Data Science w programie WłączOne

Czytanie milionów logów, linijka po linijce to nie jest zadanie dla człowieka, nawet najbardziej wytrwałego. Przede wszystkim ze względu na zmęczenie i możliwość pomyłki. Dlatego Marzena uczy algorytm, które dane z logów mogą zapowiadać awarie. Stosuje przy tym tzw. uczenie nienadzorowane, co oznacza, że algorytm sam musi odkryć, które dane są alarmujące. Celem jest stworzenie narzędzia, które w maksymalnie15 minut wykryje i dostarczy zespołowi technicznemu precyzyjną informację o miejscu możliwej awarii.

Co skłoniło ją do trenowania algorytmów? – Moje życie zawodowe kręci się wokół przetwarzania danych – wyjaśnia.

Wcześniej pracowała w Instytucie Nauk Społecznych i Ekonomicznych, gdzie przygotowywała prognozy ekonomiczne dla rynku pracy, potem w Orange Finanse, w działach IT, a obecnie w Orange Innovation.

Umiejętność przetwarzania danych jest potrzebne w każdej branży. Oczywiście trzeba poznać tematykę, w której się działa, ale jak widać na moim przykładzie nie jest konieczne wykształcenie branżowe z bankowości, czy telekomunikacji. O wiele ważniejsza jest wiedza, jak analizować i modelować dane, czyli specjalizacja w data science – konkluduje.

Marzena jest jedną z ekspertek, które przybliżają kariery tajniki pracy w Data Science w ramach programu prowadzonego w Orange, „WłączOne”.  

Guzy nerek i sztuczna inteligencja

Co łączy studentkę inżynierii biomedycznej z telekomunikacją? Oczywiście, sztuczna inteligencja. Basia Klaudel nie skończyła jeszcze 25 lat, a już może pochwalić się nowatorskim rozwiązaniem do diagnozy złośliwości guzów nerek, wdrożonym pilotażowo w kilku polskich szpitalach. System nauczył się ze 100 proc. trafnością rozpoznawać guzy niezłośliwe na podstawie obrazu z badania tomograficznego. To pozwoliło ograniczyć liczbę niepotrzebnych operacji. Wcześniej lekarze usuwali większość guzów, żeby nie przeoczyć tych złośliwych. Za to rozwiązane oraz pracę swojego start-upu MIDAS, zajmującego się tworzeniem oprogramowania do budowy i zarządzania zbiorami danych medycznych docenił ją Forbes i McKinsey, dając Basi miejsce w rankingu „25 under 25”.

Na co dzień, podobnie jak Marzena, Basia zajmuje się detekcją anomalii logów. Co skłoniło ją do podjęcia pracy w telekomunikacji?

Zależy mi na zdobyciu doświadczenia przy opracowywaniu modeli z perspektywy dużej organizacji. Do tej pory pracowałam przy projektach uczelnianych, które mają inną specyfikę – mówi Basia.

Basia Klaudel jest finalistką konkursu „25 under 25”

Przełącz się na przyszłość

Iza, Basia i Marzena należą do grona kobiet zajmujących się w Orange najnowszymi technologiami. Obecnie kobiety stanowią w Orange ok. 12 proc.  pracowników działów technicznych, a firma dąży do tego, by do 2025 r. było ich 25 proc.

W Orange Polska działa społeczność „Kobiety w IT” oraz program „WłączOne”, motywujący kobiety do pracy w technologiach. W tym roku w nowej odsłonie tego programu Orange oferuje dostęp do interaktywnej platformy, która pozwala osobom zainteresowanym rozwojem w branży nowych technologii dowiedzieć się, jak wygląda praca w Data Science, UX Design, Machine Learning, DevOps, czy telco.

Jak wynika z raportu No Fluff Jobs “Kobiety w IT 2021”  Polki widzą potencjał w sektorze nowych technologii. Główne motywatory to wysokie zarobki (70%) i rozwój osobisty (51%). Co ciekawe, ponad połowa kobiet zatrudnionych w IT nie ma wykształcenia kierunkowego, a nowe umiejętności zdobyła na kursach i szkoleniach lub samodzielnie.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o nowych zawodach w Orange Polska, zajrzyjcie na nasz kanał YouTube, gdzie zobaczycie 60 sekundowe video o nowych zawodach w Orange z cyklu „Przełącz się na przyszłość”.

Udostępnij: Trenują algorytmy, wytyczają trendy
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 22:28 27-06-2022
    Super! Ja obstawiam że następnym prezesem w Orange będzie właśnie kobieta. Mogę założyć się o stówę ?
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 18:33 28-06-2022
      Ja mam złe skojarzenia, kiedy kobieta była "szefem"... niestety...
      Odpowiedz
      • komentarz
        Cameron 11:22 30-06-2022
        Tak coś czułem, że to właśnie kobiety stworzą Skynet.
        Odpowiedz
    • komentarz
      Marta Krajewska 12:49 30-06-2022
      Już jest! Nową CEO Grupy Orange jest Christel Heydemann :-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        emitelek 18:02 04-07-2022
        I co nam robaczkom z tego? ;)
        Odpowiedz

;

Oferta

Smartwatch Maxcom FW42 tańszy w niedzielę (1)

Ewa Przybylińska

25 czerwca 2022

Smartwatch Maxcom FW42 tańszy w niedzielę
1

Polecam śledzić naszą stronę w niedzielę. Tym razem okazją będzie Smartwatch Maxcom FW42 w bardzo atrakcyjnej cenie w ramach oferty bez abonamentu. Można będzie go kupić, płacąc jednorazowo 247 zł lub w 20 ratach po 12,35 zł.

Smartwatch Maxcom FW42 to bardzo elegancki, a zarazem nowoczesny zegarek. Ma piękną ramę ze stali nierdzewnej, wygodny siatkowy pasek oraz tarcze do wyboru, m.in. z elementami imitującymi cyrkonie. Zegarek jest idealnym akcesorium dla aktywnej kobiety, której zależy na dobrym samopoczuciu i zdrowiu. Ma wiele funkcji do dyspozycji, np. monitor pracy serca, ciśnienia krwi czy snu.

Udostępnij: Smartwatch Maxcom FW42 tańszy w niedzielę
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 23:11 25-06-2022
    Fajny gadżet w rozsądnych PLN. Chociaż większość ludzi już chyba wybrała.....rynek należy do Apple oraz Xaiomi.
    Odpowiedz

;

Zielony Operator

Kupujesz smartfon, sprawdź czy jest eko (2)

Hania Jaworska-Orthwein

24 czerwca 2022

Kupujesz smartfon, sprawdź czy jest eko
2

Wybierając smartfon kierujecie się głównie marką, ceną i funkcjami. Teraz możecie także wziąć pod uwagę jego wpływ na środowisko. Pozwala na to Eco Rating, czyli ujednolicony system oceny przyjęty przez pięciu europejskich operatorów: Orange, Deutsche Telekom, Telefónica, Telia Company i Vodafone.

Eco Rating to analiza wpływu na środowisko procesu produkcji, transportu, użytkowania i utylizacji telefonu komórkowego, a ocena jest prezentowana na specjalnej etykiecie.

Gdzie sprawdzisz etykietę

W e-sklepie Orange Polska część telefonów ma widoczny wskaźnik prezentujący jego ocenę. Po najechaniu na etykietę pojawia się szczegółowa informacja z danymi. Im wynik jest bliższy 100, tym wyższa efektywność środowiskowa urządzenia.

Jak sprawdzamy smartfon

W Eco Rating wykorzystywane są informacje przekazywane przez producentów smartfonów. Już 17 dostawców przekazuje je do systemu, dzięki czemu możemy zaprezentować dane w postaci wskaźników. W ocenie uwzględnia się 13 wskaźników środowiskowych i 6 kryteriów dotyczących efektywności surowcowej. Metodologia Eco Rating bazuje na wiedzy branżowej i najlepszych praktykach zgromadzonych podczas wcześniejszych inicjatyw na rzecz oznaczenia produktów pod kątem ochrony środowiska.

O inicjatywie i metodologii wyliczenia oceny więcej przeczytacie na stronie www.ecoratingdevices.com, która jest również po polsku.

Czym jest Eco-rating pisałam szczegółowo tutaj (https://biuroprasowe.orange.pl/blog/eco-rating-jak-bardzo-eko-jest-twoj-smartfon/).

Przy okazji przypominam, że oferujemy telefony odnowione, zachęcamy do odsprzedaży lub przekazania do recyklingu swoich urządzeń w dowolnym salonie Orange.

Mediateka

Udostępnij: Kupujesz smartfon, sprawdź czy jest eko
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 23:07 25-06-2022
    Wszystko fajnie, ale napiszmy szczerze.....czy ktoś będzie na to patrzył przy zakupie? Myślę że może 0,01%. Większość klientów myślę że ma swoje zaufanie marki które wybierze bez względu na ślad węglowy.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Hania 09:53 07-07-2022
      Trzeba budować świadomość i edukować, wierzę, że dzięki temu więcej osób zacznie zwracać uwagę również na taki aspekt podczas wyboru.
      Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej